Hur svårt och dyrt vore det att göra något liknande detta (fast på mindre skala)

Permalänk

Hur svårt och dyrt vore det att göra något liknande detta (fast på mindre skala)

http://imgur.com/a/dqShV

Bland det coolaste jag sett när det kommer till hem. Nu förstår jag att detta antagligen är svindyrt, men hur möjligt är det att göra något liknande på en mindre skala och för en mindre lägenhet?

Vart börjar man liksom? Krävs det enorma kunskaper inom datavetenskap/kunskap eller är detta något man kan trixa ihop själv?

Länkar till liknande projekt eller projektloggar som är liknande detta är även det väldigt uppskattat!

MvH
Britta

Permalänk

förstår inte riktigt vad du undrar över allt jag ser är ett hem nätverk med lan rum e det det du undrar över så e det inte svårt alls

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Hmm, hårdvaran är väll inte helt billig, men ser mest ut att vara hemslöjd i övrigt. Med grundläggande kunskaper är det inte speciellt svårt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

de som kan kosta e de stolarna de har hehe

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Hmm, hårdvaran är väll inte helt billig, men ser mest ut att vara hemslöjd i övrigt. Med grundläggande kunskaper är det inte speciellt svårt.

Tack för informationen. Försöker googla runt och hitta olika sidor med information, tex avsforum.com, några fler tips om hemsidor där man kan hitta projektloggar och liknande för sånna här projekt?

MvH
Britta

Permalänk
Inaktiv

Det enda häftiga han gjort är att använt en HDMI - till cat6 adapter för att få längre räckvidd på bildsignalen. Förstår inte varför det skulle krävas kunskaper inom datavetenskap öht?

Sen har han lagt sina datorer i en snygg låda i källaren

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilka punkter du ville ha, allt utom vSphere servern är nog ganska enkelt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är några dator i ett rack skåp med långa kablar Det är inte så dyrt 2-5k + priset för datorerna + skärmar
Sen har vi vSphere servern Den drar upp Priset mer, mycket mer

Permalänk
Medlem

vspheren tror jag inte du har något behov av för det grundläggande i den setupen. Det som verkar dyrt är DVI - CAT adaptrar. Dom verkar gå på en rejäl slant. I övrigt är det inte några direkta konstigheter.

Rackchassin med vanliga datorer i som står i ett skåp i källaren.
-USB förlängare
-DVI-CAT

kabellölsningarna i övrigt var ju stuprännor och kabelstrumpa.

allt monterat på vägg istället för i bordet.

Något mera du fungerade på?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Tackar för alla svar!

Trodde det skulle vara mer komplicerat, såg så ut vid första anblick. Förstår nu att allt utom vspheren är någorlunda lätt att fixa!

DVI-CAT adaptrar verkar vara lite dyrare. Är det möjligt att köra en upplösning på 2560x1440 över en DVI to CAT lina på 10-15meter?

Permalänk
Medlem

Skaffa sig en massa pengar sen köpa massa långa kablar och ett rackskåp och sen hyra in sjukhusstädarna från ditt lokala sjukhus för att få den där extremt rena sjukhuskänslan som finns därinne

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB