Old School FPS Vs dagens skit spel

Permalänk
Avstängd

en klar överraskning idag, nytt Wolfenstein på G, medför ju att man hoppas på ett riktigt Old School spel

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Övergången till enkla banor och enkla objectives kom nog med Counter Strike till HL. Då tog man bort fokus på avancerad map design, story och förenklingar / begränsningar på vapen.
Allt för att göra spelet snabbt och enkelt för multiplayer, Vilket var ett vinnande koncept. Nu kör man samma stil med single player kampanjen till dom flesta spelen. All fokus på att det ska vara enkla och tydliga objectives, begränsat antal vapen, enkla banor och möjligheten att byta vapen när man klarat några banor (rundor).

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Permalänk
Skrivet av putte_br:

Helst någon annan tillverkate

tactical intervention, en av cs skaparna har gjort det, fast det funkade inte att spela i europa, vilket trams.

Permalänk
Medlem

Har själv spelat UT, lite quake och först av allt doom.
Men dom bästa "old school" FPS'en som jag verkligen fastnade för i MP var Ghost Recon 1 (inkl desert siege, Island Thunder) och Rainbow Six (Rogue Spear, Raven Shield).
Sen rullade det på med BF2 som var riktigt kul men njutningen slutade med MW.
Kanske har man blivit för gammal eller så går man bara och väntar på det som aldrig kommer tillbaka...

Edit: Americas Army spelades också flitigt ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

FPS är inte FPS längre, förut var fokus att skjuta andra nu är fokus på att grinda grinda grinda, måste låsa upp nästa sak och få en ny medalj.

Vad är mer linjärt än FPS. Ett belöningssystem är nödvändigt för att få spelare att ha något annat att göra är bara skjuta, något vid sidan om som ger extra spelglädje och driften att "arbeta sig uppåt". Personligen älskar jag achievement, det är ett belöningssystem som jag klarar mig med. Självfallet finns det ju en gräns för allt, men ha i åtanke att saker blir vad du gör dem. Om du spelar för att du gillar spelet så gör du som många andra, men då du börjar spela för att endast grinda(om du nu ogillar detta) så är det ett val du har gjort, ingen annan. Valet är ganska enkelt, grinda inte

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Kan vara eftersom vi gillar det vi växte upp med och ogillar det nya... Frågar man personer några år yngre älskar de spelen de växte upp med och kommer antagligen inte gilla framtidens riktning inom shooters. Ingen anledning att dumförklara folk för det, alla generationer kommer alltid gilla det som de växte upp med, det är nog därför det finns uttryck som "det var bättre förr" som bevisligen inte stämmer på särskilt många punkter.

Det ända man kan göra är att försöka ha ett öppet sinne och kritiskt granska varför man själv tycker som man gör och kanske ändra sin åsikt till något mer flexibelt. Om inte det funkar är det näst bästa valet att spela spelen man gillar och sedan respektera att andra tycker olika och gillar andra spel. Bara för att spel blir äldre försämras de inte. De är precis lika bra som de alltid har varit.

Jag är relativt ung och växte inte direkt upp med de äldre fps spelen, jag spelade quake 3 och bf2 men då var jag så liten att jag inte reflekterade över något direkt. Började senare spela modern fps och anser att det är det jag har växt upp med, men trotts detta så har jag de senaste åren gått tillbaka till äldre spel. Att man hyllar äldre spel och avskyr de modernare spelen har alltså inte med åldern att göra, industrin har växt och spelen riktar sig mot en bredare (indirekt dummare) publik och blir därför simplare. Ett spel måste ha (kontrollbar) frihet och oändlig inlärningskurva för att anses som ett skicklighetsfullt spel, det enda moderna spelet jag känner till som har detta är warsow och det är i stort sett q3 cpma med några extra rörelsefunktioner.

Permalänk
Medlem

Ett awesome fps spel är http://www.urbanterror.info/home/ Som cs fast bra mycket snabbare och inget buy system. Riktigt kul youtuba så kan se ni hur gameplay:et är B<

Permalänk
Medlem

COD, Battlefield och spel som Quake och UT är ju inte direkt jämförbara ifs.

Jag saknar FPS-spel med lite mer fokus på handling/co-op snarare än PvP. Tycker PvP börjar bli så uttjatat speciellt när man inte har tid att lägga ner 500timmar speltid på att bli lika bra som kidsen som sitter flera timmar om dan.

Alterntivt borde det införas ligor (som typ i starcraft) så att man spelar med folk som är på samma nivå. Annars blir spelt så otillgängligt till slut, jag är hyffsat bra på BF3, men möter man någon som spelat typ 500-800 timmar som är verkligen duktig så känns det som man blir dödad av en odödlig bot.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hatar Battlefield- och CoD-serien, inte bara för att dom är tråkiga utan också för att dom är grymt orealistiska. Du springer runt och dödar 50 pers på 10 min typ. Allting är alldeles för lätt.
Arma 2/3 är dom enda nya spelet som faktiskt är riktigt roliga, och väldigt realistiskta. Och du måste även spela ett tag innan du blir bra på det.

Dock så älskar jag fortfarande CS 1.6 och det kommer nog ta lång tid innan jag slutar spela det.

Visa signatur

NZXT Guardian | Antec TruePower 650W Modular | Gigabyte P67A-D3-B3 | Intel i5 2500K | Asus GTX660 2GB
Patriot Intel Extreme Masters 8GB 1600MHz | Hitachi 500GB
QPAD 5K | QPAD CT Large BrutalCS Edition | Corsair Vengeance 1500

Permalänk
Skrivet av Voxer:

Jag hatar Battlefield- och CoD-serien, inte bara för att dom är tråkiga utan också för att dom är grymt orealistiska. Du springer runt och dödar 50 pers på 10 min typ. Allting är alldeles för lätt.
Arma 2/3 är dom enda nya spelet som faktiskt är riktigt roliga, och väldigt realistiskta. Och du måste även spela ett tag innan du blir bra på det.

Dock så älskar jag fortfarande CS 1.6 och det kommer nog ta lång tid innan jag slutar spela det.

Jo, CS som är så väldigt realistiskt i jämförelse

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Att ingen har länkat de, för dessa trådar, obligatoriska youtubeklippen än:

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

http://www.youtube.com/watch?v=C4yIxUOWrtw

Underbart!
Blev så jävla sugen på att spela Quake igen! Vad jag än provar så går jag aldrig igång lika mycket som på gamla quake, särskilt när man fick dra loss på en bra qw-ctf server! Får väl gå hem o rota fram lite gamla demos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxer:

Jag hatar Battlefield- och CoD-serien, inte bara för att dom är tråkiga utan också för att dom är grymt orealistiska. Du springer runt och dödar 50 pers på 10 min typ. Allting är alldeles för lätt.
Arma 2/3 är dom enda nya spelet som faktiskt är riktigt roliga, och väldigt realistiskta. Och du måste även spela ett tag innan du blir bra på det.

Dock så älskar jag fortfarande CS 1.6 och det kommer nog ta lång tid innan jag slutar spela det.

Det är ju ifs en smaksak. Jag tycker arma har en alldeles för brant inlärningskurva, jag gav upp efter 10 timmar. Var af faktiskt speltid kanske var hälften. Om jag vill hålla på med realism så går jag hellre med i hemvärnet eller gör utlandstjänst. hehe

Quake och UT är ju bara att köra mer instinktiva skills som spelar roll där, men man kommer ju igång rätt fort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hejsan thunderboy88,

Skrivet av thunderboy88:

varför känns dagens FPS så pissigt enkla och linjära? medans spel som Quake 1-2, DooM 1-2-3, HL1-2, Unreal Tournament, med flera känns bra mycket mer underhållande, tog och körde Blood 1(hittade skivan till det efter flyttstädningen) och märkte direkt att det är då bra mycket roligare än dagens mer vackra och linjära fps där man har skydd överrallt, har vi blivit så van vid dåliga fps nu mera?

är det bara jag som efterfrågar old school style fps där man möter nära inpå fiender man får springa för livet på ett helt annat sätt, inga skydd att hucka ner bakom och köra covering-fire?

vad anser ni fattas i dagens fps? vad anser ni blivit bättre, eller rent av sämre?

Dåtidens FPS fokuserade på en riktigt bra SP-kampanj, en bra mix av stora komplex, "problemlösning" och skjutande.
Flerspelarläget var ofta i samma karta och "alla mot alla"
De flesta FPSer idag fokuserar på flerspelarläget och har prioriterat ner SP-kampanjen. Ofta till en sådan grad att det är en korridorsshooter med Quicktime-inslag.
Men det finns vissa FPSer som fukuserat på SP-kampanjen; tex Far Cry och Crysis. Jag har inte spelat någon av dem (de ligger och väntar i "to do"-högen). Men vad jag förstått är de inte några direkta korridorshooters.
Det finns ytterligare en FPS genre som fokuserat på SP-läget, de så kallade FPS CRPGerna. Tänker på Fallout 3, Fallout New Vegas, Oblivion, Skyrim, STALKER etc.
Tänker man efter fanns även denna genren förut, tex Underworld.

Permalänk
Skrivet av korvor:

Ett awesome fps spel är http://www.urbanterror.info/home/ Som cs fast bra mycket snabbare och inget buy system. Riktigt kul youtuba så kan se ni hur gameplay:et är B<

UrT är awesome! Jag tror att jag har spelat det sedan Beta 3.0 när Q3 fortfarande behövdes för att spela det. Spelar det fortfarande lite titt som tätt och faktiskt ett av mina favoritspel

Ett tips på en annan bra Q3 mod är Reaction Quake, fortsättningen på Action Quake 2. Inte lika bra som UrT men ändå kul omväxling.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

I Crysis och Farcry 3 kan du inte bara springa in och döda alla

Fungerar utan problem, du är ju odödlig.
Ta ur en sticka ur lilltån och du får fullt HP igen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast

Kommer ihåg min tid i gymnasiet. Quake 1 spreds som en löpeld runt på skolans datorer. Vissa av oss hade lyckats knäcka admin-kontots lösenord, och kunde gömma en liten QUAKE-mapp i C:\DOS, och spred den med hjälp av en lokal FTP-server.
Det blev mycket adrenalin mellan skolans "mer IT-kunniga" elever runtom.

Måste nog säga att den "gamla skolans spel" gav mer adrenalin än vad dagens spel gör. Det kanske bara är en vanesak, och då var man också yngre.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Varför var det bättre förr (tm)?

I gamla skolans spel var det man själv som stod för action sekvenserna.
I de nyare spelen är ofta actionsekvenserna animerade och blandade med pinsamma quicktime events som ska simulera någon personlig inblandning. (tryck E inom 60 sekunder annars händer något dåligt, urk).

Spelen var även mindre förlåtande förr. Du fick hålla reda på din hälsa och det var i alla fall lite utmaning att lösa pusslet för att komma vidare.
Ingen blinkande pil som pekade dit du behöver gå för att komma vidare, eller autosave/checkpoint var 30:e sekund.

Trots att spelen antagligen var mer linjära förr så känns det mer linjärt nu. Det borde finnas alla möjligheter för stora öppna miljöer att utforska men ändå går man i en trång korridor, som förvisso fylls av explosioner för att det ska kännas actionfullt.
Allt känns bara scriptat och förbestämmt trots att vi borde kunna ha hur grym AI som helst.
Men det är väl för att man läger mer krut på det grafiska elementen och animationerna istället för att skapa hållbar spelglädje.

Man samlar erfarenhet och låser gradvis upp förbättringar som ska hålla kvar spelaren, istället för att bara skapa ett jävligt roligt spel som i sig självt är anledning att fortsätta spela.

Men det jag avskyr mest är att de nyare spelen i många fall begränsar möjligheten att driva en egen spelserver, eller skapa modifikationer och egna kartor.
Ett av de största spelen genom tiderna, som i princip ensam banade väg för esport i Europa och Usa, är ju en mod till ett grymt spel(CS/HL1). Men så får vi inte hålla på längre.
Allt för att man ska kunna sälja spelet årsvis, och släppa månatliga map-packs för en mindre summa.

Jävla EA, fuck you!!

Permalänk
Medlem

Håller med till viss del.
T.ex Q2 och CS 1.5 var (och är) kung. Till skilnad från t.ex MoH som är ett riktigt pisspel.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Jag kan hålla med om att FPS är mindre skill nu och gillar Call of duty serien, Men jag sitter fortfarande och spelar Quake live eftersom att jag var ett stort fan av Quake 3 och det är ungefär samma spel bara att quake live är i webbläsaren och flyter på bra.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Serious Sam har ju kvar "secret" biten, synd att det är så linjärt det också (och allt för öppet).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av de få i den här tråden som faktiskt har COD som favoritspel. Tror dock utvecklingen beror väldigt mycket på att konsolerna tar över.

Förr spelade (nästan) alla FPS lir på PC. Nu för tiden är det konsol som gäller för "standardungen" och därför blir spel som COD väldigt populärt. Majoriteten är uppväxt med det här. COD var det första jag lirade, Mw2 på xbox. Sen var jag fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Frollee:

Jag är nog en av de få i den här tråden som faktiskt har COD som favoritspel. Tror dock utvecklingen beror väldigt mycket på att konsolerna tar över.

Förr spelade (nästan) alla FPS lir på PC. Nu för tiden är det konsol som gäller för "standardungen" och därför blir spel som COD väldigt populärt. Majoriteten är uppväxt med det här. COD var det första jag lirade, Mw2 på xbox. Sen var jag fast.

Skickades från m.sweclockers.com

CoD va mitt favorit spel fram till Mw2... de förstörde helt vad CoD va.
CoD:UO kunde man köra 64 spelare kartor med storlek av Battlefield, Dedicerade servrar, fans kartor med över 30 olika fordon.
mw2= vad va de max 12=16 spelare.. extremt små kartor.. nästan mindre än min 27 kvm lägenhet. Man kunde bara spela med typ 6 vänner sen va dom tvungna att joina efter spelet hade startat. Omöjligt att göra sig av med fuskare. Men kunde inte välja vilken karta men ville spela eller vilken gamemod... Det blev till 99% alltid någon ryss i sibirien som blev host. Va inga skills what so ever så alla som fick över 20 (80 som jag och mina kompisar fick) så blev man alltid kallad för fuskare.
Inga mods/map tools...

the list goes on. Och alla nya spel går samma väg

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxer:

Jag hatar Battlefield- och CoD-serien, inte bara för att dom är tråkiga utan också för att dom är grymt orealistiska. Du springer runt och dödar 50 pers på 10 min typ. Allting är alldeles för lätt.
Arma 2/3 är dom enda nya spelet som faktiskt är riktigt roliga, och väldigt realistiskta. Och du måste även spela ett tag innan du blir bra på det.

Dock så älskar jag fortfarande CS 1.6 och det kommer nog ta lång tid innan jag slutar spela det.

Jag tycker inte det handlar om att det ska vara realistiskt för att vara utmanande och roligt. Ett spel kan vara utmanande och roligt med arkadisk känsla. Battlefield är inget realistiskt spel alls. Battlefield ska INTE vara realistiskt. Det första spelet i serien, Battlefield 1942 var väldigt arkadiskt och balanserat. Till exempel hade inte bazooka-skotten så stor splash-damage, vilket innebad att spelare endast använde raketgevären mot fordon som de är till för. Ingen använde raketgevären mot infanteri som spelarna gör i BF3, för de var svårt att döda med raketgeväret i 1942. I BF3 är de effektiva med sin splash-damage och dödar på ett skott. Lägg därtill att en spelare i BF3 kan välja explosives som tillval och ha hela sju raketer att skjuta iväg. Samma sak gäller M320 granaten som inte är något annat än onödigt skit som förstör spelandet. BF3 är ett exempel på obalans, ett spel utan tanke om spelaren ska utvecklas och lära sig. Det ska gå att bli bra på BF3 så snabbt som möjligt och det kan man genom att spamma RPG-skott hela tiden...

Ett annat exempel är de småbanor de har gjort. Framförallt i close quarters men även banor som Operation Metro och Grand Bazaar. När de sätter 32-64 spelare på sådana små banor handlar mycket om slumpen. Klart du kan vara duktig och få bra KD och så men du kan inte undvika döden på en sådan bana. Du kan inte veta om någon spawnar i ryggen på dig för det kommer att hända flera gånger. Du kan inte veta om någon bombar tjugo RPG-skott mot dig för motståndarna står och slänger ut ammo-lådor till RPG-soldaten. Samma sak gäller det satans jävla urusla revivingsystemet som skruvar upp tempot till en okontrollerbar nivå.

Jag har spelat BF3 i 300 timmar ungefär. Nu är det slut (förutom ibland med vännerna), något Battlefield 4 blir det inte för mig!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det vänder någon dag och vi åter igen får en tid med färg, glitter och glamour...

=D

Permalänk

Jag har personligen ingenting emot färgskalan eller grafiken i spelen - mellanöstern är mestadels ganska grått och brunt, och jag gillar realism. Det jag inte gillar är korridorerna, handhållningen, autoaim, de ideliga cut scenes, och det låga tempot.

Korridorproblemet kommer att lösa sig när den nya generationens konsoller kommer. Då får även konsollerna tillräckligt med minne för att kunna ha hyfsad grafik i öppen miljö. Däremot blir resten kvar, eftersom det beror på att handkontrollerna är för dåliga för att kunna köra twitch-spel, så tempot måste även fortsatt vara lågt & spelaren få mycket hjälp.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Håller med bakåtsträvarkören till fullo!
Spel idag saknar kluriga kartor och pussel, känns som att jätteföretagen måste hålla en i handen hela tiden när man spelar igenom deras spel. Som att allting borde anpassas till en alltmer hjärndöd publik.

Det är dessutom hundratals människor som jobbar med ett enskilt spel nuförtiden, anställda som uppfyller någon annans "vision" och bara vill ha sin lön. Istället för att ha en riktig gameplay-idé bakom sin produkt proppar man bara in en massa onödigt tjafs för att fylla ut på tiden. Innan var man nästan tvungen till att prioritera gameplay över fotorealistisk grafik för att locka folk till att fortsätta spela.

Spel förr gjordes ofta av några få utvecklare som verkligen brann för sitt arbete, man ville experimentera och göra ALLT, vilket gjorde att spelet faktiskt hade en... själ. Kom ihåg ordspråket "Ju fler kockar desto sämre soppa".

Visst, det blev ett gnälligt inlägg men jag kände för att skriva av mina tankar. Vi börjar ju faktiskt se en glimt av ljus igen nu när indie-scenen träder fram.