Acer tillkännager hybriddatorn Aspire R7

Permalänk
Melding Plague

Acer tillkännager hybriddatorn Aspire R7

Acer lanserar hybriddatorn och den stationära ersättaren Aspire R7 med flexibel placering av skärmen, fyra högtalare på åtta watt samt en annorlunda placering av tangentbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, den är ju annorlunda, men jag älskar den! Sjukt intressant design som faktiskt skulle kunna fungera. Det enda jag är lite skeptisk till är dess ''Tablet-mode'' som han säger i videon, ser extremt klumpig ut. Dock skulle jag nog använt denna som mer som hemmadator/skrivbordsdator.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Gillar idén med tangentbordets placering. Kan mycket väl tänka mig att man sparar handlederna en del om man som jag, ligger i sängen/på soffan och arbetar i oergonomiska ställningar Tänker speciellt på att man kan ha handen på touchpaden helt rak.

EDIT: Längtar till den dagen som tillverkarna gör området på sidorna om tangentbordet till en kapacitiv scroll-yta. (Högtalarna på Macbook Pro 15" t.ex). Fy fan vad skönt det hade varit när man bläddrar pdf-er!

Permalänk
Medlem

tycker den såg helt underbar ut och videon var ju kanoners

Permalänk
Medlem

var ganska skeptisk när jag såg bilden för ett tag sen på sweclockers, men nu ser den riktigt intressant ut!

Permalänk

Mer om datorn:

PS: Jäkla övertygande reklam!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Detta kan bli min nästa laptop, dock så säger plånboken nej...

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Som jag nämde i en tidigare tråd så är den här surfplattedatorn inte vidare ergonomisk. Nedan ett citat om vad som kännetecknar en bra arbetsmiljö.

Citat:

En god arbetsmiljö är varje människas rättighet. Den är också en förutsättning att på lång sikt åstadkomma en effektiv produktion. En god arbetsmiljö erhålls genom att anpassa arbete och arbetsplats till människans fysiska och psykiska förutsättningar. Vid ergonomiskt arbete kombinerar man kunskaper från olika håll, arbetsmedicin, beteendevetenskap, anatomi, sinnesfysiologi, teknik och produktionsteknik. Några av huvudfrågorna vid bedömning av arbetsmiljö är den fysiologiska belastningen vilken även omfattar värmebelastning, informationsöverföring mellan maskiner, styr- och kontrollorgan och människa, frågor om monotoni och bundenhet i arbetet samt den fysikaliska/kemiska miljön.
(Kap 19.1, Karlebo Handbok)

Permalänk
Inaktiv

Gillar allt utom touchpadens placering. Hur tänkte dom där? ...herp, derp...

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt koncept. En sådan med Kaveri skulle vara toppen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Tyckte videon var skrattretande i början men när de började visa upp funktionerna så började det bli intressant. Det som tilltalar mig mest är nog tangentbordet och att man kan skjuta skärmen närmare; har en Zenbook UX32VD som jag är ofantligt nöjd med, men när jag ligger i sängen med den så är det ganska obekvämt med tangentbordet längre in eftersom handlederna går i kanterna av datorn, och där kan jag tänka mig att det är skönt med ett tangentbord som är längre ut.

Vad gäller de övriga funktionerna som t. ex att man kan vända håll på skärmen för att visa något för någon på andra sidan bordet så känns det som en väldigt situationell funktion som kanske inte används särskilt ofta men som kan vara bra att ha när man faktiskt kan tänka sig att använda det. Tablet-funktionen kan jag tänka mig är skön att ha om man sitter i soffan eller ligger i sängen.

Permalänk

Ser ut som en riktig bra lösning/kombination/ersättare av många maskiner. Synd att nytt ska vara så jädra dyrt bara.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Gillar videon, gillar designen. Skulle helt klart kunna ersätta min stationära burk på jobbet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gillar den här datorn skarpt (av det som visas i reklamen alltså).
En dator som får Windows 8 att verka så himla mycket smidigare, plus det faktum att man skulle slippa komma åt trackpaden hela tiden. Jag har alltid min lilla blåtandsmus med mig och kopplar alltid ur trackpaden pga att jag aldrig klarar att hålla mig ifrån den med handleden. Så jag gillar den här lösningen helt klart.

Permalänk
Medlem

Att placera touchpaden bakom tangentbordet kan ju vara årtiondets dummaste designval.

Permalänk

Jag tror att Acer är nåt på spåret, verkligen, med att använda touch och flytta fram tangentbordet. Jag själv skulle mer än gärna ha det just där. Dock känns det lite som en fullösning att flytta fram pekplattan. Det vore kanske bättre att skita i den, och istället använda en såndär thinkpad-pekpinne?

Gillar dock idén skarpt!

Permalänk
Medlem

Detta behövde folket veta hur man skulle kunna använda datorn till. Mycket bra idé Acer ha gjort, ja gilla idén och skulle faktiskt själv kunna ha den. Så Grattis till en bra design detta behövdes verkligen förändring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ja är lite kluven, på denna eller en asus transformer book.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Placering av tangentbordet tycker jag är bra för en dator som är tänkt som ersättare för stationär då man mest troligt har en mus då och inte använder touchpad särskilt mycket.

Hittar inget om grafikkortet dock, gissar att det är Intel's eget då dom inte skriver ut det. Vilket får den att falla bort dock.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Varför tog han en kaffe utan att dricka nånting förresten?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Gillar allt utom touchpadens placering. Hur tänkte dom där? ...herp, derp...

Sant, men på den här skulle ju windows 8 säkert vara vettig!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Att placera touchpaden bakom tangentbordet kan ju vara årtiondets dummaste designval.

Jag är inte så säker på det... Personligen sitter/halvligger jag i soffan med datorn på magen ganska ofta. Det är inte sällan jag känner att skärmen är för långt bort och framförallt att touchpaden är för nära (typ under hakan...). Med touchpaden bakom skärmen är ju det problemet borta:-)

Tror faktiskt acer har hittat något i denna designen. Och som någon annan skrev, denna modell med kaveri vore fint, och kanske en 13" modell också:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid kul med prylar som ser ut som Starship Enterprise.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur batteritiden blir. Någon gång efter sommaren ska det väl bli en bärbar som går att använda lite i skolan men som inte suger som hemdator.

Gillar den faktiskt. När jag väl sitter vid en bärbar är det en mus vid tangentbordet, eller liggandes i soffan och då verkar touchpadens placering smart. Tangentbordets placering verkar trevlig också. Brukar ju bli mer skrivande än pillande på touchpaden. Tror nog touchskärmsdelen kan fungera bättre när den är framflyttat också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Enda coola och något som jag känner att jag vill ha någonsin från Acer!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt den här datorn eller ens tänkt att testa den, men jag tycker nog att detta är den mest praktiska Windows 8-laptopen med touch-screen Men det är vad jag tycker!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Yes, Lite innovation är på gång nånstans i bärbara datorernas värld!
Alltid trevligt att se nya tänk och tycker själv att det ser väldigt intressant ut. Som andra sagt så känns placeringarna konstigt, men om man tänker efter så ser dessa olika sätt som det faktiskt gör det bättre.
Overall trevligt med nytt och hoppas det blir en lyckad produkt i slutändan.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Touchpaden skulle ju istället kunna fällas ut från framsidan på tangentbordet. Problemet är att man vill ha både touchpad och tangentbord längst fram, samtidigt!

Permalänk
Medlem

Älskar detta! Modiga designval som för datorutvecklingen framåt. Plötsligt verkar win8 smidigt och inte som en gimmick. Vad har man en touchscreen till om den saknar funktion.

Acer har bevisligen funnit en snygg lösning. Kanske inte en slutgiltig. Men!
Framtidens teknik ska forma äldre teknik, inte tvärtom. Något så gammalt som de första laptopsen ska inte bestämma hur framtidens datorer ska ha tangentbord och pad placerat. Så låt touchscreens bestämma hur framtidens laptops ska se ut

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Intressant design och Win 8 kommer till sin rätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]