Permalänk

Student behöver köpråd.

Tjena!
Jag är en student som pluggar teknik linjen i gymnasiet för nuvarande. Jag har nu sparat ihop lite pengar till en ny dator som ska ta mig hela vägen till högskolan. Jag är en gamer och spelar en del. Men jag gör filmer även och använder kraftiga program för att göra vissa saker inom min linje. Jag är inget proffs på datorer och speciellt inte på bärbara då det här blir min första. Jag vill ha en dator med minst 2-3 timmars batteritid för vanlig surfing och skolarbete. Grafikkortet behöver inte vara det bästa på marknaden men tillräckligt för att spela bf 3 minst på medium - high. Min budget ligger på 10 000kr HÖGST 11000 kr.

Jag har checkat in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359#extra

Men jag vet inte om det är en bra för multimedia eller bara gaming.

P.S jag kommer inte bära runt med den så mycket och jag är inte intresserad av Asus G serien. (väger för mycket)

Jag uppskattar all info jag kan få från er.

Permalänk
Medlem

Mitt tips hade ju varit att du köper en stationär dator och en simplare bärbar. Det suger att släpa runt på en stor bärbar. Jag har en men orkar aldrig ta med den. Behöver jag mycket kraft så använder jag antingen bara universitets datorer eller SSH från min mindre bärbara till min dator hemma. Funkar bra och spar på ryggen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behappypro:

Tjena!
Jag är en student som pluggar teknik linjen i gymnasiet för nuvarande. Jag har nu sparat ihop lite pengar till en ny dator som ska ta mig hela vägen till högskolan. Jag är en gamer och spelar en del. Men jag gör filmer även och använder kraftiga program för att göra vissa saker inom min linje. Jag är inget proffs på datorer och speciellt inte på bärbara då det här blir min första. Jag vill ha en dator med minst 2-3 timmars batteritid för vanlig surfing och skolarbete. Grafikkortet behöver inte vara det bästa på marknaden men tillräckligt för att spela bf 3 minst på medium - high. Min budget ligger på 10 000kr HÖGST 11000 kr.

Jag har checkat in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359#extra

Men jag vet inte om det är en bra för multimedia eller bara gaming.

P.S jag kommer inte bära runt med den så mycket och jag är inte intresserad av Asus G serien. (väger för mycket)

Jag uppskattar all info jag kan få från er.

Jag rekommenderar att du väntar ett tag på Haswell vars sortiment antagligen rullar ut nu i Juni.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Jag studerar på universitet (civilingenjör datateknik) och håller med Karazhan. Då jag spelar spel är det lättare att sitta hemma, men om jag behöver en dator i skolan (vilket inte händer så ofta) så kopplar jag hem mig via laptopen eller använder någon av skolans datorer. Det är alltid, i 100% av fallen, bekvämare att arbeta med en dator med ordentlig skärm etc.

Skall man ha en bärbar med riktigt bra (spel) prestanda så faller ofta batteritiden för mycket för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tjena!
Jag är en student som pluggar teknik linjen i gymnasiet för nuvarande. Jag har nu sparat ihop lite pengar till en ny dator som ska ta mig hela vägen till högskolan. Jag är en gamer och spelar en del. Men jag gör filmer även och använder kraftiga program för att göra vissa saker inom min linje. Jag är inget proffs på datorer och speciellt inte på bärbara då det här blir min första. Jag vill ha en dator med minst 2-3 timmars batteritid för vanlig surfing och skolarbete. Grafikkortet behöver inte vara det bästa på marknaden men tillräckligt för att spela bf 3 minst på medium - high. Min budget ligger på 10 000kr HÖGST 11000 kr.

Jag har checkat in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359#extra

Men jag vet inte om det är en bra för multimedia eller bara gaming.

P.S jag kommer inte bära runt med den så mycket och jag är inte intresserad av Asus G serien. (väger för mycket)

Jag uppskattar all info jag kan få från er.

Gymnasieeelev =/= Student.
Student är du när du gått ut sista året. För att sen fortsätta att vara student och eländig eller börja jobba!

Tillbaka till topic: Köp en stationär dator - att köpa en laptop och förvänta sig att man ska game:a kommer bara bli en pina. Inte alls värt det. Har en laptop för 14 000:- som jag trodde skulle vara tillräckligt för att spela på. Kan knappt köra Skyrim eller Diablo III med tilltalande inställningar.

Sitter endast på min stationära idag förutom då jag är till fots och behöver jobba/plugga!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat ett par år teknikhögskola, så skulle jag rekommendera att du behåller den dator du har nu så du så du kan fortsätta med spelandet och det du pysslar med nu. Och titta på en liten smidig med batteritid och skön att skriva med, så som Karazhan nämner så kommer du inte ta med en släpbar dator till skolan.

Runt om mig så är det vanligt att folk har surfplattor med penna, typ Samsung note 8.
Själv är jag lite sugen på Samsung Ativ pro men den är i tyngsta laget.

Vad jag tycker du ska kolla på:
Lätta trevliga datorer, du kommer inte göra något avancerat på den, det har du datorn hemma/ skolans datorer för.
Ev extra skärm / dockningsstation hemma.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Bästa datorn jag har sett under 10k. Men som sagt blir det svårt om du ska släpa med den varje dag, kombinationen skolböcker plus en tung dator är inte skönt. Såhär presterar den på olika spel (scrolla ner för att se fps)
http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-675M-benchmark...

Skrivet av Tumnus:

Jag rekommenderar att du väntar ett tag på Haswell vars sortiment antagligen rullar ut nu i Juni.

Det är en haswell.

Permalänk
Medlem

Du kan få en bärbar dator med bra prestanda, men då kommer den ha usel batteritid, väga för mycket för att man ska orka släpa runt på den, och ha mycket ljud.

Alternativt kan du få en bärbar med bra batteritid, låg vikt och ljudnivå, men då kommer den ha dålig prestanda.

Det går liksom inte att kombinera det hela till något vettigt.
Därför säger jag som andra; Köp en stationär för alla ändamål som kräver prestanda, och köp en liten och lätt bärbar för skolarbete och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag studerar på universitet (civilingenjör datateknik) och håller med Karazhan. Då jag spelar spel är det lättare att sitta hemma, men om jag behöver en dator i skolan (vilket inte händer så ofta) så kopplar jag hem mig via laptopen eller använder någon av skolans datorer. Det är alltid, i 100% av fallen, bekvämare att arbeta med en dator med ordentlig skärm etc.

Skall man ha en bärbar med riktigt bra (spel) prestanda så faller ofta batteritiden för mycket för min smak.

Ursäkta för off-topic; hur är det med föreläsningsanteckningar? Värt att sitta med en laptop eller är det papper och penna som gäller, en smaksak kanske?

OT: Om jag skulle köpa en laptop skulle jag väntat till Haswell varianterna kommer ut, det vill säga sensommaren/skolstarten. Sedan är det inte värt med en speldator som är bärbar, i min mening blir det för otympligt och stort. Runt två kilo är väl smärtgränsen för vad man orkar med i väskan. Så fort man har nån bok med sig blir det ganska lätt rätt mycket.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag har en MSI bärbar dator med en i5 och 570M grafikkort som jag tycker är mycket trevlig, inget spelmonster som kan ha högst på allt, men å andra sidan så är jag intresserad av spelet i sig och inte att titta på grafik, då kan ja lika gärna slå på en film.
Det är dock ganska dålig batteritid om du ska använda den utan strömuttag, som brukar finnas överallt på campus, men 1-2h klarar den iaf.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Anledningen till att jag köpte en bärbar var för att jag var tvungen att köpa allting nytt samt en bärbar och då hade priset sprungit iväg allt för långt för vad jag ville lägga på en dator. Jag betalade ca 11-12k för min när den var ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlackern:

Bästa datorn jag har sett under 10k. Men som sagt blir det svårt om du ska släpa med den varje dag, kombinationen skolböcker plus en tung dator är inte skönt. Såhär presterar den på olika spel (scrolla ner för att se fps)
http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-675M-benchmark...

Det är en haswell.

CPU Intel Core i7 (3:e gen.)

Nope, third generation är Ivy Bridge. Haswell är fourth generation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

CPU Intel Core i7 (3:e gen.)

Nope. third generation är Ivy Bridge. Haswell är fourth generation.

Ok, skumt för det står i7-4700MQ i texten också. Inte i specen alltså utan under rubriken till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tjena!
Jag är en student som pluggar teknik linjen i gymnasiet för nuvarande. Jag har nu sparat ihop lite pengar till en ny dator som ska ta mig hela vägen till högskolan. Jag är en gamer och spelar en del. Men jag gör filmer även och använder kraftiga program för att göra vissa saker inom min linje. Jag är inget proffs på datorer och speciellt inte på bärbara då det här blir min första. Jag vill ha en dator med minst 2-3 timmars batteritid för vanlig surfing och skolarbete. Grafikkortet behöver inte vara det bästa på marknaden men tillräckligt för att spela bf 3 minst på medium - high. Min budget ligger på 10 000kr HÖGST 11000 kr.

Jag har checkat in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359#extra

Men jag vet inte om det är en bra för multimedia eller bara gaming.

P.S jag kommer inte bära runt med den så mycket och jag är inte intresserad av Asus G serien. (väger för mycket)

Jag uppskattar all info jag kan få från er.

OM du vill ha en laptop som klarar BF3 på medium med en bra skärm och skönt tangent bord säger jag Asus N56VZ sitter på en sådan , dock så hade jag väntat på Haswell istället om jag var du.
Denna jag har Asus N56VZ vägger 2.7kg knapt nått och är 15.6tum köpte den inför skol starten till Högskolan.
Min gick på 10k dock finns den för 8.9k nu.
http://www.inet.se/produkt/1970616/asus-n56vz
Dock kommer ju haswell snart så då kommer där vara en GT 750m och mycket mera energi snåla komponenter

Off topic så kan jag nämna att jag även sitter med en stationer dator som har starkare komponenter som är bätre att spela på men kan vara roligt med en bärbar när man ska träffa kompisar eller hem till föräldrarna XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Ok, skumt för det står i7-4700MQ i texten också. Inte i specen alltså utan under rubriken till datorn.

Håller med dom andra 3e gen är Ivy då haswell är 4e. Sandy är 2a gen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlackern:

Ok, skumt för det står i7-4700MQ i texten också. Inte i specen alltså utan under rubriken till datorn.

http://www.msi.com/product/nb/GE70-0NC.html

Står fel på sidan. GE70 är en Ivy Bridge baserad Laptop enligt MSIs egna hemsida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag förstår hur ni alla tänker och jag har funderat flera ggr på att skaffa mig en stationär men saken är att hemma har jag 3 stationära men 0 bärbara. Farsan låter mig inte skaffa en fjärde stationär för spel, för enligt honom räcker de jag har (Windows vista och xp shit)
Han tykcer jag ska skaffa en bärbar så jag kan sitta ensam i rummet och plugga utan att behöva sitta på stationära mitt i vardagsrummt. Därför måste jag köpa en bärbar som jag kan spela på för de här datorerna som jag har tar kol på mig.

Hoppas ni har fått en bättre uppfattning om hur jag har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.msi.com/product/nb/GE70-0NC.html

Står fel på sidan. GE70 är en Ivy Bridge baserad Laptop enligt MSIs egna hemsida.

http://www.msi.com/product/nb/GE70-2OE.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953828
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176633-msi_ge70_2oe-0...

Finns fler variationer med GE70. Den är listad på prisjakt tillsammans med en från webhallen med modellnumret GE70 2OE. Priset är i vilket fall som helst 9990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Jag förstår hur ni alla tänker och jag har funderat flera ggr på att skaffa mig en stationär men saken är att hemma har jag 3 stationära men 0 bärbara. Farsan låter mig inte skaffa en fjärde stationär för spel, för enligt honom räcker de jag har (Windows vista och xp shit)
Han tykcer jag ska skaffa en bärbar så jag kan sitta ensam i rummet och plugga utan att behöva sitta på stationära mitt i vardagsrummt. Därför måste jag köpa en bärbar som jag kan spela på för de här datorerna som jag har tar kol på mig.

Hoppas ni har fått en bättre uppfattning om hur jag har det.

Kan du/ni inte göra er av med någon/några äldre datorer då?

Skrivet av m1ntos:

Ursäkta för off-topic; hur är det med föreläsningsanteckningar? Värt att sitta med en laptop eller är det papper och penna som gäller, en smaksak kanske?

Beror på vad du läser. Mattematiken så måste du köra på papper och penna då du kommer anteckna formler grafer osv och inte bara teorem. Ser vissa som kör läsplatta osv men det blir så oprecist så papper och penna är the way to go. Programmeringsföreläsningar kan man köra på en bärbar. Dock så är det i princip ingen som brukar antecka på dem. De kör powerpoint i alla fall där jag läser så om man behöver något från föreläsning så kollar man bara upp dem,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Jag förstår hur ni alla tänker och jag har funderat flera ggr på att skaffa mig en stationär men saken är att hemma har jag 3 stationära men 0 bärbara. Farsan låter mig inte skaffa en fjärde stationär för spel, för enligt honom räcker de jag har (Windows vista och xp shit)
Han tykcer jag ska skaffa en bärbar så jag kan sitta ensam i rummet och plugga utan att behöva sitta på stationära mitt i vardagsrummt. Därför måste jag köpa en bärbar som jag kan spela på för de här datorerna som jag har tar kol på mig.

Hoppas ni har fått en bättre uppfattning om hur jag har det.

Kolla då på den jag linkade den låter inte så mycket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ntos:

Ursäkta för off-topic; hur är det med föreläsningsanteckningar? Värt att sitta med en laptop eller är det papper och penna som gäller, en smaksak kanske?

OT: Om jag skulle köpa en laptop skulle jag väntat till Haswell varianterna kommer ut, det vill säga sensommaren/skolstarten. Sedan är det inte värt med en speldator som är bärbar, i min mening blir det för otympligt och stort. Runt två kilo är väl smärtgränsen för vad man orkar med i väskan. Så fort man har nån bok med sig blir det ganska lätt rätt mycket.

Du skall ha penna och papper, inget snack om saken! Ser några som antecknar på ipad etc men penna och papper krossar. Själv är jag ett sådant miffo som aldrig antecknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du skall ha penna och papper, inget snack om saken! Ser några som antecknar på ipad etc men penna och papper krossar. Själv är jag ett sådant miffo som aldrig antecknar

Off Topic: Lär nog testa båda. Känns verkligen som man behöver hitta en skön studieteknik när man går på högskola.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Off Topic: Lär nog testa båda. Känns verkligen som man behöver hitta en skön studieteknik när man går på högskola.

Det beror ju på vad man pluggar. Jag antecknar allt på en laptop, för det finns ingen chans att jag hinner med i att skriva för hand. Får mycket bättre anteckningar om jag skriver på dator Dock har jag inte så många kurser där saker ritas upp, där kan ju papper och penna behövas.

Jag skulle rekommendera att köpa en stationär och en bärbar dator. Bärbara som är gjorda för att spela är helt värdelösa att ha med i plugget om du ska ha det någon gång. De blir varma, de låter mycket, är tunga och har usel batteritid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ntos:

Off Topic: Lär nog testa båda. Känns verkligen som man behöver hitta en skön studieteknik när man går på högskola.

Ja, det är viktigt. Det skiljer väldigt mycket mellan hur man lär sig så det finns ingen generell metod. Vissa läser, andra antecknar eller lyssnar på föreläsningarna, göra övningar etc.