Permalänk
Medlem

Köpråd - Hörlurar

Hej,

Har väldigt begränsade kunskaper kring hörlurar. Men har förstått att det är en djungel och att i vissa fall betalar man mer för märke än för kvalitet.

Jag är ute efter ett par lurar som sluter hela örat. Denna typen (http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/CreativeCb8100St0...) (Kul att min googlebildsökning resulterade i en Sweclockers länk )

Jag lyssnar på House och Rock. Min budget ligger på 1000-1500kr. Design har ingen betydelse. Lång sladd är ett plus.

EDIT: Kan tillägga att jag idag har Philips SHP2500 när jag kollar TV/FILM. Det funkar helt ok. Och de är väldigt bekväma! Men de duger inte till Musik! Har även ett par Sennheiser CX680 Adidas Sports som jag tänkte köra musik med även utanför springningen. Dessa lurar var dock en riktig besvikelse ljudmässigt.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Audio Technica ATH-M50.

Absolut inte de snyggaste lurarna man kan köpa (om du frågar mig!), men ordentligt bra ljud för pengarna.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Hej,

Har väldigt begränsade kunskaper kring hörlurar. Men har förstått att det är en djungel och att i vissa fall betalar man mer för märke än för kvalitet.

Jag är ute efter ett par lurar som sluter hela örat. Denna typen (http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/CreativeCb8100St0...) (Kul att min googlebildsökning resulterade i en Sweclockers länk )

Jag lyssnar på House och Rock. Min budget ligger på 1000-1500kr. Design har ingen betydelse. Lång sladd är ett plus.

M50 eller beyerdynamic custom one pro

Permalänk
Medlem

Har du ingen omkring dig som du kan störa när du lyssnar på musik så kan jag varmt rekommendera följande lurar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=720361

Skönare lurar får man leta efter samt att ljudet er superbt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte tid med ett längre inlägg men jag skulle rekommendera AKG som tillverkare. Har själv ett par AKG Studio K240 som levererar ett helt ofantligt bra ljud, om än mer åt det ljudbildskorrekta hållet snarare än basstarkt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

M50 eller beyerdynamic custom one pro

Kollat på MKBHD eller?

Beyerdynamic

Audio Technica ATH-M50

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Säger också Audio Technica ATH-M50 , passar utmärkt till House och elektronisk musik. Inte testat med Rock då det inte faller mig i smaken.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Audio Technica ATH-M50 var riktigt snygga och verkar dessutom fått överlag väldigt bra recensioner. Ser också väldigt bekväma ut.

På prisjakt finns det 2 modeller. En som slutar på "S". Vad är skillnaden?

Kom gärna med fler förslag. Lutar Just nu åt ATH-M50.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Beyerdynamic Custom One Pro lägger jag min röst på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Har tyvärr inte tid med ett längre inlägg men jag skulle rekommendera AKG som tillverkare. Har själv ett par AKG Studio K240 som levererar ett helt ofantligt bra ljud, om än mer åt det ljudbildskorrekta hållet snarare än basstarkt.

Testade några AKG på Mediamarkt. Men överlag tycker jag att de satt väldigt "slappt" på huvudet och kring öronen. Testade modeller från 500 - 3000kr och kände samma sak på samtliga modeller. (Kan ju vara att de var utslitna av besökare). Tyvärr kunde man inte test ljudkvaliteten där då de var kopplade till en mossig radiokanal.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Typen av hörlurar kallas Over-Ear och de kommer i tre olika modeller:

  • Slutna: Så isolerande som möjligt, jag har ett par och min flickvän kan sova i samma rum som jag lyssnar på musik i. Problemet är att du inte heller hör vad som händer utanför dem och de låter ofta instängda. Jag har ett par AKG-550 som är ruggigt bra: mer analytiska än basiga men det kan en equaliser justera. Ett par varningens ord dock; denna typ av hörlurar är ganska ansträngande och jag behöver en bensträckare en/två gånger i timmen för att vädra öronen.

  • Halvöppna: Isolerar litegrann. Medelbra ljud. Vill tro att dessa är den vanligaste typen.

  • Öppna: Bäst ljud men du kan likaväl köra på högtalare eftersom de inte issolerar någonting.

När du har beslutat dig lite vad du är intresserad av så finns otaliga sidor som: http://www.whathifi.com/reviews/accessories/headphones där man kan samla info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Tack för alla svaren. Audio Technica ATH-M50 var riktigt snygga och verkar dessutom fått överlag väldigt bra recensioner. Ser också väldigt bekväma ut.

På prisjakt finns det 2 modeller. En som slutar på "S". Vad är skillnaden?

Kom gärna med fler förslag. Lutar Just nu åt ATH-M50.

är inte säker, men jag har för mig att enda skillnaden är "telefonsladd" på ena, och rak sladd på andra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

På prisjakt finns det 2 modeller. En som slutar på "S". Vad är skillnaden?

Färgen:

Citat:

Special 50th anniversary edition in silver-colored metallic finish.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Nej, har erfarenhet av båda hörlurar. Ägt/äger båda. Plus med mina hörlurar så har man nog lite mer kunskap i bagaget så man INTE behöver kolla på MKBHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Typen av hörlurar kallas Over-Ear och de kommer i tre olika modeller:

  • Slutna: Så isolerande som möjligt, jag har ett par och min flickvän kan sova i samma rum som jag lyssnar på musik i. Problemet är att du inte heller hör vad som händer utanför dem och de låter ofta instängda. Jag har ett par AKG-550 som är ruggigt bra: mer analytiska än basiga men det kan en equaliser justera. Ett par varningens ord dock; denna typ av hörlurar är ganska ansträngande och jag behöver en bensträckare en/två gånger i timmen för att vädra öronen.

  • Halvöppna: Isolerar litegrann. Medelbra ljud. Vill tro att dessa är den vanligaste typen.

  • Öppna: Bäst ljud men du kan likaväl köra på högtalare eftersom de inte issolerar någonting.

När du har beslutat dig lite vad du är intresserad av så finns otaliga sidor som: http://www.whathifi.com/reviews/accessories/headphones där man kan samla info.

Tack för den informationen! Jag är absolut ute efter Slutna alternativ halvslutna då min sambo ibland sitter jämte.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Det blev ett par Audio Technica ATH-M50! Har bara använt de några timmar ännu. Men än så länge mycket nöjd. Lite ovant med så pass slutna lurar för man hör absolut ingenting som händer utanför. Men och andra sidan så blir ljudupplevelsen bättre.

Tack igen för information och förslag!

EDIT: Lite mer egna reflektioner för framtida köpsugna.

Kan börja med att jag inte är någon audiofil och har dåligt med referenser kring lurar över 500kr klassen. Men jag tror att denna prisklassen är en inkörsport till lite högre kvalitet för många som inte har så mycket referenser, och därför kanske lite åsikter från en annan amatör kan vara relevanta

Komfort: Mitt huvud är större än snittet. Men upplevde inga problem efter en 5+ timmars sittning. Lite varmt blir det såklart med så pass stängda lurar, annars upplevde jag inget obehag över huvud taget. Jag upplever att jag skulle kunna klara mig utan "telefonsladden" då jag inte riktigt förstår syftet med den (finns tydligen en modell utan). Men det är väl en smaksak. Kan också tillägga att man är helt isolerad från omvärlden så jag hade inte vågat använda dessa utomhus

Enheter: Har framförallt lyssnat på datorn där jag får en mycket bra resultat. Kanske något bättre i stereoförstärkaren men det är i så fall marginellt. Från min iPhone4 och Htc One blir resultatet (kanske väntat?) något sämre trots FLAC källa på HTCn. Blir inte samma styrka och tryck i ljudet trots att jag får upp volymen väldigt högt.

Ljudet: Eftersom jag som nämnt tidigare saknar referenser inom hörlurssegmentet så blir min åsikt rent amatörmässig. Men jag upplever ljudet som väldigt ballanserat och man får fram ett riktigt bra ljud trots låga volymer (ibland gillar jag att ha väldigt låg volym). Basen är väldigt rapp men inte svulstig. Och det är något som jag personligen uppskattar. Har fått bra resultat på både house,rock och akustisk musik. Däremot så tycker jag nästan ljudet blir lite gällt i spel, men det är kanske en vanesak, och det är inte för detta ändamål jag köpte luren.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.