Är SSD verkligen nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Funderar på om det går fixa SSD till Xbox 360? Nån som vet?

i slim går det för de kör vanliga 2.5 tums diskar, men den gamla vita versionen och elite går det inte på

Edit: verkar inte gå på Xbox 360? finns inga videos på youtube om det iaf

http://digiex.net/guides-reviews/console-guides/xbox-360-guid...

verkar vara rejält krångligt iaf..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Det är nödvändigt JA, Då du kan göra mycket annat med ditt liv än att sitta och vänta på att windows och program ska ladda.
Du spar mycket tid på ett par år som du kan vara ute i natur mm istället eller gulla med hen.

Permalänk
Skrivet av swegaming:

Som titeln säger är verkligen SSD nödvändigt. Blir det någon mer skillnad än att datorn startar snabbare?

Jag gjorde faktiskt en liten video eftersom polare till mig ville se lite hur snabb en ssd kan vara..
Klippet är gammalt, och dagens SSDer är tillochmed ännu snabbare.. Men jag va mycket imponerad när jag skaffade denna.. Ska köpa in 2st ssder nu till nästa månad är de tänkt..

http://www.youtube.com/watch?v=3THfUX2lnN8

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

En SSD till ditt OS och de vanliga prog´s/spel du kör. Sen kan du ha en stor HD som är billig men med mycket utrymme för annat. Inte nödvändigt, men som andra säger: Upplev det och du kan inte vara utan. Ungefär som att ta cykeln till skolan, eller köra egen bil, mera sovmorgon, mindre dötid i transport-sträckan.

Ex (Mitt i Dota2 fryser windows och du måste reboota datorn, du startar om din dator på 7 sekunder och drar i gång dota på ungefär samma tid"inkl steam login". Dina polare blir mindre irriterade).

5400rpm HD reboot Tid -> (En förmiddag, hinner med Kaffe, ta ut hunden, gå å skita, ta en dusch, promenera till polaren som du spelade med och kalla hen Noob, ta omvägen hem genom kyrkogården och träna på svartkonst, ta en Yoga lektion som efter avslutad tid blir perfekt timing efter lunchmaten då HDDn knackar upp windows ljudet).

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt så är det en personlig sak om en SSD verkligen BEHÖVS.

Skillnaden är ju att program som ligger på en SSD startar märkbart snabbare än om dem ligger på en mekanisk disk.
Andra fördelar är att det blir mindre värme utveckling.
För en vanlig användare så kommer inte livstiden vara låg på SSD men sen är det väl smartast att ha en mekanisk disk till lagring då en SSD slits mer då det skrivs till den än om det ska läsas ifrån den.

MEN sen kan man ha otur och få ett måndagsexemplar också oftast kan man göra en RMA på det och få en ny i retur.
Tittar vi sen på storlekar så är en ~250GB att rekommendera då dagens spel och program kan vara ganska stora och därför äta upp mycket utrymme på din SSD disk.

TL;DR
SSD: Snabbare än Mekaniska diskar så blir lite mer quality of life om man kör sina mest använda program från den.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Funderar på om det går fixa SSD till Xbox 360? Nån som vet?

Går tyvärr inte på 360 för M$ är penga hungriga kuksugare. Går endast med ett par specifika modeller. Och så klart M$ egna överprisade diskar. Plus att har för mig det är även en storleks begränsning på det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

SSD är nog den mest Värdefulla uppdateringen till en dator

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Nu när man kan få en bra 120 giggare för runt 700:- så finns det liksom ingen anledning att inte köra på en SSD

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asphyxie:

Nu när man kan få en bra 120 giggare för runt 700:- så finns det liksom ingen anledning att inte köra på en SSD

Vart då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel räknar med att en SSD klarar 100 GB dagligen i 5 år. You do the math.

japp och min ssd använder jag inte så mkt mer än för operativsystemet samt enstaka downloads genom webläsaren och ligger på 1954 timmar med total nand skrivning på 1258 GB :3 inte mkt alls skulle jag tro.
delar då 1258 gb med 1964 timmar och tar det resultatet gånger 24 då det är 24 timmar på ett dygn får man ut att användningen de timmarna varit är ca 15 gb per dag eller ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Fick en ssd av brorsan förra året, satte in den med det gamla moderkortet, och tyckte att det var skit, fattade inte hypen osv. bytte tillbaks till hdd.
tidigare iår köpte jag ett nytt moderkort och fyfan vilken skillnad det var, nu startar datorn från knapptryck till öppna fönster på under 20sek.

Insåg att det var det gamla moderkortet som bootade biosen i 30sekunder medans det nya bara blinkar förbi, nästan så att man inte ser att den startar.

ska man köra ssd beror på budgeten, har man en tight budget är det bättre att läggaa pengarna på grafikkort eller processor.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fick en ssd av brorsan förra året, satte in den med det gamla moderkortet, och tyckte att det var skit, fattade inte hypen osv. bytte tillbaks till hdd.
tidigare iår köpte jag ett nytt moderkort och fyfan vilken skillnad det var, nu startar datorn från knapptryck till öppna fönster på under 20sek.

Insåg att det var det gamla moderkortet som bootade biosen i 30sekunder medans det nya bara blinkar förbi, nästan så att man inte ser att den startar.

ska man köra ssd beror på budgeten, har man en tight budget är det bättre att läggaa pengarna på grafikkort eller processor.

japp och då kan man köpa ssd disk månaden efter istället för t ex z87 moderkort och du sitter på I3 för att det fattades ca 700 kr när du köpte ssd på en gång

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp och min ssd använder jag inte så mkt mer än för operativsystemet samt enstaka downloads genom webläsaren och ligger på 1954 timmar med total nand skrivning på 1258 GB :3 inte mkt alls skulle jag tro.
delar då 1258 gb med 1964 timmar och tar det resultatet gånger 24 då det är 24 timmar på ett dygn får man ut att användningen de timmarna varit är ca 15 gb per dag eller ?

Låter rimligt, ligger själv på ungefär samma siffra per dag och då använder jag min även till spel, dock en OCZ Vertex 3. (11648 GB skrivet på 18787 timmar)
Har fortfarande 100% hälsa på min SSD trots ganska många timmars uptime.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

i slim går det för de kör vanliga 2.5 tums diskar, men den gamla vita versionen och elite går det inte på

Edit: verkar inte gå på Xbox 360? finns inga videos på youtube om det iaf

http://digiex.net/guides-reviews/console-guides/xbox-360-guid...

verkar vara rejält krångligt iaf..

Så om jag har den vita med 60 gb och vill ha mer måste jag alltså köpa en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Så om jag har den vita med 60 gb och vill ha mer måste jag alltså köpa en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, låter väl ganska logiskt?
Inte en ny, men en till kanske.

Permalänk
Medlem

Fördelar med SSD

-Snabba eftersom det inte är några rörande delar
-Låter nästan inte någonting
-Blir knappast varma
-De är mindre
-Snygga

Nackdel

-Dyra

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Avstängd

Har hört att man inte ska defragmentera eller nåt liknande för det sliter på celler stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av careau:

Mja, låter väl ganska logiskt?
Inte en ny, men en till kanske.

Kommer xbox one ha ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Har hört att man inte ska defragmentera eller nåt liknande för det sliter på celler stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inget lönt häller ger ingen boost som på hdd

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Har hört att man inte ska defragmentera eller nåt liknande för det sliter på celler stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Overall så bör man optimera för att minimera onödiga skrivningar så som defragmentering för att få den hålla så länge som möjligt.
Å ena sidan så klarar dom att skrivas till rätt mycket. Har själv skrivit runt 8TB inom ett år på disken. Och enligt SSDlifes beräkningar så har jag fortfarande tills 2022 innan disken dör helt

Du kan beräkna ungefärliga livslängden på din SSD med detta programmet.
http://ssd-life.com/

Den beräknar livslängden baserat på tillverkarens specifikationer och din genomsnittliga användning på disken.

En sak som kan va bra att göra. Mest för det får en funktion som kallas TRIM att fungera som den ska. Är att begränsa maximala storleken på filer som papperskorgen sparar till runt 100MB.
Detta gör du enklast genom att klicka på egenskaper för papperskorgen och sen välja din SSD. Och ändra värdet du se där till 100.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Kommer xbox one ha ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

nej den har HDD men kanske kommer en billigare version med SSD som xbox 360 4gb

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Viloke nSSD är bäst Samsung eller INTEL. Var det inte ett företag som hade 5 års garanti på SSD?

Permalänk
Avstängd

Sorry för felstaving skriver från mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Viloke nSSD är bäst Samsung eller INTEL. Var det inte ett företag som hade 5 års garanti på SSD?

samsung pro (vet jag) och intels dyrare diskar ska ha det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag tycker personligen INTE att det är ett krav med SSD.
Det som går snabbare är som nämnts Windows installationen, har däremot aldrig märkt av att program ska starta så markant mycket snabbare - en väl defragmenterad mekanisk disk gör jobbet lika väl. Skillnaden är väl att man måste defragmentera en mekanisk disk men i mitt fall så gjorde O&O det automatiskt. Däremot skaffade jag en 256gb stor SSD för system och annat, anledningen var att jag ville ha en ljudlös disk samt få upp prestandan i tunga spel med mycket hårddiskswappande. I mitt fall är det Skyrim som är intensivt och där gjorde det mycket för själva spelupplevelsen.

Permalänk
Avstängd

DEtta hör kanske inte till fårgan men jag har en vanlig hårddisk på min dator med windows 7 och har hört att man kan göra den snabbare hur gör man det????

Permalänk
Avstängd

Förlåt för min dåliga stavning

Permalänk
Avstängd

Du får ladda datorn med snabbare ström.

Permalänk

Jag skulle nog säga att SSD är nödvändigt. Har du aldrig haft en SSD så kanske det inte känns direkt nödvändigt men jag kan garantera att sätter du in en SSD så kommer du bli frälst.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB