Permalänk

Dator stängs av när den används

Hej!

Jag är ny på forumet och behöver hjälp med något jag inte kan lista ut själv. När jag använder min dator (gammal, från ungefär 2006-2007) så stängs den av, av sig självt.
Det är mest när jag spelar, vilket har blivit omöjligt att göra dom senaste dagarna. Allt från spel till Guild Wars till spel som Minecraft. Inget funkar, datorn kan till och med stängas av om jag sitter på browsern och pratar i skype samtidigt.
För ett par månader sedan hade jag mycket strul med mitt grafikkort, men efter många ominstallationer av drivrutiner så löste sig det.
Kan det vara att grafikkortet håller på ge upp? Detta är högst frustrerande så jag skulle uppskatta snabba svar!

Tack i förväg /Fredrik

Permalänk

Mycket damm i datorn? Kanske blir för varmt? Öppna gärna upp datorn och kolla efter, försök att damma av.

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på din CPU/GPU. Kan vara så att det blir för varmt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Går snabbare om vi visste mer om datorn.
Vad är det för märke modell och ålder på nätagget och vilket grafikkort kör den med?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min dator när jag spelade LoL på high, men när jag sänkte till low har det fungerat igen. Prova att sänk inställningarna och om det funkar då är det nog att den är för gammal och klen. Prova att dammsuga den för dammet kan göra att den blir varm och sen stängs av.

Permalänk
Skrivet av Voxine:

Har samma problem med min dator när jag spelade LoL på high, men när jag sänkte till low har det fungerat igen. Prova att sänk inställningarna och om det funkar då är det nog att den är för gammal och klen. Prova att dammsuga den för dammet kan göra att den blir varm och sen stängs av.

Bra tips du tillförde, att datorn stängs av har inget med vilka inställningar man använder i spel mer att kanske nätagget är påväg att ge upp och att dammsuga datorn är inget som rekomenderas om man inte vill förstöra alla komponenter..

Permalänk
Medlem

nätagget till 90 procent låter det som

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Bra tips du tillförde, att datorn stängs av har inget med vilka inställningar man använder i spel mer att kanske nätagget är påväg att ge upp och att dammsuga datorn är inget som rekomenderas om man inte vill förstöra alla komponenter..

I hans fall så handlade det förmodligen om att datorn överhettades eller dylikt vid hög load, och att det fixades med att sänka grafikinställningarna så datorn inte belastades lika mycket. Om det var så, så spelar det visst roll vilka inställningar han kör med.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500