Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Puttefnasket:

Inte alls, bättre skärmar från Eizo tex har den garantin.

Sen är det ju den lilla detaljen att de bättre skärmarna från Eizo kostar ganska mycket mer än vad vanligt folk är villiga att betala också.
Därav "mer pengar och resurser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sen är det ju den lilla detaljen att de bättre skärmarna från Eizo kostar ganska mycket mer än vad vanligt folk är villiga att betala också.
Därav "mer pengar och resurser".

Nope, du har helt fel där "alla" deras skärmar omfattas av den högsta klassningen dvs Pixel fault class 1 där 0 fel tolereras på hela pixlar och Eizos gaming skärmar är inte dyrare än motsvarande från andra tillverkare.

Sprid gärna information men skit i att sprida felaktig sådan.

http://www.dustin.se/PDF/Pixelpolicies/eizo_pixelpolicy.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Ingen tillverkare i världen skulle skrota en bil för att den har en repa. Med LCD skärmar så är det snarare så att du får betala premium om du vill vara garanterad att inte en pixel på miljonen ska vara trasig, då alternativet är att skrota fullt fungerande skärmar.

Det sade jag inget om heller. Reducerat pris var det som gällde.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Det sade jag inget om heller. Reducerat pris var det som gällde.

Du köper till reducerat pris Skillnaden är bara att reducerat pris är standard.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du köper till reducerat pris Skillnaden är bara att reducerat pris är standard.

Ja, visst leder godtagandet av pixelfel till att skärmarna blir billigare, men man betalar ändå lika mycket för defekt eller perfekt. Det är ett lotteri jag motsätter mig.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag skummade lite väl fort, men har du provat att lossa pixeln?

Jag har med framgång använt Undeadpixel och släppt död pixel på min gamla Samsung.

http://udpix.free.fr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Ja, visst leder godtagandet av pixelfel till att skärmarna blir billigare, men man betalar ändå lika mycket för defekt eller perfekt. Det är ett lotteri jag motsätter mig.

Så köp en dyr skärm med pixelgaranti då.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Så köp en dyr skärm med pixelgaranti då.

Varför inte dela upp alla skärmar i en billigare defekt kategori och en dyrare perfekt istället? Jag har ingen lust att lägga 5000+ kr på en skärm med "perfect pixel"-garanti. Dessa skärmar är oftast onödigt bra för normal användning.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Skärmen är 1 vecka gammal

Skrivet av Bort:

Det har gått mer än två veckor

Hur ska du ha det?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Webhallens service mind har jag inga bra erfarenheter av.

Själv har jag aldrig haft problem med webhallen, skumt. Kanske segt att dom tog en vecka på sig att undersöka min skärm (u2212hm) som hade coilwine, borde ta typ 30sek att koppla upp o lyssna... men fick iaf en ny. Inga konstigheter där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Enligt inet så står det så här: "Samsung tillåter mellan fem till tio defekta pixlar beronde på modell och storlek."

Så det låter som om Samsung har en väldigt dålig pixelgaranti. Finns nog inte så mycket att göra om webhallen inte vill ta emot den och om pixel garantin inte gäller.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Oavsett vad deras pixelgaranti eller policy säger så har du rätt att nyttja reklamationsrätten om skärmen har ett fel. Lagstiftning går först så kolla med din konsumentombudsman för rådgivning. http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Med tanke på att branschstandard tillåter ett antal defekta pixlar har jag tyvärr svårt att tro att en defekt pixel kan anses som fel på varan enligt tillämpligt lagrum (16 § 3 st. KKL).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Själv har jag aldrig haft problem med webhallen, skumt. Kanske segt att dom tog en vecka på sig att undersöka min skärm (u2212hm) som hade coilwine, borde ta typ 30sek att koppla upp o lyssna... men fick iaf en ny. Inga konstigheter där.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte ett vattenkylningskit, när jag kom hem så insåg jag att radiatorn inte fick plats (skruvhålsmässigt var det ok men inte höjden). När jag åkte tillbaka (dagen efter) och ville byta till en mindre modell så skulle de först göra ett återköp av den första till 85% av mitt inköpspris sen tror det att jag skulle köpa den nya för fullpris. Idioter!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bort:

Jag ser ingen död pixel längre så den måste varit temporär. Konstigt.

Skärmen är fortfarande sne dock. Något som ligger i konstruktionen och som Webhallens service måste fixa åt mig.

Den är inte sned. Foten är ställbar.. Ta ett stadigt tag om skärmens överkant, håll andra handen stadigt på fotens platta och pressa övre delen av skärmen bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Köpte ett vattenkylningskit, när jag kom hem så insåg jag att radiatorn inte fick plats (skruvhålsmässigt var det ok men inte höjden). När jag åkte tillbaka (dagen efter) och ville byta till en mindre modell så skulle de först göra ett återköp av den första till 85% av mitt inköpspris sen tror det att jag skulle köpa den nya för fullpris. Idioter!

Antar att du köpte i butik. Jag är osäker om det finns någon som lag är till din fördel i detta sammanhang eftersom du har öppnat förpackningen. Det är ju trots allt ditt fel att du inte kollade så att produkten passade innan du köpte (antar att mått finns på tillverkarens hemsida/i produktbeskrivningen). Förstår inte riktigt varför de är "idioter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Antar att du köpte i butik. Jag är osäker om det finns någon som lag är till din fördel i detta sammanhang eftersom du har öppnat förpackningen. Det är ju trots allt ditt fel att du inte kollade så att produkten passade innan du köpte (antar att mått finns på tillverkarens hemsida/i produktbeskrivningen). Förstår inte riktigt varför de är "idioter"?

Om man vill behålla en kund så är man lite smidig. Varför skulle jag köpa något i deras butik när det inte gör något speciellt för mig? Kan jag lika gärna köpa det på nätet billigare på annat håll. Kan man inte konkurrera med priset så får man ju erbjuda bättre service eller något annat.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vad är det ens för skärm? hittar den inte på prisjakt.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat inlägg för att det antyder förslag på bedrägeri, något som klart går emot forumreglerna § 8.

Brott mot forumreglerna ska anmälas och inte kommenteras i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Som Frejoh466 säger har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan enligt distans köplagen. Du har rätt att öppna och undersöka varan men ångrar du köpet måste den returneras i väsentligt oförändrat skick (i grund och botten betyder det original emballage med alla tillbehör och utan skador så klart)... och du måste betala för portot både för leverans och retur.

Om säljaren ordnar frakten till kund (t.ex. om kunden betalar eventuell fraktkostnad till säljaren som i sin tur anlitar posten) så skall även kostnaden för denna återbetalas vid utnyttjande av ångerrätten. I normalfallet så är det alltså endast returfrakten konsumenten skall stå för.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Jag har slutat att köpa från webhallen enda sedan den dagen då bf3 kom ut, inet all the way. Förhandsbokade skiten och skulle få den två dagar innan eller samma dag som det kom ut, slutade med att jag köpte en rysk version typ två veckor efter release. Dom klagade på att det var postens fel pga 'driftstörningar', men det är ju lätt att peka finger när något inte fungerar. Sedan om det var sant eller inte orkade jag inte kolla up.

Dock får du skylla dig själv om du inte dubbelkollar skärmen medans lagen gällde.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Puttefnasket:

Nope, du har helt fel där "alla" deras skärmar omfattas av den högsta klassningen dvs Pixel fault class 1 där 0 fel tolereras på hela pixlar och Eizos gaming skärmar är inte dyrare än motsvarande från andra tillverkare.

Sprid gärna information men skit i att sprida felaktig sådan.

http://www.dustin.se/PDF/Pixelpolicies/eizo_pixelpolicy.pdf

Lite lustigt att du skriver att jag inte ska sprida felaktig information då jag bara sa att de bättre skärmarna från Eizo kostar bra mkt mer.
Det var ditt uttalande jag gick efter, eftersom du sa att det gäller de bättre skärmarna från Eizo.

Men det är ju bra att de har den garantin på alla sina skärmar, det bör ju underlätta valet rätt avsevärt för de som funderar på att köpa skärmar kan man tycka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

Ja, visst leder godtagandet av pixelfel till att skärmarna blir billigare, men man betalar ändå lika mycket för defekt eller perfekt. Det är ett lotteri jag motsätter mig.

Skrivet av pecill:

Varför inte dela upp alla skärmar i en billigare defekt kategori och en dyrare perfekt istället? Jag har ingen lust att lägga 5000+ kr på en skärm med "perfect pixel"-garanti. Dessa skärmar är oftast onödigt bra för normal användning.

Men det är ju så det fungerar, det finns en isoklassifiering http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2 och priset skiljer sig beroende på vilken klass skärmen tillhör, däremot så är det bara felfrihet som garranteras, så därför finns det bättre skärmar i de lägre klasserna också men de garanteras inte av tillverkaren som sånna, det är ungefär detsamma som att köpa cpu, alla tillverkas likadant men de bästa uppmätta exen säljs dyrare men ibland så kan en enklare klassad enhet prestera bättre än sin klass.

Alla skärmar som inte är klass 1 är defekta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Dåligt exempel då alla nya bilar säljs utan repor, ser man en repa så är det bara att poängtera det innan man skriver på alla papper så att de polerar bort repan.

För alla repor går ju att polera bort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte alls, bättre skärmar från Eizo tex har den garantin.

Då kostar de ju lite mer också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Tråkigt, men det vore helt enkelt orimligt att kräva 100% pixelgaranti på LCD-paneler. Det kostar för mycket, både pengar och resurser.

Ja- och nej, då hade kvalitén kanske skjutit i höjden - vilket känns som att det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är ju så det fungerar, det finns en isoklassifiering http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2 och priset skiljer sig beroende på vilken klass skärmen tillhör, däremot så är det bara felfrihet som garranteras, så därför finns det bättre skärmar i de lägre klasserna också men de garanteras inte av tillverkaren som sånna, det är ungefär detsamma som att köpa cpu, alla tillverkas likadant men de bästa uppmätta exen säljs dyrare men ibland så kan en enklare klassad enhet prestera bättre än sin klass.

Alla skärmar som inte är klass 1 är defekta.

Så du menar att samma skärmmodell säljs med olika pixelpolicies? Det är nämligen det jag är ute efter. Inte att olika modeller säljs med olika policies. Jämförelsen med processorer, visst, men att få ett "dåligt" ex av en CPU är inte en så enormt stor nackdel som en trasig pixel kan innebära.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du direkt anklagar butiken i fråga för att ha gjort något felaktigt när de egentligen bara följer Samsungs egenuppsatta policy. Läs på om ämnet nästa gång innan du väljer att skriva skit. Skärpning!

Jag tycker dock det är tråkigt att din skärm fick en död, kanske snarare fastnad då den började leva, redan efter en vecka. Är själv väldigt pixel-allergisk och tycker det borde vara nolltolerans från alla företag, men icke.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

För alla repor går ju att polera bort..

Nej men de flesta går, beror ju på ifall de är igenom "clearcoat" och in i färgen, då får man ju en rejäl rabatt från handlaren. Skulle dock vilja påstå att förutom stenskott och repor där man har haft en kontakt med något hårt så gåt det att polera ut i princip alla repor. Vaxar man sin bil och underhåller färgen så är det svårt att repa den permanent förutom när man kör in i något

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

Så du menar att samma skärmmodell säljs med olika pixelpolicies? Det är nämligen det jag är ute efter. Inte att olika modeller säljs med olika policies. Jämförelsen med processorer, visst, men att få ett "dåligt" ex av en CPU är inte en så enormt stor nackdel som en trasig pixel kan innebära.

Ja, nej och nja nästan
Man tillverkar panelerna i samma process och selekterar sedan ut de bästa som sedan säljs under ett nanm som tex Apple och resten blir tex Achieva och Catleap som är de paneler Apple ratat och som då säljs billigare som spelmonitor/kontorsmonitor beroende på utfallet, det är samma maskin som tillverkat panelen med samma mål, men utfallet blir olika och säljs sedan som olika typer beroende på hur bra det blev.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Då kostar de ju lite mer också.

Har du någon källa på det?