Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

Ja, allt jag ser i artikeln är att begagnatmarknaden för Xbox One spel inte kommer existera. Och jag tycker det är löjligt att de drar in piratkopiering in i detta hela tiden. Utan att flasha eller modda sin konsoll så går det inte att köra brända spel, och M$ arbetar ständigt på att hitta och identifiera dessa som kör med ett sådant Xbox uppkopplat mot internet.

Begagnade spel = Ingen inkomst för utvecklarna.
Inga begagnade spel = Inkomst för varje spel som körs.

Företag behöver få in inkomster för att överleva. Och då det kommer till ex. EA som kämpar för att överleva, så kommer många av dessa (om inte alla) låsa spelen så de får del av kakan på begagnade spel. De vill ju inte att andra företag ska tjäna pengar på deras produkter om dem inte får något i förtjänst av dessa företag. Och i deras värld så kommer de nog inte se någon mindre försäljning om spelen blir låsta, utan istället ökad inkomst för varje "begagnat" spel som körs. Enligt dem så kommer vi spelare klaga ett tag, men sedan tystna ned och vänja oss.

Det är ju dock helt löjligt. Som om alla skulle betala IKEA pengar för varje soffa som säljs på Blocket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låt er inte luras av den här usla skadekontrollen från M$. De vet precis hur de ska få med sig pöbeln. Ut med ett nytt COD och ett nytt Halo och konsolerna börjar sälja, sen blir användarvillkoren sämre (se bara på hur online pass introducerades) och alla vänjer sig. Total bojkott av Xbox One.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av Safta20:

Ja och så kommer det att funka för Xbox också.

Priserna för iOS-appar är små per styck. Men Apple tjänar betydligt mer pengar på Appar än vad Microsoft gör på Xbox-spel (Apple är världens största företag). Så totalt sett så mjölkar Apple oss på mer pengar. Så jag ser inte skillnaden.

Nej, Apple är inte världens största företag, lååååångt därifrån. Däremot har det varit ett av världens högst värderade varumärken.

Jag vill minnas att General Electrics är världens största företag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ingen begagnat-marknad/piratkopiering -> mer pengar till spelbranschen -> bättre vinstmarginaler -> fler aktörer -> högre konkurrens -> lägre nypriser -> alla glada (utom game men enligt mig fyller de ändå ingen större funktion i framtiden)

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem

Microsoft tabbar bort sig på alla produkter de gör numera. Först Windows 8, och nu även Xbox One.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det här med internetkrav för XB1 är ju enkelt löst för er semesterfirande: använd mobilens internet som surfpunkt för jag antar att ni iaf har mottagning för internet på mobilen? Det gör jag ibland om det behövs, inga problem, visst blir mobilen lite varm men det funkar och XB1 är troligen liiiite modern nog för att ha inbyggt trådlöst!

Jag har surfbegränsning på 1 gb. Efter det blir det segt som fan. Jag köper inte ditt argument. Alla har inte smartphones som kan köra hotspot.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_max_nr1:

Ingen begagnat-marknad/piratkopiering -> mer pengar till spelbranschen -> bättre vinstmarginaler -> fler aktörer -> högre konkurrens -> lägre nypriser -> alla glada (utom game men enligt mig fyller de ändå ingen större funktion i framtiden)

Lägre nypriser. I vilken dröm då?!
Isåfall om dom ser att spelen säljer som smör så lär dom ju bara höja priserna istället, för de vet att folk köper ändå.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Hmm vänta lite här...

Allt detta innebär i stort sätt att man bara hyr sitt spel som man har köpt för 600-700kr ?

Just precis!

Du äger inte spelet, du lånar det, fram till Microsoft/utvecklarna tycker att du inte får spela längre

köper du ett spel så kan rättigheten att du skall få spela försvinna. Microsoft kan även stänga ner alla konsollerna på marknaden om dom vill och ingen kan spela igen(så länge inte något mindre företag kommer in och flashar om boxen och gör den anävndbar igen!)

Bra Microsoft!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Man Säljer inte samma kopia av ett spel två gånger, det är helt sjukt att de ska få betalt för samma kopia två gånger.

Det kostar fortfarande mer än 1 gång om man inte ger bort spelet gratis, problemet är att butiker som GameStop etc tar hela summan av pengarna ist för att utveklarna får en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är ju dock helt löjligt. Som om alla skulle betala IKEA pengar för varje soffa som säljs på Blocket.

Inte helt och hållet.
Säg onlinespel som ex. NHL och liknande, de måste hela tiden hålla servrar uppe så spelare kan matchas mellan varandra, uppdateringar, och annat.
Att hålla alla dessa servrar uppe kostar ganska mycket pengar, både material för ersätta delar som gått sönder eller byta ut en hel server, samt personal.

En fysisk produkt som ex. ett IKEA soffa kommer inte uppdateras av IKEA och liknande.

Jag säger inte att detta är rätt, utan jag håller med dig att det är helt löjligt.
Men företag som ex. EA som gör allt för att överleva industrin, kommer till stor sannolikhet utnyttja detta system. Ex. på NHL, CoD osv, dvs. spel där man kör online och det behövs servrar i bakgrunden. Endast singleplayer spel kan vara en annan fråga, där får de in pengar via DLC och liknande, men då kommer girighetsfrågan in istället...

Permalänk

Jag är spelutvecklare, håller visserligen mest på med nedladdningsbara titlar (steam) och där kan du inte sälja vidare din titel. Säljer man boxat (dvs i affär) så får utvecklaren ofta bara så lite som 10%-20% av priset du ser i hyllan. Affären, ska ha sin del, förläggaren en annan, distributör och box + skiva. Begagnat får naturligtvis utvecklaren ingenting som det är nu. Problemet är när affärer som GameStop etc har satt i system att sälja nya titlar i andra hand. Dvs många spel byts in så fort att de kunder som förmodligen skulle ha köpt spelet nytt nu köper i andra hand, även om titeln är relativt ny. Då förlorar utvecklaren hela sin intäckt, vilken i stor utsträckning tas av butiken.

Jag vet inte vad som är bästa i det här fallet. Man vill ju givetvis kunna bestämma vad man ska göra med sina begagnade spel. Samtidigt måste oberoende utvecklare kunna tjäna ihop tillräckligt med pengar för att kunna få det hela att gå runt. De flesta oberoende spelföretag har det inte särskilt fett. Släpper du en titel som inte blir en hit blöder företaget pengar otroligt fort, och nästa spel får en mycket mindre budget än vad som var tänkt.

Personligen ogillar jag verkligen alla former av DRM, och andra former av system där man låser in kunder på olika sätt. Bäst av lösningarna just nu är Steam, som även om de låser in kunder är riktigt utvecklarvänliga. Steam har ju varit otroligt viktigt för mindre oberoende spelföretag, då man där dels får 70% av intäkterna av spel, och i stort sätt bestämmer helt hur man vill göra med sitt spel osv.

/J

Permalänk
Medlem

Angående begagnatmarknaden så tycker jag att MS är helt fel ute, utvecklarna förlorar inte en krona däremot skulle de kunna motverka att folket köper spel på begagnatmarknaden genom att sänka priset på sina spel efter 1-2 år och inte ha hutlösa priser.

Är så less på att konsumenterna alltid får skulden när ett företag går dåligt. Om det man gör inte lockar till sig folkets plånböcker så har man gjort ett för dåligt jobb och bör då SÄNKA priserna på sina spel.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna varför jag är emot det är att spel verkar vara inriktade på en väldigt kort upplevelse för rätt mycket pengar. Vad hände med att köpa ett spel och sedan spela det i flera år? T.ex. Quake 3 är ju fortfarande roligt än idag och har ett community, detsamma kan knappast sägas om Call of Duty 2.

Om de gör spelen hållbara i flera år med stöd till communityty, vidareutveckling etc. så kommer mängden människor som vill sälja sitt spel minska drastiskt och andelen aktiva spelare öka.

Jag vet inte hur ni känner men själv lirar jag enbart Multiplayer. Ett SP-spel kanske man spelar ut på ~10h och då vore det ju lite surt att sitta med ett spel som man aldrig vill lira igen men är ändå fast med. Många MP-spel håller hundratals (tusentals?) timmar utan att man behöver tröttna och vilja sälja sitt spel.

Mer långvariga spel till folket!

Permalänk

Folk tycker att det är dyrt med spel. 92-93 köpte jag spel till snes för 6-700 på OBS!.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Folk tycker att det är dyrt med spel. 92-93 köpte jag spel till snes för 6-700 på OBS!.

Och de spelen går det att både spela fastän tillverkaren kanske inte finns kvar eller har nån server online, de går också att handla begagnat med och inget av det lär hända med de nya xboxspelen, går de att hyra i mer 2 år är det nog mest tur för spelaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och de spelen går det att både spela fastän tillverkaren kanske inte finns kvar eller har nån server online, de går också att handla begagnat med och inget av det lär hända med de nya xboxspelen, går de att hyra i mer 2 år är det nog mest tur för spelaren.

Hyra? Källa? Är det MS? Min läsförståelse har inte alltid varit den bästa men jag har inte sett någon info om att man hyr spelen.

Steam skulle t.ex kunna lägga ner imorgon. Vad händer då med spelen som du köpt därigenom? Din email-leverantör kan förlora alla dina mail. Ligger du sömnlös över detta?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Technocore:

Jag är spelutvecklare, håller visserligen mest på med nedladdningsbara titlar (steam) och där kan du inte sälja vidare din titel. Säljer man boxat (dvs i affär) så får utvecklaren ofta bara så lite som 10%-20% av priset du ser i hyllan. Affären, ska ha sin del, förläggaren en annan, distributör och box + skiva. Begagnat får naturligtvis utvecklaren ingenting som det är nu. Problemet är när affärer som GameStop etc har satt i system att sälja nya titlar i andra hand. Dvs många spel byts in så fort att de kunder som förmodligen skulle ha köpt spelet nytt nu köper i andra hand, även om titeln är relativt ny. Då förlorar utvecklaren hela sin intäckt, vilken i stor utsträckning tas av butiken.

Jag vet inte vad som är bästa i det här fallet. Man vill ju givetvis kunna bestämma vad man ska göra med sina begagnade spel. Samtidigt måste oberoende utvecklare kunna tjäna ihop tillräckligt med pengar för att kunna få det hela att gå runt. De flesta oberoende spelföretag har det inte särskilt fett. Släpper du en titel som inte blir en hit blöder företaget pengar otroligt fort, och nästa spel får en mycket mindre budget än vad som var tänkt.

Personligen ogillar jag verkligen alla former av DRM, och andra former av system där man låser in kunder på olika sätt. Bäst av lösningarna just nu är Steam, som även om de låser in kunder är riktigt utvecklarvänliga. Steam har ju varit otroligt viktigt för mindre oberoende spelföretag, då man där dels får 70% av intäkterna av spel, och i stort sätt bestämmer helt hur man vill göra med sitt spel osv.

/J

Problemet är att återförsäljare satt det i system säger du. Mjaa skulle jag säga där. Samma sak gäller ju för alla andra produkttyper också. Bilfirmor som bara säljer begagnat gör samma sak. Samma gäller för skivbutiker, bokhandlar med mera som bara säljer begagnat. Steffo.se för surfutrustning också. De som bara har marknad för begagnade grejer eller till och med sweclockers marknad gör samma sak. När jag säljer min begagnade kiteutrustning så får ju inte tillverkarna en spänn heller. Hade andrahandsmarknaden för kiteutrustning varit förhindrad på samma sätt som mjukvaruindustrins produkter hade potentiella köpare självfallet också varit tvungna att köpa nytt från tillverkaren. Så denna del ser jag inte som problemet alls!

Problemet ligger väl snarare i att det går att strypa andrahandsmarknaden för digital media över huvud taget.
Diskussionen hade aldrig uppstått om denna andrahandsmarknad hade haft samma förutsättningar som alla andra marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur lång tid dröjer det tills Microsoft bestämmer sig för att man endast kan spela Xbox spel på datorer som körs med Windows?
Jag tror Microsoft kommer gå så långt om man inte säger ifrån redan nu. Det är redan löjligt, men det håller på att bli värre.
Troligtvis kommer PS4 göra samma sak...
Blir nog ett PS3 slim i stället, mitt gamla PS3 börjar låta rätt otrevligt och luktar bränt efter ett tag.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Hyra? Källa? Är det MS? Min läsförståelse har inte alltid varit den bästa men jag har inte sett någon info om att man hyr spelen.

Steam skulle t.ex kunna lägga ner imorgon. Vad händer då med spelen som du köpt därigenom? Din email-leverantör kan förlora alla dina mail. Ligger du sömnlös över detta?

Det är ju i praktiken spelhyra de inför. Själv kommer jag inte att köpa något spelsystem som inte kan fungera helt fristående, dessutom så hävdar ju MS att de ska ha beräkningar i servrarna så frågan är hur det kommer att fungera att spela offline överhuvudtaget frånsett problemen med att spelen troligen bara kommer att fungera en kort tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

Jag brukar alltid få ett så gott skratt då jag lägger in en DVD-skiva och ser FBI varningstexten, att man inte får kopiera skivan. Privatkopiering är lagligt här i Sverige (inte pirat!), och FBI har ingen som helst jurisdiktion här. De som tillverkar filmer och spel verkar inte ha den bästa kontrollen över vilka lagar och regler som gäller i de länderna som det säljs i.

Det är sant att det är tillåtet med privatkopiering däremot är det olagligt att kringå ett koppieringsskydd!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Skirner:

Lägre nypriser. I vilken dröm då?!
Isåfall om dom ser att spelen säljer som smör så lär dom ju bara höja priserna istället, för de vet att folk köper ändå.

Om spelindustrin drar in mer pengar kommer industrin växa och det kommer på sikt leda till fler aktörer och fler bra spel som kommer slåss om potentiella spelare. För att konkurrera med andra lika bra spel kommer priserna att behövas pressas.

Du kan kalla drömmen för marknadsekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är sant att det är tillåtet med privatkopiering däremot är det olagligt att kringå ett koppieringsskydd!

Sant som sagt. Och jag uppmanar inga att kringgå kopieringsskyddet för att privatkopiera filmer.
Och nu har jag predikterat min etiska ställning till detta.

Lite off topic, ber om ursäkt moderatorer.

Permalänk
Medlem

Digatal information kan ju aldrig likställas med en fysisk vara, det tror jag vi kan vara överens om att det är etablerat i denna tråden

Däremot att jämföra spelbranchen med filmbranchen eller musikbranchen, som många gör, är dock även en aning vanskligt. Stora filmproduktioner drar in pengar på så många fler plan. Först via biografintäkterna, sen via uthyrning och till sist via DVD/BD försäljning( Sen även Netflix och liknande och jag har inte ens nuddat vid "Reklamen" som är ett helt eget kapitel. ), musiker tjänar pengar på liveuppträdanden och royalties . En spelutvecklare tjänar bara pengar på när folk köper spelet nytt, dom har inga "royalties" eller "Stim" som "går deras ärenden". Ett andrahandssålt spel tjänar utvecklarna inte en krona på.

Jag tror många missar det och bara tänker på var dom själva kan spara in några kronor...

Det är väl så att köper man en "dyr" spel-PC så är det inga problem att lägga lite pengar på spel på steam ( även om man inte kan sälja dom vidare ). Köper man däremot en billig konsol så är man även snål när det gäller att betala för spelen ser det ut som.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är att återförsäljare satt det i system säger du. Mjaa skulle jag säga där. Samma sak gäller ju för alla andra produkttyper också. Bilfirmor som bara säljer begagnat gör samma sak. Samma gäller för skivbutiker, bokhandlar med mera som bara säljer begagnat. Steffo.se för surfutrustning också. De som bara har marknad för begagnade grejer eller till och med sweclockers marknad gör samma sak. När jag säljer min begagnade kiteutrustning så får ju inte tillverkarna en spänn heller. Hade andrahandsmarknaden för kiteutrustning varit förhindrad på samma sätt som mjukvaruindustrins produkter hade potentiella köpare självfallet också varit tvungna att köpa nytt från tillverkaren. Så denna del ser jag inte som problemet alls!

Problemet ligger väl snarare i att det går att strypa andrahandsmarknaden för digital media över huvud taget.
Diskussionen hade aldrig uppstått om denna andrahandsmarknad hade haft samma förutsättningar som alla andra marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla exempel på du nämner är på föremål, och inte dital media. Skillnaden mellan en surfbräda och ett dataspel är att brädan kommer att ha fått ett antal skavanker med tiden, och efter tillräckligt lång använding går den sönder. En digital produkt är identisk oberoende av antal kopieringar den genomgått. Dvs det är ingen skillnad mellan ett dataspel köpt på releasedagen av tillverkaren, eller samma spel flera månader senare. Det betyder att varje led som den digitala produkten säljs som begagnad, så skiljer sig den inte alls från orginalet, och det finns ingen större anledning att köpa ett orginal vs begagnat.
Antal köp som sker är alltså markant mindre, vilket leder till sämre spel då tillverkaren får mindre pengar att utveckla spel för.

Notera att problemet för utvecklarna uppstår när andrahandsförsäljningen sker väldigt närs spelsläppet. Det är då vi verkligen förlorar pengar. Om någon säljer att spel i andrahand nåt elller någrat år senare, så blir effekten försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

Inte helt och hållet.
Säg onlinespel som ex. NHL och liknande, de måste hela tiden hålla servrar uppe så spelare kan matchas mellan varandra, uppdateringar, och annat.
Att hålla alla dessa servrar uppe kostar ganska mycket pengar, både material för ersätta delar som gått sönder eller byta ut en hel server, samt personal.

En fysisk produkt som ex. ett IKEA soffa kommer inte uppdateras av IKEA och liknande.

Jag säger inte att detta är rätt, utan jag håller med dig att det är helt löjligt.
Men företag som ex. EA som gör allt för att överleva industrin, kommer till stor sannolikhet utnyttja detta system. Ex. på NHL, CoD osv, dvs. spel där man kör online och det behövs servrar i bakgrunden. Endast singleplayer spel kan vara en annan fråga, där får de in pengar via DLC och liknande, men då kommer girighetsfrågan in istället...

Och andra sidan hade ju inte det varit 100% nödvändigt om dom gjorde ett bra spel från början, med till exempel LAN och mod-support. Tänker på StarCraft som lever än, Supreme Commander Forge Alliance har en helt community körd server-browser (Forged Alliance Forever), C&C Renegades servar togs över av XWIS som kör många Westwood spel endast för att vara schyssta.

Gör man ett vettigt spel så lever det av sig självt, istället för att pumpa ut DLC hela tiden

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och andra sidan hade ju inte det varit 100% nödvändigt om dom gjorde ett bra spel från början, med till exempel LAN och mod-support. Tänker på StarCraft som lever än, Supreme Commander Forge Alliance har en helt community körd server-browser (Forged Alliance Forever), C&C Renegades servar togs över av XWIS som kör många Westwood spel endast för att vara schyssta.

Gör man ett vettigt spel så lever det av sig självt, istället för att pumpa ut DLC hela tiden

Anledningen med DLC är ju att ge fortsatt inkomst för utvecklarna och de som publicerar spelet. Ett spel säljs bara en gång, och oavsett om det är en dunderhit eller fiasko, så får företaget bara inkomsten en gång.
Numera så verkar det som att utvecklarna inte tänker lika långsiktigt på spelen, att de ska hålla många år. Utan istället fokuserar på att oftare släppa spel eller DLC förlängningar, speciellt EA kör den stilen. Det verkar lite mer som att de fått för sig, om ett spel är dåligt, så kan man alltid fixa det med ett DLC.

Men nu för tiden skyller många utvecklare på att de vill ha sina kontrollservrar bara för att förhindra piratkopiering. Vilket förstör för spelarna då servrarna eller internet är nere/fulla, och kostar mer pengar för utvecklarna då de måste hela tiden hålla dessa servrar uppe hela tiden. Och därav, hur lång tid kan man då spela dessa spel utan att hacka det, som Skyrim, Sim City (det nya)?
Det nya Sim City, fiaskoförsök på antipiratkopiering, med bortförklaringen att det blir roligare. Jag tycker det är roligare att bytta, sen spara, förstöra lite, sen läsa in den tidigare sparade filen. Dvs. testa olika roliga saker utan förlust. Men jag tror att detta kommer bli vanligare, speciellt med alla ens sparningar lagras i molnet istället för lokalt på enheten. Man får väl se vad framtiden säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Technocore:

Alla exempel på du nämner är på föremål, och inte dital media. Skillnaden mellan en surfbräda och ett dataspel är att brädan kommer att ha fått ett antal skavanker med tiden, och efter tillräckligt lång använding går den sönder. En digital produkt är identisk oberoende av antal kopieringar den genomgått. Dvs det är ingen skillnad mellan ett dataspel köpt på releasedagen av tillverkaren, eller samma spel flera månader senare. Det betyder att varje led som den digitala produkten säljs som begagnad, så skiljer sig den inte alls från orginalet, och det finns ingen större anledning att köpa ett orginal vs begagnat.
Antal köp som sker är alltså markant mindre, vilket leder till sämre spel då tillverkaren får mindre pengar att utveckla spel för.

Notera att problemet för utvecklarna uppstår när andrahandsförsäljningen sker väldigt närs spelsläppet. Det är då vi verkligen förlorar pengar. Om någon säljer att spel i andrahand nåt elller någrat år senare, så blir effekten försumbar.

Nej. Jag tog även upp skivbutiker som exempel.
Sitter på en buss nu. Kommer mer utförligt svar lite senare

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av LeVvE:

Blir inget Xbox One för mig, har inga problem med att spel låser sig till konsolen, köper aldrig begagnat.

Jag tycker att utvecklarna ska få pengar igen för begagnade spel, http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M tar upp lite hur jag känner.

Problemet jag har med Xbox One är att det ska koppla till en server minst 1 gång varje dag annars funkar inte ens konsolen.
Xbox One kommer inte kännas som en konsol för mig, jag kommer inte kunna gå tillbaka och spela mina spel när Microsoft lägger ner sina serverar. Att säga "det kommer de patcha bort sen" är bara en dröm.

Håller fullständigt med.

Digitala varor e INTE samma sak som fysiska.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Technocore;13588148"] Problemet är när affärer som GameStop etc har satt i system att sälja nya titlar i andra hand. Dvs många spel byts in så fort att de kunder som förmodligen skulle ha köpt spelet nytt nu köper i andra hand, även om titeln är relativt ny. Då förlorar utvecklaren hela sin intäckt, vilken i stor utsträckning tas av butiken.

Om en ny titel byts in så snabbt kanske det beror på att spelet bara var skit

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk

det jag har svårast att förstå med hela debatten med andra hands handel och låsa spel till konsollen. När jag jobbade så kunde jag gå ner till gamestop och köpa 4-5 spel nya utan problem för jag visste att det var bra spel och att jag sen kunde låna ut dom till kompisar så dom kunde se vilket bra spel det är och även dom följa samma spelserie i framtiden. med andra ord dom får in pengar på konsoll köpet man gör och dom spelen man köper. Alternativet nu blir att inte köpa varken konsoll eller spel ( följdaktligen) för dom håller på med dessa patetiska låsningar av spel och hur dom ändrat hela fokuset hur man ska utveckla spel. istället för ge oss en anledning till vara ärliga/ köpa spelen tex om du väljer att köpa spelet och regga då en kod som gör att du låser upp delar av spelet du inte kan om du laddar ner de. Daks för spelindustrin att inse att dom inte kan spela efter gamla spelregler och förnya sitt tänkande. Något som musik och film industrin fattat men inte spelindustrin än vilket jag tycker är tragiskt

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i