Mitt första bygge! Råd och hjälp behöves! (Gaming, 14.5k SEK)

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge! Råd och hjälp behöves! (Gaming, 14.5k SEK)

Hej hopp! Nu blir det äntligen av! Nu ska jag bygge min första dator - helt själv!

Jag har förberett mig ganska ordentligt, letat reda på information och läst upp mig; samt tittat på diverse youtube videos. Jag känner mig taggad och redo! Så vad stoppar mig? Det är en ganska stor investering av pengar, så jag vill försäkra mig om att allting passar och det finns inga flaskhalsar eller någonting galet eller fel. Samt vill jag få lite råd om hur jag kan förbättra min build men hålla ungefär samma kostnad.

Här är det jag har just nu: EDIT: NYA BUILDEN

GAMLA BUILDEN

Vad jag ska ha datorn till: Gaming. Dom senaste spelen. Samt lite video rendering och redigering. Jag hade tänkt köpa till lite mer RAM vid ett senare tillfälle. Jag hade också tänkt OCa lite grann om något år för att kunna köra dom senaste spelen DÅ på max osv. Framtidssäkert vore ett plus.

Några förslag? Kommentarer?
Är min build helt crazy, överdriven; eller inte kraftfullt nog?
Tack hjärtligt att du orkat läsa allt det här, det är verkligen uppskattat!

EDIT: Har gjort en ny build. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Hej hopp! Nu blir det äntligen av! Nu ska jag bygge min första dator - helt själv!

Jag har förberett mig ganska ordentligt, letat reda på information och läst upp mig; samt tittat på diverse youtube videos. Jag känner mig taggad och redo! Så vad stoppar mig? Det är en ganska stor investering av pengar, så jag vill försäkra mig om att allting passar och det finns inga flaskhalsar eller någonting galet eller fel. Samt vill jag få lite råd om hur jag kan förbättra min build men hålla ungefär samma kostnad.

Här är det jag har just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3347575/2013-05-17

Vad jag ska ha datorn till: Gaming. Dom senaste spelen. Samt lite video rendering och redigering. Jag hade tänkt köpa till lite mer RAM vid ett senare tillfälle. Jag hade också tänkt OCa lite grann om något år för att kunna köra dom senaste spelen DÅ på max osv. Framtidssäkert vore ett plus.

Några förslag? Kommentarer?
Är min build helt crazy, överdriven; eller inte kraftfullt nog?
Tack hjärtligt att du orkat läsa allt det här, det är verkligen uppskattat!

Varför har du Windows 7 Professional ? Räcker inte home premium?
Du borde ta gtx 670 eller något billigt/begagnat 7970 om du har tur

Typ så, annars såg det bra ut tyckte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Hej hopp! Nu blir det äntligen av! Nu ska jag bygge min första dator - helt själv!

Jag har förberett mig ganska ordentligt, letat reda på information och läst upp mig; samt tittat på diverse youtube videos. Jag känner mig taggad och redo! Så vad stoppar mig? Det är en ganska stor investering av pengar, så jag vill försäkra mig om att allting passar och det finns inga flaskhalsar eller någonting galet eller fel. Samt vill jag få lite råd om hur jag kan förbättra min build men hålla ungefär samma kostnad.

Här är det jag har just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3347575/2013-05-17

Vad jag ska ha datorn till: Gaming. Dom senaste spelen. Samt lite video rendering och redigering. Jag hade tänkt köpa till lite mer RAM vid ett senare tillfälle. Jag hade också tänkt OCa lite grann om något år för att kunna köra dom senaste spelen DÅ på max osv. Framtidssäkert vore ett plus.

Några förslag? Kommentarer?
Är min build helt crazy, överdriven; eller inte kraftfullt nog?
Tack hjärtligt att du orkat läsa allt det här, det är verkligen uppskattat!

För en speldator på drygt 14 tusen så tycker jag att du har fokuserat lite fel på delarna, främst så har du valt ett svagt grafikkort. Jag har utgått från det mesta från din build men har uppdaterat den så du får mer spelprestanda för tyyyp samma peng http://www.inet.se/kundvagn/visa/3345119/2013-05-17
En liten fråga: har du tänkt koppla datorn till tv'n eller ska du bara köra med den skärmen?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Varför har du Windows 7 Professional ? Räcker inte home premium?
Du borde ta gtx 670 eller något billigt/begagnat 7970 om du har tur

Typ så, annars såg det bra ut tyckte jag

Oj! Jag tryckte nog fel när jag la till Win7. Det är Home Premium som jag ville lägga till. Tack för att du såg det. ^^ Jag kommer nog byta upp mig till ett 670 istället för ett 660. Tack för din insyn! (:

Skrivet av hersses:

För en speldator på drygt 14 tusen så tycker jag att du har fokuserat lite fel på delarna, främst så har du valt ett svagt grafikkort. Jag har utgått från det mesta från din build men har uppdaterat den så du får mer spelprestanda för tyyyp samma peng http://www.inet.se/kundvagn/visa/3345119/2013-05-17
En liten fråga: har du tänkt koppla datorn till tv'n eller ska du bara köra med den skärmen?

Builden du postade såg ganska bra ut, och nu i efterhand så håller jag nog med dig om att jag fokuserat lite fel på vilka delar jag valt. Jag ska plocka ihop en ny build och se om den blir något bättre. Tack så mycket!

Jag kommer nog bara köra på skärmen jag köper med, också. Jag äger ingen TV. (:

Permalänk
Medlem

Ett lite tips är ju att Haswell och 700 serien kmr inom kort

Annars hade jag köpt : http://www.inet.se/kundvagn/visa/3347661/forslag-d Har inte lagt till DVI kabel och något annat ett bättre val enligt mig

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Builden du postade såg ganska bra ut, och nu i efterhand så håller jag nog med dig om att jag fokuserat lite fel på vilka delar jag valt. Jag ska plocka ihop en ny build och se om den blir något bättre. Tack så mycket!

Jag kommer nog bara köra på skärmen jag köper med, också. Jag äger ingen TV. (:

Kom ihåg främst 2 saker
1) i en speldator är grafikkortet den viktigaste komponenten om du vill kunna maxa spel
2) ett dyrt moderkort ger ingen märkbar prestanda jämfört med ett billigare. Det som skiljer dem åt är antal platser med tex PCI-express slottar osv alltså fysiska egenskaper snarare än prestanda. Så det är bättre att spara in pengar på moderkortet och lägga det på grafikkortet eller en bra SSD.

Anledningen till att jag fråga om tv är att du valde med en HDMI-kabel. Det är en kabel som ger både ljud och bild i samma kabel, det betyder att du kommer få ljud i skärmens högtalare. Om du redan är medveten om detta så ignorera denna informationen men om inte så bör du vara medveten om att ljud i skärmar sällan är bra och det är ofta bättre att köra på separata högtalare om du redan har det. En HDMI-kabel ger faktiskt inte bättre bild än DVI som många lekmän kan tro - skillnaden är att det går ljud i kabeln också.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3347792/forslag-120hz-jaow om du vill ha ett 7970 och en 120hz skärm ( Sjukt bra flyt på skärmen, grymt om du spelar FPS spel)

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k
Fraktfritt Inet Citera för svar