sommardator 2013, fläktar kör högljutt

Permalänk

sommardator 2013, fläktar kör högljutt

Hejsan! jag kör med

CPU: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming
Minne: Corsair Vengeance LP 8 GB
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 760
Kylare: Silverstone Argon AR01
SSD: Samsung 840 250 GB
Hårddisk: WD Caviar Green WD20EZRX 2 TB
Chassi: Fractal Design Arc Midi R2
Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 630 W
OS: win7 ultimate edition

och mitt problem är att fläktar låter som ett jetflygplan utan att datorn är under belastning...
Jag har försökt ändra hastigheten i bios och även ändra det under power options. Och även med speedfan (vilket verkar vara trasigt för att den visar min cpu på 128grader konstant)

temperatur från Real Temp GT ~ 31 grader
temp från speedfan ~ 30 grader

kan även vara värt att nämna att i bios så är datorn väldigt tyst, men så fort jag bootar windows så går den fullt ös

Permalänk
Medlem

Provat installerat Hardware Monitor ? Brukar finnas med på drivrutins-skivan som följer med moderkortet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 och 32 GB ram ett par ssd och ett grafikkort som är urgammalt
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabaton2013:

Hejsan! jag kör med

CPU: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming
Minne: Corsair Vengeance LP 8 GB
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 760
Kylare: Silverstone Argon AR01
SSD: Samsung 840 250 GB
Hårddisk: WD Caviar Green WD20EZRX 2 TB
Chassi: Fractal Design Arc Midi R2
Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 630 W
OS: win7 ultimate edition

och mitt problem är att fläktar låter som ett jetflygplan utan att datorn är under belastning...
Jag har försökt ändra hastigheten i bios och även ändra det under power options. Och även med speedfan (vilket verkar vara trasigt för att den visar min cpu på 128grader konstant)

temperatur från Real Temp GT ~ 31 grader
temp från speedfan ~ 30 grader

kan även vara värt att nämna att i bios så är datorn väldigt tyst, men så fort jag bootar windows så går den fullt ös

Skrev i denna tråd igår där någon hade exakt samma problem som du. Det verkar som han hade glapp någonstans.