Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa iPhone 5 eller vänta på 5S?

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Geekbench: iphone 1650p, HTC One 3000p.

Varför är man inte ödmjuk när man berättar sanningen för apple-ägare för?

Visst, cpu-sidan är den teoretiskt starkare på, men hur påverkar det konkret i verkligheten/praktiken? Det gör ju uppenbarligen inte särskilt stor nytta i spel, eller i att driva det tungdrivna android?

Nej varför är man inte det? Man är ju jätteödmjuk när man berättar sanningen för apple-ägare - berätta för mig hur mitt val av telefon inte uppfyller mina krav och prioriteringar? För mig, som har provat android i ett halvår och inte var nöjd.

Jag ska ge dig ett tips - det är för att det finns inte en universell sanning! Nu lägger jag ner den här diskussionen. Predika vidare du

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Visst, cpu-sidan är den teoretiskt starkare på, men hur påverkar det konkret i verkligheten/praktiken? Det gör ju uppenbarligen inte särskilt stor nytta i spel, eller i att driva det tungdrivna android?

Nej varför är man inte det? Man är ju jätteödmjuk när man berättar sanningen för apple-ägare - berätta för mig hur mitt val av telefon inte uppfyller mina krav och prioriteringar? För mig, som har provat android i ett halvår och inte var nöjd.

Jag ska ge dig ett tips - det är för att det finns inte en universell sanning! Nu lägger jag ner den här diskussionen. Predika vidare du

Dina krav är inte aktuella för mig eller någon annan här.

Jag pratar generellt hårdvara och här ligger IPhone efter, efter också mjukvaromässigt. Detta ENBART emot konkurrenterna de vill jämka sig med och det är här allt fallerar, man mäter sig inte mot berg när det finns småsten.
Är man nöjd så försöker man inte hävda sig med taniga ben. Man säger promt att man inte btyr sig så mycket utan är allmänt kanonnöjd som man har det.
När jag körde kassettdäck en gång i tiden och mina kamrater floppy så visste i alla fall jag att jag skulle knippa igen trots 256 KB mer i ram.

Geekbench, 1222 för min SGN.

No hard feelings.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Geekbench: iphone 1650p, HTC One 3000p.

Varför är man inte ödmjuk när man berättar sanningen för apple-ägare för?

Men det gör du ju inte när du säger saker som att Apple har kass hårdvara, att Apple kommer samma hårdvara om ett år som nu (något som du inte har den blekaste om). Om du är insatt i hård/mjukvara fungerar vet du att ett test som geekbenchmark skalar väl med antal kärnor, något så extremt få riktiga applikationer gör.

Nämn istället de fördelar du har fått när du bytt till Android och på så sätt kanske hjälp någon som är ute efter liknande upplevelse...fast kanske inte i en tråd som handlar om ifall man skall köpa en iPhone 5 eller vänta på 5S.

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Dina krav är inte aktuella för mig eller någon annan här.

Jag pratar generellt hårdvara och här ligger IPhone efter, efter också mjukvaromässigt. Detta ENBART emot konkurrenterna de vill jämka sig med och det är här allt fallerar, man mäter sig inte mot berg när det finns småsten.
Är man nöjd så försöker man inte hävda sig med taniga ben. Man säger promt att man inte btyr sig så mycket utan är allmänt kanonnöjd som man har det.
När jag körde kassettdäck en gång i tiden och mina kamrater floppy så visste i alla fall jag att jag skulle knippa igen trots 256 KB mer i ram.

Geekbench, 1222 för min SGN.

No hard feelings.

Ja, du är då ödmjuk så att det skriker om det
Mina krav är aktuella för mig, liksom dina krav är aktuella för dig. Dina krav är inte heller aktuella för alla andra, vilket jag hoppas du kommer ihåg i framtiden. Jag tycker inte iPhone ligger efter, varken hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt. Nämn en fördel din teoretiskt snabbare processor har. Högre prestanda i spel? Nej. Snabbare OS? Nej. Bättre flyt? Nej. Fler funktioner i Android? Absolut!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Men det gör du ju inte när du säger saker som att Apple har kass hårdvara, att Apple kommer samma hårdvara om ett år som nu (något som du inte har den blekaste om). Om du är insatt i hård/mjukvara fungerar vet du att ett test som geekbenchmark skalar väl med antal kärnor, något så extremt få riktiga applikationer gör.

Nämn istället de fördelar du har fått när du bytt till Android och på så sätt kanske hjälp någon som är ute efter liknande upplevelse...fast kanske inte i en tråd som handlar om ifall man skall köpa en iPhone 5 eller vänta på 5S.

Jag sa aldrig kass hårdvara för en IPhone utan kass och blek i förhållande till de hårdvaror ni vill jämföra den emot. Samsung kan ni inte jämföra mot utan snarare Nokia i så fall som är mera lik. Här är priset mera tilltalande dock.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Allt snack om grafikdelarna i både s4 och femman är totalt irrelevant då Androids mjukvara ligger cirkus 3-4 år efter Apples.

Visa signatur

/ Fractal Design r4 /

Permalänk
Skrivet av cozexdz:

Allt snack om grafikdelarna i både s4 och femman är totalt irrelevant då Androids mjukvara ligger cirkus 3-4 år efter Apples.

Ett påstående som är lika löjligt som androidanhängarnas... Självklart finns det för- och nackdelar med båda systemen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Skulle inte klaga heller på en singelcore om den flöt perfekt men verkligheten är som bekant en annan
.
Problemet är att apple vill leka ledande och jämför sig gärna mot samsung som redan för 2 år sedan körde över apple enligt vad jag läst mig till. Apple kommer 2014 med gammal hårdvara vilket inte rimmar väl med de i ämnet insatta... Helt OK om man vill köra sitt race i en egen liga utan konkurrens men kom inte och mät dig med marknadsledande, det ser bara löjligt ut, om man nu inte är novis eller fanatiker vill säga.

Dessa fanatiker säger nu att vi som kan lite hårdvara istället inte förstår något alls och fått allt om bakfoten... Trots att vi kört iphone i 4 år och och gått över till nått så mycket bättre och billigare och friare och större mm som android verkligen är.

Jag skulle från 4s till 5 eller 5s men efter 3-4 timmar här på SC såg jag att det är helt fel väg att gå. Har ett applefritt hem nu 4 månader senare och rekomenderar alla att testa detsamma, frihet och möjlighet istället för tvång och begränsningar. Man kan än idag inte dela en bild via BT på en IPhone, fecking pathetic if you ask me...

Jag är väldigt nöjd med min iPhone 5 och vet inget som inte flyter på precis som det ska på den. Körde Nexus 4 ett kort tag och den var faktiskt också rätt trevlig och flöt på bra men tyvärr va den för stor och saknade iPhonen ordentligt så gick tillbaka. Har även testat Xperia Z och Optimus G men bägge dessa var ju också för stora förstås. Självfallet har jag även testat alla telefoner från förra generationen men det blir alltid iPhonen i slutändan för min del. Var inbiten Androidanvändare tidigare men efter att ha känt på en iPhone så gick det inte att komma tillbaks tyvärr.

Android är helt klart också väldigt bra nu för tiden, för min del ser jag dock ingen tillverkare som lyckats göra en telefon jag gillar men med lite tur kommer det väl

Permalänk
Medlem

Varför ska det alltid dras upp massa prestandasiffror, alla som har en Iphone 5 vet att den flyter på hur bra som helst, kan inte förstå varför man skulle bry sig om 10 kärnor och höga klockfrekvenser när det räcker att prova telefonen och se att den känns snabb.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Android vs IPhone påminner om Windows vs Mac för några år sedan?
Ta det du gillar. Personligen håller jag mej till Android.

Skrivet av Brallor:

Varför ska det alltid dras upp massa prestandasiffror, alla som har en Iphone 5 vet att den flyter på hur bra som helst, kan inte förstå varför man skulle bry sig om 10 kärnor och höga klockfrekvenser när det räcker att prova telefonen och se att den känns snabb.

Sant. Men att Ios känns snabbt är inte konstigt när det aldrig haft någon rejäl förändring. Min kompis Jailbreak:a sin IPhone och han har nu återställt den pga att den börja lagga. Så det är bara för att Ios är så nedskalat och låst (man kan ju inte förändra någonting) som det känns så snabbt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Håller hårdvarukriget på än? Alla vet att iOS flyter på som smör med sin dubbelkärniga prolle och låga klockfrekvens medan Android med den hårdvaran skulle ha gott om mikrolagg (möjligtvis inte på en Nexus men tänk t.ex. en TouchWiz-lur eller Sense-lur)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cozexdz:

Allt snack om grafikdelarna i både s4 och femman är totalt irrelevant då Androids mjukvara ligger cirkus 3-4 år efter Apples.

Snyggt, väldigt snyggt androidhatare.. Förklara dig istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Theshawty:

Håller hårdvarukriget på än? Alla vet att iOS flyter på som smör med sin dubbelkärniga prolle och låga klockfrekvens medan Android med den hårdvaran skulle ha gott om mikrolagg (möjligtvis inte på en Nexus men tänk t.ex. en TouchWiz-lur eller Sense-lur)

Nu klankar du ned på Android tror du iaf, men i själva verket är det tillverkarnas egna "skit" alltså "launchern"

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nu klankar du ned på Android tror du iaf, men i själva verket är det tillverkarnas egna "skit" alltså "launchern"

Mycket mer än bara launchern, och det vet du.

Det är ju hela gränssnittet vi pratar om, och där är då fanimig TouchWiz värst.

Du ersätter inte gränssnittet bara för du dragit in Nova eller liknande, haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackan_93:

Okej trodde den svenska modellen hade SGX 544MP3. Dock är ju Adreno 320 sämre så det var ju inget plus direkt.

Jag kan inte se någon skillnad på SGX 544MP3 och SGX 543MP3: http://en.wikipedia.org/wiki/PowerVR

Alla vet att S4an är den bäst presterande telefonen på marknaden tillsammans med sonys xperia z

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Tycker personligen android (inte tillverkar gränssnitt) har blivit mycket mjukt och bra och min Nexus 4 laggar aldrig. Flyter på otroligt bra. Så att android är laggit håller inte riktigt längre. Iaf inte vanilla android.

Permalänk
Skrivet av subtector:

Alla vet att S4an är den bäst presterande telefonen på marknaden tillsammans med sonys xperia z

Skitsnack.

Bäst presterande telefonen är inget man säger endast beroende på vad den benchmarkar. Den laggar otroligt mycket. En av anledningarna till att jag sålde min S4 och köpte en HTC One igen.

Permalänk
Avstängd

Allt tyder på att Apple släpper nån form av budget iPhone i höst:

http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-Lite-will-be-a-mo...

Så det kanske är slut med deras tidigare modell där föregångaren blev deras budgetalternativ.

Permalänk
Medlem

iOS laggar inte, men segt är det. Animationerna går ju inte ens att stänga av, usch!

TouchWiz laggar, ja. Sense laggar inte. Stock laggar inte alls.

Skrivet av cozexdz:

Allt snack om grafikdelarna i både s4 och femman är totalt irrelevant då Androids mjukvara ligger cirkus 3-4 år efter Apples.

Hahahhaha! Hoppas att du skrev fel och att du egentligen menar 3-4 år före.

Om de nu är före, varför är då alla nya funktioner i iOS 7 tagna från andra operativsystem? iOS är påväg ner och det vet Apple om. Om de inte skärper sig snart blir det monopol, och det är ju inte så bra för oss konsumenter.

Nej men seriöst, enligt mig är Android så långt före att det inte är värt att diskutera. Vad man gillar bäst är dock en smaksak.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

iOS laggar inte, men segt är det. Animationerna går ju inte ens att stänga av, usch!

Haha!

Skrivet av bjajjull:

TouchWiz laggar, ja.

Oh, ja. Körde S4an i en månad, så det vet jag.

Skrivet av bjajjull:

Sense laggar inte.

Håller verkligen med! Har försökt få Sense 5 att lagga på min HTC One men det går inte.

Skrivet av bjajjull:

Stock laggar inte alls.

Precis. Och de som klagade på mikrolagg i Android 4.2 lär få stänga sina trutat nu iom android 4.3. Det körs ljusår bättre, speciellt på Nexus 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Är inte 5an fortfarande bara dualcore som gamla galaxy s2?

Skickades från m.sweclockers.com

Och ändå så är den segare

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Allt tyder på att Apple släpper nån form av budget iPhone i höst:

http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-Lite-will-be-a-mo...

Så det kanske är slut med deras tidigare modell där föregångaren blev deras budgetalternativ.

Japp, skall bli mycket intressant att se vad de gör och vad dessa så kallade "iPhone Lite" kommer innehålla för hårdvara om ryktena stämmer. Döma av dimensioner så verkar det vara samma eller allafall en skärm med liknande mått som dagens iPhone 5, alltså 4".

Undrar hur mycket de sparar in på att göra som tidigare, använda förra generationens hårdvara men använda en enklare konstruktion i plast istället. iPhone 5:s konstruktion skall ju tydligen vara komplex att tillverka/sätta ihop och material i plast lär ju sannolikt också göra det billigare men frågan är hur mycket. Har svårt att tro att det kommer bli någon riktig budget variant. Kanske hamnar på prisnivå mellan dagens 4S och 4, fast med bättre marginaler för Apple?

Edit:
Den kanske får namnet iPhone 5C, http://www.macrumors.com/2013/07/28/photo-of-plastic-packagin...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har begränsat mig till att radera några inlägg i slutet. Egentligen ligger flera inlägg i riskzonen, men jag väljer att ge er chansen att lugna ner diskussionen. Jag lovar: det kommer en bättre mobiltelefon nästa år också!

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/KimTjik