Competetive balanserat PvP spel?

Permalänk
Medlem

Competetive balanserat PvP spel?

Hej!

Är på jakt efter ett nytt PvP spel med ett relativt stort och aktivt community. Genre spelar ingen roll men helst inte FPS spel. Finns det ens några balanserade PvP spel? Är så himla trött på arena i WoW och känner att det är dags för något nytt där man inte blir oneshottad och där det inte finns 12312st instant CC's.

Några idéer? Är inte intresserad av LoL eller World of Warcraft.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande Ultima Online. Väldigt gammalt men ack så roligt. Kanske bästa PvP-systemet någonsin och verkligen skillbaserat! Då jag även streamar detta kan du kolla in en recording här: http://www.twitch.tv/revolie/c/2595520

Finns gratis att ladda ner här: www.uoforever.com
Det är inte så nybörjarvänligt men om du skulle få för dig att testa det så ge inte upp!

Permalänk
Medlem

SC2 eller dota2.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av makerspace:

bloodline champions kanske?

^This

Här måste du verkligen visa vad dina "skills" går för, inte alls lika enkelt som exempelvis LoL/Dota2/HoN.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

^This

Här måste du verkligen visa vad dina "skills" går för, inte alls lika enkelt som exempelvis LoL/Dota2/HoN.

Enkelt? hah.. du snackar om några av de svåraste spelen som finns att bemästra..

Av dessa är även Dota 2 svårast, go for it!

1400h timmar i dota och du kan långt ifrån att kunna allt du behöver kunna.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Enkelt? hah.. du snackar om några av de svåraste spelen som finns att bemästra..

Av dessa är även Dota 2 svårast, go for it!

Jag tycker att BLC är svårast av dessa fyra, sen får du tycka precis vad du vill.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Jag tycker att BLC är svårast av dessa fyra, sen får du tycka precis vad du vill.

BLC är utan tvekan svårt, men räknar man in mechanics så har ändå dota så många fler.
Utan tvekan sjukt svårt att bemästra pvp i BLC, men dota har så mycket mer. Dessutom är matcherna längre, vilket ger mer rum för misstag, och ett misstag kan kosta hela matchen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

BLC är utan tvekan svårt, men räknar man in mechanics så har ändå dota så många fler.
Utan tvekan sjukt svårt att bemästra pvp i BLC, men dota har så mycket mer. Dessutom är matcherna längre, vilket ger mer rum för misstag, och ett misstag kan kosta hela matchen.

Tycker inte det är riktigt rätt att sätta dessa två spel "face-to-face". De må båda vara MOBA, men fortfarande väldigt olika.

BLC handlar inte om att bygga upp sitt försprång likt Dota/LoL, det är i princip raw action under hela den "korta" matchen i BLC.
Ungefär som att jämföra rundorna i CS (BLC) med en runda TDM i BF3 (Dota2). Förlorar du första rundan i CS så kan du komma tillbaka de två sista omgångarna, men i BF3 bygger du ofta upp din ledning med tiden. Som du nämner kan ett misstag i Dota2 kosta dig matchen, dock kanske inte på casual-nivån men där gör flera små fel stor skillnad. I BLC tycker jag däremot att Ett misstag under en match kan innebära förlust för ditt lag.

Det känns som att TS va ute efter just detta, "raw action". BLC känns mer likt Arenan i WoW än vad Dota2 gör.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Tycker inte det är riktigt rätt att sätta dessa två spel "face-to-face". De må båda vara MOBA, men fortfarande väldigt olika.

BLC handlar inte om att bygga upp sitt försprång likt Dota/LoL, det är i princip raw action under hela den "korta" matchen i BLC.
Ungefär som att jämföra rundorna i CS (BLC) med en runda TDM i BF3 (Dota2). Förlorar du första rundan i CS så kan du komma tillbaka de två sista omgångarna, men i BF3 bygger du ofta upp din ledning med tiden. Som du nämner kan ett misstag i Dota2 kosta dig matchen, dock kanske inte på casual-nivån men där gör flera små fel stor skillnad. I BLC tycker jag däremot att Ett misstag under en match kan innebära förlust för ditt lag.

Det känns som att TS va ute efter just detta, "raw action". BLC känns mer likt Arenan i WoW än vad Dota2 gör.

Självklart har du helt rätt i detta. BLC är utan tvekan ett enormt svårt spel att bemästra. Min enda poäng var att kritisera ditt påstående att BLC är så mycket svårare än "enkla" spel som Dota2.
Som du kanske ser har jag ännu inte heller uttalat mig vilket spel som faktiskt skulle vara svårast, jag har bara konstaterat fakta.

-- Måste dock säga att combacks i dota2 är vanligare och roligare att se än combacks i BLC, hade BLC varit 5mot5 så hade man nog fått se lite häftigare combacks. Känns som att om du tappar två spelare i BLC är det ganska nattsvart 3v1, men i dota kan du ligger så sjukt mycket under och ändå vinna till sist. De e en av skönheterna med dota, det är ALDRIG över. --

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Självklart har du helt rätt i detta. BLC är utan tvekan ett enormt svårt spel att bemästra. Min enda poäng var att kritisera ditt påstående att BLC är så mycket svårare än "enkla" spel som Dota2.
Som du kanske ser har jag ännu inte heller uttalat mig vilket spel som faktiskt skulle vara svårast, jag har bara konstaterat fakta.

-- Måste dock säga att combacks i dota2 är vanligare och roligare att se än combacks i BLC, hade BLC varit 5mot5 så hade man nog fått se lite häftigare combacks. Känns som att om du tappar två spelare i BLC är det ganska nattsvart 3v1, men i dota kan du ligger så sjukt mycket under och ändå vinna till sist. De e en av skönheterna med dota, det är ALDRIG över. --

Enkelt va fel sätt att uttrycka sig på, kan säga mindre svårt. Du skrev följande "Av dessa är även Dota 2 svårast...". Det var där jag inte höll med, och det känns inte direkt som fakta. Bara personliga åsikter, vilka vi båda skriver på just nu.

Comebacks i BLC kan dock vara riktigt häftigt. 3v3 blir 2v1 och ändå vinner den stackars personen som i slutet lirade ensam. Det beror på vad man gillar för comebacks, comebacks som byggs upp med tiden? Eller comebacks som helt grundar sig på att motståndaren gör första misstaget eller att du själv gör något som överraskar motståndaren.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta klaga på varandra och istället ge tips? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Enkelt va fel sätt att uttrycka sig på, kan säga mindre svårt. Du skrev följande "Av dessa är även Dota 2 svårast...". Det var där jag inte höll med, och det känns inte direkt som fakta. Bara personliga åsikter, vilka vi båda skriver på just nu.

Comebacks i BLC kan dock vara riktigt häftigt. 3v3 blir 2v1 och ändå vinner den stackars personen som i slutet lirade ensam. Det beror på vad man gillar för comebacks, comebacks som byggs upp med tiden? Eller comebacks som helt grundar sig på att motståndaren gör första misstaget eller att du själv gör något som överraskar motståndaren.

Av dessa syftade jag på att Dota2 har mest mechanics och minst förlåtande av dota/hon/lol.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av hammark9:

Kan ni sluta klaga på varandra och istället ge tips? Tack

Nu vet TS iaf en del om spelen...

TS:

Bloodline Champions - Bästa av 3 omgångar vinner, ett liv varje runda. 3v3. Vinna eller försvinna.
Dota2 - Spel som liknar LoL.
Smite - 3rd person liknande Dota2/HoN-spel.
Awesomenauts (plattformsspel likt Dota2) - Spelkänslan förbättras betydligt av en Xbox360-Handkontroll.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paratroper:

Tycker inte det är riktigt rätt att sätta dessa två spel "face-to-face". De må båda vara MOBA, men fortfarande väldigt olika.

Det var faktiskt du som gjorde den jämförelsen först....
Och nej, MOBA är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paratroper:

Dota2 - Spel som liknar LoL.

Tvärtom!

LoL - Spel som liknar Dota (fast i förenklad form)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Othello, shack, Texas hold em.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Dota 2 no question!

This is why: http://www.ign.com/articles/2013/07/24/dota-2-review

Han har helt rätt i allt han säger om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Awesomenauts (plattformsspel likt Dota2) - Spelkänslan förbättras betydligt av en Xbox360-Handkontroll.

Jag har inte kört det på ett tag, så detta kanske inte gäller längre. Visst är det skönt och rätt casual med 360-kontroll, men man kan inte kite'a lika bra som med tgb+mus

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag har inte kört det på ett tag, så detta kanske inte gäller längre. Visst är det skönt och rätt casual med 360-kontroll, men man kan inte kite'a lika bra som med tgb+mus

Det är mycket möjligt, men jag föredrar att ligga i soffan och köra detta spel. Otroligt avslappnat.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Awesomenauts (plattformsspel likt Dota2) - Spelkänslan förbättras betydligt av en Xbox360-Handkontroll.

Jag har aldrig spelat awsomenauts, men hur kan du säga att dota 2 är ett LoL liknande spel, och sen säga att awsomenauts är likt dota 2?? lol Hur är awsomenauts likt dota 2 när det är ett platsformsspel?? Finns ingen koppling alls i min mening.

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Jag har aldrig spelat spelet, men hur kan du säga att dota 2 är ett LoL liknande spel, och sen säga att awsomenauts är likt dota 2?? lol Hur är awsomenauts likt dota 2 när det är ett platsformsspel?? Finns ingen koppling alls i min mening.

Dåligt förkalrat.

Awesomenauts har vissa saker gemensamt med spelen Dota/LoL, det var det jag menade. Exempelvis att minions spawnar på samma sätt, torn försvara vägen mot basen som är det slutgiltiga målet, "Items"/skills uppgraderas för pengar som du farmar ihop. Allt detta på plattform istället för den view Dota/LoL använder.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Är på jakt efter ett nytt PvP spel med ett relativt stort och aktivt community. Genre spelar ingen roll men helst inte FPS spel. Finns det ens några balanserade PvP spel? Är så himla trött på arena i WoW och känner att det är dags för något nytt där man inte blir oneshottad och där det inte finns 12312st instant CC's.

Några idéer? Är inte intresserad av LoL eller World of Warcraft.

Kingdom of Loathing

Utopia

Kingdom of Loathing är väl inte det mest balanserade men utvecklarna har ett effektivt sätt att balansera spelarnas beteende istället.

Utopia har balanserats sedan 1996 när jag började spela det, skills och matte är vad du vinner på, inget annat.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Dåligt förkalrat.

Awesomenauts har vissa saker gemensamt med spelen Dota/LoL, det var det jag menade. Exempelvis att minions spawnar på samma sätt, torn försvara vägen mot basen som är det slutgiltiga målet, "Items"/skills uppgraderas för pengar som du farmar ihop. Allt detta på plattform istället för den view Dota/LoL använder.

Hmmm, intressant. Visste jag inte. Tack för att du förtydligade. Men låter som att det skulle vara väldigt förenklat för att funka som plattformsspel. Men som casual kan det säkert vara kul.

Permalänk

Jodå, förenklat och casual är det. Det perfekta slöa-i-soffan-spelet. Se det lite som super smash bros, med dessa inslag jag nyss nämnde.

Edit: Glömde såklart att trycka på "citera".

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Revolie:

Jag spelar fortfarande Ultima Online. Väldigt gammalt men ack så roligt. Kanske bästa PvP-systemet någonsin och verkligen skillbaserat! Då jag även streamar detta kan du kolla in en recording här: http://www.twitch.tv/revolie/c/2595520

Finns gratis att ladda ner här: www.uoforever.com
Det är inte så nybörjarvänligt men om du skulle få för dig att testa det så ge inte upp!

spelade också UO back in the days 98-06 ungefär.
Tror vi pucklade på varandra rätt bra några gånger om du var på Europa.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att prova arena från den tiden då WoW gick att lira (60-80). Finns en bra privatserver som baserats på TBC och WotLK arena. Finns ladder, bra spelare, bra aktivitet, bgs o.s.v.

Om du är intresserad kan du ju pm:a, vet inte om man får "göra reklam".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur är Guild Wars 2? Ettan var (oftast) bra balanserad.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

StarCraft 2, är lätt att lära sig, men svårt att bemästra. Finns extremt bra matchmaking system, det finns möjlighet att spela på alla nivåer och finns även 'custom maps' i spelet som är mini-games (ibland inte så mini). Prisvärt är det i vilket fall. Stort community, både dom som spelar och är spectators. Stort inom e-sport. Kul som fan är det också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett väldigt populärt ett är Dark Souls. Må hända inte vara precis det du söker men spelet kräver seriös skill ( så länge du inte laggar och glitchar ut dvs ) Men PvP biten på hög nivå är enormt svårt och roligt.

Spelet handlar dock inte om PvP precis utan det är enbart en väldigt liten bit av Spelet, men en av de bättre bitarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.