Frågor om mekaniska tangentbord av bra kvalitet

Permalänk
Medlem

Frågor om mekaniska tangentbord av bra kvalitet

Hej alla kunniga!

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord. Tänkte att det är dags att skaffa ett lite bättre efter många år med olika budgettangentbord. Att det blir ett mekaniskt känns ganska givet efter att ha knappat på några.

Har dock lite frågor inför köp:

1)
Ska jag skaffa bruna eller röda cherry-MX-brytare?
Tangentbordet ska användas till både spel och skrivande. Har knappat på de olika som finns i affärer i området och lyckats utesluta svarta (för tröga) och blåa (behöver vara hyfsat tyst). Förutom klickljudet kändes blåa riktigt bra.
Bruna fanns i en affär och kändes också bra. Röda har jag dock inte kunna prova. Jag gillar generellt tangenter med ganska lågt motstånd men det kanske är ganska lika mellan bruna och röda?

2)
Vilket tangentbord bör jag satsa på om jag är ute efter en modell med:
- bra kvalitet
- inte onödigt stor modell (men vill ha standardlayout och använder numpaden en del)
Har ingen specifik budget men vill så klart ha valuta för pengarna.

Har tittat lite på filco (ser ut att passa bra, men är de värda prispåslaget?) och WASD (liknande pris. Nuvarande har större ram än filco utan uppenbara fördelar och den kommande V2 är försenad till okänd tid).
Finns det andra modeller jag bör överväga som är bättre? Finns det någon billigare som är liknande bra?

3)
Hade också funderat på att köpa till o-ringar eller liknande. Någon som använder såna och vet om känslan påverkas mycket?
Vill gärna tysta ner det så mycket det går utan att tappa känslan. Supertyst är dock inget krav.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Titta på duckys också! Vad jag hört en av dem med bäst kvalite!
Vill du ha bakgrundsbelyst?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Denna guide borde vara något för dig. Flera inlägg med bilder & en drös med text.
Gl

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Ducky Shine2 MX Brown, Green LEDs.
Är riktigt nöjd men ska införskaffa mig ett mindre tangentbord så om du är intresserad hör gärna av dig.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att bruna brytare är skönast för mig. Min kompis tycker att röda brytare är skönare för han. Det är väldigt olika från person till person. Du borde dra till någon butik och jämföra röda med t.ex bruna precis bredvid varann.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

ÅK och testa, det var en dealbreaker för mig.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Titta på duckys också! Vad jag hört en av dem med bäst kvalite!
Vill du ha bakgrundsbelyst?

Ska försöka läsa in mig lite mer om deras utbud också. Lite snabbt googlande verkar ge intrycket att de bara är nästan lika bra som filco (till nästan samma pris, så troligtvis liknande prisvärde).
Bakgrundsbelysning är inget jag hittills saknat och tror inte jag kommer att göra det i framtiden heller.

Skrivet av Saxn:

Denna guide borde vara något för dig. Flera inlägg med bilder & en drös med text.
Gl

Har läst lite där så jag vet om de teoretiska skillnaderna mellan brytarna, men det säger inte allt om hur de känns. I brist på provmöjligheter av de röda så får jag istället fråga er om era erfarenheter med röda kontra bruna.

Skrivet av Kreppe:

Sitter på ett Ducky Shine2 MX Brown, Green LEDs.
Är riktigt nöjd men ska införskaffa mig ett mindre tangentbord så om du är intresserad hör gärna av dig.

Tack för erbjudandet, men tangentbort är nog sånt jag vill köpa nytt så att jag vet att allt intorkat svett och alla hudavlagringar på det är mina egna...

Skrivet av Wrathborn771:

Jag tycker att bruna brytare är skönast för mig. Min kompis tycker att röda brytare är skönare för han. Det är väldigt olika från person till person. Du borde dra till någon butik och jämföra röda med t.ex bruna precis bredvid varann.

Skrivet av N0iZE:

ÅK och testa, det var en dealbreaker för mig.

Problemet är att röda verkar svåra att hitta i butik.

Ser nice ut med PBT-brytare! Kanske lite för färgglatt för min smak, men ändå något att tänka på.

Permalänk
Medlem

Om du gillar att känna att det klickar till lite när du skriver är det nog de bruna eftersom de blåa låter en del som du säger. Röda är som svarta fast lättare, helt linjärt till du bottnar.

Kolla cm storm, ducky och filco. Har inte provat oringar, men du kommer nog uppleva slaget lite dämpat. Blir nog svårt annars om man inte fyller upp med skumgummi mellan och i tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Tack för erbjudandet, men tangentbort är nog sånt jag vill köpa nytt så att jag vet att allt intorkat svett och alla hudavlagringar på det är mina egna..

Haha okej
Lycka till med att hitta ett passande tangentbord!

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha hög kvalitet är det Ducky eller Filco som gäller, eventuellt dasKeyboard.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Duckys topsegment håller minst lika bra standard som filco. Plus att man kan få duckys tangentbord med pbt caps. Så skulle jag vara dig så skulle jag satsa på ducky.

Ang röda vs bruma kan jag bara säga att jag personligen gillar röda bättre, bumpen som är på bruna switchar känns för lite, och skriver man snabbt så känns det mest som det sitter sand i switcharna.

Men som sagt så är det väldigt olika från prrson till person vad man tycker om alla olika switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Ska du ha hög kvalitet är det Ducky eller Filco som gäller, eventuellt dasKeyboard.

Daskeyboard verkar kosta nästan detsamma och ser lite sämre ut med bl.a. blank yta så det blir nog ingen sån. Den hade behövt vara ännu billigare för att motivera utseendet.
Filco och ducky verkar hetast just nu (och semi-custom wasd v2 om den släpps väldigt snart).

Skrivet av huttala:

Duckys topsegment håller minst lika bra standard som filco. Plus att man kan få duckys tangentbord med pbt caps. Så skulle jag vara dig så skulle jag satsa på ducky.

Ang röda vs bruma kan jag bara säga att jag personligen gillar röda bättre, bumpen som är på bruna switchar känns för lite, och skriver man snabbt så känns det mest som det sitter sand i switcharna.

Men som sagt så är det väldigt olika från prrson till person vad man tycker om alla olika switchar.

Skriver långsamt, så slipper det problemet
Är det något jag ändå skulle störa mig på?

Det står nu främst mellan:
- Filco majestouch-2 (+ några färgade tangenter och oringar) från keyboardco.com
Fördelar: Allmänt hyllad costar-konstruktion. samma ställe säljer billiga o-ringar och röd/blå/gul wasd+esc. Stilrent helsvart i grunden.

- Ducky G2Pro Dyesub PBT MX Brown eller red? (Blue/Grey eller Grey/White) från inet + oringar eller liknande från någon annan stans.
Fördelar: Tjocka PBT-tangenter, dyesub. Lite udda men ändå ganska snygga färger.

Vet någon vart man hittar o-ringar billigt inklusive frakt om det blir ducky?

Vilken av dessa alternativ är bäst?

Ett sista alternativ vore att vänta in WASD V2 som kan färganpassas precis som jag vill eller kommande CM QF XT som med tanke på priset på QFR kanske blir riktigt billig för ett kvalitetstangentbord, men tror jag behöver nytt ganska snart.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mudde:

Daskeyboard verkar kosta nästan detsamma och ser lite sämre ut med bl.a. blank yta så det blir nog ingen sån. Den hade behövt vara ännu billigare för att motivera utseendet.
Filco och ducky verkar hetast just nu (och semi-custom wasd v2 om den släpps väldigt snart).

Skriver långsamt, så slipper det problemet
Är det något jag ändå skulle störa mig på?

Det står nu främst mellan:
- Filco majestouch-2 (+ några färgade tangenter och oringar) från keyboardco.com
Fördelar: Allmänt hyllad costar-konstruktion. samma ställe säljer billiga o-ringar och röd/blå/gul wasd+esc. Stilrent helsvart i grunden.

- Ducky G2Pro Dyesub PBT MX Brown eller red? (Blue/Grey eller Grey/White) från inet + oringar eller liknande från någon annan stans.
Fördelar: Tjocka PBT-tangenter, dyesub. Lite udda men ändå ganska snygga färger.

Vet någon vart man hittar o-ringar billigt inklusive frakt om det blir ducky?

Vilken av dessa alternativ är bäst?

Ett sista alternativ vore att vänta in WASD V2 som kan färganpassas precis som jag vill eller kommande CM QF XT som med tanke på priset på QFR kanske blir riktigt billig för ett kvalitetstangentbord, men tror jag behöver nytt ganska snart.

Jag skulle satsa på Ducky som sagt, och o-ringar får man billigt från wasdkeyboards.com, köpte själv o-ringar däifrån och det gick smidigt och bra.
Anledningen till att internet säger att Filco är bättre än Ducky är för att de jämför med hela duckys segment, i norden finns bara topsegmentet av Ducky's tangentbord och de är top notch.

WASD tangentbordet är också Costar så det kommer hålla samma kvalité som Filco, så tar du det behöver du inte oroa dig heller.

Men som sagt, tar du Ducky får du PBT caps till samma pris som ett Filco med rikigt kassa ABS caps, och kvalitén är den samma. Enda skillnaden på Ducky VS Filco är väl egentligen stabilisatorerna, som är stabilare på Ducky då de har Cherrys egna stabilisatorer.

Permalänk

har själv ducky shine2 mx red och kan verkligen rekomendera detta tangentbord. Provade många andra (QPAD, steelseries osv) men de var inte i närheten av av samma kvalitetskänsla som ducky.

om du vill testa i butik rekomenderar jag inet. Jag fick faktiskt testa ett tangentbord i butik samt att jag fick 2 dagars "öppet köp" för att känna om tangentbordet var ok. Grymmt bra att få testa det i två dagar. Detta var inet ringön/GBG så jag vet inte om de är lika bra på andra ställen....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Varför över huvudtaget köpa O-ringar i från början om du inte redan vet nu hur brytarna känns?

Frågan om typen av brytare man "bör" köpa är hundraprocentigt subjektivt, därför känns lite rätt dumt att ge tips i en tråd som detta, men jag ska ändå göra det bara för jag kan.
Jag köpte mitt första tangentbord innehållande röda brytare, efter ett halvårs användning utan att riktigt gilla dom så fick jag helt enkelt söka mig efter någon annan variant. Jag tyckte de röda brytarna är för lätta att trycka ner, likaså bruna och blåa. De ända brytarna jag skulle kunna tänka mig att köpa är de svarta, men då jag heller inte gillade de rödas linjäritet letade jag vidare. Det slutade med att jag köpte ett bord med "clear"-färgade på ren chansning eftersom jag inte hade möjlighet att prova dessa någonstans.

Hoppas att du hittar ett bord du gillar, även om du kan vara tvungen att gå igenom ett par stycken på din resa.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle satsa på Ducky som sagt, och o-ringar får man billigt från wasdkeyboards.com, köpte själv o-ringar däifrån och det gick smidigt och bra.
Anledningen till att internet säger att Filco är bättre än Ducky är för att de jämför med hela duckys segment, i norden finns bara topsegmentet av Ducky's tangentbord och de är top notch.

WASD tangentbordet är också Costar så det kommer hålla samma kvalité som Filco, så tar du det behöver du inte oroa dig heller.

Men som sagt, tar du Ducky får du PBT caps till samma pris som ett Filco med rikigt kassa ABS caps, och kvalitén är den samma. Enda skillnaden på Ducky VS Filco är väl egentligen stabilisatorerna, som är stabilare på Ducky då de har Cherrys egna stabilisatorer.

Såg nu att framket ju inte var så farlig för små saker (typ o-ringar) från WASD. Då blev ducky-alternativet genast lite mer intressant (och kanske knapp favorit).
WASD v1 verkar bra, men har bl.a. lite tjocka kanter. När det ändå kostar ungefär lika mycket som filco/ducky tar jag hellre de andra. Om någon ny info om lanseringsdatumet av V2 hinner komma innan jag beställer (om nån eller några dagar) så får jag tänka om.

Skrivet av ´xxxpaladinxxx:

har själv ducky shine2 mx red och kan verkligen rekomendera detta tangentbord. Provade många andra (QPAD, steelseries osv) men de var inte i närheten av av samma kvalitetskänsla som ducky.

om du vill testa i butik rekomenderar jag inet. Jag fick faktiskt testa ett tangentbord i butik samt att jag fick 2 dagars "öppet köp" för att känna om tangentbordet var ok. Grymmt bra att få testa det i två dagar. Detta var inet ringön/GBG så jag vet inte om de är lika bra på andra ställen....

Har tyvärr ingen inet nära. Men ducky (dyesub/PBT-modellen)verkar vara det bästa alternativen nu. Nackdelen är att jag måste acceptera färgvalen (ganska snygga, men kanske inte optimala) och sen kommer jag ha svårt att byta tangenter då de är huvudanledningen till att jag valde det och lösa enstaka dyesub/PBT-tangenter verkar vara svåra att hitta. Man vill ju inte byta ner sig...

Skrivet av jummarn:

Varför över huvudtaget köpa O-ringar i från början om du inte redan vet nu hur brytarna känns?

Frågan om typen av brytare man "bör" köpa är hundraprocentigt subjektivt, därför känns lite rätt dumt att ge tips i en tråd som detta, men jag ska ändå göra det bara för jag kan.
Jag köpte mitt första tangentbord innehållande röda brytare, efter ett halvårs användning utan att riktigt gilla dom så fick jag helt enkelt söka mig efter någon annan variant. Jag tyckte de röda brytarna är för lätta att trycka ner, likaså bruna och blåa. De ända brytarna jag skulle kunna tänka mig att köpa är de svarta, men då jag heller inte gillade de rödas linjäritet letade jag vidare. Det slutade med att jag köpte ett bord med "clear"-färgade på ren chansning eftersom jag inte hade möjlighet att prova dessa någonstans.

Hoppas att du hittar ett bord du gillar, även om du kan vara tvungen att gå igenom ett par stycken på din resa.

O-ringarna vill jag ha för ljuddämpningen, inte känslan.

Jag vet att känslan är personlig och eget provande vore det bästa, men verkligheten är tyvärr mer att jag antingen gissar fritt eller frågar andra om deras erfarenheter och då är det senare bättre.

Jag vet att jag inte gillar hårda tangenter (har känt på svarta som är helt fel för mig) och varken jag eller frugan skulle vara särskilt glada om det klickar högt hela tiden när jag sitter vid datorn. Det innebär att bruna eller röda är det som gäller för mig. Har dock inte möjlighet att prova röda och de enda bruna jag känt på var i en affär där tangentbordet satt (med sladden fast i väggen) på en kraftigt framåtlutad hylla några enstaka decimeter över golvet. Jag antar att de inte ville sälja det tangentbordet då inga är sköna i den positionen, men de enskilda knapparna kändes bra.

Permalänk
Medlem

Ta en tripp in till Inet i Stockholm vid Hötorget och testa de tangentbord dem har ställt ut där. Då kan du ju även passa på och köpa.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har nu efter lite mer velande kommit fram till ytterligare ett alternativ - testa ett tenkeyless!
Använder numpaden en del så den skulle jag sakna, men ett mindre tangentbord skulle kompensera för det en del med bättre ergonomi.

Funderar nu på att införskaffa CM QFR (med röda) för att testa. Den är hyfsat billig, verkar vara av bra kvalitet (costar) och är hyfsat billig (690:-) vilket är lite viktigare då jag är osäker på om tkl är rätt för mig.

Någon som testat den och vet om den är bra? Antar att den inte är riktigt som filco/ducky, men är skillnaden stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har nu efter lite mer velande kommit fram till ytterligare ett alternativ - testa ett tenkeyless!
Använder numpaden en del så den skulle jag sakna, men ett mindre tangentbord skulle kompensera för det en del med bättre ergonomi.

Funderar nu på att införskaffa CM QFR (med röda) för att testa. Den är hyfsat billig, verkar vara av bra kvalitet (costar) och är hyfsat billig (690:-) vilket är lite viktigare då jag är osäker på om tkl är rätt för mig.

Någon som testat den och vet om den är bra? Antar att den inte är riktigt som filco/ducky, men är skillnaden stor?

Här är en video där CM och ett Filco jämförs.

Båda tillverkas ju av Costar och prisskillnaden är ganska stor, jag har beställt Quickfiren och kommer lägga en del av mellanskillnaden på att byta ut tangenter. Fonten är ganska ruggig tycker jag. Värt att notera är att den första versionen var fullsmetad med logos, något som nu är i princip borta. Plus på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosse123:

Här är en video där CM och ett Filco jämförs.
http://www.youtube.com/watch?v=Cy1JgF4_UT0

Båda tillverkas ju av Costar och prisskillnaden är ganska stor, jag har beställt Quickfiren och kommer lägga en del av mellanskillnaden på att byta ut tangenter. Fonten är ganska ruggig tycker jag. Värt att notera är att den första versionen var fullsmetad med logos, något som nu är i princip borta. Plus på det.

Har sett den videon och några andra och den verkar väldigt bra för sitt pris. Tänkte väl också beställa några andra tangenter om det blir den i samband med att jag ändå beställer o-ringar.

När bytte dom version? Finns det nåt säkert sätt att veta att man beställer rätt version vid köp från t.ex. inet? Logofri blir den genast ännu mer intressant. Måste bara bestämma mig om jag tror tkl är något för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har sett den videon och några andra och den verkar väldigt bra för sitt pris. Tänkte väl också beställa några andra tangenter om det blir den i samband med att jag ändå beställer o-ringar.

När bytte dom version? Finns det nåt säkert sätt att veta att man beställer rätt version vid köp från t.ex. inet? Logofri blir den genast ännu mer intressant. Måste bara bestämma mig om jag tror tkl är något för mig.

Det borde varit i början på 2013 som den nya versionen kom. Om du kollar recensionerna på inet så är det en brytpunkt vid årsskiftet där kunder talar om obrandat (förutom en logo på sidan).

Helt klart TKL om det skall spelas mycket med mus, det blir ganska stor skillnad rent ergonomiskt. Visar det sig att du gillar mekaniska brytare och även saknar numpad så finns det ju en bra anledning att köpa exempelvis det nya Ducky Dyesub

Permalänk
Medlem

Tack alla som hjälpt till!
Det blev en sen vändning av mina önskemål efter att jag börjat fundera noga på fördelar och nackdelar med TKL. Har just beställt en CM QuickFire Rapid med röda brytare.
Kommer väl snart köpa till o-ringar och antingen enstaka eller full uppsättning keycaps beroende på hur de som medföljer känns.
Det känns som ett bra insteg till att prova både mekaniska brytare och TKL.

Skrivet av Tosse123:

Det borde varit i början på 2013 som den nya versionen kom. Om du kollar recensionerna på inet så är det en brytpunkt vid årsskiftet där kunder talar om obrandat (förutom en logo på sidan).

Hoppas det stämmer.

Citat:

Helt klart TKL om det skall spelas mycket med mus, det blir ganska stor skillnad rent ergonomiskt. Visar det sig att du gillar mekaniska brytare och även saknar numpad så finns det ju en bra anledning att köpa exempelvis det nya Ducky Dyesub

Tänkte precis detsamma! Det blir som du sa att prova nu om jag kommer att trivas med mekaniskt och TKL. Saknar jag numpad så vet jag nu mycket mer om vilka tangentbord som är aktuella att köpa sen (ducky dyesub, WASD V2 eller ev filco).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Tack alla som hjälpt till!
Det blev en sen vändning av mina önskemål efter att jag börjat fundera noga på fördelar och nackdelar med TKL. Har just beställt en CM QuickFire Rapid med röda brytare.
Kommer väl snart köpa till o-ringar och antingen enstaka eller full uppsättning keycaps beroende på hur de som medföljer känns.
Det känns som ett bra insteg till att prova både mekaniska brytare och TKL.

Hoppas det stämmer.

Tänkte precis detsamma! Det blir som du sa att prova nu om jag kommer att trivas med mekaniskt och TKL. Saknar jag numpad så vet jag nu mycket mer om vilka tangentbord som är aktuella att köpa sen (ducky dyesub, WASD V2 eller ev filco).

Om du saknar numpad men e nöjd med ditt tangentbord så e det ju bättre att köpa en lös numpad som kopplas till USB, blir lite billigare och man använder ju inte numpaden jätteofta.

Permalänk
Medlem

Har idag hämtat ut mitt CM QFR
Det kom redan igår (inet var lika snabba som väntat), men hade inte tid att hämta ut det då.

Lite första intryck:
Kvalitén är suverän! Det väger ganska mycket och har bra kuddar så det sitter på plats.
Det är också väldigt snyggt nu när det kommer utan all onödig branding!
Tangenterna känns ganska bra och brytarna och stabilisatorerna på t.ex. spaceknappen känns riktigt ordentliga.

Nackdelarna är att typsnittet på tangenterna är ganska fult. de kommer också med alla nordiska länders alternativ till tryck så några ser ganska röriga ut. De medföljande röda extra wasd-tangenterna är också tillverkade av en billigare plast än de svarta som finns på.

Har än så länge inte tyckt att röda är särskilt svåra att vänja sig med. Några feltryck blir det, men mindre än jag trodde.
Avsaknaden av numpad-knapparna är inte heller så stor och mus och tangentbordet hamnat i bättre position i förhållande till varandra. Den minskade bredden däremot kommer ta lite tid att vänja sig med eftersom det känns som att alla tangenter till höger är lite felplacerade. Det gäller speciellt piltangenterna, enter, del och såna som används ganska mycket.

Brytarna är som väntat lite för högljudda för min smak, så snart ska jag beställa o-ringar (tillsammans med lite annat smått och gott).