Permalänk
Medlem

Fractal design node 304

hej!

jag funderar på att köpa det här paketet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3557170/2013-07-05

men jag blir lite orolig om tempen på CPU och GPU. är det någon sweclockare som har/vet var tempen kommer ligga runt i load på CPU och GPU?

är det värt att lägg till t.ex corsair h60 för att få ner temperaturen på CPU´n?

tacksam för snabba svar. tack i förhand! mvh

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Får du ens plats med en H60 i Node304?

Permalänk
Medlem

Tempen är ju svår att säga innan den är byggd men en vattenkylare hade nog vart bra för att få ut värmen från cpu ur chassit, gpu borde hålla sig sval med då den hämtar luft utifrån och skickar ut den där bak.
Personligen hade jag ju inte byggt en dator för 16lax för att använda mig utav en stock kylare.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Får du ens plats med en H60 i Node304?

ja, det gör det! men det blir trångt.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Tempen är ju svår att säga innan den är byggd men en vattenkylare hade nog vart bra för att få ut värmen från cpu ur chassit, gpu borde hålla sig sval med då den hämtar luft utifrån och skickar ut den där bak.
Personligen hade jag ju inte byggt en dator för 16lax för att använda mig utav en stock kylare.

Mvh.

så det är vattenkylning som gäller då?

finns det några billigare alternativ än h60?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

hej!

jag funderar på att köpa det här paketet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3557170/2013-07-05

men jag blir lite orolig om tempen på CPU och GPU. är det någon sweclockare som har/vet var tempen kommer ligga runt i load på CPU och GPU?

är det värt att lägg till t.ex corsair h60 för att få ner temperaturen på CPU´n?

tacksam för snabba svar. tack i förhand! mvh

Lägg till vattenkylning på processorn, annars kan man skaffa en mindre tornkylare som kommer att hamna precis framför den bakre chassifläkten men det är en smaksak.

GPU:n kommer inte vara några problem eftersom att den suger in frisk luft utifrån.

Skrivet av Undie:

Får du ens plats med en H60 i Node304?

Ja det får man, node 304 har 120mm bak.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

node 304, som standard har den en 140mm men det finns hål för 120mm också*

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

men det är ingen här som har en Node 304 själv? är det extremt tajt att bygga i en sådan burk eller går det "ganska" lätt?

jag har byggt en dator tidigare i ett define r4 chassi.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

ja, det gör det! men det blir trångt.

Kan jag inte påstå att d blir så trångt, jag kör en H60 med PnP och sen kör jag ett Zotac GTX 770 som lämpar av luften inne i lådan, och ditt kort blåser ut luften ur lådan så ifall du kör med en H60 kommer du inte få några problem alls
Jag har fina temperaturer när jag lirar spel, cpu ligger runt 55 grader som max, och gpu stiger inte över 65 grader ännu trots att jag har rätt varmt här hemma

Tajt är det, oh ja, man får ta det ett steg i taget och i rätt ordning, köp ett nätagg som har lite kablar, ska du köra modulärt så måste du ha ett som är max 140mm djupt , jag har ett corsair TX 650 som lämnar kablar överallt känns det som, tog mycket jobb att få undan dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan jag inte påstå att d blir så trångt, jag kör en H60 med PnP och sen kör jag ett Zotac GTX 770 som lämpar av luften inne i lådan, och ditt kort blåser ut luften ur lådan så ifall du kör med en H60 kommer du inte få några problem alls
Jag har fina temperaturer när jag lirar spel, cpu ligger runt 55 grader som max, och gpu stiger inte över 65 grader ännu trots att jag har rätt varmt här hemma

vabra! har du node 304?

vad har du för nätdel?

vad har du för processorkylare?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

vabra! har du node 304?

vad har du för nätdel?

vad har du för processorkylare?

Ojdå:p

Delvis besvarat men kör igen
Japp, har den till vänster om mig och soffan där jag sitter

Corsair H60 med dubbla fläktar i push and pull
Nätdel corsair TX 650w och ej modulärt, det är ganska trångt och var ett helvete att få undan kablarna och ser inte bra ut just nu pga jag inväntar 2,5" disk som ska ersätta mina 2 st 3,5"

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan jag inte påstå att d blir så trångt, jag kör en H60 med PnP och sen kör jag ett Zotac GTX 770 som lämpar av luften inne i lådan, och ditt kort blåser ut luften ur lådan så ifall du kör med en H60 kommer du inte få några problem alls
Jag har fina temperaturer när jag lirar spel, cpu ligger runt 55 grader som max, och gpu stiger inte över 65 grader ännu trots att jag har rätt varmt här hemma

Tajt är det, oh ja, man får ta det ett steg i taget och i rätt ordning, köp ett nätagg som har lite kablar, ska du köra modulärt så måste du ha ett som är max 140mm djupt , jag har ett corsair TX 650 som lämnar kablar överallt känns det som, tog mycket jobb att få undan dem

vabra! har du node 304?
Eftersom han skrivit här har han förmodlingen ett Node 304

vad har du för nätdel?
jag har ett corsair TX 650 som lämnar kablar överallt känns det som, tog mycket jobb att få undan dem

vad har du för processorkylare?
jag kör en H60 med PnP och sen kör jag ett Zotac GTX 770 som lämpar av luften inne i lådan

Hur kan du missa allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ojdå:p

Delvis besvarat men kör igen
Japp, har den till vänster om mig och soffan där jag sitter

Corsair H60 med dubbla fläktar i push and pull
Nätdel corsair TX 650w och ej modulärt, det är ganska trångt och var ett helvete att få undan kablarna och ser inte bra ut just nu pga jag inväntar 2,5" disk som ska ersätta mina 2 st 3,5"

gött!

jag tänkte ha en 250gb ssd och ta bort alla hdd vaggor. (alla 3) och sedan ha något slags dubbel häftande tejp och klistrar fast ssd på nätaggregatet, fungerar det?

det är väldigt smidigt att ha en liten dator t.ex vid lan osv kul att ha bästa datorn på lanet och minsta xD

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Offtopic :Tycker du ska köra raid 0 när du ändå köper ett så här dyrt paket.

Hittade denna bilden http://img.techpowerup.org/121014/Capture095.jpg så bör få plats med en h60, det ska det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

gött!

jag tänkte ha en 250gb ssd och ta bort alla hdd vaggor. (alla 3) och sedan ha något slags dubbel häftande tejp och klistrar fast ssd på nätaggregatet, fungerar det?

det är väldigt smidigt att ha en liten dator t.ex vid lan osv kul att ha bästa datorn på lanet och minsta xD

Det fungerar fint, jag kommer ta bort en av mina 2 vaggor när min nya disk kommer, och använda den som kabelhållare
Är på G och kanske köpa ett silverstone agg som är 140mm med modulära kablar om jag inte får till det bättre
Har en 120gb ssd själv som ska kombineras med en 750gb 2,5" 7200rpm WD black disk som lagring för mina spel etc

Skulle kunna fota åt dig, om jag får hjälp med o öppna lådan av min polare, men skäms över hur kablarna är dragna så blir nog inte så:p

Det är grymt smidigt måste jag säga, och jag är förvånad över hur tyst maskinen är och köpte denna mest som experiment

Ursäkta för lite sena svar emellanåt, men har en arm med spricka och flisa lös i så jag skriver delvis med en hand bara, skriver bitvis med två för det gör ont^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det fungerar fint, jag kommer ta bort en av mina 2 vaggor när min nya disk kommer, och använda den som kabelhållare
Är på G och kanske köpa ett silverstone agg som är 140mm med modulära kablar om jag inte får till det bättre
Har en 120gb ssd själv som ska kombineras med en 750gb 2,5" 7200rpm WD black disk som lagring för mina spel etc

Skulle kunna fota åt dig, om jag får hjälp med o öppna lådan av min polare, men skäms över hur kablarna är dragna så blir nog inte så:p

Det är grymt smidigt måste jag säga, och jag är förvånad över hur tyst maskinen är och köpte denna mest som experiment

Ursäkta för lite sena svar emellanåt, men har en arm med spricka och flisa lös i så jag skriver delvis med en hand bara, skriver bitvis med två för det gör ont^^

okej! vad bra

det skulle vara riktigt nice att får se lite bilder

men vad menas med Raid 0?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Offtopic :Tycker du ska köra raid 0 när du ändå köper ett så här dyrt paket.

Hittade denna bilden http://img.techpowerup.org/121014/Capture095.jpg så bör få plats med en h60, det ska det.

vabra

vad menas med Raid 0?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

vabra

vad menas med Raid 0?

http://www.youtube.com/watch?v=eE7Bfw9lFfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

okej! vad bra

det skulle vara riktigt nice att får se lite bilder

men vad menas med Raid 0?

Jag ska engagera min polare att hjälpa mig då jag är en "smula" för att uttrycka mig milt handikappad för stunden och se om jag kan låna en vettig kamera också, jag kommer få skämmas för all framtid för kabeldragningen men då får du iaf se hur det ser ut när man inte får till kablar
Dessutom har mitt TX nätagg väldigt gott om kablar och långa dessutom, vilket gör det ännu svårare

här är förklaring lite kort om raid på länk nedan, skulle inte rekommendera dig det, då det fungerar lite sisådär och drivers etc är ganska nytt på området när det gäller raid och SSD diskar, bättre isåfall du köper en större disk i framtiden istället om det behövs när priser gått ner ytterligare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

vabra! har du node 304?

vad har du för nätdel?

vad har du för processorkylare?

använd ett modulärt nätagg. det går utan, men det blir trångt.

själv har jag en h60, men till exempel en coolermaster seidon 120 skulle fiungera utan problem.

mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag ska engagera min polare att hjälpa mig då jag är en "smula" för att uttrycka mig milt handikappad för stunden och se om jag kan låna en vettig kamera också, jag kommer få skämmas för all framtid för kabeldragningen men då får du iaf se hur det ser ut när man inte får till kablar
Dessutom har mitt TX nätagg väldigt gott om kablar och långa dessutom, vilket gör det ännu svårare

här är förklaring lite kort om raid på länk nedan, skulle inte rekommendera dig det, då det fungerar lite sisådär och drivers etc är ganska nytt på området när det gäller raid och SSD diskar, bättre isåfall du köper en större disk i framtiden istället om det behövs när priser gått ner ytterligare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

det är när man kopplar ihop 2 styckenen ssd till en typ?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

använd ett modulärt nätagg. det går utan, men det blir trångt.

själv har jag en h60, men till exempel en coolermaster seidon 120 skulle fiungera utan problem.

mvh.

okej, men det blir nog h60 eftersom de billigare har så dåliga recentioner och jag vågar inte ha dom om du är dåliga.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

okej, men det blir nog h60 eftersom de billigare har så dåliga recentioner och jag vågar inte ha dom om du är dåliga.

jag tycker att min seidon 120 har fungerat utmärkt för priset, ingen kylare som jag skulle klocka massor på då den har en väldigt tunn radiator.
den har dock kylt en 2500k på 4,2 ghz i behagliga temperaturer.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

det är när man kopplar ihop 2 styckenen ssd till en typ?

Det är stämmer

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Offtopic :Tycker du ska köra raid 0 när du ändå köper ett så här dyrt paket.

Hittade denna bilden http://img.techpowerup.org/121014/Capture095.jpg så bör få plats med en h60, det ska det.

Naej, alltså, inte raid 0 om han ska köra SSD...
Raid 0 på dem ger ingen vidare prestandaökning, bara mer i max överföring i benchmarks. En ensam SSD har ju rätt många fler "läs/skrivenheter" än en HDD, så den får inte samma uppsnabbning vid hantering av många småfiler.

Däremot åker man på alla nackdelarna som att om ena kraschar så dör hela raiden m.m.

Bättre att köra SSDs separat med andra ord

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

jag tycker att min seidon 120 har fungerat utmärkt för priset, ingen kylare som jag skulle klocka massor på då den har en väldigt tunn radiator.
den har dock kylt en 2500k på 4,2 ghz i behagliga temperaturer.
Mvh.

okej, då vet jag!

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig en node 304 för ett par veckor sedan.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3557583/2013-07-05
4670k @ 3.4ghz 26-49 grader har core temp mätt under två veckors spelande stresstester m.m.
(Datorn har inte varit avstängd under perioden) Ligger runt 30-33 grader idle för det mesta.
660n ligger runt 28-33 grader idle har inte kontrollerat under load.
alla fläktar går på lägsta möjliga.
Har monterat bort två vaggor och har en 3,5tum och en SSD i den sista.
Org fläktar i chassiet och pnp på kraken.

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relemy:

Införskaffade mig en node 304 för ett par veckor sedan.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3557583/2013-07-05
4670k @ 3.4ghz 26-49 grader har core temp mätt under två veckors spelande stresstester m.m.
(Datorn har inte varit avstängd under perioden) Ligger runt 30-33 grader idle för det mesta.
660n ligger runt 28-33 grader idle har inte kontrollerat under load.
alla fläktar går på lägsta möjliga.
Har monterat bort två vaggor och har en 3,5tum och en SSD i den sista.
Org fläktar i chassiet och pnp på kraken.

strålande

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Vad för mera mITX chassin i den prisklassen finns det?

Visa signatur

/Rocksman