Hjälp mig att installera en "vattentät" tv i badrummet!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att installera en "vattentät" tv i badrummet!

Hejsan,

Jag slog till på en lägenhet med en tillhörande jacuzzi i badrummet och skulle gärna vilja installera en TV för lite filmtittande etc.
De vattentäta TV apparaterna jag sett är antingen svindyra eller kass bild så min fråga till er teknikkungar är om och hur man skulle kunna få en vanliga led tv att stå emot vattnet som kan tänkas komma på den.

Hoppas ni bombarderar mig med många olika typer av förslag och lösningar
Tack!

Permalänk
Medlem

Plexiglas tänkte jag först på, men det får ju skråmor och blir smutsigt så lätt, så kanske man kan rama in den bakom en vanlig glasskiva. Kanske det räcker med glas framför och eventuellt ovanpå som man fäster på väggen, den måste kanske inte vara helt inramad?

Sen en Galaxy Xcover som fjärr till XBMC Man kan också använda en Arduino tillsammans med IRremote för att bygga en hemmagjord fjärrkontroll till TV:n som du kan designa själv in i det yttersta för att få den vattentät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Jag slog till på en lägenhet med en tillhörande jacuzzi i badrummet och skulle gärna vilja installera en TV för lite filmtittande etc.
De vattentäta TV apparaterna jag sett är antingen svindyra eller kass bild så min fråga till er teknikkungar är om och hur man skulle kunna få en vanliga led tv att stå emot vattnet som kan tänkas komma på den.

Hoppas ni bombarderar mig med många olika typer av förslag och lösningar
Tack!

Hmm... som sagt, någon slags låda som man kan öppna och sätta i en TV i. Problemet blir väl imma på glaset, men det borde väl gå att lösa med någon form av behandling av glaset som man ska använda.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Tror nästan den måste vara helt inramad med tanke på fukt mm om man duschar/badar riktigt varmt

Dock är ju din Xcover idé som fjärr klockren för det var lite min nästa fråga hur man skulle styra allt

Permalänk
Medlem

http://www.aliexpress.com/item/19-inch-Pop-Up-waterproof-port... den är ju kaxig att fälla in i jacuzzin, men kostar därefter..

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att den skulle sitta? På väggen, I väggen, på kanten av jacuzzin?
enlast och snyggast är väl att fästa TV:n mot väggen och sedan bygga överr en plexiglas låda, Sedan kan man ju bara ha en plastfilm på glaset som man byter ut när det blir skadat/smutsigt. Så tätar man kanterna med silikon och lägger in sådant som finns i skokartonger för att hålla det tort. Man bör ju även komma åt TV:n på något sätt. kanske genom en lucka från sidan man måste täta till med silikon varje gång man ska stänga den, om man inte ska öppna den så ofta.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Tanken är att den skall sitta på väggen.
Lite så går mina tankebaner med, undra bara hur det blir med betraktningsvinklar om den inte sitter rakt framför eller om man är två som ska titta.
Googlat massor men hittar ingen bra lösning som någon gjort tidigare.
Så ovanligt/svårt borde det väl inte vara?

Permalänk
Medlem

http://www.alibaba.com/product-tp/140393589/Galleons_32_LCD_E... Nu börjar det lika nåt, allibaba har verkligen allt hehe

Permalänk

Bygger man en glaslåda så borde väl tvn överhetta gabska snabbt?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

jag har haft en laptop i badrummet i 2 år ungefär, och den har gått 24/7 utan problem. Tycker inte en TV borde klara sig sämmre.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hmm... som sagt, någon slags låda som man kan öppna och sätta i en TV i. Problemet blir väl imma på glaset, men det borde väl gå att lösa med någon form av behandling av glaset som man ska använda.

Om man bara monterar en liten fläkt som blåser på glaset så ventileras fukten bort och man slipper imman.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Länken jag skickade har bland annat fläktar och mycket annat smått och gott, ska bli intressant och se vad priset kommer landa på för det verkar ganska så optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

http://www.alibaba.com/product-tp/140393589/Galleons_32_LCD_E... Nu börjar det lika nåt, allibaba har verkligen allt hehe

Also available in these other sizes:
19", 24", 32", 42", 47", 52", 55", 60", 70"

skriver bara om du har missat det

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Äh, köp Sony xperia tablet z.. Den kan du ha på magen i badet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Also available in these other sizes:
19", 24", 32", 42", 47", 52", 55", 60", 70"

skriver bara om du har missat det

Thx!
Kaxigt o ha en 70" i badrummet

Permalänk
Medlem

Tycker det hela låter som en dålig idé med tanke på värmeutveckling, fukt m.m. Men du får ju gärna uppdatera oss om hur det går.

Gärna ett foto på TV:n när du ligger där och njuter i badet med ånga.

Håller med personen som rekommenderar en Sony Xperia som är vattentät.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Ska ta mig en ordentlig funderare innan jag gör nåt.
Skickade ett mail till kinserna och frågade just om värme, ånga mm.
Är det inga problem som är det en smidig lösning men jag kommer antagligen inte bygga nåt själv då jag helt enkelt inte har kunskaperna.
Synd bara att taben bara är 10"

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Ska ta mig en ordentlig funderare innan jag gör nåt.
Skickade ett mail till kinserna och frågade just om värme, ånga mm.
Är det inga problem som är det en smidig lösning men jag kommer antagligen inte bygga nåt själv då jag helt enkelt inte har kunskaperna.
Synd bara att taben bara är 10"

Har man den nära så är 10" ganska lagom tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Entusiast

Tänk på om du funderar på fast installation: Om du borrar i väggen i badrummet, så bryter du fuktspärren. Se till att vidtaga rätt åtgärder för att bibehålla fuktspärren. Annars riskerar du att råka ut för fuktskador i väggen, med mögel och annat otrevlig till följd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Äh, köp Sony xperia tablet z.. Den kan du ha på magen i badet..

Håller med ReverenD, så fixar du en hållare för den.
Om du tar någon annan lösning så kan du köpa en xperia tablet z och använda som fjärrkontroll

Lycka till

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Mycket sant Sys!
Jo det vore ju ytterst smidigt att köra Tab Z & Plex, kanske får tänka om och istället hitta en smidig/flexibel hållare.
Några idéer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Mycket sant Sys!
Jo det vore ju ytterst smidigt att köra Tab Z & Plex, kanske får tänka om och istället hitta en smidig/flexibel hållare.
Några idéer där?

Gaffatejp, snyggt o flexibelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit.
Ang fukt-/ångspärr så är det lugnt om du håller dej utanför våtzon1 (dvs det som är 0-2m fr duschblandaren). Om du t ex borrar upp nåt nära dörren (som i sig är ett ca 2x0,7m stort hål i fuktspärren) så går det fint.
Rekommenderar såklart sille i alla hål o plugg ändå, better safe than sorry.

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Bygger man en glaslåda så borde väl tvn överhetta gabska snabbt?

Tror det är väldigt osannolikt att det når temperatur på närmare 60-100c som faktiskt krävs för att det ska överhetta. Min Tv blir aldrig så varm att den bli obekväm att ta på, alltså blir temperaturen inte mycket högre än kanske 40c. Men om man har lagom med plats för att låta luften cirkulera är det ingen fara Alternativt kan man ju ha en fläkt i lådan som rör runt luften och slippa överhettningsproblem.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit upp ett hål i en vägg, rätt igenom alltså, och monterat TVn där i. Framför TVn, in mot badrummet då, hade jag satt nån form av dubbelglasfönster och sett till att det är fukttätt enligt konstens alla regler. Och på baksidan hade jag haft en lucka med ventilationshål. Sen kan du ju välja om du vill gå med sladdar ut genom luckan eller inuti väggen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag hade tagit upp ett hål i en vägg, rätt igenom alltså, och monterat TVn där i. Framför TVn, in mot badrummet då, hade jag satt nån form av dubbelglasfönster och sett till att det är fukttätt enligt konstens alla regler. Och på baksidan hade jag haft en lucka med ventilationshål. Sen kan du ju välja om du vill gå med sladdar ut genom luckan eller inuti väggen.

I villa/hus är detta enkelt att utföra, då det i regel handlar om gips/board bakom kaklet, och därpå regelverk och eventuell isolering. Då är det bara att såga upp, regla om, och ordna med fuktspärrar och gummidukar runt kanterna på ett propert sätt (Likt fönster-installation i badrum) Finnns guider på nätet om detta.

Men då det handlar om en lägenhet, är det med stor sannolikhet en betongvägg eller tegelvägg. Det blir genast besvärligare med stensåg/diamantklinga.
Eventuellt måste man hyra in lite tyngre utrustning för att såga upp hålet.
Som grädde på moset är detta inget man bara gör spontant. Man måste i regel fråga bostadsföreningen som äger själva kåken som lägenheten är en del av. Och jag gissar att de inte skulle godkänna en sådan tung modifiering. Och även om de skulle godkänna det, är det mer troligt att de själva anlitar en firma till att sköta det.
Som körsbär på grädden, gäller det att ha tillgång till planritningar och annat så man inte ställer till det med stam-ledningar, som oftast går i väggarna intill badrummen.

Kort och gott: Ett mastodont-jobb då det handlar om en lägenhet. Nästan i klass med stambyte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Tror det är väldigt osannolikt att det når temperatur på närmare 60-100c som faktiskt krävs för att det ska överhetta. Min Tv blir aldrig så varm att den bli obekväm att ta på, alltså blir temperaturen inte mycket högre än kanske 40c. Men om man har lagom med plats för att låta luften cirkulera är det ingen fara Alternativt kan man ju ha en fläkt i lådan som rör runt luften och slippa överhettningsproblem.

Kommer inte göra någon större skillnad om man cirkulerar runt den lilla luft som är i lådan. Pga kondens m.m. skulle jag nog inte rekommendera att bygga in den i en låda. Då är det nog bättre att ha skydd mot stänk.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

Problemet är inte stänk av vatten utan problemet med den höga luftfuktigheten. Jag tror dock inte att det är ett problem. Vi har en stereo i vårat badrum så man kan lyssna på chill musik i bubbelbadet och det är inga problem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

ställ tvn i ett akvarium av passande storlek och sedan använder du lister eller silikon för att täta locket.
du kanske ska prova att täta utan tvn först och sen spola vatten på det för att vara helt säker på att det inte läcker in vatten

Visa signatur

Dell Technical Support.
Hardware configurations.
C++ user.

Permalänk
Medlem

Vatten bildar kondens vilket i längden inte är bra för någon elektrisk produkt.
Men många tar ju med sin bärbara datorer i badrummet och de håller ju trots allt i längden.

Skulle inte en surfplatta räcka? Skaffa ett stativ till det så man kan hänga upp på väggen bara.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"