Rätt ljud inställningar till filmer!

Permalänk
Medlem

Rätt ljud inställningar till filmer!

Hej!
Har ett sjukt irriterande problem som jag inte kan lösa!!

Jag har 5.1 ljudsystemet Logitech z-5500 som jag har kopplat in i datorn med en optisk ljudkabel.
Har inte ett eget ljudkort i datorn utan ett modekort med ljud i "ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI" haha förlåt att jag är så kass på sådant i som sitter i datorn..

Hur får jag så att rätt ljud kommer ut i rätt högtalare när jag ser på film?!
Har testat denna videon som man kan testa om rätt ljud kommer ut i rätt högtalare, men allt kommer bara ut de 3 främre högtalarna, inte dem 2 som är bakom man har bredvid soffan man sitter i.
video länk ljudtest: http://chomikuj.pl/pHiX/SORROUND+TEST+AC3+DTS+d*c5*bawi*c4*99k+przestrzenny/TEST.TOOL.Ac3*2520Dolby*2520Digital*25205.1Ch*2520Sound*2520Test,1586539953.avi%28video%29

Ljud exempel på en film jag ser på i VLC :
Audio
ID : 2
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Mode : 16
Format settings, Endianness : Big
Codec ID : A_DTS
Duration : 1h 51mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 1 509 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 1.17 GiB (21%)
Language : English
Default : Yes
Forced : No

Mina inställningar på ljudkortet och i windows :

ljudkort : som man inte kan göra nå inställningar alls i :S

och i windows :

blir galen nästan så jag köper mig en boxee för att slippa detta problemet
nån som vet en lösning?
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

Hej!
Har ett sjukt irriterande problem som jag inte kan lösa!!

Jag har 5.1 ljudsystemet Logitech z-5500 som jag har kopplat in i datorn med en optisk ljudkabel.
Har inte ett eget ljudkort i datorn utan ett modekort med ljud i "ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI" haha förlåt att jag är så kass på sådant i som sitter i datorn..

Hur får jag så att rätt ljud kommer ut i rätt högtalare när jag ser på film?!
Har testat denna videon som man kan testa om rätt ljud kommer ut i rätt högtalare, men allt kommer bara ut de 3 främre högtalarna, inte dem 2 som är bakom man har bredvid soffan man sitter i.
video länk ljudtest: http://chomikuj.pl/pHiX/SORROUND+TEST+AC3+DTS+d*c5*bawi*c4*99k+przestrzenny/TEST.TOOL.Ac3*2520Dolby*2520Digital*25205.1Ch*2520Sound*2520Test,1586539953.avi%28video%29

Ljud exempel på en film jag ser på i VLC :
Audio
ID : 2
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Mode : 16
Format settings, Endianness : Big
Codec ID : A_DTS
Duration : 1h 51mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 1 509 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 1.17 GiB (21%)
Language : English
Default : Yes
Forced : No

Mina inställningar på ljudkortet och i windows :

ljudkort : som man inte kan göra nå inställningar alls i :S
http://oi44.tinypic.com/2re4fvs.jpg

och i windows :
http://oi43.tinypic.com/2ischap.jpg

blir galen nästan så jag köper mig en boxee för att slippa detta problemet
nån som vet en lösning?
mvh

har du ställt in rtt i förstärkaren? Och ser du vilken signal du tar emot på en display på förstärkarenn? Och spelar filmen verkligen upp 5.1?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

har du ställt in rtt i förstärkaren? Och ser du vilken signal du tar emot på en display på förstärkarenn? Och spelar filmen verkligen upp 5.1?

Valt optical på logitechs ljudpanel och valt Movie under effects, och tryckt knappen ibak mot "6ch direct"
kan det vara inställningar i vlc? vilket program är bäst till att se mkv HD filmer idag i? xbmc? använd vlc i alla år så

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

Valt optical på logitechs ljudpanel och valt Movie under effects, och tryckt knappen ibak mot "6ch direct"
kan det vara inställningar i vlc? vilket program är bäst till att se mkv HD filmer idag i? xbmc? använd vlc i alla år så

Min dator känner inte igen den där filmsekvensen som äkta 5.1 ljud. Däremot får jag det i vissa filmer via xbmc.

Misstänker att jag måste ladda hem den dock.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Den där videon skickar inte ut bakre för mig heller.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Den skicka ut bakre för mig när jag ställde in på vlc settings/ljud/utmatningsmodul - win32waveout extension output.. & Kryssade i "använd s/pdif om tillgängligt"

Permalänk
Hedersmedlem

På dina bilder av ljudkortets kontrollpanel syns bara ett par stereohögtalare. Har du verkligen ställt in ljudkortet på 5.1? Högst upp till vänster i kontrollpanelen har du en kugghjulssymbol. Där kan du troligen ställa in allt du behöver. Säger troligen då jag aldrig sett detta program förut.

DTS.Neo är till för att simulera flerkanalsljud från en stereosignal och fyller således ingen funktion om ljudkortet är inställt på stereo.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova med nått som inte spelas via webläsaren
http://www.testsounds.de/index.php?mod=trailer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.