Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Vet inte hur de har tänkt. Har man köpt något så har man rätten att sälja det vidare ( min åsikt ). Jag har aldrig hört ikea gnälla för folk säljer beggade soffor på blocket.

Huvudet på spiken. Att utgivarna bara kan sälja sin produkt en gång är väl närmast självklart.
Dessutom gräver utgivarna sin egen grav med sån här girighet.
Jag tror inte att någon känner moraliska betänkligheter över att snuva "onda" företag som EA och Ubisoft på pengar genom att skaffa sina spel på något alternativt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Xbox One blir mer och mer ett sämre alternativ varje gång någon ansvarig på MS uttalar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Å andra sidan så kostar i princip alla appar bara cirka 7kr, en del kostar mer men det
är så små summor. Sen funkar det t.ex att en person som köpt ett spel på sitt Apple ID
kan logga in med det IDt på någon annans iOS enhet och ladda ner det spelet utan kostnad.
Riktigt fiffigt

Ja och så kommer det att funka för Xbox också.

Priserna för iOS-appar är små per styck. Men Apple tjänar betydligt mer pengar på Appar än vad Microsoft gör på Xbox-spel (Apple är världens största företag). Så totalt sett så mjölkar Apple oss på mer pengar. Så jag ser inte skillnaden.

Permalänk
Medlem

Läser folk inte hela nyheten? Spelar ingen roll om ni fick alla spel gratis ens, tappar ni connection till internet så börjar en 24h timer, när den är slut stoppas ALLA spel och går inte att spela längre.

Det är 10 gånger större problem än om spelen är begagnade.

Sen att det kräver Kinect 2.0 inkopplat och igång för att konsollen ska fungera gör inte saken bättre, Kinect 2.0 går ej att stänga av, den kommer alltid att lyssna efter frasen "Xbox On" för att startas.

Samtidigt som Playstation 4 varken behöver Eye inkopplat, eller kräver internetuppkoppling för att lira offline spel, inte något DRM på begagnat handeln, instant streaming och recording med ett knapptryck, kraftfullare, ingen månadskostnad för att lira online.

Playstation har vunnit för länge sen, valet är självklart, behöver inte göra en enda nyhet om Xbox One någonssin igen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Hmm vänta lite här...

Allt detta innebär i stort sätt att man bara hyr sitt spel som man har köpt för 600-700kr ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Läser folk inte hela nyheten? Spelar ingen roll om ni fick alla spel gratis ens, tappar ni connection till internet så börjar en 24h timer, när den är slut stoppas ALLA spel och går inte att spela längre.

Det är 10 gånger större problem än om spelen är begagnade.

Sen att det kräver Kinect 2.0 inkopplat och igång för att konsollen ska fungera gör inte saken bättre, Kinect 2.0 går ej att stänga av, den kommer alltid att lyssna efter frasen "Xbox On" för att startas.

Samtidigt som Playstation 4 varken behöver Eye inkopplat, eller kräver internetuppkoppling för att lira offline spel, inte något DRM på begagnat handeln, instant streaming och recording med ett knapptryck, kraftfullare, ingen månadskostnad för att lira online.

Playstation har vunnit för länge sen, valet är självklart, behöver inte göra en enda nyhet om Xbox One någonssin igen.

Kan göra en nyhet igen när Microsoft lägger ner Xbox avdelningen för ingen spelar längre, inget på grund av hur de hanterar kunder ofc.

Permalänk
Medlem

Intressant av microsoft, kan komma i konflikt med denna lag som fastställdes sommaren 2012 i EU.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1125085-dom...

Permalänk
Medlem

Som att man bara får sälja sin begagnade bil tillbaka till Volvo, totalt värdelöst men Microsoft gör ju valet enkelt för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Först i xbox, snart i win ?

Snart i win? har det inte vart precis såhär ganska länge på den sidan?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Ja och så kommer det att funka för Xbox också.

Priserna för iOS-appar är små per styck. Men Apple tjänar betydligt mer pengar på Appar än vad Microsoft gör på Xbox-spel (Apple är världens största företag). Så totalt sett så mjölkar Apple oss på mer pengar. Så jag ser inte skillnaden.

Skillnaden ligger i att folk inte bryr sig om att sälja en app de inte använder när de bara betalat 7 kr för den. Har du däremot köpt ett spel för 100 ggr mer så är du säkert också betydligt mer motiverad att inte låta spelet stå i hyllan och samla damm när du har tröttnat på det.

Vad Apple tjänar på app-försäljningen har inte med denna diskussion att göra, så även om de tar 30% av intäkterna så är det irrelevant i detta fallet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Blir inget Xbox One för mig, har inga problem med att spel låser sig till konsolen, köper aldrig begagnat.

Jag tycker att utvecklarna ska få pengar igen för begagnade spel, http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M tar upp lite hur jag känner.

Problemet jag har med Xbox One är att det ska koppla till en server minst 1 gång varje dag annars funkar inte ens konsolen.
Xbox One kommer inte kännas som en konsol för mig, jag kommer inte kunna gå tillbaka och spela mina spel när Microsoft lägger ner sina serverar. Att säga "det kommer de patcha bort sen" är bara en dröm.

Man Säljer inte samma kopia av ett spel två gånger, det är helt sjukt att de ska få betalt för samma kopia två gånger.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag tror det kommer bli en massa problem med detta DRM skydd. Många köpare kommer inte att vara insatta i hur detta fungerar och senare försöka sälja vidare sina färdigspelade xbone skivor, exempelvis via blocket. Vad händer då när den nya köparen upptäcker att spelet inte fungerar?

Är det ens lagligt att blockera andrahandsförsäljning på det här sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Utvecklaren har ju redan fått sina pengar när spelet såldes första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hmm vänta lite här...

Allt detta innebär i stort sätt att man bara hyr sitt spel som man har köpt för 600-700kr ?

Ja. Någon sorts icke-överlåtelsebar hyra så länge utvecklaren behagar underhålla servrarna. Läs lite i användarvillkoren så ser du själv. Att dessa villkor sedan är av tveksamt juridiskt värde är en annan sak.
Att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker när ditt begagnade spel inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Fortfarande hardcore gamers som spelar på konsol?

Självklart. Det finns ju en massa AAA-titlar som exklusivt ges ut på konsol.

Permalänk
Medlem

Står ju att man bara kan spela spelet på en maskin åt gången

vad händer om konsoll #1 startar spelet med internet igång och sedan drar ut sladden och sedan startar konsoll #2 spelet med internet

stängs spelen av när man inte har internet?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Ja och så kommer det att funka för Xbox också.

Priserna för iOS-appar är små per styck. Men Apple tjänar betydligt mer pengar på Appar än vad Microsoft gör på Xbox-spel (Apple är världens största företag). Så totalt sett så mjölkar Apple oss på mer pengar. Så jag ser inte skillnaden.

Varför bry sig om hur mycket ett företag tjänar på konsumenterna?
Det är väl skitsamma, det du skrev handlade om begagnat på iOS, intesant?
Och jag svarar med att det är onödigt när det handlar om så lite pengar.
Att företaget tjänar sjuka mängder pengar på det gör väl inte dig något sålänge
dom har bra grejer och inte utför lurendrejerier så är det väl inget att bråka om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grovlimpa:

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Du tolkar ju det som du vill tydligen.. Det är snarare så att folk inte vill bli inmålade i ett hörn bara för att Microsoft är rädd att förlora en kund de inte hade från första början. Att köpa begagnade spel är ingen direkt förlustaffär för speltillverkarna oberoende av vad Microsoft säger. De som köpt begagnat köpte spelet antagligen pga. det låga priset.

Skrivet av zhrooms:

Läser folk inte hela nyheten? Spelar ingen roll om ni fick alla spel gratis ens, tappar ni connection till internet så börjar en 24h timer, när den är slut stoppas ALLA spel och går inte att spela längre.

Det är 10 gånger större problem än om spelen är begagnade.

Sen att det kräver Kinect 2.0 inkopplat och igång för att konsollen ska fungera gör inte saken bättre, Kinect 2.0 går ej att stänga av, den kommer alltid att lyssna efter frasen "Xbox On" för att startas.

Samtidigt som Playstation 4 varken behöver Eye inkopplat, eller kräver internetuppkoppling för att lira offline spel, inte något DRM på begagnat handeln, instant streaming och recording med ett knapptryck, kraftfullare, ingen månadskostnad för att lira online.

Playstation har vunnit för länge sen, valet är självklart, behöver inte göra en enda nyhet om Xbox One någonssin igen.

Xbox One är designad för den Amerikanska marknaden.. Och som de flesta vet är deras internetuppkopplingar inte direkt världsledande på något sätt.. Microsoft väljer alltså att skjuta sig själv i foten. De har sedan länge tappat mig som potentiell kund och så länge som PS4 inte totalkraschar så blir nästa generations konsol i mitt vardagsrum från Sony.

Skrivet av Staropramen:

Utvecklaren har ju redan fått sina pengar när spelet såldes första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt inte. De fick sina pengar när återförsäljaren köpte in spelet. Pengarna du ger för spelet går tillbaka till återförsäljaren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Står ju att man bara kan spela spelet på en maskin åt gången

vad händer om konsoll #1 startar spelet med internet igång och sedan drar ut sladden och sedan startar konsoll #2 spelet med internet

stängs spelen av när man inte har internet?

1 timma kan man spela offline. Det är vad jag förstått det som. Bahahah

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför bry sig om hur mycket ett företag tjänar på konsumenterna?
Det är väl skitsamma, det du skrev handlade om begagnat på iOS, intesant?
Och jag svarar med att det är onödigt när det handlar om så lite pengar.
Att företaget tjänar sjuka mängder pengar på det gör väl inte dig något sålänge
dom har bra grejer och inte utför lurendrejerier så är det väl inget att bråka om.

Skrivet av whisky:

Skillnaden ligger i att folk inte bryr sig om att sälja en app de inte använder när de bara betalat 7 kr för den. Har du däremot köpt ett spel för 100 ggr mer så är du säkert också betydligt mer motiverad att inte låta spelet stå i hyllan och samla damm när du har tröttnat på det.

Vad Apple tjänar på app-försäljningen har inte med denna diskussion att göra, så även om de tar 30% av intäkterna så är det irrelevant i detta fallet.

Microsoft borde kanske ta 7kr betalt för varje bana i Halo istället:-) Då "kostar det så lite" att folk inte skulle bry sig att sälja.

Permalänk
Medlem

Piratkopieringsdebatt; "Du kan ju inte jämföra digitala produkter med fysiska! Företagen måste tänka om"

DRM och beg marknadsdebatt; "Vadå, ska jag inte få behandla en digital produkt som en fysisk?! Företagen måste tänka om".

*Jag påstår inte att någon ovan som utryckt det andra påstående också har sagt det första, mest att jag reflekterar över retoriken*

Tycker personligen att det är lite synd, brukar fynda bland beg. spelen, men det är klart att alla företag vill tjäna mer pengar, och söker sig till de möjlighet som finns, att klassa om spel till upplevelser, för de kan du inte sälja begagnat.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

"Vid sidan om piratkopieringen är begagnatmarknaden spelutgivarnas stora hatobjekt. Ofta ses försäljningen av begagnade spel som en ren förlustaffär eftersom pengarna vandrar mellan konsumenter och eventuella mellanhänder, medan utgivarna lämnas utanför."

Lämnas verkligen utgivarna utanför? De har ju fått betalt en gång redan. Typiskt svineri från giriga företag. Om jag säljer ett spel till någon och han då säljer det till någon annan, får jag betalt två gånger då? Nej givetvis inte, det vore inte logiskt.

Jag skulle precis skriva samma sak. Utgivaren har fått betalt för sitt spel, end of story. Dom kan knappast ta betalt flera gånger för samma produkt, det kan ju inte finnas det minsta lagliga stöd för det, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du tolkar ju det som du vill tydligen.. Det är snarare så att folk inte vill bli inmålade i ett hörn bara för att Microsoft är rädd att förlora en kund de inte hade från första början. Att köpa begagnade spel är ingen direkt förlustaffär för speltillverkarna oberoende av vad Microsoft säger. De som köpt begagnat köpte spelet antagligen pga. det låga priset.

Nja, tyvärr fungerar det inte riktigt så. Vad som ofta försummas i diskussioner om begagnatmarknaden är att det stora problemet för utgivarna är inte privatpersoner som ger/säljer spel till varandra, utan de affärskedjor som tjänar storkovan på försäljningen av begagnade spel. Vad dessa butiker gör är att aktivt övertala kunder som avser att köpa nytt att köpa en begagnad vara istället. Detta innebär som ni förstår att utvecklarna inte får betalt i en situation där de obestridligen skulle ha fått det annars.

Jag anser att det är en bra sak att det sätts käppar i hjulet för den kommersialiserade begagnatmarknaden, men tycker att Microsoft går alldeles för långt i hur mycket begränsningar de inför (baserat på vad har sagts och ryktats hittills). Även om konsollen inte hade krävt en internetuppkoppling men registrerat spel online när den hade möjlighet, hade kravet att aldrig ansluta sin Xbox till internet tills att spelet är avklarat avskräckt de flesta som i butiken avsett att köpa nytt. Jag tycker även att de borde tillåta att man överför ett spel till ett annat konto så att man kan ge spel till vänner och sälja till privatpersoner utan någon kostnad.

YouTube-personligheten John "TotalBiscuit" Bain har gjort en utmärkt videoessä om ämnet som jag varmt rekommenderar att man lyssnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Microsoft borde kanske ta 7kr betalt för varje bana i Halo istället:-) Då "kostar det så lite" att folk inte skulle bry sig att sälja.

Mest korkade svar på länge. Vad har en simpel app till mobiler att göra med en bana i Halo?
Man kan inte jämföra det. Ett spel till mobilen är billigt att utveckla OCH måste vara billigt
för folk köper helt enkelt inte ett spel till mobilen som kostar 500kr.
En bana i Halo är inte ett spel utan just det, bara en bana. Som dessutom är till ett spel som
kostar något mer än en app att utveckla samt är det riktat till en helt annan marknad.
Your argument is invalid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Själv bryr jag mig inte direkt om det för jag gör inte det. Men om man inte får sälja begagnat
så tycker jag att dom borde sänka priserna. Spel till konsol är så dyra jämfört med PC,
tycker att dom i alla fall borde sänka priserna om folk ska bli begränsade på det viset.

Det som är mest galet är ju att EA börjat ta "konsoll priser" för PC spel. Battlefield 4, 699:- och Sim City 699:-
Visst digital deluxe.. men tvivlar på att det rättfärdigar priset.
Så lycka till att köpa ett begagnat EA spel framöver.

Särskilt då de flesta spel överlag sålt på hype, och visat sig vara fullkomligt värdelöst när det väl är släppt, så är det ingen som köper dom ens begagnade skit spelen.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk

Så säljer man ett spel begagnat som man redan köpt en gång ska den som köper det behöva betala en avgift till om utgivaren vill detta? Vilket korkat system snacka om att suga ut pengar ur varje konsument. Sen är det uppenbart att Microsoft vill hålla ryggen fri genom att säga att ansvaret ligger hos utgivaren. Sådana här metoder ska man inte stödja alls.

Sen att man ska behöva logga in en gång varje dygn är också ett skämt. Så om man inte gör det får man inte spela de spelen man köpt till konsolen? Hur tänker dom? Jag förstår inte varför man ska behöva verifiera sig överhuvudtaget. Om man då inte har internet så kan man inte spela på konsolen ens en gång.

Jag ska se vad Sony tänker göra med Playstation 4 men blir det något liknande där så kommer jag bara köra på PC eller kanske köpa mig en Wii U vilket jag inte trodde jag skulle göra innan man läst allt detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mest korkade svar på länge. Vad har en simpel app till mobiler att göra med en bana i Halo?
Man kan inte jämföra det. Ett spel till mobilen är billigt att utveckla OCH måste vara billigt
för folk köper helt enkelt inte ett spel till mobilen som kostar 500kr.
En bana i Halo är inte ett spel utan just det, bara en bana. Som dessutom är till ett spel som
kostar något mer än en app att utveckla samt är det riktat till en helt annan marknad.
Your argument is invalid.

Poängen är den att antingen gör man flera små enkla appar som kostar lite styck. Eller så gör man en stor app som kostar mycket. Apple kör med "många små produkter". De säljer inte bara hela album på iTunes utan även enskilda låtar... o.s.v. Uppenbarligen så är det en smart ide. Bl.a.. med tanke på det du säger. Dvs att folk inte bryr sig lika mycket om extrakostnader om man köpt något billigt.

Permalänk
Avstängd

Failbox One, the biggest , most epic fail in the history of Fails.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Fattar inte va fan Microsoft tänker på? Finns faktiskt vissa saker som man tar för givet när det kommer till konsoler:

1) Du kan spela på din konsol när och var du vill, du ska inte vara beroende av internet-uppkoppilng om du vill ta med till sommarstugan t.ex.
2) Köper du ett spel äger du det, du vill kunna ta med det till polare och lira där och sedan byta/sälja utan problem när du tröttnat på det.

Hur kan man så totalt fucka upp detta? Jag förstår inte det. Microsoft måste ha ngt stort på E3 för att Xbox One öht ska vara intressant. Som det känns just nu undrar man bara hur fan MS tänker, vem är det som är ansvarig för dessa pajaserier egentligen?