Permalänk
Medlem

ASP - ASP.NET

Mitt webhotell som jag varit så nöjd med och är extremt billigt ska nu sluta stödja ASP (byter till PHP).
Jag använder det inte jättemycket men får ibland lust att hålla på med det, därför vill jag inte lägga ner så mkt pengar på det.

Har letat efter andra billiga webhotell som stödjer ASP men hittar bara ett som stödjer ASP.NET.
Funkar ASP på ett sånt ställe eller är det helt olika saker?
Vad är det som skiljer eg?

Jag har laddat hem färdiga ASP.skript (gratis) som jag sen ändrat så det passar mej.
Jag kan inte skapa ett från grunden och orkar inte lära mej PHP.
Hur stor skillnad är det på ASP och PHP, och tror ni det finns färdiga PHP-skript (gratis) att ladda hem som funkar likadant som ASP?
Använder mest dagbok, gästbok, ladda upp bilder och liknande enkla saker.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt ASP så har ingen större koll på det dock kan jag säga att det finns minst lika mycket freeware att ladda ner inom PHP som det finns inom ASP så där ska det inte vara några större problem.

Visa signatur
Permalänk

ASP är ganska dött är du säker på att du inte använder asp.net?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Använder inte ASP(.NET?) så har ingen aning...

Finns gott om färdiga och gratis kodsnuttar skrivet i PHP. Finns allt från gallerier, filuppladdning, gästböcker, mm.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd

Ett webbhotell som kan köra ASP.NET kan oftast även exekvera gamla ASP-filer. Men du borde verkligen uppgradera då ASP varit obsolet sedan 2001 när ASP.NET kom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://appharbor.com/

Om det nu är ASP.NET TS pratar om, då tycker jag AppHarbor är ett givet alternativ. Dessutom helt gratis, om TS inte behöver peka egen domän dit. Jag har några småsajter som ligger där och det har funkat bra.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Det är ju ASP jag har nu och orkar inte göra om till .NET

Permalänk
Medlem

Man kan köra klassisk ASP på t.ex surftown (om du väljer ett paket med windowsserver vill säga).

MEN om du använder dig av sessions så skulle jag avråda då det inte funkade bra där. Sessionerna tappas OFTA när det är mycket trafik till servern (delad). Det är säkert möjligt att köra klassiskt på många andra webhotell också, men dubbelkolla före du köper.

Permalänk
Medlem

Även jag kör klassisk ASP från tid till tid även om jag nu mestadels övergått till .NET C# (som varmt rekommenderas). Men nu var det ju inte det du frågade om, utan webbhotell som har stöd för klassisk ASP.

Surftown körde jag tidigare, dessa har stöd för ASP och det mesta där fungerade utan problem. Numera kör jag Binero som har stöd för både PHP och ASP samt ASP.NET. Riktigt smidigt och bra när man som jag har vissa projekt som rullar i PHP (såsom Wordpress) och andra i ASP och ASP.NET.

Vill du ha något billigt men som ändå fungerar bra så kan jag rekommendera http://www.web10.se. Körde dessa i ca 7-8 år för några enklare projekt i klassisk ASP och hade aldrig några problem med själva funktionaliteten där. Som sagt, bland det billigaste du kan hitta med någorlunda kvalité.

Lycka till.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett domännamn som också ska flyttas isf.
Vem brukar man betala för flytten - den man flyttar IFRÅN eller flyttar TILL ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Jag har ett domännamn som också ska flyttas isf.
Vem brukar man betala för flytten - den man flyttar IFRÅN eller flyttar TILL ?

Beror helt på vilken toppdomän det är vi pratar om, men generellt så skulle jag säga att man brukar betala en förnyelse eller liten flyttavgift till sin nya leverantör.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla att domän ingår och sen när man kollar i domän-listan så kostar alla ändå.

T.ex på Web10 står det i listan på vad som ingår i bas-webhotell: Gratis Domän: .se,.com, .net, .org
Men när jag klickar på Domän för att se listan så står det årsavgifter på alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Varför skriver alla att domän ingår och sen när man kollar i domän-listan så kostar alla ändå.

T.ex på Web10 står det i listan på vad som ingår i bas-webhotell: Gratis Domän: .se,.com, .net, .org
Men när jag klickar på Domän för att se listan så står det årsavgifter på alla...

Det ingår ju när du köper ett baskonto? Sen om du kollar på domänlistan så kostar det givetvis ytterligare om du köper till flera domäner.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)