Hur enkelt går en Nätverkskabel i sönder?

Permalänk

Hur enkelt går en Nätverkskabel i sönder?

Jag har kontakterat en egen nätverkskabel men den funkar inte. Jag har kollat så att allla trådar eller vad man ska kalla dem sitter rätt och det gör dem. Kan det vara så att trådarna har brutits längre in i kabeln? Den är för övrigt helt ny. Så den borde inte gå i sönder så snabbt.

Permalänk
Medlem

Får du ingen signal alls ?

Hur vet du att trådarna sitter rätt ?

Sitter de hela vägen in i kontaktstycket ?

Har du kontakterat med ordentligt verktyg ?

Tvinnat upp paren för mycket ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ovanligt att det blir dålig kontakt om man inte trycker till ordentligt, eller inte riktigt fått alla trådar längst fram i kontakten. Funkar det inte så funkar det inte, det är rätt lätt att konstatera, vilket du redan gjort. Vill du köra extrem felsökning kan du kolla med multimeter för att hitta exakt vilken tråd det är som inte vill prata, men enklast är att helt enkelt kontaktera om och (återigen) vara så noggrann som möjligt. Läs guider med full uppmärksamhet (det är inte kärnfysik, men det finns ändå några detaljer att tänka på).

Kabelbrott existerar, men det brukar vanligen vara efter längre tids användning och relativt hård behandling (klämmas i dörrar, alldeles för snäv böjradie där den är ansluten, switchar som hänger i luften med enbart kabelkraft, etc.).

Felar kabeln även efter rigorös omkontaktering så hade jag nog kasserat den.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Får du ingen signal alls ?

Hur vet du att trådarna sitter rätt ?

Sitter de hela vägen in i kontaktstycket ?

Har du kontakterat med ordentligt verktyg ?

Tvinnat upp paren för mycket ?

Nix ingen alls.
Jag är rätt säker på att de sitter rätt då jag jämförde med en fungerande nätverkskabel.
Ja de sitter helt in.
Japp jag köpte verktyg till det när jag köpte sladden.

Vad menar du med tvinnat upp paren för mycket?

Permalänk
Skrivet av phz:

Det är inte ovanligt att det blir dålig kontakt om man inte trycker till ordentligt, eller inte riktigt fått alla trådar längst fram i kontakten. Funkar det inte så funkar det inte, det är rätt lätt att konstatera, vilket du redan gjort. Vill du köra extrem felsökning kan du kolla med multimeter för att hitta exakt vilken tråd det är som inte vill prata, men enklast är att helt enkelt kontaktera om och (återigen) vara så noggrann som möjligt. Läs guider med full uppmärksamhet (det är inte kärnfysik, men det finns ändå några detaljer att tänka på).

Kabelbrott existerar, men det brukar vanligen vara efter längre tids användning och relativt hård behandling (klämmas i dörrar, alldeles för snäv böjradie där den är ansluten, switchar som hänger i luften med enbart kabelkraft, etc.).

Felar kabeln även efter rigorös omkontaktering så hade jag nog kasserat den.

Okej! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

har du tryckt tillräckligt hårt så kontakterna har kontakt med kopparen?
är det rätt kopplat?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

har du tryckt tillräckligt hårt så kontakterna har kontakt med kopparen?
är det rätt kopplat?
http://www.groundcontrol.com/galileo/images/ethernet-cable-di...

Ja. Det har jag.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

har du tryckt tillräckligt hårt så kontakterna har kontakt med kopparen?
är det rätt kopplat?
http://www.groundcontrol.com/galileo/images/ethernet-cable-di...

Fast jag använde ordningen: Orangevit,orange,grönvit,blå,blåvit,grön,brunvit,brun

Permalänk
Medlem
Skrivet av padde1996:

Fast jag använde ordningen: Orangevit,orange,grönvit,blå,blåvit,grön,brunvit,brun

det är väl inte rätt? o.O

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det är väl inte rätt? o.O

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Permalänk
Medlem

så lärde mig aldrig jag i skolan iaf...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

så lärde mig aldrig jag i skolan iaf...

Ska testa det sättet du lärde dig i skolan.

Permalänk
Hedersmedlem

Kjellfakta var min första guide för 10+ år sedan när jag kontakterade min första kabel, och jag har den referensen utskriven i min "TP-kabelslåda", så har du följt bilderna ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån förklaringarna från Kjell kan jag sluta mig till att det går att växla grönt och orange par utan att det blir fel så länge båda kontakterna är krimpade lika. Min erfarenhet av detta är att man kan ta i som fasen och ändå blir vissa kontakter inte riktigt bra. Därför har jag gått ifrån att göra egna. För mycket strul med dem. Jag gissar att man kan köpa bättre verktyg än det jag har. Mitt är inte dåligt, men det känns som att det sviktar lite när man tar i.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vilken typ av kabel har du? Solida ledare är inte alltid klockrent att använda.