Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man kan tycka det, men Apple bara fortsätter och fortsätter...

Sigh, det är inte Apple som bara fortsätter och fortsätter, det är Sweclockers som insisterar på att bara rapportera Apples patentansökningar för att det garaterat generar klicks och på så sätt mer $$. Det Apple gör är standard procedure och sker på alla företag, men på gott och ont får de inte samma medieutrymme som Apple.

Exempel:
Google patenterar 5 keyboardknappar. Hur mycket medieutrymme fick det?
http://www.patentbolt.com/2013/06/google-granted-a-keyboard-design-patent-covering-5-buttons.html

Permalänk

Fan va bra att någon går fram med detta! Bättre Apple än ingen tycker jag, sedan så lyckas ju alla andra kopiera samma design under eget namn ändå, så det är ju inte som att apple, eller någon annan aktör, förstör mer än vanligt, eller?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Fan va bra att någon går fram med detta! Bättre Apple än ingen tycker jag, sedan så lyckas ju alla andra kopiera samma design under eget namn ändå, så det är ju inte som att apple, eller någon annan aktör, förstör mer än vanligt, eller?

Precis, det är inte som att marknaden blir sämre av att apple hittar på något nytt. Med lite tur sprider det sig till andra plattformar också (vilket det tenderar att göra).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Administrativ avgift

Hmm kan låta intressant kanske är någon smart uppfinning jag tror det är just för deras produkt men jag tror inte vi kan se hela patentet i helhet så ny teknik YAY!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Så nu måste alla som har tillverkat någon produkt med en kombo-port dra till baka denna om de inte betalar licensavgift till Apple :PPppPpPPPPpp

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Då måste ASUS snart betala Apple eftersom deras Xonar ljudkort kort har coaxial + Toslink i samma anslutning?

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av AtomicPunk:

Patentet handlar om portar som bygger på djupet vilket inte dessa USB/SATA portar gör. De har helt enkelt kontakter på olika sidor av en platta. Kan inte folk bara läsa nyheten innan ni försöker leka smarta? Själv tycker jag det är en väldigt bra idé och självklart söker företag patent om de uppfunnit något nytt.

Själv tycker jag det är skitdumt att kunna ta patent på en kombinationsport som bygger på djupet. Visst om man kan ta patent på en kombination, som minneskortläsare och USB, men ALLA kombinationer? Eh.

En lite rolig artikel från 1989: http://www.nytimes.com/1989/12/15/business/company-news-xerox...
Lite annat ljud i skällan nu.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Suck, som man måste repetera i varenda tråd om patent så gäller detta en patentansökan, och inte ett utfärdat patent. Patentet kommer således begränsas om det visar sig att innehåll i den redan var känt.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Musikälskare

Coolt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Äntligen ett patent som verkar rimligt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Patentet handlar om portar som bygger på djupet vilket inte dessa USB/SATA portar gör. De har helt enkelt kontakter på olika sidor av en platta. Kan inte folk bara läsa nyheten innan ni försöker leka smarta? Själv tycker jag det är en väldigt bra idé och självklart söker företag patent om de uppfunnit något nytt.

Leka smarta? Herrn(fröken?) ska kanske som sitt eget först. Jag kommenterade hans kommentar och inte artikeln om du faktiskt läst själv.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Jobs är död, Apple kommer sjunka som ett hangarfartyg som strider mot 10 u-båtar! J/K

Trevlig uppfinning, patent som detta suger dock... Men storföretag är storföretag, vinst oavsett konsekvenser!

Älskar hur de flesta är så trångsynta och tror att allt kommer att crasha för att en stor visionär dog. Nej, Apple kommer att hålla sig på marknaden, jag är säker på att han kom med idéer under alla de gångerna han var inne på sjukhuset. Nej apple kommer att vara kvar, iallafall om laptop, musikspelare paddor och tv branschen är sig lik. Kanske inte på Mobilfronten men på de andra, säkerligen!

Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Skrivet av decee:

Leka smarta? Herrn(fröken?) ska kanske som sitt eget först. Jag kommenterade hans kommentar och inte artikeln om du faktiskt läst själv.

Herrn Ja, kom på det lite men syftade inte just på din kommentar utan alla de som säger att det här är en gammal teknik som redan används. Däremot verkar det lite som att du tror det i din förra kommentar annars skulle du nog inte skrivit den.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av md7:

Hoppas att du har så pass stor koll så att du inser att den artikeln är endast sarkasm och inget annat.

Men snälla människa se humorn!

Första raden i artikeln: "The story you're about to read is not (entirely) true. It is, however, more accurate than most things on network television."

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Men snälla människa se humorn!

Första raden i artikeln: "The story you're about to read is not (entirely) true. It is, however, more accurate than most things on network television."

Med tanke på att jag inte såg någon smiley i ditt inlägg så kan man aldrig veta om du var fullt allvarlig eller ej Särskilt inte när det gäller kommentarer som handlar om Apple här på SweClockers

Permalänk
Skrivet av md7:

Med tanke på att jag inte såg någon smiley i ditt inlägg så kan man aldrig veta om du var fullt allvarlig eller ej Särskilt inte när det gäller kommentarer som handlar om Apple här på SweClockers

Hahaha, ja det är kanske sant.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Såsom någon nämnt så är det endast vissa scenarion detta patent kan tillämpas på...bla djupet som berörs. USB/ESATA kombo portar, eller andra multifunktionella "ingångar" SPDIF/analog ut etc är ju något helt annat. Även om detta patent skulle gå igenom och gälla för ALLA slags kombo lösningar, oavsett vad det är man ansluter, så kan ju Apple knappast få betalt retroaktivt för en teknik som existerade innan deras patent gick i laga kraft.

Läser man Apple Insider länken, så tycker jag den är lite lättare att förstå än SweC's förklaring. Kanske bara jag som är van att läsa allt på Engelska

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Smart idé, borde funka fint om det finns fler USB-portar än den kombinerade (lite jobbigt om det är den enda USB-porten på dator)

Har en USB-kabel med inbyggd microSD-läsare, mycket smidigt. Saker som kan användas till olika ändamål är bra, mer komboprodukter! Hoppas att Apple tar konceptet ett steg till och gör en port till sina telefoner där man kan både ladda och föra över data på, som dessutom fungerar med andra riktiga telefoner. ;P

Vad menar du? Det går ju att göra både och nu och har alltid gjort, iPad kan du dock inte ladda via USB-porten då det är för låg spänning i porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichelPenna:

Älskar hur de flesta är så trångsynta och tror att allt kommer att crasha för att en stor visionär dog. Nej, Apple kommer att hålla sig på marknaden, jag är säker på att han kom med idéer under alla de gångerna han var inne på sjukhuset. Nej apple kommer att vara kvar, iallafall om laptop, musikspelare paddor och tv branschen är sig lik. Kanske inte på Mobilfronten men på de andra, säkerligen!

Du missade "J/K". Det var bara på skoj.

För övrigt undrar jag varför man tar patent på en sån här liten struntsak. Bara för att ingen annan ska kunna göra det och stämma Apple kanske?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag ser så sjukt mycket fram emot den dagen som USB försvinner i datorer. Sämre kontakt får man leta efter.

Tillverkare som använder kontakter som inte går att sladden åt vilket håll som helst är helt opraktiska. Men visst, en kombo lösning är säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Herrn Ja, kom på det lite men syftade inte just på din kommentar utan alla de som säger att det här är en gammal teknik som redan används. Däremot verkar det lite som att du tror det i din förra kommentar annars skulle du nog inte skrivit den.

Tro vad du vill, jag vet sanningen. Härefter kan du citera de du syftar på vilket du nu inte gjorde utan bara tog någon på måfå som verkade lämplig, inte så igenomtänkt.

Permalänk
Skrivet av Shembeu:

Vad menar du? Det går ju att göra både och nu och har alltid gjort, iPad kan du dock inte ladda via USB-porten då det är för låg spänning i porten

Laddar man med en USB-laddare som skickar mer än 5V då? Låter inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shembeu:

Vad menar du? Det går ju att göra både och nu och har alltid gjort, iPad kan du dock inte ladda via USB-porten då det är för låg spänning i porten

Han syftar (ironiskt)antagligen på att alla tillverkare redan har enats om mirco usb på telefoner, och att man kan både föra över filer åt båda hållen och ladda igenom det interfacet hur smidigt som helst.
Men hos apple är det olika specialkontakter, och man kan inte föra över data hur som helst

I övrigt skönt med en ny patent artikel, startmeny kriget känns lite gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskmasen_99:

Laddar man med en USB-laddare som skickar mer än 5V då? Låter inte rimligt.

5W menar du väl och ja, iPad kräver 12W

Strömadapter till iPhone: http://store.apple.com/se/product/MD813ZM/A/apple-5w-usb-näta...
Strömadapter till iPad: http://store.apple.com/se/product/MD836ZM/A/apples-usb-ströma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Patentet avse altså gälla alla typer av enheter, inte bara datorer. Tror endel missuppfattat denna del

[citat="Patent"] The foregoing description has broad application. For example, while examples disclosed herein may focus on an input port for receiving a USB plug and a SD card, it should be appreciated that the concepts disclosed herein may equally apply to connectors and plugs. Similarly, although the input port may be discussed with respect to a computer, the devices and techniques disclosed herein are equally applicable to any type of device including an external connector for transferring data and/or power. Accordingly, the discussion of any embodiment is meant only to be an example and is not intended to suggest that the scope of the disclosure, including the claims, is limited to these examples.[/citat]

Och är för usb2/3 i kombination med ett minneskort som kan vara men är inte begränsat till SD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichelPenna:

Och då går man till Genius Bar och får en helt ny. Det är Apple som gör den, dyr men av hög kvalité

Förbereder mig för alla haters!

Dold text

Definera "Apple" kvalité? Dom köper billigast möjligaste å säljer det långt över.
Tänk vilket kapital IKEA haft om dom kört på sammma linje, för dessa 2 företag har i grund samma företagsklimat men helt skild slutkunds bild.
Alla hatar Apple å det är bara snobbar som äger dessa - Detta pga av pris kontra kvalité/prestanda
Alla älskar IKEA å alla köper där - pga pris är densamma som kvalite.

Skrivet av Friterad:

Thunderbolt kan väl funka som både HDMI och USB? Eller?
I så fall vore det perfekt. Dock idiotiska Intel som ska ha så mycket betalt för skiten.

Och Apple tar mindre betalt för överreklamerad skit?

Skrivet av thorsama:

Jobs är död, Apple kommer sjunka som ett hangarfartyg som strider mot 10 u-båtar! J/K

Varför? Apple har alltid lurat till sig saker, så varför ändra sig?

Skrivet av thorsama:

Trevlig uppfinning, patent som detta suger dock... Men storföretag är storföretag, vinst oavsett konsekvenser!

Läs nedre kommentar

Skrivet av Aleshi:

Så nu har Apple retroaktivt uppfunnit eSATA/USB-portarna jag har i min dator. Smart.

nja, de e int bred eller höjd, utan djup där den nedre kontakten är bredare än den över.
Med det sagt så kan man stoppa in oändligt antal kontakter på samma ställe, du behöver dock kanske en usb med 4cm långt stift då porten innehåller redan SD,USB + FireWire,1334,RS232,DVI/VGA,Ljud osv... ja ni fattar.

Skrivet av xapa112:

Ser ut som en sån där jobbig kontakt som går sönder efter en månad, men det var ett kul koncept.

Skrivet av Koyaanis:

Går åt rätt håll iaf. Räcker med att man tvingas dras med displayport, hdmi och dvi till skärmar i dagsläget. en kontakt till allt vore fantastiskt.

Skrivet av AtomicPunk:

Du lär fortfarande ha mer än en USB-port.

Så därför ska jag som kund kompromissa? Jag har allt som oftast 4+ USB anslutna till bärbara (mus,tgb,hdd,kamera,telefon,surfplatta,addapter(sd/mmc),ledlampa,usb-högtalare/hörlurar) osv... vad vinner jag på denna "multi singel use port"?

Skrivet av SebboD:

Börjar det där inte bli lite uttjatat nu?

Du får fråga apple varför dom fortsätter då!

Skrivet av Hardware guy:

Vad bra att först behöva rycka ut USB-disken när man ska flytta bilder från minneskortet till densamma.

Ja man kan frågga sig vad vinsten är... Dom flesta som tar bilder sparar sina bilder på externt media för att inte bli av med det.

Skrivet av ThinZilly:

Men kan man sätta in ett usb och minneskort samtidigt?

Nej, pga ej utrymme för skiljevägg samt att flertal USB kontakter är högre/bredare än själva porten

Skrivet av AtomicPunk:

Patentet handlar om portar som bygger på djupet vilket inte dessa USB/SATA portar gör. De har helt enkelt kontakter på olika sidor av en platta. Kan inte folk bara läsa nyheten innan ni försöker leka smarta? Själv tycker jag det är en väldigt bra idé och självklart söker företag patent om de uppfunnit något nytt.

"kontakter på olika sidor av en platta"? eh... du menar 2 kontakter som spegelvänds å sen modifierar vägg...
Kolla patent, dom har gjort förfrågan om 2 spegelvända kontakter med eller utan skiljevägg.

Skrivet av trisse23:

Hmm kan låta intressant kanske är någon smart uppfinning jag tror det är just för deras produkt men jag tror inte vi kan se hela patentet i helhet så ny teknik YAY!

Teknik på vad? Detta är ytterligare bara en begränsning för slutkund. Då special kontakter kommer att behövas.

Skrivet av Flamso:

En lite rolig artikel från 1989: http://www.nytimes.com/1989/12/15/business/company-news-xerox...
Lite annat ljud i skällan nu.

Nejdå exakt samma sak då som nu, dom "lånar" å stämmer andra.

S"¤%ns skit som ska till å tillverkas å sen lura kunder ... gha hata!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag ser så sjukt mycket fram emot den dagen som USB försvinner i datorer. Sämre kontakt får man leta efter.

Tillverkare som använder kontakter som inte går att sladden åt vilket håll som helst är helt opraktiska. Men visst, en kombo lösning är säkert bra.

Jag håller med, USB kan förbättras. Däremot så är jag är glad över att slippa antika kablar och kontakter som dessa:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Definera "Apple" kvalité? Dom köper billigast möjligaste å säljer det långt över.
Tänk vilket kapital IKEA haft om dom kört på sammma linje, för dessa 2 företag har i grund samma företagsklimat men helt skild slutkunds bild.
Alla hatar Apple å det är bara snobbar som äger dessa - Detta pga av pris kontra kvalité/prestanda
Alla älskar IKEA å alla köper där - pga pris är densamma som kvalite.

Och Apple tar mindre betalt för överreklamerad skit?

Ta och jämför en MBA med en Ultrabook för samma pris.
Om du fortfarande säger att dom är överprisade så är du dummare än du verkar.
Säkert ännu en av dessa gökar som tror att allt handlar om hur mycket GHz och ram man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Sigh, det är inte Apple som bara fortsätter och fortsätter, det är Sweclockers som insisterar på att bara rapportera Apples patentansökningar för att det garaterat generar klicks och på så sätt mer $$. Det Apple gör är standard procedure och sker på alla företag, men på gott och ont får de inte samma medieutrymme som Apple.

Exempel:
Google patenterar 5 keyboardknappar. Hur mycket medieutrymme fick det?
http://www.patentbolt.com/2013/06/google-granted-a-keyboard-design-patent-covering-5-buttons.html

Du ser inte skillnad på ett designskydd på en viss layout på knappar. Och att retroaktivt försöka patentera en sådan basal sak som knappar eller att märkesskydda minimalistiska designer? I tangentbordsfallet kan vem som helst fortsätta tillverka tangentbord som de alltid gjort, så länge de inte väljer en ganska specifik design. I Apples exempel så patenterar de retroaktivt något som blockerar andra företag från att tillverka en hel kategori med kontakter, samtidigt som det vaken kan anses vara något tekniskt framsteg värt ett patent eller något som är nytt. Och när Apple designskyddar t.ex. iPhone så blir det på en så grundläggande design att telefoner som ser helt annorlunda ut drabbas. Eller så designskyddar de en design Samsung använt länge för att sedan stämma Samsung för den som i fallet med iPad.

Skrivet av Mineralvatten:

Suck, som man måste repetera i varenda tråd om patent så gäller detta en patentansökan, och inte ett utfärdat patent. Patentet kommer således begränsas om det visar sig att innehåll i den redan var känt.

Synd att det inte drabbat patenttroll som Apple och Rambus förut då.

Skrivet av SebboD:

Alltid kul att då och då kolla in kommentarsfälten här på SweC, tyvärr så hålls diskussionen fortfarande på en enormt låg nivå.

Konkret argumentation, verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Thunderbolt kan väl funka som både HDMI och USB? Eller?
I så fall vore det perfekt. Dock idiotiska Intel som ska ha så mycket betalt för skiten.

...jämfört med Apple som är snorbilliga på sin...skit.