Permalänk
Medlem

Hur få bort lillebror från datorn

Tjena! Jag har då en lillebror på drygt 3 år som sitter så ofta han kan (4-5h/dag) vid youtube och kollar massa filmer i HD. Detta är ganska irriterande eftersom det 1. Stjäl all bandbredd och 2.Han har högsta ljud på så det hörs intill mitt rum.

Jag har försökt snacka med mina föräldrar men då drar de bara att jag också sitter vid datorn mycket. Jag vet att pappa kommer bli väldigt sur när brorsan växer upp och bara sitter hela tiden. Vad ska jag göra?

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Inaktiv

Går han inte på dagis?

Permalänk
Medlem

Det skapade en likadan tråd för nästan 3 timmar sen, så svårt kan det inte vara att söka.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1210290...

Permalänk
Medlem

Lär honom hur man ändrar videokvalitén?

Och

Köp honom ett par hörlurar!

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner hans favoritfilmer/serier
2. Sätt upp en spellista i videospelaren på datorn
3. Sätt lösenord på webbläsaren
4. ???
5. Profit.

Permalänk
Medlem

Installera netlimiter och ge bror din halva kapaciteten av er max?
Köp honom ett par hörlurar?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Köpa en sådan treåring hörlurar? Det låter som en riktigt dålig idee! Han kommer ju kvadda hörseln på en vecka!

Säg åt honom att ha rimlig volym eller begränsa maxvolymen.

Permalänk

Gör som Ferrat sa eller så kan du köpa ett Comviq-modem och låta honom/dig använda det

Permalänk
Medlem

Umgås med, och sysselsätt honom istället för att själv sitta vid datorn.

Permalänk
Medlem

Génération perdue. 3 år. Seriöst? Flytta på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppe.-:

Det skapade en likadan tråd för nästan 3 timmar sen, så svårt kan det inte vara att söka.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1210290...

Såg den, men detta handlade inte som spel även om problemet är likadant

Skrivet av lsak:

1. Ladda ner hans favoritfilmer/serier
2. Sätt upp en spellista i videospelaren på datorn
3. Sätt lösenord på webbläsaren
4. ???
5. Profit.

Ska prova nr.1

Skrivet av Ferrat:

Installera netlimiter och ge bror din halva kapaciteten av er max?
Köp honom ett par hörlurar?

Netlimiter vet inte jag hur det funkar

Skrivet av Pluttiplikation:

Gör som Ferrat sa eller så kan du köpa ett Comviq-modem och låta honom/dig använda det

Också en bra ide, men ekonomin finns inte

Skrivet av TAG9217:

Umgås med, och sysselsätt honom istället för att själv sitta vid datorn.

Har försökt, men varje gång säger han att jag ska gå därifrån :/

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Génération perdue. 3 år. Seriöst? Flytta på honom.

Tack!!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Säg åt honom att göra som alla andra normala treåringar, leka med lego, springa runt och fightas med pinnar med kompisarna mm. ...

Permalänk

Köp han ett headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Såg den, men detta handlade inte som spel även om problemet är likadant

Ska prova nr.1

Netlimiter vet inte jag hur det funkar

Också en bra ide, men ekonomin finns inte

Har försökt, men varje gång säger han att jag ska gå därifrån :/

Ta ett seriöst snack med dina föräldrar då, som verkar vara inkapabla att begränsa honom.

Om de fortsätter envisas, försök få honom att fatta intresse för något vettigare än Youtube.

Permalänk
Avstängd

Om det är en stationär dator han sitter kan du väl ta och koppla av processor fläkten. Det kan du även göra på en bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Har försökt, men varje gång säger han att jag ska gå därifrån :/

men kom igen. jag har med en lillebror på 5 år (fast han beter sig yngre) som inte vill leka med mig ibland, utan bara sitter vid sin ipad. då är det bara ta bort ipaden och säga att vi kan bygga lego eller något istället. han lyder mig, och efter 20 sekunder är han jätteglad över att bygga lego istället.
barn lyssnar på äldre bara man vet hur man ska handskas med dom, så fråga dina föräldrar om hjälp om du inte vet hur du ska göra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

Säg åt honom att göra som alla andra normala treåringar, leka med lego, springa runt och fightas med pinnar med kompisarna mm. ...

Har gjort det, men det funkar inte så ofta

Skrivet av TAG9217:

Ta ett seriöst snack med dina föräldrar då, som verkar vara inkapabla att begränsa honom.

Om de fortsätter envisas, försök få honom att fatta intresse för något vettigare än Youtube.

Så fort jag snackar med mina föräldrar så hänvisar de till att jag sitter vid datorn också, även om skillnaden är 10 år

EDIT: koppla ur cpufläkten är inget alternativ eftersom det är föräldrarnas dator

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Köp han ett fett lego, problem solved i några timmar...

Permalänk
Medlem

3år och sitter 4-5h om dan. Oj, När jag var liten och vi skaffade vår första dator(föräldrarna) Då var jag kanske 6+ eller något. Jag var glad om jag fick sitta 1h per helg. Goa tider med mycket fifa 98! Tycker du ska ta ett snack med dina päron eller något.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mack3h:

Har gjort det, men det funkar inte så ofta

Så fort jag snackar med mina föräldrar så hänvisar de till att jag sitter vid datorn också, även om skillnaden är 10 år

EDIT: koppla ur cpufläkten är inget alternativ eftersom det är föräldrarnas dator

Undrar om de har samma inställning till Alkohol.. Hänvisa till att de dricker så borde du ju få också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

3år och sitter 4-5h om dan. Oj, När jag var liten och vi skaffade vår första dator(föräldrarna) Då var jag kanske 6+ eller något. Jag var glad om jag fick sitta 1h per helg. Goa tider med mycket fifa 98! Tycker du ska ta ett snack med dina päron eller något.

Kanske råkade överdriva lite, skullle nog tippa på runt 1-2h, det beror. Ibland kliver han gärna av och leker med oss men andra gånger så är det nä-nä

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Har gjort det, men det funkar inte så ofta

Så fort jag snackar med mina föräldrar så hänvisar de till att jag sitter vid datorn också, även om skillnaden är 10 år

Vad gör dem själva när han sitter vid datorn?

Få honom intresserad av programmering eller något liknande, så kan han ju sitta vid datorn och du slipper att han slukar all bandbredd. Så tränar han ju sitt logiska och kognitiva tänkande samtidigt.

Annars får du väl lägga in netlimiter på hans dator och begränsa honom den vägen, alt begränsa hans mac-adress i routern.

Permalänk

De som behandlas med respekt svarar med respekt.

Istället för att förstöra datorn eller låsa internet, så kan du uppmuntra honom att leka lego med dig som någon äldre skrev. Låt han spela lite då och då bara.

Permalänk
Medlem

Föregå med gott exempel o gör något tillsammans. Något som din bror tycker om att göra. Sen kan du ju lära upp honom lite o styra hans beteende lite framför datorn.
Tror nog dina föräldrar verkar vara lite lata och tycker det är skönt att han "har något att göra" så de får tid över till sig själva.
Det var längesen jag var liten så jag vet inte om det är vanligt i dagens samhälle att man gör så här som förälder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Vad gör dem själva när han sitter vid datorn?

Få honom intresserad av programmering eller något liknande, så kan han ju sitta vid datorn och du slipper att han slukar all bandbredd. Så tränar han ju sitt logiska och kognitiva tänkande samtidigt.

Annars får du väl lägga in netlimiter på hans dator och begränsa honom den vägen, alt begränsa hans mac-adress i routern.

De är mest ute i köket eller så bygger de där ute, han gillar att vara ute ibland när släkten är här

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte mer än drygt 20, men va fan. Det var bättre förr.
Är detta normen numera? När jag var tre var det bygga sandslott, leka med bilar, slåss med pinnar, gud vet vad.

Menmen, det finns lite alternativ.
1: Stäng av honom helt och hållet via routern (MAC-filtrering eller så), men då antar jag det blir ett jävla liv.
2: Netlimiter, ge honom extremt låg bandbredd så att YouTube blir odrägligt långsamt.
Detta gör honom bara en tjänst. Installera det och försök dig på att konfigurera det. Till slut lär han göra som alla
andra normala treåringar.
3: Ta någon komponent eller något så att datorn slutar fungera helt, men då antar jag att det återigen kan bli ett jävla liv.
4: Netlimiter kan du också begränsa tiden tror jag. En timme max eller något.
5: Ta någon timme någon dag och visa honom runt på andra roliga aktiviteter bortanför en datorskärm.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Mack3h:

Kanske råkade överdriva lite, skullle nog tippa på runt 1-2h, det beror. Ibland kliver han gärna av och leker med oss men andra gånger så är det nä-nä

Men sitter du mer än honom? Om han leker med vänner eller leksaker ibland och inte sitter vid datorn varje dag så är det väl ingen fara. Men om han sitter varje dag är det inte bra. Men låt honom sitta vid datorn ibland, eller förstöra han ditt internet helt?

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Nu är jag inte mer än drygt 20, men va fan. Det var bättre förr.
Är detta normen numera? När jag var tre var det bygga sandslott, leka med bilar, slåss med pinnar, gud vet vad.

Menmen, det finns lite alternativ.
1: Stäng av honom helt och hållet via routern (MAC-filtrering eller så), men då antar jag det blir ett jävla liv.
2: Netlimiter, ge honom extremt låg bandbredd så att YouTube blir odrägligt långsamt.
Detta gör honom bara en tjänst. Installera det och försök dig på att konfigurera det. Till slut lär han göra som alla
andra normala treåringar.
3: Ta någon komponent eller något så att datorn slutar fungera helt, men då antar jag att det återigen kan bli ett jävla liv.
4: Netlimiter kan du också begränsa tiden tror jag. En timme max eller något.
5: Ta någon timme någon dag och visa honom runt på andra roliga aktiviteter bortanför en datorskärm.

Alla dessa tips låter riktigt bra, har typ 3 lådor med lego + ett helt rum dedikerat för lek. Visserligen för när jag var liten menmen.
När han leker med bilar så är det ofta i köket, och då blir farsan sur på att han snubblar :S

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk

Du skulle ju kunna gå ut själv och leka? Varför ska du sitta inne och spela medans han inte får det? Jag vet att det är stor åldersskillnad, men det betyder ju inte att du får sitta inne men inte han