Spåra ägare till iphone?

Permalänk
Medlem

Spåra ägare till iphone?

Jag hittade en kvarglömd iphone i min taxibil.. första tanken var att gå till hittegodsavdelningen hos polisen och lämna in den, men undrar om det finns nåt sätt att se vem ägaren är. Vore smidigare att kunna kontakta ägaren själv och lämna igen telefonen när jag är i närheten.

Batteriet är urladdat på den och jag har ingen laddare som passar. Är det IC numret på baksidan som är unikt för varje iphone?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag hittade en kvarglömd iphone i min taxibil.. första tanken var att gå till hittegodsavdelningen hos polisen och lämna in den, men undrar om det finns nåt sätt att se vem ägaren är. Vore smidigare att kunna kontakta ägaren själv och lämna igen telefonen när jag är i närheten.

Batteriet är urladdat på den och jag har ingen laddare som passar. Är det IC numret på baksidan som är unikt för varje iphone?

Låna en kompis laddare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Ladda den och kontakta sedan NSA. Dom vet garanterat vem som äger den.

Permalänk
Inaktiv

Om du laddar den och han har Hitta min iPhone på så kommer han se vart iPhone är och då kommer han nog att ringa polisen för att han tror att den är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Om du laddar den och han har Hitta min iPhone på så kommer han se vart iPhone är och då kommer han nog att ringa polisen för att han tror att den är stulen

Fast om han har glömt den i en taxibil så kan han la bara anmäla den som borttappad?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ladda den sedan ringer du någon nära till han/hon

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Fast om han har glömt den i en taxibil så kan han la bara anmäla den som borttappad?

Den kanske ramlade ur fickan i taxibilen, och han trodde då senare att den blivit stulen.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juckeyy:

Fast om han har glömt den i en taxibil så kan han la bara anmäla den som borttappad?

Man vet aldrig

Permalänk
Medlem

1. Ladda den och ring någon nära.
2. Polisen, de kan söka upp och kontakta ägaren utifrån serienummret eller vad det kallas.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Krävs inte pinkoden för att kunna ringa eller komma åt kontakter?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av tompan99:

Ladda den sedan ringer du någon nära till han/hon

problemet är att det lär krävas pinkod för att komma åt så man kan ringa..

Smidigast för TS är nog att helt enkelt lämna in den till polisen eller se om han hört av sig till taxibolaget om en borttappad telefon.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en ringde "morsan" på den, fick 200kr biocheck för fyndet!
Så ladda och ring någon.

Permalänk

Det jag hade gjort är att ladda upp den. Är den pin-kod fri så kan du alltid kolla t.ex. hans facebook och se vad han heter och därmed se ifall det går att hitta ett nummer till hans sambo/hemtelefon via hitta.se eller liknande. Annars ifall han har föräldrarnas nummer inlagda som Mamma, Pappa. Eller frun eller liknande och ring de

Även att tillägga. Krävs pinkod kan du plocka ut simkortet eller sätta i ett annat. Du kommer åt alla nummer då men inte hans nummer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få tag i en sladd, ladda den och kolla bland kontakter eller e-mail adresser för att sedan hitta rätt på ägaren eller någon familjemedlem bland kontakterna eller kolla facebook kontot. Dock så kan den ju vara låst men då bör det nog gå att ta reda på den informationen iallafall med hjälp av iExplorer eller liknande.
Så länge du inte har snott den så bör det nog inte vara några problem med att föröka ta reda på vems det är. Kan ju vara så att ägaren har "Find My iPhone" aktiverat, då kommer ägaren kunna se vart den är på en karta så fort du startar den om du har internetåtkomst på något sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

som alla säger, antingen kan man ringa, eller vänta på att någon ringer? jag har fått samtal även fast jag inte har låst up telefonen, utan bara använt den i låst läge, appar osv, du kan nog även gå in på facebook appar ellre likknande om du har tur dock, beror på hur han har lås systemet på telefonen, kod dirr eller liknande osv

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

jag fick 500 kr i hittelön för en sprucken iphone 4 jag ville inte ha det men han tvingade mig att ta emot det XD

Permalänk
Medlem

Troligtvis var det under måndagsnatten, då jag inte jobbade igår.. jag ringde till vår växel för att kolla om nån ringt dit ang. saknad telefon.
Jag upptäckte den först när jag började jobba idag på eftermiddagen.. taxin har dock stått still sen jag loggade av igår morse 2:45

Skall kolla om nån av de andra förarna har en iphone-laddare... annars lämnar jag in den till farbror blå när jag får tillfälle..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Har ägaren kod för att komma in i telefonen finns buggen fortfarande som gör så att man kan komma in i kontakter och ringa. När apple sa att dem fixat den buggen så vet jag inte vad dem menade, helt säker på att jag fortfarande kunde göra det efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Har ägaren kod för att komma in i telefonen finns buggen fortfarande som gör så att man kan komma in i kontakter och ringa. När apple sa att dem fixat den buggen så vet jag inte vad dem menade, helt säker på att jag fortfarande kunde göra det efter uppdateringen.

Hm testa igen, bara för att.
Det är ju inte direkt jättebra, om det fortfarande fungerar.
Nåväl tur att man är stolt ägare till världens bästa mobil.
Nämligen Nokia 3410.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Testa att ladda den, har han inte lösenord / "tricket" jag citerat här under inte fungerar så är det bara att lämna in den.

Annars så blir det troligtvis en snabbare lösning för honom om han får hämta den hos dig eller så, hittekontor kan ha väldigt låsta tider (Östgötatrafiken, Östergötlands lokaltrafik dvs. har kl 8-9 på vardagsmornar).

Skrivet av Darkboot:

Har ägaren kod för att komma in i telefonen finns buggen fortfarande som gör så att man kan komma in i kontakter och ringa. När apple sa att dem fixat den buggen så vet jag inte vad dem menade, helt säker på att jag fortfarande kunde göra det efter uppdateringen.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hm testa igen, bara för att.
Det är ju inte direkt jättebra, om det fortfarande fungerar.
Nåväl tur att man är stolt ägare till världens bästa mobil.
Nämligen Nokia 3410.

Kan inte testa igen då jag hoppade över till ios 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Kan inte testa igen då jag hoppade över till ios 7

Desto bättre då vet jag att du sitter på en säkrare lur nu.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Ring till Apple support o fråga vem som står registrerad på den.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Alla ni som säger "ladda den och ring" använder ni inte pin själva?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Alla ni som säger "ladda den och ring" använder ni inte pin själva?

Jag använder mönster på min androidlur, men mamma, pappa och flickvännen är markerade som ICE-kontakter, och nödsamtal går att göra utan att låsa upp den, vilket då dem kontakterna räknas som. Så jag hoppas att om jag tappar den så hittar någon den och vet att detta sätt finns.. På iPhone vet jag dock inte hur det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Alla ni som säger "ladda den och ring" använder ni inte pin själva?

Nej. Kör dock med avast anti theft som om den blir stulen eller borttappad kan den kontrolleras från annan telefon (den kan skicka GPS-kordinater, kan få den att börja tjuta, låsa sim-kortet mm.)
Dessutom är det förvånansvärt många som har problem att låsa upp med låsskärmen från Android 4.0 och uppåt...

Till TS,
Precis som alla andra säger, ladda och testa ringa annars lämna till polisen.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjajjull:

Nej. Kör dock med avast anti theft som om den blir stulen eller borttappad kan den kontrolleras från annan telefon (den kan skicka GPS-kordinater, kan få den att börja tjuta, låsa sim-kortet mm.)
Dessutom är det förvånansvärt många som har problem att låsa upp med låsskärmen från Android 4.0 och uppåt...

Till TS,
Precis som alla andra säger, ladda och testa ringa annars lämna till polisen.

Jo, det med låsskärmen har man sett, jag har bara sett äldre personer som inte klarar av det, de knackar med fingret på hänglåset i typ en minut, klagar på att telefonen är dålig och ger upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla SIM-kortet. Det har ett ICC-nummer och med det kan operatören ta fram vem som äger telefonen. Alternativt har du IMEI-nummer på undersidan av SIM-kortshållaren och med detta kan operatören se vem de sålt telefonen till.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Jo, det med låsskärmen har man sett, jag har bara sett äldre personer som inte klarar av det, de knackar med fingret på hänglåset i typ en minut, klagar på att telefonen är dålig och ger upp.

Jag har bara sett unga personer ha problem med det
Samsungs däremot är inga problem. Det är lite konstigt eftersom det inte finns nånting, tydligen är det mer förståeligt att dra random över skärmen än att hålla på låsknappen och dra.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta Apple, och se om du kan få fram uppgifter om den. Annars kan du nog bara kontakta polisen och förklara läget. Det är inte din uppgift att ta reda på ägaren, och en del ägare kan bli förbannade om man bryter sig in i deras telefon, trots goda intentioner.

Annars kanske du kan plocka ur simkortet, läsa av numret, och kontakta operatören(Telia, 3, Telenor, Tele2 etc) och förklara att du hittat telefonen, och att du vill lämna tillbaka den till ägaren. Om de inte vill lämna ut uppgifterna kan du ju erbjuda dig att lämna in telefonen till dom, varpå dom kontaktar ägaren.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.