Activision ser osäker framtid i nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Att döma av resultatet för undersökningen verkar det vara PC man ska satsa på. Tänk om de kunde lyssna så vi slapp alla dessa jävla konsolportar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om vad Activision tror? Med tanke på deras spelportfölj tycker jag att dom rent allmänt ska vara väldigt tysta om vad framtiden har att erbjuda marknaden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Konsolerna kommer alltid att leva anser jag, av den enkla anledningen av att ett spel inte bara ska kunna spelas med hjälp av touch, vilket är surfplattorna och telefonernas fördelar. Konsolerna drar fördel av att dom bara har en enda huvudsaklig uppgift och det är att leverera spelkvalitet, dvs. koncentrerade på en sak...inte flera.
Hemma hos mig kommer en konsol aldrig att få lämna plats för nånting annat, den har sin givna plats. Oavsett vilken plattform jag än föredrar, vidare är inte hårdvaran det viktigaste i en konsol, tvärtom så handlar allt om känslan. Min nuvarande konsol är ett perfekt exempel, har haft XBOX 1 & 360, PS1, PS3, Wii etc. Den som har gjort störst intryck på mig under alla år och som jag använder nu är utan tvekan Dreamcast, oförglömliga speltitlar, online-läge och allt annat godis. Synd bara att den fick så kort levnadstid i kampen mot PS2. Det är så mycket roligare än när jag spelade dom vanliga mainstream-titlarna på PS3 eller 360, Forza Motorsport, Final Fantasy eller whatever.

Det gav eller ger mig helt enkelt inte samma känsla som förr, på den tiden då man var tvungen att blåsa rent insidan på konsolen och kassetten innan man kunde spela, på den tiden man var tvungen att spara sina framgångar på ett minneskort istället för på den inbyggda hårdisken. På den tiden scart var den vanligaste bildkällan, och inte HDMI. På den tiden handkontrollerna hade sladdar och man fick dom sk. nintendo-tummarna.
Allt sitter inte i hårdvaran och touchen, jag spelar med hjärta och känslor istället för att stirra mig blind på specsen, fan vad mycket roligare jag har i vilket fall.
Nej fan, jag tor jag tar och bjudar hem mig ett NES härnast och kanske ett SNES efter det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför är smartphones och tableter konkurrenter till PC och konsoler? Går det spela Battlefield 3 på en telefon? Nej precis.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken spelplattform föredrar du?
PC/Linux

+1

Skrivet av Atlas Tasume:

Som jag sagt förut. Finns ingen plats för spelkonsoler i framtiden. PC tar toppsegmentet medans mobila enheter tar över casual. Då får vi äntligen renodlade PC spel och casual spelarna slipper bli låsta till en tillverkare (Tänker Android som stort som många tillverkare kör med jämför med Xbox som endast Microsoft styr eller Sony med Playstation). Det blir en vinst för alla.

Ut med konsoleländet, det är hög tid för det.

Njaa.. Vi kommer kanske att få se intressanta hybrider i framtiden. Valve håller ju på och skapar något konsol-aktigt baserat på Linux som antagligen kommer att vara fullt kompatibelt med Linux spel åt båda hållen.
Konceptet bakom hårdvaran i konsoler är ju ett rätt bra koncept, men dess låsta natur är ju där många av problemen uppstår. Så en låda i liknande storlek som uppdateras betydligt oftare (då spelen alltid är kompatibla) utan alla spärrar som vanliga konsoler har är nog en mycket bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att döma av resultatet för undersökningen verkar det vara PC man ska satsa på. Tänk om de kunde lyssna så vi slapp alla dessa jävla konsolportar.

Jo, det hade varit trevligt.
Dock säger inte denna undersökningen mycket om marknaden i sin helhet då den görs på en mycket PC-centrisk hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att döma av resultatet för undersökningen verkar det vara PC man ska satsa på. Tänk om de kunde lyssna så vi slapp alla dessa jävla konsolportar.

Och du är inte det minsta förvånad över det resultatet här på SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken spelplattform föredrar du?
PC/Linux

Hur fan kan man föredra Linux som spelplattform när i stort sätt hela industrin tar avstånd från det med bara ett fåtal företag som ger stöd? Man måste verkligen älska ett fåtal spel som fungerar i Linux för att överväga att köra Linux på sin speldator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

själv föredra jag ett par kalla i soffan på helgerna framför min 60tum plasma & hemmabio system + xbox så klart...
PC använder man till vardags.

Permalänk

Även om jag alltid kommer vara en PC gamer i hjärtat kan jag inte komma undan hur mycket skönare det är att lägga sig i soffan och spela lite ps3/xbox. Känns så mycket mer avslappnat är vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

+1

Njaa.. Vi kommer kanske att få se intressanta hybrider i framtiden. Valve håller ju på och skapar något konsol-aktigt baserat på Linux som antagligen kommer att vara fullt kompatibelt med Linux spel åt båda hållen.
Konceptet bakom hårdvaran i konsoler är ju ett rätt bra koncept, men dess låsta natur är ju där många av problemen uppstår. Så en låda i liknande storlek som uppdateras betydligt oftare (då spelen alltid är kompatibla) utan alla spärrar som vanliga konsoler har är nog en mycket bra ide.

Precis. Hos många kommer pc:n istället försvinna till förmån för surfplattor för nyhetskonsumtion och liknande, medan xboxet/ps3 tar över gaming, tv-tittande etc.

Så Activision - börja gör riktiga pc-spel istället. Annars kommer ni tappa överallt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför är smartphones och tableter konkurrenter till PC och konsoler? Går det spela Battlefield 3 på en telefon? Nej precis.

Diablo 3 skulle man kunna porta utan att förlora något. Spelet är redan så enormt förenklad och nerdummat att det är sjukt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

PC.
Framtiden är oculus rift + pc (samt vanlig skärm (för surfande/enklare installationer)).
Utbytbar hårdvara är ett måste.

Permalänk
Medlem

Är det konsollers fel att spel som Baldur's Gate och PlaneScape har dött ut?

Permalänk

Jag förstår inte, vad och vilka är det som hellre spelar spel på en telefon/platta än på en konsol?
Argumentet är bara dumt och jag funderar om det är den nya generationen som inte riktigt förstår.

Att spela på en surfplatta ger ju absolut ingenting, endast toalettunderhållning när man klämmer -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bara jag som verkar tolka uttalandet lite annorlunda, men det jag tänker på när jag läser Bobby Koticks uttalande handlar inte så mycket om att battlefield kommer komma på tablets istället eller något sådant. Snarare är det väl så att hushållens ekonomi endast tillåter inköp av elektronik för en viss summa per år och när förra generationens konsoler lanserades så var köpsuget inte så stort för mobiler i förhållande till en ny konsol samtidigt som tablets inte ens fanns. Införs fler tekniska prylar med lite högre pris som folk har sug efter så blir det mindre kvar till att köpa konsoler för. De flesta har säkert fortfarande råd med en konsol, men jag tror inte att teknikinköpsdelen per hushåll/år kommer skjuta i höjden när konsolerna släpps. Många köper troligen antingen en konsol eller en pekplatta eller mobil under ett halvår. Inte alla tre. Från ett intresse/kostnadsperspektiv är det större konkurrens mellan de dyra inköpen av plattformarna helt enkelt.
Det är alltså inte spelen i sig som är make or break som jag förstår det. Man måste som konsument ta sig råd att köpa in plattformen innan spelen kan börja säljas. Och här ser konkurrensen annorlunda ut idag.
De nya konsolerna kommer säkerligen komma ut i folks hem efter hand. Men det är viktigt för spelföretagen att detta går fort, annars säljer deras första titlar för de kommande konsolerna inge vidare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mja, har svårt att se hur standalone lådorna skall kunna VÄXA in i folk. De behöver sociala fuktioner och ett OS, dessutom bra (unikt?)kodade spel.
Ett steg i rätt riktning är givetvis (standard?) x86 komponenter, men då återstår frågan, varför behövs en slutet litet ecosystem för enbart spel? Vem vill betala alla dessa kostnader som detta eco-system MÅSTE belasta sina kunder på ena eller andra sättet.

Så, nej strategisk borde de försvinna då bärbart kommer accelera hårdvarumässigt in i detta segment.

Permalänk
Medlem

Släpp Forza och/eller Gran Turismo till PC så försvinner meningen med konsoler för mig.

Permalänk
Medlem

Visst, mobila enheter blir allt kraftfullare, men de konkurrerar definitivt inte i samma område när det gäller spel.

Det jag tror han mer syftade på är att folk med begränsad budget kanske väljer att spendera 4000 på en surfplatta istället för att köpa en konsol. Men vem vet, jag kanske fattar fel.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Även om jag alltid kommer vara en PC gamer i hjärtat kan jag inte komma undan hur mycket skönare det är att lägga sig i soffan och spela lite ps3/xbox. Känns så mycket mer avslappnat är vid datorn.

Sant, men detta är även en av de ända anledningarna jag någonsin skulle köpa en konsol. Det går väl annars även att koppla en kontroll till PC:n, fast då lär man ju förlora mot alla andra som använder mus/tangentbord. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det är ju liksom inte så att jag väljer bort konsoler eller datorn bara för att jag har en smartphone eller surfplatta. Tar ju inte upp mobilen när jag inte har något att göra hemma, då blir det ju alltid datorn eller en spelkonsol. Känns fel att tro att smartphones/surfplattor kommer ta över spelindustrin då de är väldigt otympliga att spela på.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Hur fan kan man föredra Linux som spelplattform när i stort sätt hela industrin tar avstånd från det med bara ett fåtal företag som ger stöd? Man måste verkligen älska ett fåtal spel som fungerar i Linux för att överväga att köra Linux på sin speldator.

Det börjar se ljusare ut nu när Valve verkar satsa rätt hårt på Linux.

Jag är ingen hardcore gamer, utan en som mest spelar lite då och då.
Det spelet jag spelar mest är Tibia, och där finns en native Linux client.
Andra spel som jag spelar är ofta gratis open source spel som Nexuiz, Warsow, etc och då finns också native Linux client.
Annars brukar jag kunna köra andra spel som Half-Life 2 och Portal 2 med Wine, men nu kommer dom spelen native till Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimicro:

Det är ju liksom inte så att jag väljer bort konsoler eller datorn bara för att jag har en smartphone eller surfplatta. Tar ju inte upp mobilen när jag inte har något att göra hemma, då blir det ju alltid datorn eller en spelkonsol. Känns fel att tro att smartphones/surfplattor kommer ta över spelindustrin då de är väldigt otympliga att spela på.

Mja. Artikeln handlade inte riktigt om att någon påstått att mobiler och surfplattor kommer ta över spelindustrin. Uttalandet såg något annorlunda ut. Skrev lite om det i mitt förra inlägg några poster upp.
Och självfallet finns det en stor skara konsumenter som dig som sitter fullkittade med allt av det senaste eller åtminstone har en plattform av varje sort. Men tillverkarna räknar även in en väldigt stor grupp som inte köper in allt av det senaste och för denna skara har utbudet av plattformar ökat samtidigt som att denna grupp kanske inte kommer lägga mer pengar än tidigare på teknik. Konkurrensen har definitivt blivit hårdare här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Är det konsollers fel att spel som Baldur's Gate och PlaneScape har dött ut?

Du vet väl att det var konsolernas förtjänst att spel som Baldurs Gate skapades. Var otroligt populärt med RPGn till NES och SNES och det är fortfarande populärt med RPGn till konsoler.
PC spelare vill inte ha svåra eller utmanande RPGn utan väljer främst lättare spel som D3 och det är därför så många klagade på att Dark Souls var för svårt när det släpptes till PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hur fan kan man föredra Linux som spelplattform när i stort sätt hela industrin tar avstånd från det med bara ett fåtal företag som ger stöd? Man måste verkligen älska ett fåtal spel som fungerar i Linux för att överväga att köra Linux på sin speldator.

För att de spel som finns presterar bättre i Linux, för att man slipper betala microsoft-skatt för att kunna spela, för att steambox kommer snart vilket innebär mycket fler spel till linux och troligtvis även exklusiva titlar, och för att hela Linux-ekosystemet är underbart jämfört med windows.

Dessutom är det väl ingen som aktivt tar avstånd från linux, däremot är det många som inte tar ställning alls.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Nog hotar telefoner och plattor konsolmarknaden men då är det väl casual i huvudsak vi snackar om? Vilket vettig "riktig" gamer skulle seriöst plöja ner timmar i soffan sittandes med en surfplatta och spela casual-skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det börjar se ljusare ut nu när Valve verkar satsa rätt hårt på Linux.

Jag är ingen hardcore gamer, utan en som mest spelar lite då och då.
Det spelet jag spelar mest är Tibia, och där finns en native Linux client.
Andra spel som jag spelar är ofta gratis open source spel som Nexuiz, Warsow, etc och då finns också native Linux client.
Annars brukar jag kunna köra andra spel som Half-Life 2 och Portal 2 med Wine, men nu kommer dom spelen native till Linux.

Visst ser det ljusare ut, speciellt nu när Valve har sagt sitt om Windows, men jag känner att Linux inte fått tillräckligt bra fäste än för att peta ner Windows från tronen, men det är vad jag tycker Är man ingen hardcore gamer så kanske Linux funkar bra. Har ju trots allt ett bra stöd från indie-utvecklarna. Men vill man spela dom senaste stora titlarna så är Windows ett måste.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag "hotet" från iOS och Android bara är positivt!
Folk lär sig betala för spel och fler spelar. Underlaget och intresset blir alltså större och det gynnar alla, även de gamla rävarna. Om de nya konsolerna sen prissätts rätt/lågt tillsammans med intressanta titlar så kommer många av de nya spelarna att även köpa en konsol. För vill man ha seriösa spel så är det konsol som gäller, bärbart i all ära men det är ett annat användningsmönster och premisser med de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du vet väl att det var konsolernas förtjänst att spel som Baldurs Gate skapades. Var otroligt populärt med RPGn till NES och SNES och det är fortfarande populärt med RPGn till konsoler.
PC spelare vill inte ha svåra eller utmanande RPGn utan väljer främst lättare spel som D3 och det är därför så många klagade på att Dark Souls var för svårt när det släpptes till PC.

Många klagade på Dark Souls för att porten kan vara den sämsta som någonsin har gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske bara jag som verkar tolka uttalandet lite annorlunda, men det jag tänker på när jag läser Bobby Koticks uttalande handlar inte så mycket om att battlefield kommer komma på tablets istället eller något sådant. Snarare är det väl så att hushållens ekonomi endast tillåter inköp av elektronik för en viss summa per år och när förra generationens konsoler lanserades så var köpsuget inte så stort för mobiler i förhållande till en ny konsol samtidigt som tablets inte ens fanns. Införs fler tekniska prylar med lite högre pris som folk har sug efter så blir det mindre kvar till att köpa konsoler för. De flesta har säkert fortfarande råd med en konsol, men jag tror inte att teknikinköpsdelen per hushåll/år kommer skjuta i höjden när konsolerna släpps. Många köper troligen antingen en konsol eller en pekplatta eller mobil under ett halvår. Inte alla tre. Från ett intresse/kostnadsperspektiv är det större konkurrens mellan de dyra inköpen av plattformarna helt enkelt.
Det är alltså inte spelen i sig som är make or break som jag förstår det. Man måste som konsument ta sig råd att köpa in plattformen innan spelen kan börja säljas. Och här ser konkurrensen annorlunda ut idag.
De nya konsolerna kommer säkerligen komma ut i folks hem efter hand. Men det är viktigt för spelföretagen att detta går fort, annars säljer deras första titlar för de kommande konsolerna inge vidare.

Helt rätt, vad de flesta missat är precis som du säger. Plattor och telefoner konkurrerar om hushållens pengar. Telefoner och plattor kostar lika mycket eller mer än en spelkonsol och man kan köpa 10-20 spel till sin telefon för priset av ett konsolspel. Helt enkelt, det är konkurrens om hushållens digitala nöjesköp.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards