Permalänk
Avstängd

1 död pixel - Webhallen vägrar

Har funnit 1 död pixel på min S 27950D.

Nu kostade skärmen bara 3000:- för mig men en skärm för 4000:- förväntar man sig lite mer...
Skärmen är 1 vecka gammal .

Faan vad störigt . Man trodde dom hade kommit någonstans i teknologin ..

LED också..

Dessutom är konstruktionen skitcepe för den lutar dessutom neråt (om ni kollar på den så har den en liten annorlunda design).

Permalänk

Många som verkar ha problem med trasiga skärmar :S

Vad säger Webhallen då?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Webhallen följer tillverkarens regler och har inte gjort något fel. De flesta skärmar har en pixelgaranti som inte innefattar enskilda pixlar utan måste vara pixlar döda i ett "kluster" för att få garantiutbyte.

Detta är specifierat i manualen som kommer med skärmen. Du har tyvärr ingen rätt till utbyte eller öppet köp

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Ångerrätt och köp en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Webhallen följer tillverkarens regler och har inte gjort något fel. De flesta skärmar har en pixelgaranti som inte innefattar enskilda pixlar utan måste vara pixlar döda i ett "kluster" för att få garantiutbyte.

Detta är specifierat i manualen som kommer med skärmen. Du har tyvärr ingen rätt till utbyte eller öppet köp

Exakt. End of discussion.

Webhallens pixelpolicy

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/pixelpolicy:

Samsung
Antalet defekta pixlar varierar mellan 5-10 beronde på modell och storlek.
För mer information om Samsungs pixelpolicy klicka här

I den vidare länken går det tydligt att utläsa att Samsung har en pixelgaranti på 0 ljusa subpixlar eller max 8 mörka per miljon pixlar, om avståndet mellan de döda pixlarna är 5 mm eller längre ifrån varandra.

Samsungs egna sida hävdar att pixelgarantin enbart täcker låsta vita pixlar, så har du bara en mörk pixel så är det bara att bita i det sura äpplet och lära dig läsa på antingen innan du handlar eller innan du gnäller. Har du en vit pixel, lär dig specifiera ditt gnäll.

Edit: Det var då fan vad folk var morgonpigga ... Här tänkte jag att jag kunde ta tid på mig och faktiskt gräva igenom Samsungs sida och ändå hinna först, men tji fick jag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

säker på att det är en död pixel och inte en som är "stuck" ?
finns olika flash grejjer man kan köra för att skaka liv i en pixel vet dock inte om det fungerar men värt å testa? http://www.youtube.com/watch?v=_t7qt_fRlgU

finns säkert nå bättre än de ja länkade....

Permalänk
Medlem

Som Frejoh466 säger har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan enligt distans köplagen. Du har rätt att öppna och undersöka varan men ångrar du köpet måste den returneras i väsentligt oförändrat skick (i grund och botten betyder det original emballage med alla tillbehör och utan skador så klart)... och du måste betala för portot både för leverans och retur.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Har funnit 1 död pixel på min S 27950D.

Nu kostade skärmen bara 3000:- för mig men en skärm för 4000:- förväntar man sig lite mer...
Skärmen är 1 vecka gammal .

Faan vad störigt . Man trodde dom hade kommit någonstans i teknologin ..

LED också..

Dessutom är konstruktionen skitcepe för den lutar dessutom neråt (om ni kollar på den så har den en liten annorlunda design).

köpte du online? då har du 14 dagars ångerrätt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

Köpte i butik .. Det har gått mer än två veckor ..

Permalänk
Medlem

Köp online.
1. Köp på Företag A.
2. Plocka upp monitorn
3. Kontrollera så allt är perfekt, inga döda pixlar etc)
4. Allt ok - grattis.
5. Något är inte perfekt (döda pixlar etc) - hävda distansköplagen och skicka tillbaka. Undrar de varför - säg att du inte tyckte om färgen eller nått.
6. Beställ monitor från företag B.
Återgå till punkt 2. Rinse and repeat.
Fortsätt i samma stil tills du får rätt vara. Företag C... D...
Godkänn ALDRIG trasiga nya varor. ALDRIG.

Tänk om du köpte en ny BMW och säljaren säger till dig - nej du får stå ut med att ha två lackrepor på dörren...

I HELVETE HELLER...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Köpte i butik .. Det har gått mer än två veckor ..

om det tog mer än två veckor att hitta den döda pixeln kan den väl omöjligen utgöra ett stort problem...?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Oavsett vad deras pixelgaranti eller policy säger så har du rätt att nyttja reklamationsrätten om skärmen har ett fel. Lagstiftning går först så kolla med din konsumentombudsman för rådgivning. http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Har funnit 1 död pixel på min S 27950D.

Nu kostade skärmen bara 3000:- för mig men en skärm för 4000:- förväntar man sig lite mer...
Skärmen är 1 vecka gammal .

Faan vad störigt . Man trodde dom hade kommit någonstans i teknologin ..

LED också..

Dessutom är konstruktionen skitcepe för den lutar dessutom neråt (om ni kollar på den så har den en liten annorlunda design).

Teknologin? Det är fortfarande LCD-teknik i grunden.

Permalänk
Avstängd

Alla pixlar som fastnat för mig har jag bara tryckt på och woala, works like a charm again tryck på den lite lätt så ska du se att den försvinner

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Bort:

Köpte i butik .. Det har gått mer än två veckor ..

Va inte skärmen 1 vecka gammal?

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Medlem

Som "hotdog_power" skriver, sa du inte att den var 1 vecka gammal i ditt första inlägg och sedan över två veckor gamla? Annars är det bara att utnyttja öppet köp.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Oavsett vad deras pixelgaranti eller policy säger så har du rätt att nyttja reklamationsrätten om skärmen har ett fel. Lagstiftning går först så kolla med din konsumentombudsman för rådgivning. http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Tyvärr så har dom stöd i konsumentlöplagen som du länkade till.

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:
•den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

Däremot har Webhallen ingen information för Eizo såg jag, där räcker det med 1 hel lysande eller mörk för att garantin ska gälla.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Knuckles:

Webhallen följer tillverkarens regler och har inte gjort något fel. De flesta skärmar har en pixelgaranti som inte innefattar enskilda pixlar utan måste vara pixlar döda i ett "kluster" för att få garantiutbyte.

Detta är specifierat i manualen som kommer med skärmen. Du har tyvärr ingen rätt till utbyte eller öppet köp

Jag uttalar mig inte om just detta ärende, utan generellt.

Otroligt tråkigt att det är så här. Hade någon av mina skärmar haft en död pixel hade jag irriterat mig över den varje minut jag sitter vid datorn. (En av mina skärmar, en värdelös 18 tum 1366x768 för 500 kr som står vid servern, har typ tre blå pixlar så jag vet hur det ser ut osv.)

Att döda pixlar räknas som acceptabelt gör ju det mer värt att köpa en begagnad skärm än en ny i butik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju alltid prova att väcka liv i den...

http://www.flexcode.org/lcd2.html

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men det vore helt enkelt orimligt att kräva 100% pixelgaranti på LCD-paneler. Det kostar för mycket, både pengar och resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Webhallen följer tillverkarens regler och har inte gjort något fel. De flesta skärmar har en pixelgaranti som inte innefattar enskilda pixlar utan måste vara pixlar döda i ett "kluster" för att få garantiutbyte.

Detta är specifierat i manualen som kommer med skärmen. Du har tyvärr ingen rätt till utbyte eller öppet köp

Svensk lag står över vad som står i någon manual. Just i detta fall spelar det dock inte så stor roll eftersom det verkar vara praxis att man skall godkänna pixelfel eftersom LCD-paneler är så svåra att tillverka. Personligen tycker jag det är helt åt H*VETE. Varför skall man godkänna defekta grejer för? Som någon tidgare sagt: Köper du ny bil ska du väl inte behöva stå ut med repor så länge man inte t.ex. fått reducerat pris?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Som många andra skrev, testa massera/gnugga runt pixeln med en mjuk trasa eller något.

Jag har samma skärm som du och min första hade 3 döda pixlar, svarta, alltså, det var fel på den. Bytte ut den till en ny och till min besvikelse hade den nya en grön pixel i nedre högra kanten. Jag testade ovan och efter några dagar försvann den helt! Så testa dig fram innan du hoppar till slutsatser och byter. :).

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk

Jag måste fråga er jag har en skärm på 27 en pixel som är lila färgad?
Går det att fixa?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Avstängd

Jag ser ingen död pixel längre så den måste varit temporär. Konstigt.

Skärmen är fortfarande sne dock. Något som ligger i konstruktionen och som Webhallens service måste fixa åt mig.

Permalänk
Medlem

Webhallens service mind har jag inga bra erfarenheter av.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Svensk lag står över vad som står i någon manual. Just i detta fall spelar det dock inte så stor roll eftersom det verkar vara praxis att man skall godkänna pixelfel eftersom LCD-paneler är så svåra att tillverka. Personligen tycker jag det är helt åt H*VETE. Varför skall man godkänna defekta grejer för? Som någon tidgare sagt: Köper du ny bil ska du väl inte behöva stå ut med repor så länge man inte t.ex. fått reducerat pris?

Dåligt exempel då alla nya bilar säljs utan repor, ser man en repa så är det bara att poängtera det innan man skriver på alla papper så att de polerar bort repan.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

De är ju bara ringa in till Webhallen så fixa dom dig en ny skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tråkigt, men det vore helt enkelt orimligt att kräva 100% pixelgaranti på LCD-paneler. Det kostar för mycket, både pengar och resurser.

Inte alls, bättre skärmar från Eizo tex har den garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Svensk lag står över vad som står i någon manual. Just i detta fall spelar det dock inte så stor roll eftersom det verkar vara praxis att man skall godkänna pixelfel eftersom LCD-paneler är så svåra att tillverka. Personligen tycker jag det är helt åt H*VETE. Varför skall man godkänna defekta grejer för? Som någon tidgare sagt: Köper du ny bil ska du väl inte behöva stå ut med repor så länge man inte t.ex. fått reducerat pris?

Ingen tillverkare i världen skulle skrota en bil för att den har en repa. Med LCD skärmar så är det snarare så att du får betala premium om du vill vara garanterad att inte en pixel på miljonen ska vara trasig, då alternativet är att skrota fullt fungerande skärmar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold