Skänkta delar blir till burk. Athlon II + Gtx560ti flaskhals?

Permalänk
Medlem

Skänkta delar blir till burk. Athlon II + Gtx560ti flaskhals?

Innan ni kastar skit på mej om att jag prioriterar helt fel etc. vill jag säga att jag fått följande delar av vänner, arbetskamrater m.fl.

Detta ska alltså bli en dator till min 12-årige bror.
Det kommer huvudsakligen spelas Minecraft med denna burk, kanske lite WOT.
Vad tror ni, kommer det fungera eller blir det för stor flaskhals?

Följande delar kommer finnas med i starten:
(kan förhoppningsvis hitta bättre CPU, Moderkort, RAM SENARE)

CPU: Athlon II (det ända jag vet om den)

Moderkort: Asus M4A78LT-M LE

RAM: 2x2GB 1066Mhz DDR3 Crucial

GPU: Gtx 560ti

PSU: (lutar mot Corsair CX500M (bra pris och modulärt))

HDD: (troligen ny WD 1TB black)

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på då du inte vet än vilken processor det är frågan om, men troligtvis kommer det inte flaska då grafikkortet ligger flera generationer tillbaks + att det inte var "Top of the line" då heller..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Svårt att svara på då du inte vet än vilken processor det är frågan om, men troligtvis kommer det inte flaska då grafikkortet ligger flera generationer tillbaks + att det inte var "Top of the line" då heller..

kan försöka ta reda på det om du ger mig lite tid..

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Processorn kommer ju självklart vara flaskhalsen i Minecraft, precis som i vilken annan dator som helst. Men varför inte testa?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag googlade moderkortet och det är ändå en AM3-processor vi talar om samt 4 GB minne. Beroende på processor mm så kanske du inte kan köra spelen på max, men kikar man på minimumkraven för de spel du nämner ser det ut som om datorn ligger med marginal över.

Minimumkraven för spelen så är de:
WOT:
CPU: 2 GHz
RAM: 1 GB
Video: GeForce 6600GT (128 MB) / ATI analog
HDD: 2GB
Connection rate: 128 Kbps

Minecraft:
CPU : Intel P4/NetBurst Architecture or its AMD Equivalent (AMD K7)
RAM : 2GB
GPU : Intel GMA 950 or AMD Equivalent with OpenGL 1.2 Support
HDD : At least 90MB for Game Core and Sound Files
Java Runtime Environment (JRE) 6 or up is required to be able to run the game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Svårt att svara på då du inte vet än vilken processor det är frågan om, men troligtvis kommer det inte flaska då grafikkortet ligger flera generationer tillbaks + att det inte var "Top of the line" då heller..

Skrivet av friskybob:

Processorn kommer ju självklart vara flaskhalsen i Minecraft, precis som i vilken annan dator som helst. Men varför inte testa?

Skrivet av ClubT:

Hej,

Jag googlade moderkortet och det är ändå en AM3-processor vi talar om samt 4 GB minne. Beroende på processor mm så kanske du inte kan köra spelen på max, men kikar man på minimumkraven för de spel du nämner ser det ut som om datorn ligger med marginal över.

Minimumkraven för spelen så är de:
WOT:
CPU: 2 GHz
RAM: 1 GB
Video: GeForce 6600GT (128 MB) / ATI analog
HDD: 2GB
Connection rate: 128 Kbps

Minecraft:
CPU : Intel P4/NetBurst Architecture or its AMD Equivalent (AMD K7)
RAM : 2GB
GPU : Intel GMA 950 or AMD Equivalent with OpenGL 1.2 Support
HDD : At least 90MB for Game Core and Sound Files
Java Runtime Environment (JRE) 6 or up is required to be able to run the game.

det rör sig troligen om en AMD Athlon II X2 250 3Ghz

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

det rör sig troligen om en AMD Athlon II X2 250 3Ghz

Gav just bort en dator som var ihopskruvad av överblivna delar.
Den har/hade en X2-240e och ett Radeon 4870.
Enligt uppgift funkar den utmärkt att köra minecraft på, men iofs kanske grabben inte har så höga krav på gratisgrejer

Permalänk
Avstängd

kan säga som så grafikkortet är rätt overkill för den processorn dock inget fel. du kommer nog att kunna spela det flesta spelen på den trots att processorn bara är 2 kärnig. så kör på byt ut efterhand en processor i framtiden går altid att få tag på och din 12 åriga bror lär säkert inte klaga i allfall

ser det att den klarar inte fx processorerna då det inte finns någon bios ännu för det

http://www.asus.com/Motherboards/M4A78LTM_LE/#support_CPU annars är i framtiden för 7-900kr en phenom 2 965 ett bra kap om det inte skulle räcka

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd

cpu´n är väll svagaste delen men man kan komma långt med den i dag och det mesta bör tom gå ganska bra men vill du ha lite extra gratis prestanda så kan du alltid köra lite oc på den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Som andra redan sagt så är cpun sämst i den datorn men den bör hursomhelst duga för det den är tänkt till, vill man trimma burkan så letar man reda på en Phenom 2 cpu istället, det moderkortet har dessutom mökjlighet att låsa upp kärnor och alla P2 jag använt har gått att låsa upp, så en P2 som har 1 eller 2 kärnor avstängda och som man sedan låser upp skulle göra datorn med balanserad och duglig som spelmaskin, typ en Phenom 555 hade nog passat fint i den och så låser man upp den till 4 kärnig så har man en bra budgetmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Som andra redan sagt så är cpun sämst i den datorn men den bör hursomhelst duga för det den är tänkt till, vill man trimma burkan så letar man reda på en Phenom 2 cpu istället, det moderkortet har dessutom mökjlighet att låsa upp kärnor och alla P2 jag använt har gått att låsa upp, så en P2 som har 1 eller 2 kärnor avstängda och som man sedan låser upp skulle göra datorn med balanserad och duglig som spelmaskin, typ en Phenom 555 hade nog passat fint i den och så låser man upp den till 4 kärnig så har man en bra budgetmaskin.

det är inte 100% chans på det för mig va det 50% chans. jag hade en p2 720 som jag låste upp helt klanderfritt. men den senaste jag köpte för liten peng va instabil. Den va rent så instabil att klockan på windows 7 verkligen gick fel hehe visarna gick utanför klockan. då snackar man ostabil

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

det är inte 100% chans på det för mig va det 50% chans. jag hade en p2 720 som jag låste upp helt klanderfritt. men den senaste jag köpte för liten peng va instabil. Den va rent så instabil att klockan på windows 7 verkligen gick fel hehe visarna gick utanför klockan. då snackar man ostabil

Min P2 hänger direkt vid boot om jag försöker låsa upp den. Tråkigt då jag köpte den i just hopp om att låsa upp den istället för en x4 Athlon.

Så nej, det är nog långtifrån 100% chans. Dessutom så börjar nog dessa AM3 CPUer försvinna snart och de häftigaste modellerna är inte särskilt prisvärda (1500kr för x6 1100T tex).

Jag fick faktiskt nya minnen till min dator idag. Tyvärr är inte DDR2 speciellt prisvärt - jag betalade 400kr för 2x2GB och det var ändå det absolut billigaste som inte var skräp. Jag rekommenderar isåfall att leta annonser på begagnade stickor. Jag funderade faktiskt länge på om jag skulle byta allt, men jag har dessvärre inte använding av att göra det ändå så det vore bara ett enormt slöseri med pengar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450