2600K - När blir den flaskhals sett till grafikkort

Permalänk
Medlem

2600K - När blir den flaskhals sett till grafikkort

Så, lite rörig titel, men följande fråga.

Jag har en 2600K klockad till 4.5 Ghz som snurrar på fint och kallt. Inga problem där. I dagsläget har jag ett GTX580SoC som även det fungerar som en klocka. Dock kommer det ju alltid en tid när det är dags att uppdatera.

Så, vad gäller min CPU kontra mitt GPU. Kan man snällt köpa sig ett Titan eller liknande i höst och behålla CPUn? Eller kräver det ett inköp av nytt moderkort/CPU/minne för att fungera? Är det ens värt att köpa ett nytt grafikkort innan de är uppe i klass med Titan till ett rimligt pris?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Ojaa, 2600k är fortfarande stenhård i spelande DU lär inte få mycket bättre prestanda, men du slipper värmeproblem och ev problem med sli i kommande spel

Permalänk
Medlem

Du kan gott och väl köra vidare med din cpu i ett par år till skulle jag vilja säga

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ska köra monster SLI så kommer det inte vara någon fara, och då menar jag fler än 2 kort.

Permalänk

Lungt, ingen mening att byta bort Sandy. Den mår vara 2 gen gammal men den är inte skit! Typ 7% sämre än Haswell.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Instämmer med samtliga föregående talare. Sen beror det ju givetvis också på hur man definierar flaskhalsen - Är det så att spelet är så krävande för CPU att även med kraftigare grafikkort får man inte fler FPS, eller är det så att GPU gör så mycket beräkningar att CPU inte kan hänga med och mata/hantera info till/från GPU? - Är ju två olika grejer, men slutsatsen är ändock densamma: Du behöver absolut inte uppgradera under den här generationen på grund av prestanda.

Permalänk
Medlem

Okej, så ett nytt gpu, typ titan_liknande så är man safe hela kommande konsolgen; ps4 och xbox one?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Okej, så ett nytt gpu, typ titan_liknande så är man safe hela kommande konsolgen; ps4 och xbox one?

Svårt att sia om det hela, men lär inte vara flaskhals. En överklockad 2600K är fortfarande en CPU i toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Svårt att sia om det hela, men lär inte vara flaskhals. En överklockad 2600K är fortfarande en CPU i toppklass.

Tack! Känns bra det iaf Kramar nämligen min PC extra hårt nu bland alla konsoler...