Permalänk
Medlem

Att felaktigt hänga ut Webhallen ger inga sympatier från min sida.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Puttefnasket:

Har du någon källa på det?

Eizo har hög overhead på entusiastsegmentet, hög nog att kunna erbjuda den sortens support. Det är något de har kunnat bygga upp med varumärkesvärdet över åren. Något som budgeterats bort i dagens "lower end" "bang for the buck"-segment. Det är en del av den negativa aspekten med att människan har blivit billigare och billigare.

Jag kan inte dela med mig av inköpspriser och overhead öppet på nätet så du får helt enkelt bilda din egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Eizo har hög overhead på entusiastsegmentet, hög nog att kunna erbjuda den sortens support. Det är något de har kunnat bygga upp med varumärkesvärdet över åren. Något som budgeterats bort i dagens "lower end" "bang for the buck"-segment. Det är en del av den negativa aspekten med att människan har blivit billigare och billigare.

Jag kan inte dela med mig av inköpspriser och overhead öppet på nätet så du får helt enkelt bilda din egen uppfattning.

Ja med den logiken så kan ju du påstå precis vad som helst utan att för den skull behöva bevisa något Du vet av att vem som helst kan tipsa media och vara skyddad av grundlagen så just det argumentet att det skulle vara omöjligt att påvisa en källa om så skulle vara fallet.

Har svårt att tänka mig att dylika uppgifter om dom skulle stämma skulle vara bättre skyddade än Snowdens uppgifter om USAs nätspaning tex...

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Annars kan man ju alltid prova att väcka liv i den...

http://www.flexcode.org/lcd2.html

Fungerade helfint på en skärm som hade 2 pixlar som fastnat på att bara lysa grönt. Notera Hade

Skrivet av Herr Nordman:

Jag måste fråga er jag har en skärm på 27 en pixel som är lila färgad?
Går det att fixa?

Testa sidan som stoltz gav.
Testade det på en skärm på jobbet som hade 2 gröna pixlar som fastnat. dom tycks ha fått rull igen.
man kan testa att "peta" lite på pixeln med något som typ ett sudd.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Puttefnasket:

Ja med den logiken så kan ju du påstå precis vad som helst utan att för den skull behöva bevisa något Du vet av att vem som helst kan tipsa media och vara skyddad av grundlagen så just det argumentet att det skulle vara omöjligt att påvisa en källa om så skulle vara fallet.

Har svårt att tänka mig att dylika uppgifter om dom skulle stämma skulle vara bättre skyddade än Snowdens uppgifter om USAs nätspaning tex...

Jag har ingen anledning att bevisa något, det ligger inte i mitt intresse. Det ligger inte heller i mitt intresse att dela med mig av prisuppgifter, jag har dessutom inte påstått att dessa är oåtkomliga. Summorna är ointressanta. Jag förklarade helt enkelt, per min egen erfarenhet, hur jag ser på läget.

Om du vill lyssna eller inte är upp till dig. För mig spelar det ingen roll, ställa till med en scen kan du göra någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du någon källa på det?

Det är väl bara att kolla in prisjakt och se vad eizo skärmar kostar, inte precis några statshemligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Det är väl bara att kolla in prisjakt och se vad eizo skärmar kostar, inte precis några statshemligheter

Vilka skärmar specifikt jämför du med då, Foris tex är ju inte mycket dyrare än andra liknande skärmar från andra tillverkare, den är ju snarare väldigt prisvärd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilka skärmar specifikt jämför du med då, Foris tex är ju inte mycket dyrare än andra liknande skärmar från andra tillverkare, den är ju snarare väldigt prisvärd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Ja de har billigare varianter också, har inte påstått något annat. Bara att de inte tillhör de allra billigaste skärmarna att köpa. Och deras billigaste skärmar har inte heller samma pixelgarantier som de dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ja de har billigare varianter också, har inte påstått något annat. Bara att de inte tillhör de allra billigaste skärmarna att köpa. Och deras billigaste skärmar har inte heller samma pixelgarantier som de dyrare

Och dom tillhör inte dom allra dyraste heller vilket jag ville visa på men som jag fattade att du menade i ditt svar till mig från första början eller hur?

Eizo är inte överlag dyrare än andra skärmar med samma specifikationer det är viktigt att framhålla vilket andra menar att så skulle vara fallet för att kunna hålla den högre klassen av pixel-policy.

Foris skärmarna som tillhör dom billigare av Eizos modeller har samma pixelgaranti som alla andra skärmar från Eizo, det som skiljer "dom enklare" modellerna åt är själva garanti-tiden men själva pixel garantin är densamma oavsett modell. Eller har du hittat någon annan info om just denna pixel garanti inte skulle gälla dom billigare skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Svensk lag står över vad som står i någon manual. Just i detta fall spelar det dock inte så stor roll eftersom det verkar vara praxis att man skall godkänna pixelfel eftersom LCD-paneler är så svåra att tillverka. Personligen tycker jag det är helt åt H*VETE. Varför skall man godkänna defekta grejer för? Som någon tidgare sagt: Köper du ny bil ska du väl inte behöva stå ut med repor så länge man inte t.ex. fått reducerat pris?

För att du redan innan köpet är väl medveten om att det är en möjlighet. Vill du absolut inte ha döda pixlar så kan du köpa begagnat, skyltex eller från någon eventuell tillverkare som har 100% pixelgaranti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Om man vill behålla en kund så är man lite smidig. Varför skulle jag köpa något i deras butik när det inte gör något speciellt för mig? Kan jag lika gärna köpa det på nätet billigare på annat håll. Kan man inte konkurrera med priset så får man ju erbjuda bättre service eller något annat.

Anledningen till att du inte får fullpris är ju för att butiken aldrig kan få ut de av produkten eftersom DU öppnade den. Vet inte hur många trådar man sett om folk som klagar på att en produkt har varit uppakad innan de fick dem och det är klart det är fel när det köpt en ny vara men det är just pga att folk returnerar för fullpris med distansköplagen. Hade det inte varit för distansköplagen så hade de aldrig gjort det när du köpt den online heller... Inte så svårt att se att ett företag förlorar pengar på en öppnad produkt, att folk utnyttjar lagen för det precis som du, i de flesta fall gjort för lite research... Jag vet inte varför du önskar att alla företag skulle gå i konkurs, vilket de med största sannolikhet skulle göra om man kunde göra det du önskar, för detta skulle bara leda till monopol och högre priser...
Folk är så fruktansvärt snåla idag, inse att saker redan är sjukt billiga och stöd din handlare om du vill se att den finns kvar inom det närmsta åren...

Och i fråga med pixel fel så är det väll inte så konstigt att man inte kan returnera för 1 död pixel... Snälla tänk steget längre, hur många pixlar finns där i en vanlig fullhd monitor (2073600 st) om en eller ett fåtal av dessa skulle vara defekta så ska man slänga hela panelen? Tror du själva att man tillverkar 2073600 av de övriga komponenterna i skärmen utan att en enda går sönder? I dont think so... Du har köpt en budget skärm och då är detta smällar man får ta.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg som mer utvecklade sig som en sidodiskussion mellan två medlemmar.

Citat:

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Och dom tillhör inte dom allra dyraste heller vilket jag ville visa på men som jag fattade att du menade i ditt svar till mig från första början eller hur?

Eizo är inte överlag dyrare än andra skärmar med samma specifikationer det är viktigt att framhålla vilket andra menar att så skulle vara fallet för att kunna hålla den högre klassen av pixel-policy.

Foris skärmarna som tillhör dom billigare av Eizos modeller har samma pixelgaranti som alla andra skärmar från Eizo, det som skiljer "dom enklare" modellerna åt är själva garanti-tiden men själva pixel garantin är densamma oavsett modell. Eller har du hittat någon annan info om just denna pixel garanti inte skulle gälla dom billigare skärmarna?

Håller med dig att Eizo inte är dyrare med samma specs som andra skärmar. Jag har kollat på Samsung S27B971DS och Eizo CX270 för spelande och redigerande. Nu valde jag Samsung för min ekonomi tar mindre skada, men jag får ju absolut mycket färre funktioner och en garanti som inte ens är hälften av vad Eizo ger. Skillnaden i pris är runt 5000-6000, kan tyckas mycket men det är det inte sett till funktioner vs pris. Samsungen kostar runt 9000:- och Eizon kostar runt 14000:-.

Känns konstigt men det är första gången jag är otrogen mot Eizo, bara hoppas Samsungen har lång livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Anledningen till att du inte får fullpris är ju för att butiken aldrig kan få ut de av produkten eftersom DU öppnade den. Vet inte hur många trådar man sett om folk som klagar på att en produkt har varit uppakad innan de fick dem och det är klart det är fel när det köpt en ny vara men det är just pga att folk returnerar för fullpris med distansköplagen. Hade det inte varit för distansköplagen så hade de aldrig gjort det när du köpt den online heller... Inte så svårt att se att ett företag förlorar pengar på en öppnad produkt, att folk utnyttjar lagen för det precis som du, i de flesta fall gjort för lite research... Jag vet inte varför du önskar att alla företag skulle gå i konkurs, vilket de med största sannolikhet skulle göra om man kunde göra det du önskar, för detta skulle bara leda till monopol och högre priser...
Folk är så fruktansvärt snåla idag, inse att saker redan är sjukt billiga och stöd din handlare om du vill se att den finns kvar inom det närmsta åren...

Jag har inga problem med att en vara är returnerad och säljs som ny om allt finns och allt är i nytt skick. Om de inte kan ta att man returnerar en vara och måste sälja den till ett lägre pris så får man se över sina marginaler. Jag går till en butik för att få bättre personligservice och där de förhoppningsvis vill att kunderna ska återkomma och man har en mer mänskligkontakt (istället för mail och telefonsvarare). I gengäld betalar jag ett högre pris det är fine. Men vill man inte kompromissa lite när man har en kund som ska köpa nya varor, då kan de ju se sig i det mörka hålet efter att kunden kommer komma tillbaka.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Bort:

Men snälla, EN liten jävla pixel utav TVÅ MILJONER... Sluta lipa och va glad över att du fick den 1000 kr billigare.

Dagens människor....

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Om man vill behålla en kund så är man lite smidig. Varför skulle jag köpa något i deras butik när det inte gör något speciellt för mig? Kan jag lika gärna köpa det på nätet billigare på annat håll. Kan man inte konkurrera med priset så får man ju erbjuda bättre service eller något annat.

Håler med föregående talare. Om DU köpt fel produkt, och dessutom öppnat de, så varför skulle de inte ta en mindre avgift för återköp?

Det finns två alterntiv:
1. De har lägre priser på produkterna och tar en viss avgift när folk lämnar tillbaka öppnade produkter (som de sen troligtvis måste sälja till reducerat pris)
2. De har lite högre priser generellt och tar ingen avgift när folk lämnar tillbaka öppnade produkter

Eftersom folk generellt handlar där det är biligast (kollar prisjakt etc) så är det nog vanligast att företag går på alternativ 1.
Sedan kostar det företagen mer att ha en butik än att sälja online, varför det oftast är billigare att handla online.
Dock kostar det ju dig frakt att returnera en vara du köpt online.

Sen kan man ju undra hur ofta du returnerar varor, om detta verkligen är ett problem...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

1 pixel av 2073600 är död. Skatta dig lycklig. Min iMac har mer döda pixlar än så.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Dustin, deras kundservice är suverän. Köpte en mus och testade den ett par dagar, passade inte mig då knapparna var ganska sega att trycka ner (kör mycket FPS så det går bort). Var helt ärlig sa att jag öppnat och testat och sa detta till dom, det var bara att skicka tillbaka den och få tillbaka ALLA min slantar

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Håller med dig att Eizo inte är dyrare med samma specs som andra skärmar. Jag har kollat på Samsung S27B971DS och Eizo CX270 för spelande och redigerande. Nu valde jag Samsung för min ekonomi tar mindre skada, men jag får ju absolut mycket färre funktioner och en garanti som inte ens är hälften av vad Eizo ger. Skillnaden i pris är runt 5000-6000, kan tyckas mycket men det är det inte sett till funktioner vs pris. Samsungen kostar runt 9000:- och Eizon kostar runt 14000:-.

Känns konstigt men det är första gången jag är otrogen mot Eizo, bara hoppas Samsungen har lång livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Just lång livslängd har väl inte varit synonymt med Samsung och skärmar. Många olika modeller som tillverkats med för billiga komponenter och slutat fungera efter 2-3 år. Eizo har mycket sällan eller aldrig snålat vad jag vet. Min nuvarande Eizo fyllde fem år i år. Lika bra nu som när jag köpte den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Håler med föregående talare. Om DU köpt fel produkt, och dessutom öppnat de, så varför skulle de inte ta en mindre avgift för återköp?

Det finns två alterntiv:
1. De har lägre priser på produkterna och tar en viss avgift när folk lämnar tillbaka öppnade produkter (som de sen troligtvis måste sälja till reducerat pris)
2. De har lite högre priser generellt och tar ingen avgift när folk lämnar tillbaka öppnade produkter

Eftersom folk generellt handlar där det är biligast (kollar prisjakt etc) så är det nog vanligast att företag går på alternativ 1.
Sedan kostar det företagen mer att ha en butik än att sälja online, varför det oftast är billigare att handla online.
Dock kostar det ju dig frakt att returnera en vara du köpt online.

Sen kan man ju undra hur ofta du returnerar varor, om detta verkligen är ett problem...

Det har inte något med att returnera varor egentligen, det har att göra hur högt man värderar sina kunder. En glad kund som återkommer eller en kund som inte återkommer och rek. inte heller andra att handla där

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Just lång livslängd har väl inte varit synonymt med Samsung och skärmar. Många olika modeller som tillverkats med för billiga komponenter och slutat fungera efter 2-3 år. Eizo har mycket sällan eller aldrig snålat vad jag vet. Min nuvarande Eizo fyllde fem år i år. Lika bra nu som när jag köpte den.

Fast vilken Samsung modell refererar du till då?
Min nuvarande Eizo har ett par år på nacken oxå men den visar helt klart sämre bild nu än när den var ny, den har gått 11341 timmar, den fungerar däremot väldigt bra. Snackade med en tekniker förut som var hemma hos mig och lagade ungarnas Samsung-TV, det var förvisso en 5-serie, medans den vi har i TV-rummet är en 8-serie. Han sa att det var väldigt sällan som han fick laga 8 eller 9-serien, 5, 6 och 7-serien däremot var vanligare att man bör ut kretskorten i.
Så jag tror ändå att en 9-serie skärm kommer att hålla, tror inte dom snålar i sin premium-serie.