Datorn startar men ingen bild! HJÄLP SKÅNE!

Permalänk
Medlem

Datorn startar men ingen bild! HJÄLP SKÅNE!

Hej,

Jag har en PC-stationär av märket Dell XPS710 som jag köpte år 2008.

För något år sedan har den lagt av i form av att inte visa någon bild alls.

Datorn har sedan dess endast stått och dammat.

När jag startar datorn verkar allt fungerar som det skall (enligt min amatör-bedömning) dvs alla fläktar är igång och även grafikkortets fläkt är igång och snurrar. Men ändå ingen bild.

Jag har försökt att testa med olika skärmar utan framgång. Jag vet att min hårddisk är helt tom men det kan väl inte beror på det att jag inte får upp någon bild.

Mina kunskaper inom datorer räcker verkligen inte till för att kunna utföra någon sort utav felsökning. Jag undrar därför om det finns någon vänlig själ där ute i Skåne som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig med åtminstone att identifierar och lokalisera problemet så att jag kan köpa det som behövs och kunna åter använda min dator?

P.S Har tillgång till bil och kan därmed köra förbi om någon har viljan att ställa upp och hjälpa mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lund88:

Hej,

Jag har en PC-stationär av märket Dell XPS710 som jag köpte år 2008.

För något år sedan har den lagt av i form av att inte visa någon bild alls.

Datorn har sedan dess endast stått och dammat.

När jag startar datorn verkar allt fungerar som det skall (enligt min amatör-bedömning) dvs alla fläktar är igång och även grafikkortets fläkt är igång och snurrar. Men ändå ingen bild.

Jag har försökt att testa med olika skärmar utan framgång. Jag vet att min hårddisk är helt tom men det kan väl inte beror på det att jag inte får upp någon bild.

Mina kunskaper inom datorer räcker verkligen inte till för att kunna utföra någon sort utav felsökning. Jag undrar därför om det finns någon vänlig själ där ute i Skåne som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig med åtminstone att identifierar och lokalisera problemet så att jag kan köpa det som behövs och kunna åter använda min dator?

P.S Har tillgång till bil och kan därmed köra förbi om någon har viljan att ställa upp och hjälpa mig

Kontrollera allt alla sladdar sitter rätt, tryck in grafikkortet på plats (kan ha lossnat) eller testa med ett annat grafikkort. Det kan även vara ett ramminne som strular. Du kan testa köra med endast en ramsticka och sedan flytta runt i olika minnesplatsar.

Ifall du inte vill/kan kan du ju kontakta nån i närheten här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har kontrollerat alla sladdar samt tryckt in grafikkortet på plats dock händer ingenting. Kan tyvärr inte heller testa med ett annat grafikkort då jag inte har något. Ramminne-tipset fungerar ej heller.

Jag har försökt att kontakta personer i närheten dessvärre utan framgång.

Permalänk
Medlem

Oavsett om datorn är rensad eller ej så borde en bild synas. Om datorn startar och inte stängs av sig själv efter några sekunder så skulle min bedömning säga 80% att det är något med grafikkortet. Testa att ta ut kortet ifrån sin plats och rengör ifall det behövs och plugga in det igen även om det inte behövs rengöring så har det hjälp mig förut med äldre datorer att ta ut komponenter och sen koppla in allt igen fråga mig inte varför men kanske glapp i kontakterna.
Tyvärr har jag inga komponenter i Malmö just nu för att testa att byta grafikkortet. Lycka till iaf.

Permalänk
Medlem

Tyckte väl det att någon bild bör ändå finns även med tom hårddisk.

Grafikkortet kan vara felet men fläkten snurrar ju som det ska. Men ska försöka att plugga ut det och sedan sätta in det igen.

Jag tycker datorn låter lite märkligt än vad det gjorde för något år sedan när den var funktionell. Känns som att alla fläktar snurrar extra fort och aldrig saktar ner.

Permalänk

Resetat CMOS? Ta ut batteriet i 30 sek och sätt i det igen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Har gjort detta. Inget vidare resultat!

Skrivet av Gunvald Larsson:

Resetat CMOS? Ta ut batteriet i 30 sek och sätt i det igen.

Permalänk
Medlem

Någon som vill bistå med hjälp?

Permalänk
Medlem

Någon lödning någon stans skulle ja tro. Förmodligen moderkortet kanske.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Lund88:

Någon som vill bistå med hjälp?

Mer än så finns det inte göra i detta stadiet.
Nästa är att prova med ett annat grafikkort, men det hade du ingen tillgång till tydligen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lund88:

Någon som vill bistå med hjälp?

Utan reservdelar finns det inte så mycket mer du kan testa förutom att ta bort ALLT som inte behövs för att få bild. Bort med tangentbord, mus, kringutrustning, alla kablar till alla hårddiskar/DVD mm. Det finns många fall där såna struntsaker eller porten de kopplats till orsakat allvarliga fel som ingen bild, helt död dator, frysningar och olika startfel.

Efter att du tagit bort dom så testar du att nollställa bios (CMOS) igen. Vissa var samtidigt även tvungen att ta bort grafikkortet för att få tillbaka bilden när de var i samma situation som dig.

Permalänk

Testa plocka ur din CPU (om du har ny kylpasta) och tryck dit den igen.
Lossa dina ram-minne.
Lossa 24 & 8/4 pin till cpu.
Sätt sedan dit det igen.
Ta bort hårddisken.
Som någon tidigare sa, ta bort allt som inte behövs för att få fram bild.
Testa med den interna grafiken ifall datorn av någon anledning skulle försöka använda det istället. (Om du nu har det)
Annars testa med ett annat grafikkort om du har tillgång till det.

Permalänk
Medlem

Hjälp

Hej jag har haft ett problem i några veckor nu. Datorn startar perfekt men ger ingen bild och när jag kollar på grafikkortet så snurrar inte fläkten ! Kan det vara glapp i kabeln eller grafikkortet eller nåt ?

Permalänk
Skrivet av Lund88:

Hej,

Jag har en PC-stationär av märket Dell XPS710 som jag köpte år 2008.

För något år sedan har den lagt av i form av att inte visa någon bild alls.

Datorn har sedan dess endast stått och dammat.

När jag startar datorn verkar allt fungerar som det skall (enligt min amatör-bedömning) dvs alla fläktar är igång och även grafikkortets fläkt är igång och snurrar. Men ändå ingen bild.

Jag har försökt att testa med olika skärmar utan framgång. Jag vet att min hårddisk är helt tom men det kan väl inte beror på det att jag inte får upp någon bild.

Mina kunskaper inom datorer räcker verkligen inte till för att kunna utföra någon sort utav felsökning. Jag undrar därför om det finns någon vänlig själ där ute i Skåne som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig med åtminstone att identifierar och lokalisera problemet så att jag kan köpa det som behövs och kunna åter använda min dator?

P.S Har tillgång till bil och kan därmed köra förbi om någon har viljan att ställa upp och hjälpa mig

Köp ett billigt grafikkort för 200-300 kronor som du alltid kan ha för felsökning. Det är värt det!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12