Nostalgi, jag blev bara så nostalgisk här på kvällssidan. Fyll gärna på...

Permalänk
Medlem

Nostalgi, jag blev bara så nostalgisk här på kvällssidan. Fyll gärna på...

Jag kommer ihåg en annons där det såldes en Pentium Olivetti, det var samtidigt som jag fick min första PC i julklapp. Kanske jag var 15-16 år då. Ja jäklar vilka grejer det var. Kommer ihåg så väl när morbror kom med Pluspaketet till Windows 95 och jäklar va snyggt det blev Kom också ihåg när jag jag köpte mer ramminne till grafikkortet. Var det 1mb till eller var det två mb till. Ett S3-kort har jag för mig det var i alla fall. Sen när en polare kom med ett piratkopierat Quake, God dam!

Ja så där kan man hålla på hur länge som helst. Första coola testprogammet (hjälp mig, vad hette det, var i 3d med robotar, Duke Nukem, Unreal, Phantasmagoria-kvällarna, Full Throttle, Carmageddon, Final Fantasy 7 i helt galen blandad ordning men ändå.

Åhhhh dessa underbara gejmingår

Barbarian på C64, Last Ninja, Rambo och en jäkla massa andra spel som jag inte kommer ihåg namnen på nu.
Första Zelda på NES
Alla Coop-spel på Supernintendo. Chronotrigger, Secret of Mana, Secret of Evermore.
Quake och alla roliga LAN
Vem kan glömma Warcraft och Age of Empires på alla LAN...OMG!
Ja just ja, Descent kommer jag ihåg också, sjukt kul.

Sen första kontakten med Voodookorten, Quake med 3dfx Voodoo i 800x600 med sjukt bra flyt. Kommer ihåg när jag såg det första gången när en polare hade köpt. "Vad har du gjort? Vad är det för spel?" "Sjukt snyggt!" Några av de ordval som spontant dyker upp i mitt minne. Dagen efter så hade jag och två till köpt också

Battlefield 1942, sjukt kul på LAN
Everquest på skolan, mitt första och enda MMORPG...på den tiden man var tvungen att göra allt själv, inga guider och forum då inte. Vilken underbar tid!

Ja så underbart det var med spel en gång i tiden.

Ja som sagt, fyll på.

ÄLSKA GAMING!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Är tyvärr för ung så var inte riktigt med "från början".

Men Aliens vs Predator när det var ganska nytt, var inte så gammal. Spelade ensam i källaren.. får nästan rysningar. Det var ren skräck.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Fick mitt egna första tv-spel (Nintendo 64) När jag var 8 bast och shit alltså. Har det kvar än idag och kopplar in för att kolla om det lever ibland!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Det är lite synd att man är lite väl ung.

Annars var Age Of Empires II ett jäkligt roligt spel! Spelade det flera tusen timmar!

Lätt det bästa lan spelet!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Första coola testprogammet (hjälp mig, vad hette det, var i 3d med robotar

Kanske Final Reality:

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

"Mech" eller något åt det hållet tror jag ts tänker på ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Jag var runt 6-7år, vi var hemma hos min kusin som hade fyllt år för någon vecka sedan för att fira honom.
Det var här jag fick uppleva NES för första gången, jag satt och tittade på när de äldre spelade och även jag fick spela lite då och då, efter några tim så var det ju dags att åka hem.
Mamma kom och sa att det var dags att åka hem och lägga sig pga skola dagen efter, jag blev ju självklart förtvivlad då jag ville vara kvar och spela mera och bad om att få stanna kvar men icke.

Eftersom jag själv snart fyllde år sa då min mor "kommer du med hem nu så ska du få en present i förskott"
Det gjorde ju det hela lite lättare att följa med hem och när jag väl kom hem fick jag då min present som jag vart lovad, en stor fyrkantig låda som inte var allt för tung.
Började riva av pappereret och såg snart vad det var, ett NES!! med 2xhandkontroller 1x zapper mario/duckhunt.
Ni kan ju tänka er vilken lycka detta var, ingen av mina kompisar hade något sådant här så när jag dagen efter berättade detta i skolan var det ingen som trode mig

Har tyvärr inte kvar grejjerna, mitt NES försvan när jag flyttade hemmifrån för snart 10år sedan och spelen har jag dock sålt.
Fick runt 10.000kr för de 7spel jag hade då det var originalkarton och hela köret.

Vilka tider, hoppas jag någon gång ska kunna ge min son den samma upplevelse

Permalänk
Medlem

load "*",8,1

Permalänk
Entusiast

Tarzan "The game" 1999 på vår första dator som 4-åring (Det skall börjas tidigt!). Det är guldminnen!
Kommer ihåg hur jävla läskigt jag tyckte att det var när man var tvungen att möta tigrar och speciellt med bakgrundsmusiken som kickade in då

Här är det! : http://youtu.be/2r81FRsZl3I?t=8m47s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Tarzan "The game" 1999 på vår första dator som 4-åring (Det skall börjas tidigt!). Det är guldminnen!
Kommer ihåg hur jävla läskigt jag tyckte att det var när man var tvungen att möta tigrar och speciellt med bakgrundsmusiken som kickade in då

Här är det! : http://youtu.be/2r81FRsZl3I?t=8m47s

Inte för att vara sån, men är du född 1995 så är du ungefär 15 år för ung för den här tråden :E

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Sen första kontakten med Voodookorten, Quake med 3dfx Voodoo i 800x600 med sjukt bra flyt.

Jag körde dubbla Voodoo 2 med ett ATI Xpert@Work som host-kort, så jag kunde köra glQuake i 1024x768. Polarna var avis som satan!
Minns hur SLI-bryggan bestod av en VGA-kabel på utsidan av chassit, mellan voodoo-korten

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

Inte för att vara sån, men är du född 1995 så är du ungefär 15 år för ung för den här tråden :E

1995 stämmer, vart är åldersgränsen? Själv tycker jag att minnen från 10+ år sedan får räknas in som "Retro" men visst kan man ha egna mått...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

1980 ska man vara född,
jag är 10 år för ung (1990).

Nåväl, vad är en bal på slottet?

Själv minns jag år 1998, då jag fick min första spelkonsol.
PLAYSTATION 1 !!!

Till denna fick jag ett spel, där man var en gubbe som skulle skjuta ihjäl gröna monster, och man gick genom olika banor.

En sak som var lite rolig med det spelet, var att på en nivå så fanns det ett räcke.
Om man gick med gubben mot det räcket, så fastnade han där och det såg ut som om han knullade,^^
tills man pulade till, och styrde bort honom.

Herregud vilka gjutna minnen från den fina tid då man var ung.

EDIT: Jag minns även en spelkonsol jag fick av mor, som jag hittade på en loppmarknad.
Det var en stor plastkasett man satte i, och så fanns det blandannat pong som man kunde spela.
Kontrollerna hade bara en styrspak-joystick, och så satt man där och tävlade om vem som kunde studsa tillbaka den fyrkantika bollen flest gånger.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

warcraft 2 fickman på som 10 års dag. innan dess hade man ju fixat till sig doom 2 föreldrana var ju lagom glada när dom insåg vad det var jag använde datorn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Exakt, final reality menade jag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Fick min första spelkonsol (NES) julen 1988. oj,oj vilka minnen... Punch Out, Metroid, Zelda 1 & 2, Super Mario Bros. 1 & 2, Life Force.. Bara nämner några spel som man spenderade många timmar på..

Visa signatur

Dator 1: Asus STRIX Z270H GAMING / i7 7700K / 1250W / 32GB DDR4 / 250GB+500GB SSD / GTX 1080
Dator 2: MSI A88XI AC / A10 7850K / 500W / 16GB DDR3 / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

C64 dino egg det var bra grejor. Sen har jag haft nes och
Snes. Fick aldrig någon pc men mac fick jag men kommer inte ihåg
vad spelen heter.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Sega Genesis <3
Sonic, Streets of Rage, M.J. Fanns ett till spel som jag spelade väldigt mycket, man tävlade med motorcyklar och kunde slå varandra med en kofot...

Permalänk
Medlem

Hade inget eget NES så lekte med kompisar som hade. Lyckades tjata och tjata på en kompis pappa och fick låna hem deras i ett dygn haha. Zeldaspelen. Ettan och tvåan på NES. Fick ett Gameboy (första) med Tetris och Tennis av mamma på Tenerifa när jag var 8. Kunde inte slita mig.

Fam. skaffade en Pentium 75 mhz. Det var revolutionerande teknologi. Kostade 25k då vilket måste vara en jädrans massa pengar med dagens mått. Flera av småstadens "datakillar" började komma hem till mig för att leka. Det spelades Hexen och massa häftiga spel.
Det drogs telekabel på 15 meter, vi fick öppna dosor och flytta kablar. 2400 baud-modem stort som en PS3 slim. Ringde upp BBS'er och tankade en .bmp bild med en halvnaken Agneta Sjödin. Det tog en halv dag men vad high tech det var. Pappa var vansinnig att vi blockade telelinjen sådana stunder. Roligaste BBS:en låg i grannkommunen, och på den tiden var det dyrt att ringa när det inte var lokalsamtal, särskilt dagtid. Några polares familjer skaffade ISDN med dubbla linjer några år senare. Gjorde modfiler och lyssnade på MIDI med det då grymma Soundblaster (8?). Lärde mig otroligt mycket om datorer av de här killarna...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Ja nu när ni snackar så kommer man ju på fler spel. Hexen och Heretic till PC var ju några spel man nötte också. C&C Red Alert också. Fick det i julklapp och nötte igenom det på lovet, jäklar vilket roligt spel.

Ja just ja...Heroes of might and magic serien också. Gud så underbart spel!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

1995 stämmer, vart är åldersgränsen? Själv tycker jag att minnen från 10+ år sedan får räknas in som "Retro" men visst kan man ha egna mått...

Det här är en tråd för alla oldschool gamers som var med ungefär när spelindustrin föddes Du och jag får vänta 10 år innan vi får kommentera

Permalänk
Medlem

Första spelet som jag kommer ihåg att jag nötade var Resident evil 3 och jag var så jävla rädd! Sen spelade jag också en hel del Crash bandicoot!

Det var bra tider de!
Spelade också Tibia något år innan 2000 (Då jag och brorsan fick ett Playstation one).
Spelar fortfarande Tibia till och från, 14 år senare! Dock på nya karaktärer, äldsta är ifrån 2003.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Mmm kommer fortfarande ihåg lukten på snes fodralen.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Är ganska ung jag med som andra här är 93a men vid 99-00 så fick jag chasm the rift vilket släpptes -97 himla roligt slasher spel kanske inte det mest lämpliga när man e 6-7 år men kul vare hehe.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag satte mig ner som 4-5 åring och körde N64 mot brorsans kompisar och kommer ihåg hur jag klassade ut dom efter ett tag xD

Sen fick jag min första PC som 8 åring och då rullade CSS 24/7 efter att jag testade det 1 år tidigare på min brorsas dåvarande burk .

Sen helt klart får man inte glömma gamla AOE 1,2 och 3 totala speltimmar för AOE serierna ligger väl kring 5 000 timmar räknade jag ihop för ett tag sen ( runt 3500 för AOE 3)

Trevlig tråd!

Permalänk
Medlem

Upp, Upp, Ner, Ner, Vänster, Höger, Vänster, Höger, B, A, Start
Oj oj oj, vilka minnen!

Permalänk
Medlem

Var det bättre förr eller kan ni ungdomar känna igen er i känslan av tidlöshet och att man är helt uppslukad av ett spel, eller ska man säga en upplevelse där spelet spelade huvudrollen?

För jag kommer ju ihåg de där varma sommarkvällarna framför en 14" tv med ett supernes inkopplat i en lite för varm husvagn parkerad på polarens tomt och möjligheterna var oändliga. Mariokart, Lite Cola, Megaman, Metroid, Chronotrigger, Lite mer Cola. Secret of Mana. Ner till lokala pizzerian och så tillbaka till husvagnen. Inga bekymmer och inga måsten, bara ofantlig massa roligt.

Samma sak nästa dag och kväll och livet var underbart.

Kännner ni igen den känslan? Får ni uppleva den känslan även idag eller är det från en svunnen tid?

Det första minnet var med Zelda, The legend of Zelda, kan jag ha varit 9-10 år möjligen. Jag satt hemma i mitt föräldrahem och hade kört fast. Ringde brorsans polare, var han kanske 20år, hade aldrig träffat honom tidigare men efter kanske 20-30 minuter så kom han över och hjälpte mig och önskade mig lycka till och åkte igen. Sicken kille alltså, tack för hjälpen så här i efterhand!

Jag har som sagt haft några sånna upplevelser under mina gamingår och minns dom som igår. Det perfeakta lanet där alla bra älskade spelen vi spelade var något helt sjukt kul också. Quake spelade vi, Duke Nukem också. Warcraft spelades.

Sen var revolt poppis på ett annat LAN kommer jag ihåg, likaså BF 1942. Sen hur mycket CS har man inte spelat
Herre gud alltså. Unreal tournament och Carmageddon, Interstate 76...ja herre gud.

Ja just ja, mitt första möte med en PC när det kommer till spel var ju hos en polare som ägde en 486a. Där spelade vi Wolfenstein 3D och Full Throttle. Full Throttle är en sjukt bra spel för övrigt.

Den senaste gången var för över 10 år sedan när vi var 5 stycken som satt på skolans datorer på vinterlovet med ett varsitt färskt exemplar av Everquest i handen. Jullovet 1999 har jag för mig att det var...vilka minnen och vilken värld som öppnade sig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Vet att jag hade en massa MOD filer och MOD tracker. Köpte även mer ram till mitt Soundblaster kort, så man kunde ladda in en större MIDI bank. Det var tider det.
http://modarchive.org/index.php?request=view_top_favourites

Permalänk
Medlem

Stort ögonblick var det när min bror visade mig hur man hanterade DOS för att få igång spel på någon IBM-klon han fick ta över. Kom ihåg hur jag struntade i att gå till de lokala miniorscouterna för att spela Prince of Persia på den. Då var det ingen återvändo, stack aldrig dit igen.

Få se nu, Roliga minnen. Kommer ihåg när man skulle få igång Tåmb-Rajderr utan ett 3D-acceleratorkort, flöt ju inte på direkt, hehe.
Sedan laddade man i stort sett ner allting man kom över. Har speciellt roliga minnen av att köra shareware-versionen av det första House of the Dead med en kompis, spelet slutade efter en sådär fem minuter så man klarade aldrig ens första banan, men vi körde om igen hela tiden ändå.
Asballt var det också att byta teman på Windows 98 med Plus!-skivan också, snacka om framtiden!

NES är ju något jag aldrig riktigt slutat med. Har en uppkopplad enhet ståendes i skrivande stund. Kanske låter lite tråkig, men mitt hjärta klappar nog starkast för Super Mario Bros. - mina tidigaste minnen kommer från att ha spelat det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Jag var runt 6-7år, vi var hemma hos min kusin som hade fyllt år för någon vecka sedan för att fira honom.
Det var här jag fick uppleva NES för första gången, jag satt och tittade på när de äldre spelade och även jag fick spela lite då och då, efter några tim så var det ju dags att åka hem.
Mamma kom och sa att det var dags att åka hem och lägga sig pga skola dagen efter, jag blev ju självklart förtvivlad då jag ville vara kvar och spela mera och bad om att få stanna kvar men icke.

Eftersom jag själv snart fyllde år sa då min mor "kommer du med hem nu så ska du få en present i förskott"
Det gjorde ju det hela lite lättare att följa med hem och när jag väl kom hem fick jag då min present som jag vart lovad, en stor fyrkantig låda som inte var allt för tung.
Började riva av pappereret och såg snart vad det var, ett NES!! med 2xhandkontroller 1x zapper mario/duckhunt.
Ni kan ju tänka er vilken lycka detta var, ingen av mina kompisar hade något sådant här så när jag dagen efter berättade detta i skolan var det ingen som trode mig

Har tyvärr inte kvar grejjerna, mitt NES försvan när jag flyttade hemmifrån för snart 10år sedan och spelen har jag dock sålt.
Fick runt 10.000kr för de 7spel jag hade då det var originalkarton och hela köret.

Vilka tider, hoppas jag någon gång ska kunna ge min son den samma upplevelse

Priset till årets pappa går till ... !

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄