Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan

Permalänk
Melding Plague

Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan

Jakten på tunnare och lättare bärbara datorer tvingar tillverkarna att ta till nya grepp för att spara in på utrymme. Nu ansöker Apple om patent på en ny typ av kombinationsport.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en sån där jobbig kontakt som går sönder efter en månad, men det var ett kul koncept.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Inaktiv

Så Apple kan imitera andra produkter, men det tar hus i helvete om någon skapar en produkt med runda hörn? Hyckleri.

Permalänk
Medlem

Om jag förstog artikeln rätt så vill de ha en generell patent som gäller kombinationer av olika typer av anslutningar i samma port. Detta är ju helt vansinnigt, patent ska ju gälla för specifika designer :S

(kan dock ha upfattat det fel)

Permalänk
Medlem

"Patentansökan begränsas dock inte till dessa anslutningstyper utan gäller alla slags scenarion där denna metod är applicerbar, samt finesser för att kontakterna ska sitta säkert i kombinationsporten."

Patent på kombinationsportar? Kan man ha ett så brett patent? I så fall har USA sjuka patentlagar.

Fast idén är rätt bra, hoppas den håller bara.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Går åt rätt håll iaf. Räcker med att man tvingas dras med displayport, hdmi och dvi till skärmar i dagsläget. en kontakt till allt vore fantastiskt.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Ser ut som en sån där jobbig kontakt som går sönder efter en månad, men det var ett kul koncept.

Och då går man till Genius Bar och får en helt ny. Det är Apple som gör den, dyr men av hög kvalité

Förbereder mig för alla haters!

Dold text
Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Går åt rätt håll iaf. Räcker med att man tvingas dras med displayport, hdmi och dvi till skärmar i dagsläget. en kontakt till allt vore fantastiskt.

Thunderbolt kan väl funka som både HDMI och USB? Eller?
I så fall vore det perfekt. Dock idiotiska Intel som ska ha så mycket betalt för skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichelPenna:

Och då går man till Genius Bar och får en helt ny. Det är Apple som gjorde den, dyr men av hög kvalité

Förbereder mig för alla haters!

Dold text

Jobs är död, Apple kommer sjunka som ett hangarfartyg som strider mot 10 u-båtar! J/K

Trevlig uppfinning, patent som detta suger dock... Men storföretag är storföretag, vinst oavsett konsekvenser!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

Så min Lenovo Thinkpad som har en mSATA/USB-kombinationsport kommer alltså inte få tillverkas längre? Jahopp, way to go!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Så min Lenovo Thinkpad som har en mSATA/USB-kombinationsport kommer alltså inte få tillverkas längre? Jahopp, way to go!!

Skickades från m.sweclockers.com

Tydligen

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så nu har Apple retroaktivt uppfunnit eSATA/USB-portarna jag har i min dator. Smart.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, dock verkar patentansökan vara lite för bred (OBS, endast baserat på denna korta notis). Kan mycket väl vara helt legitimt.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Trodde aldrig jag skulle säga det men... Plus till Appel.

Smart lösning, men... om Apple får patenten så kommer det bli krig!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Så Apple kan imitera andra produkter, men det tar hus i helvete om någon skapar en produkt med runda hörn? Hyckleri.

Börjar det där inte bli lite uttjatat nu?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Tycker ba att alla dessa patentgrejjer är så fjantiga. Folk är som småbarn verkar det som.

"ooohhpp, jag hittade på någoting. DET ÄR MITT OCH INGEN ANNAN FÅR GÖRA NÅNTING SOM LIKNAR DETTA!"
sen nästa dag
"Oooh, den grejjen var kul. Nån annan hittade på det MEN VI TAR DET OCH GÖR DET VÅRT!"

Edit; Glömde lägga till poängen i det hela.
Även om det inte är det mest lönsamma sättet så anser jag att folk inte kan bete sig som arslen bara för att det ger mest pengar. Tillverka gärna nya grejjer och få nya kunder. Och är det bra grejjer så kanske folk använder sig av den. Är man inte ett arsle kanske folk t.o.m ger credit för det så man får mer uppmärksamhet.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Vad bra att först behöva rycka ut USB-disken när man ska flytta bilder från minneskortet till densamma.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Men kan man sätta in ett usb och minneskort samtidigt?

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk

Men jag har ju redan en USB kontakt på mitt minneskort

Permalänk
Medlem

Smart idé, borde funka fint om det finns fler USB-portar än den kombinerade (lite jobbigt om det är den enda USB-porten på dator)

Har en USB-kabel med inbyggd microSD-läsare, mycket smidigt. Saker som kan användas till olika ändamål är bra, mer komboprodukter! Hoppas att Apple tar konceptet ett steg till och gör en port till sina telefoner där man kan både ladda och föra över data på, som dessutom fungerar med andra riktiga telefoner. ;P

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Du lär fortfarande ha mer än en USB-port.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Altså, det är ju en sjukt smart idé, alla företag som kommer på liknande saker i USA tar patent på det? Hade samsung eller asus tagit patent på detta hade det inte ens blivit en nyhet. Why so much hate?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Börjar det där inte bli lite uttjatat nu?

Nej!
http://www.esarcasm.com/24294/apple-sues-google-for-stealing-...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Hoppas att du har så pass stor koll så att du inser att den artikeln är endast sarkasm och inget annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SebboD:

Börjar det där inte bli lite uttjatat nu?

Visst är det? Men faktum kvarstår tyvärr - så länge ingen gör som Apple (eller säljer bättre), så är det bris på kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Så nu har Apple retroaktivt uppfunnit eSATA/USB-portarna jag har i min dator. Smart.

Haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och för er som är nyfikna på vad står i patentet (som skickades in den 23:e december 2011) så kan ni läsa det här: Patentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Så min Lenovo Thinkpad som har en mSATA/USB-kombinationsport kommer alltså inte få tillverkas längre? Jahopp, way to go!!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak fanns på mitt gamla moderkort från ASRock, back fanns två portar som varje fungerade både som USB och e-Sata.

Permalänk
Skrivet av decee:

Samma sak fanns på mitt gamla moderkort från ASRock, back fanns två portar som varje fungerade både som USB och e-Sata.

Patentet handlar om portar som bygger på djupet vilket inte dessa USB/SATA portar gör. De har helt enkelt kontakter på olika sidor av en platta. Kan inte folk bara läsa nyheten innan ni försöker leka smarta? Själv tycker jag det är en väldigt bra idé och självklart söker företag patent om de uppfunnit något nytt.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Börjar det där inte bli lite uttjatat nu?

Man kan tycka det, men Apple bara fortsätter och fortsätter...