Vart får jag tag på windows 98 dator i dagsläget

Permalänk
Medlem

Vart får jag tag på windows 98 dator i dagsläget

Först och främst är jag väl medveten om VMWare och alla andra dessa emulatorer och detta är jag inte intresserad av hur simpelt det en är . Jag har letat på bland annat blocket och tradera och även ebay (Där frakten var hiskelig) jag vill helst inte lägga över 1000 kronor . Hur är det med loppisar egentligen eller ska man leta på myrorna ?

blev fel i rubriken
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kan bli knivigt. Du kan ju alltid ringa till någonbutik / datortillverkare och höra med dom ifall dom har några / kan få tag på en.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Var någonstans huserar du? I närheten av Göteborg?

Permalänk
Medlem

Viken hårdvara är du ute efter ?

Win 98 går väl att köra på en riktigt gammal Pentium eller snabb 486a upp till en rätt modern cpu. (det finns ett stort spann menar jag)

Har lite burkar ståendes hemma men skänker inte heller bort dem som sagt då de börjar bli lite ovanliga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sitter iochförsig på en gammal siemens från runt 2000 men den har en Celeron på 500 mhz och bara 128 kb cache och saknar agp slot

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha en gammal dator som kan köra Windows 98? En annons under "köpes" här på Sweclockers och du får garanterat napp. Många här på forumet har gamla grejer liggande i garderober och källarförråd...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Du vill alltså ha en gammal dator som kan köra Windows 98? En annons under "köpes" här på Sweclockers och du får garanterat napp. Många här på forumet har gamla grejer liggande i garderober och källarförråd...

Ja jag funderade på det men jag tänkte att jag kunde göra en tråd först

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Var någonstans huserar du? I närheten av Göteborg?

Nja tyvärr inte , Jkpg har i och för sig en god vän som bor i Göteborg

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Viken hårdvara är du ute efter ?

Win 98 går väl att köra på en riktigt gammal Pentium eller snabb 486a upp till en rätt modern cpu. (det finns ett stort spann menar jag)

Har lite burkar ståendes hemma men skänker inte heller bort dem som sagt då de börjar bli lite ovanliga.

Måste säga att jag är riktigt dålig på att göra trådar jag ska ha datorn till äldre spel etc Heretic 2 och Shogo så datorn bör ha en Pentium 2 och kanske ett Voodoo2 kort

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Viken hårdvara är du ute efter ?

Win 98 går väl att köra på en riktigt gammal Pentium eller snabb 486a upp till en rätt modern cpu. (det finns ett stort spann menar jag)

Har lite burkar ståendes hemma men skänker inte heller bort dem som sagt då de börjar bli lite ovanliga.

en rolig fråga faktist windows 98 gick och köra på en pentium 1 100mhz dock va det segt trots jag hade 24mb i ram. det va där jag upgraderade första gången till en celleron 566mhz som jag klockade till 600mhz.

jag hade som första dator 1995 en 386 dx 33 det va minnen det

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

det är väl bara köpa vilken gamma skrotdator som helst och sedan installera windows 98 på den?
eller har du inte operativsystemet heller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Sitter iochförsig på en gammal siemens från runt 2000 men den har en Celeron på 500 mhz och bara 128 kb cache och saknar agp slot

Låter väl som en okej Windows 98 dator ändå?
Lite tråkigt att den saknar AGP slot eftersom det var vanligt på Windows 98 tiden och även Windows 2000/XP tiden. Finns lite mer grafikkort att välja på då.
Sen vet jag inte hur mycket minne den har heller, om det bara är 32MB så blir det inte så kul...

Skrivet av Behind900:

datorn bör ha en Pentium 2

Pentium 2 fanns från 233MHz till 450MHz. De hade visserligen 512kb L2 cache, men den högre klockfrekvensen borde göra att i de flesta fall så hamnar din Celeron närmare de snabbare Pentium 2 än de långsammare.

Bortsett från om du får möjligheten att köra AGP så känns det inte som att ett byte till en Pentium 2 skulle bli en uppgradering. Om man inte kör saker där skillnaden mellan 128kb och 512kb L2 gör väldigt stor skillnad.
Många Pentium 3 hade 256kb L2, fast då var det snabbare L2 cache minne än vad Pentium 2 hade.

Du får naturligtvis göra som du vill. Men jag tycker att du antingen ska köra på din Celeron 500MHz eller gå upp till Pentium 3 eller Athlon (kanske t.o.m. Pentium 4 eller Athlon XP). Imo känns ett byte till Pentium 2 inte lönt.

Om man skulle byta till något äldre än du har är väl i så fall för att få (fler) ISA plats(er) för att köra gamla ljudkort.

Permalänk
Medlem

Windows 98 har jag kört på en AMD Athlon processor med 2 GB ram och 100 GB hårddisk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

en rolig fråga faktist windows 98 gick och köra på en pentium 1 100mhz dock va det segt trots jag hade 24mb i ram. det va där jag upgraderade första gången till en celleron 566mhz som jag klockade till 600mhz.

jag hade som första dator 1995 en 386 dx 33 det va minnen det

Vet att jag installerade windows 95 på en 386sx16 med 8MB ram, den var inte snabb....

En Victor i litet towerformat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Viken hårdvara är du ute efter ?

Win 98 går väl att köra på en riktigt gammal Pentium eller snabb 486a upp till en rätt modern cpu. (det finns ett stort spann menar jag)

Har lite burkar ståendes hemma men skänker inte heller bort dem som sagt då de börjar bli lite ovanliga.

Min far slänge ett närmare tiotal win98 datorer när vi flyttade förra året.. känns lite dumt x)

Permalänk

Kolla på typ kupan, de kan ha gammal skit som någon skänker dit av konstiga anledningar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Låter väl som en okej Windows 98 dator ändå?
Lite tråkigt att den saknar AGP slot eftersom det var vanligt på Windows 98 tiden och även Windows 2000/XP tiden. Finns lite mer grafikkort att välja på då.
Sen vet jag inte hur mycket minne den har heller, om det bara är 32MB så blir det inte så kul...

Pentium 2 fanns från 233MHz till 450MHz. De hade visserligen 512kb L2 cache, men den högre klockfrekvensen borde göra att i de flesta fall så hamnar din Celeron närmare de snabbare Pentium 2 än de långsammare.

Bortsett från om du får möjligheten att köra AGP så känns det inte som att ett byte till en Pentium 2 skulle bli en uppgradering. Om man inte kör saker där skillnaden mellan 128kb och 512kb L2 gör väldigt stor skillnad.
Många Pentium 3 hade 256kb L2, fast då var det snabbare L2 cache minne än vad Pentium 2 hade.

Du får naturligtvis göra som du vill. Men jag tycker att du antingen ska köra på din Celeron 500MHz eller gå upp till Pentium 3 eller Athlon (kanske t.o.m. Pentium 4 eller Athlon XP). Imo känns ett byte till Pentium 2 inte lönt.

Om man skulle byta till något äldre än du har är väl i så fall för att få (fler) ISA plats(er) för att köra gamla ljudkort.

Så jag skulle alltså kunna köpa ett Voodoo2 på ebay och det skulle funka fint ? Sitter 2 minnestickor i bankarna så jag antar att det är mer än 32 mb minne men hårddisken var slut så jag måste köpa en ny innan jag kan kolla närmare på saken

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Hade 2 exakt likadana förr, men pappa tycker jag har för många burkar och anser dem som för gamla så han slängde dem :(. Men dem var det windows 98 på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Hade 2 exakt likadana förr, men pappa tycker jag har för många burkar och anser dem som för gamla så han slängde dem :(. Men dem var det windows 98 på!

Det måste ha gjort ont

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske... Men vad ska du datorerna till? Undrar av rent intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Lite offtopic kanske... Men vad ska du datorerna till? Undrar av rent intresse

Inga problem med sådana frågor , Hade tänkt spela Heretic II och diverse andra trevliga 90 tals spel som varken min saturn eller 3DO pallar med

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Du kan inte dualboot'a på din nuvarande burk? Eller måste det vara gammal hårdvara? I så fall, varför?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du kan inte dualboot'a på din nuvarande burk? Eller måste det vara gammal hårdvara? I så fall, varför?

Finns inte en chans i he.. att ett radeon 7950 och en intel 3570k skulle fungera som det ska i windows 98 , Kanske bara är jag men känslan är viktig det blir finare när man sitter med en grå gammal burk som låter som en vinkelslip

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gick det att köra på bara voodoo 2? Har för mig att det benämdes grafikaccelerator istället för grafikkkort. Men jag kan ha väldigt fel! Bara nått som sitter i bakhuvudet... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Gick det att köra på bara voodoo 2? Har för mig att det benämdes grafikaccelerator istället för grafikkkort. Men jag kan ha väldigt fel! Bara nått som sitter i bakhuvudet... :S

Tror inte att jag kör på det eftersom de flesta på ebay tror att det är nån slags antik artefakt värd väldigt mycket kom fram till att http://www.ebay.com/itm/New-ATI-Radeon-9000-256MB-DDR-PCI-Vid... är billigare och bättre men jag vet inte om min 150w power supply räcker

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Tror inte att jag kör på det eftersom de flesta på ebay tror att det är nån slags antik artefakt värd väldigt mycket kom fram till att http://www.ebay.com/itm/New-ATI-Radeon-9000-256MB-DDR-PCI-Vid... är billigare och bättre men jag vet inte om min 150w power supply räcker

fasen då, jag som körde SLI så man kom upp i 1024x768 i quake 2 Undrar var jag gjort av dem :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

fasen då, jag som körde SLI så man kom upp i 1024x768 i quake 2 Undrar var jag gjort av dem :S

Inte illa !

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Behind900:

Tror inte att jag kör på det eftersom de flesta på ebay tror att det är nån slags antik artefakt värd väldigt mycket kom fram till att http://www.ebay.com/itm/New-ATI-Radeon-9000-256MB-DDR-PCI-Vid... är billigare och bättre men jag vet inte om min 150w power supply räcker

Nu vet inte jag vad för PSU du behöver, men vad jag vet är det väldigt enkelt och billigt att få tag i ATX-agg på 250–350 W.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nu vet inte jag vad för PSU du behöver, men vad jag vet är det väldigt enkelt och billigt att få tag i ATX-agg på 250–350 W.

Men det är inte ATX vet inte vad standarden heter men den är ca en fjärdedel så stor som ett atx agg , Skulle kanske kunna såga ut så man kunde trycka i ett atx agg med dremmeln

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮