Konsumenterna får inte de internethastigheter de betalar för

Permalänk
Medlem

100/10 Med kabel. Comhem håller vad de lovar med råge, och nu står alla datorerna på med diverse bakgrundsprogram. Vill tipsa alla studenter om deras studentpriser via Mercenat. Mitt kostar 100kr/mån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja hu, deras UI är inte alls något vidare. Jag har inte hittat något om port forward (inte så konstigt med tanke på det vi redan konstaterat), men brygga kan man väl inte heller göra med den? Hursomhelst borde man stämma Telia för att de prackar på en sådant skit som bara gör allt sämre.

Jag har telias vdsl 60/12 med den thomson gatewayen,ring bara telia och be dom brygga den det kostar inget.Sen slänger du dit valfri router det gjorde jag inga som helst problem.
Här är mina hastigheter.

http://s1303.photobucket.com/user/alban72/media/bbk_zpsba48f8...

Väldigt nöjd faktiskt men lite slö upload:)
'

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

betalar för 100/100 via etanet, får 95/90 med 2ms, är riktigt nöjd med det resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickN:

Vilken j*vla skitundersökning ärligt talat. Vem bryr sig om vad abonnenterna säger? Den här undersökningen säger lika mycket om hur bra hastigheterna är jämfört med vad som avtalat som en påse sten. Om du inte får utlovad hastighet har du rätt att bryta avtalet så jag förstår inte ens hur siffran (ens i teorin) inte kan vara 100%. Undersökningen tyder snarare på att Svenskar är dåliga på att bryta avtal. Har du 12-24 men får ut säg 8 så har du rätt att gratis nedgraderas till en tjänst där det nya AVTALET säger i princip 6-8mbit. Kan någon förklara för mig vad det här är för skitundersökning?

Om jag behöver snabbt bredband kanske jag föredrar att få ut 70 av 100 Mbit istället för 24 av 24 Mbit. Att jag inte byter ner mig betyder inte att jag är nöjd, eller borde vara nöjd, eller får det jag betalar för. Något kan faktiskt vara bästa alternativet fastän det är ganska dåligt. Avsätt lite energi åt att sätta dig in i hur andras situation kan vara nästa gång istället för att lägga 100% på ditt trångsynta rage.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Min lina är så snabb att jag behöver inte ens klicka på internet så är jag framme i cyber-rymden!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Sitter med Bahnhof 30/30 och får ut ca 40/20, så jag är nöjd.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Orsaken stavas A D S L och dess marknadsföring.

Nja, folk verkar glömma att vi bor i ett avlångt land. Visst, i mellan Sverige funkar allt ganska bra, fiber finns i stort sätt i varenda lite större stad och ADSL finns som möjlighet i princip varje hushåll.

Men går man bara lite upp eller ner i landet så stöter man snabbt på områden där den ända uppkopplings möjligheten är via CDMA 450 megahertz nätet.

Permalänk

Ska ha 30 ner och upp till 12 uppströms från Telia på DSL. Får 18 ner och 0,98 upp, helt ok nerladdningshastighet men uppladdningshastigheten är jag inte alls nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Betalar för 1000/1000, får ut ca 900/750.
Tycker allt att jag borde få ut lite mer i uploaden :/

Ja, usch det måste vara jättejobbigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flukke:

Betalar för 1000/1000, får ut ca 900/750.
Tycker allt att jag borde få ut lite mer i uploaden :/

Ja det är ju nästan som att dina dubbla hårddiskar i RAID1 kan läsa så snabbt!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man inte får en bättre precision när det gäller XDSL är att det helt enkelt är omöjligt att garantera något.
Vill man ha en garanti så är det antingen 9600bit/s (dvs det kopparnätet är garanterat att klara) eller så får man betala för en egen kabel.

I de vanliga kablarna så ligger ett större antal par koppartråd. Varje par motsvaras av en kund(ett telefonnummer/Xdsl abb).
Beroende på kooparns kvalitet, antalet skador på kabeln (åska och sork tex) och antalet kunder som kör Xdsl i kabeln så påverkas hastigheten.

Därmed kan man få sådanna fenomen som att man ena veckan har stabila 24 mbit för att nästa vecka få nöja sig med 13 då det har tillkommit en abbonent till i kabeln. Detta ska i Teorin inte inträffa men i verkligheten så sker det dagligdags.
Det räcker med att nån är inne och petar på en tråd i ett kopplingsskåp för att hastigheten ska kunna påverkas rejält.

Mitt personliga rekord är en dåligt kontakterad kopplingstråd i ett skåp. Tråden var väl 1-2 dm lång men dämpade signalen lika mycket som 1200 meter läng stolplinjen. I just det fallet var det skillnaden mellan 2 och 8 mbit.

Sen kan man tycka att det är orimligt att det ska vara så känsligt. Ja men så blir det när man skrämmer gammal kopparkabel nått så fruktansvärt över vad den togs fram för.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Får som bäst 115/12 med 4ms, har Com Hem 100/10.
Dock så har man ju hur många enheter som helst kopplade så man
får ju aldrig riktigt maxat längre.

PS: Får dock aldrig under 10 i uppladdningshastighet vilket är konstigt
då nerladdningen kan gå ner mot 85-90 ibland.

Bor du granne med närmaste station eller?

Nej, den sitter några Km bort. Antar att det är ISPn som missat att lägga in en begränsning. Samma för alla i huset med routrar som stödjer över 100Mbit.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ni som påstår att ni får ut +100Mbit, sitter ni med kabel direkt i väggen eller har ni en router/switch med 1Gbit WAN? Båda alternativen känns lite osannolika faktiskt.

Jag sitter bakom en router med "1gbit/s WAN" som du kallar det, efter routern sitter jag dessutom kopplad i en 1Gbit/s switch via cirka 35m tp-kabel. Får ut cirka 950Mbit/s lokalt och 250Mbit/s mot internet.

Värt att nämna är att routern är en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Jag tänker inte rösta då jag sitter med ett adsl, och Telia samt andra företag garderar sig och säger 12-30, helt ärligt 12-30?
Hur lång är du? Mellan 50- 250 cm ungefär...
Jag tycker detta är så fult, men om man ska rösta efter det så får jag väl ut det som står på pappret, men jag anser inte mina 16-17 jag får ut är ok...

sitter också med telia 12-30 / upp till 12 upp

får ut 30+ ner och nästan 6 upp

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag sitter bakom en router med "1gbit/s WAN" som du kallar det, efter routern sitter jag dessutom kopplad i en 1Gbit/s switch via cirka 35m tp-kabel. Får ut cirka 950Mbit/s lokalt och 250Mbit/s mot internet.

Värt att nämna är att routern är en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN.

Jag kallar det ingenting. En router har två olika typer av interfaces: WAN (Wide Area Network) och LAN (Local Area Network). Jag blev bara lite fundersam då Bredbandskollen är totalt missvisande (iaf för mig). Min router har ett 100Mbit WAN-interface och enligt Bredbandskollen får jag ut runt 120Mbit, vilket är en tekniskt omöjlighet.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nej, den sitter några Km bort. Antar att det är ISPn som missat att lägga in en begränsning. Samma för alla i huset med routrar som stödjer över 100Mbit.

Mvh
Mattias

Gäller att man inte nämner detta då

Permalänk
Medlem

Vi betalar för 8Mbit/s ned och 1Mbit/s upp. Får bara ca. 5-6Mbit/s ned och 0,7-8Mbit/s upp. Är väl okej men det jag är så missnöjd med är att det knappt går att få bättre internet hastighet (Alltså det är nästan det högsta hastigheten man kan få här). Ändå så bor vi inte så långt ifrån storstan och vi bor nästan mitt i en triangel av 3st stationer.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Sitter med Glocalnet ADSL "upp till" 24Mbit, får ut 5Mbit när jag testar. Som jag uppfattar det beror det på att jag bor förjävla långt ifrån telestationen. Satt med iallafall 16Mbit ADSL i mitt förra hus.

Fan vad jag hatar ADSL...

Permalänk
Medlem

Har tele2 VDSL 12-30 mbit ned och 1-12 upp, får ut 30+ned och 10+ upp så inget att klaga på, tycker dock det är synd att de har 1-12 upp finns säkert många stackare som bara får 1 upp..

Permalänk
Medlem

Betalar för 24 från bredbandsbolaget, men får ut 5 (IPTVn snor 5 visserligen).
Nöjd? Långt ifrån. Jäkla ADSL skräp!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Comhem 100/10, får mellan 101/11 och 115/13 beroende på när på dagen man mäter. Just i detta nu fick jag 110/11,6.

Helt OK för 100:-/mån.

Skrivet av GonAce:

Någon som har en bra förklaring på varför Sverige får så jädra dåligt?

Vårt land är fruktansvärt stort (tredje största i västeuropa) och mestadels bebott av gran. Utanför städer är infrastrukturen kass. Visst kan man lägga fiber även där men det är dyrt och därför har vi en internetinfrastruktur som till stor del baseras på det gamla telenätet.

Permalänk

Hos mor och far fick jag ut ca 28-30 ner och 1.75- 2.5~ upp med ADSL betalade för 24/1

bodde några meter från telestationen så är väll därför!

Numera har jag 16-2~ ADSL vilket inte har märkts så mycket faktiskt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Känner igen mig i det att jag sitter på BBB ADSL och köpt deras "upp till 24", men får inte ut mer än lite drygt 10Mbps. Dom säger att jag bor för långt för att kunna få mera, så har funderat på att byta. Kanske ska snacka med Telia jag också.. Tack för tipset!

Vi hade ringt säkert 3 gånger för att få byta till bättre men det skulle visst inte gå ändå om deras webb app eller vad man vill kalla sa att det skulle gå minst att få upp till 24. Men eftersom inte det funka så snacka vi med Telia i butiken och dom kolla att det skulle fungera så då fixade vi det, priset blev skillnad med. Har för mig vi betala mellan 400-500 till BBB medan Telia tar 350 eller nå sådant.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Får ut 120/15 med comhem. Dock kan nätet dö ibland, allt ifrån 30 sec till 1 vecka utan nät.. woohoo!

Permalänk
Medlem

I förra huset fick jag ut 50/15 Mbit/s på ett 25/3 Mbit/s abonnemang. I det nya huset 500 meter ifrån det gamla får jag 12/1 Mbit/s på samma abonnemang.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag får ut.... NEJ, jag tänker inte skriva det! Snälla nån vilket spam av onödig info. Det blir ju inte en bättre undersökning för att vi på forumet gör vår egen sammanställning.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Jag får ut.... NEJ, jag tänker inte skriva det! Snälla nån vilket spam av onödig info. Det blir ju inte en bättre undersökning för att vi på forumet gör vår egen sammanställning.

Trodde forumdelen var till för just diskussion, sedan vad den kommer till att handla om är väl upp till användarna..;-)

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Har Telia VDSL och får ut lite över 30Mbit, alltså mer än utlovat.

Då har jag ändå teleledningar i huset som hade kunnat skrämma skiten ur en vev-fax

Mycket nöjd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har ADSL 60/12 och får ut precis den hastigheten , är positivt överraskad efter att ha hört mindre smickrade omdömen om ADSL , kan göra precis allt som gick med min gamla 100/100 fiber kanske lite högre ping i spel men det kan jag leva med.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Telia ADSL 6-8 och får ut 7/1. Slår jag på en HD-kanal på tv:n sjunker det till 4/1. Låter patetiskt lågt men jag klagar inte alls faktiskt då Telia är det enda som finns. Jag har bredband, tv inkl Hd-kanaler och bredbandstelefoni via kopparkabeln och bor 2500 meter från telestationen. Det är stabilt och jag upplever ingen fördröjning vid surf överhuvudtaget. Allt bara fungerar för mina behov i mitt hus på landet.

För normalt surfande räcker 2-3 Mbit. T o m tjänster som Netflix (jo jag abonnerar) och dylikt fungerar utmärkt även med lägre hastighet. Tycker det blir mest prestige i att ha hög hastighet. Normalt räcker typ 10 mbit in, har du mer märker du bara av det om du fildelar. Aftonbladet.se laddar inte märkbart fortare med 1000 mbit än med 10 och inte ens hos mig laddar sidor sakta alls, de bara är där direkt.