Permalänk
Medlem

Skapa egen domän

är det någon som vet hur man skapar en domän utan webbhotell, för webbhotellet kan ju inte ha sin domän på ett webbhotell

och i värsta fall så undrar jag om någon vet ett GRATIS webbhotel som erbjuder ett domän som inte är sub domän som t.ex www.mysitename.dw

eller ett webbhotell med gratis .SE domän i gengäld att dom för ha reklam på sidan hittade detta här https://www.flashback.org/sp12125207

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste man ha rättigheter att sälja domäner.
Har ingen aning om man kan fixa en domän utan webbhotell, men du kommer nog aldrig förbi kostnaden.

Varför inte bara lägga ut 70kr per år?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

tänkte kolla om det gick att skapa gratis först,har du något svar på dom andra alternativen

Permalänk
Medlem

Ingenting i den här världen är gratis. Loopia har .com-domäner för 79:- per år.

Permalänk

www.dot.tk
Där kan du skapa tk domäner helt gratis.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ingenting i den här världen är gratis. Loopia har .com-domäner för 79:- per år.

vet, har kollat på nästan alla webbhotell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

www.dot.tk
Där kan du skapa tk domäner helt gratis.

men man kan väl inte lägga till subdomäner på dom ?

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon sida som ger gratis .se mot reklam.
.TK finns ju.

Har läst tråden 10ggr, kommer fan inte på vad du egentligen är ute efter

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan köpa en domän utan webhotell, det är inga problem, 75 kr för com och 100 för se per år kostar det hos de flesta.
just nu har citynetwork ett erbjudande om hotell för 5 kr först året så du regar en se domän och får hotellet för 104kr första året där om du vill just nu
https://www.citynetwork.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror inte det finns någon sida som ger gratis .se mot reklam.
.TK finns ju.

Har läst tråden 10ggr, kommer fan inte på vad du egentligen är ute efter

ska göra en hemsida där jag skapar hemsidor åt företag och privatpersoner
och då ska man kunna välja en subdomän om man vill, som t.ex mittforetag.minsida.se och man kan välja .com men då kostar det pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan köpa en domän utan webhotell, det är inga problem, 75 kr för com och 100 för se per år kostar det hos de flesta.
just nu har citynetwork ett erbjudande om hotell för 5 kr först året så du regar en se domän och får hotellet för 104kr första året där om du vill just nu
https://www.citynetwork.se/

får kolla på dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hampuz13:

ska göra en hemsida där jag skapar hemsidor åt företag och privatpersoner
och då ska man kunna välja en subdomän om man vill, som t.ex mittforetag.minsida.se och man kan välja .com men då kostar det pengar

Men du beskriver ju att du vill starta ett eget webhotell eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så du letar gratis tjänster som du ska sälja till företag?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du beskriver ju att du vill starta ett eget webhotell eller ?

Nja fast det man kan inte administrera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Så du letar gratis tjänster som du ska sälja till företag?

Ja fast jag ska "sälja" dom gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampuz13:

Ja fast jag ska "sälja" dom gratis

Så vad är meningen med din tjänst om du ändå ska använda andras gratistjänster?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad är det du vill göra då? Det låter oseriöst på nått sätt att sälja plats på reklamfinansierade gratishotell och att sedan bli domänregistrar, dessutom strider det troligen mot de flesta avtal du kan få med ett webhotell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Så du letar gratis tjänster som du ska sälja till företag?

Skrivet av FlorrpaN:

Så vad är meningen med din tjänst om du ändå ska använda andras gratistjänster?

Jag ska göra hemsidorna och då vill jag helst inte lägga ut pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampuz13:

Jag ska göra hemsidorna och då vill jag helst inte lägga ut pengar

Men va?
Det är företagen som vill ha hemsidan som lägger ut pengarna, inte du...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Men va?
Det är företagen som vill ha hemsidan som lägger ut pengarna, inte du...

Ja fast jag måste ju köpa domän och då tänkte jag sälja dom billigare än webbhotellets priser så att folk väljer min sajt så det var därför jag ville ha ett gratis webbhotell

Permalänk
Medlem

Inget företag vill köp en subdomän, lita på mig.
Du kan inte sälja det billigare än andra webbhotell, för andra webbhotell säljer domäner, inte subdomäner.

Du behöver inte lägga ut ett skit om inte du vill ha en egen hemsida. Annars står ju företaget du säljer till för kostnaden av webbhotell + domän.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hampuz13:

Jag ska göra hemsidorna och då vill jag helst inte lägga ut pengar

Det låter mer o mer som de oseriösa företag som gör simpla hemsidor och säljer dyrt till företag, 20 000 kr för 30 min jobb för en sida ?
Ska du göra en seriös sida och visa upp den så behöver du inget webhotell och varför ska du driva sidan från en egen (din) domän om det är seriöst ? Då borde väl kunden ha en riktig "egen" domän men kanske låta någon sköta den, men att ha det som underdomän till din domän verkar konstigt om det är seriöst menat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Inget företag vill köp en subdomän, lita på mig.
Du kan inte sälja det billigare än andra webbhotell, för andra webbhotell säljer domäner, inte subdomäner.

Du behöver inte lägga ut ett skit om inte du vill ha en egen hemsida. Annars står ju företaget du säljer till för kostnaden av webbhotell + domän.

Det var därför jag ville ha ett webbhotellet som var gratis så företagen kunde köpa .se & .com domäner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mer o mer som de oseriösa företag som gör simpla hemsidor och säljer dyrt till företag, 20 000 kr för 30 min jobb för en sida ?
Ska du göra en seriös sida och visa upp den så behöver du inget webhotell och varför ska du driva sidan från en egen (din) domän om det är seriöst ? Då borde väl kunden ha en riktig "egen" domän men kanske låta någon sköta den, men att ha det som underdomän till din domän verkar konstigt om det är seriöst menat.

Så du menar att företagen redan har en domän och så gör jag hem sidan ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hampuz13:

Så du menar att företagen redan har en domän och så gör jag hem sidan ?

Jag menar att du får utveckla din ide om du är seriös, ska du driva en hemsida åt ett företag så är det troligen vettigast om kunden har en egen domän och du bara designar hemsidan och sedan lägger man upp den på ett normalt webhotell, att ha ett eget webhotell för en enklare hemsida och en domän kostar från ca 500kr/år och är det ett seriöst företag så lär de inte klaga på den kostnaden, 40 kr/månad är svårt för dig att klå och dessutom är det en struntsumma för ett företag om de är seriösa, ska du konkurera med andra så är det med designen av sidan du kan göra det, inte genom att erbjuda en subdomän till dig själv för 30kr månaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampuz13:

Så du menar att företagen redan har en domän och så gör jag hem sidan ?

Om din klient som du gör hemsidan åt redan har en domän/hotell så behöver du inte fixa en ny åt dom.
Skulle dom inte ha det och är i behov av en domän så är det ju företaget som får stå för den kostnaden, om ni inte kommer överräns om något annat.
Men tror aldrig jag hört om en webdesigner som betalar för webhotell åt sina klienter?? Är ju som om snickarn skulle betala hyran åt den han byggde huset för...

Men allvarligt talat låter det som om du skulle behöva lite mer erfarenhet innan du börjar erbjuda tjänster som webdesigner.
Kanske kan göra några gratis sidor till vänner för skojs skull eller något?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

@Hampuz 13

Jag tycker nog att du ska börja lite mindre och faktiskt sätta dig in i vad du pysslar med.
För intrycket man får det är att du inte har koll alls.

Börja med att förstå vad webb utveckling är och hur man skapar hemsidor.

Sedan kan du börja lära dig hur man driver ett företag ... sedan kan du kombinera dessa kunskaper
och ge dig in i branschen med att skapa hemsidor åt folk och även hosta dom.

Men din affärsmodell i den mån som den existerar ser riktigt svag ut just nu måste jag säga.

Du vill inte lägga ut en spänn på något, det luktar lite illa.
Är man inte beredd att satsa något.... ja då vet jag inte vad dina eventuella framtida "kunder" kan förvänta sig.

Men lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Min tolkning av den här tråden är att TS vill ha ett eget domän (mitt-foretag.se) där han kan visa kunder hur sidan utvecklas (kund-1.mitt-foretag.se) innan den flyttas till produktion och det korrekta domänet. Så jobbar vi på min arbetsplats och känns inte som något oseriöst förfarande.

EDIT: Sen gillar jag inte tanken med reklam och konstiga toppdomäner utan jag skulle betala för något "riktigt" så det ser seriöst ut. Det kostar inte många kronor att köpa ett domännamn och skaffa ett konto hos ett webbhotell med stöd för subdomäner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonke:

Min tolkning av den här tråden är att TS vill ha ett eget domän (mitt-foretag.se) där han kan visa kunder hur sidan utvecklas (kund-1.mitt-foretag.se) innan den flyttas till produktion och det korrekta domänet. Så jobbar vi på min arbetsplats och känns inte som något oseriöst förfarande.

EDIT: Sen gillar jag inte tanken med reklam och konstiga toppdomäner utan jag skulle betala för något "riktigt" så det ser seriöst ut. Det kostar inte många kronor att köpa ett domännamn och skaffa ett konto hos ett webbhotell med stöd för subdomäner.

Fattade inte riktigt vad du menade är TS ett webbhotell eller tjänst ?

Permalänk
Skrivet av hampuz13:

Fattade inte riktigt vad du menade är TS ett webbhotell eller tjänst ?

Du är TS

TS = Trådskapare

Visa signatur