Permalänk
Entusiast

Rengöra Qpad MK-85

Tänkte ta och rengöra mitt Qpad MK-85 tangentbord och har tagit bort alla tangenter med den medöljande "klon" men jag undrar hur jag ska rengöra det effektivast och säkrast? Måste jag använda tryckluft eller liknande och vara riktigt försiktig eller är det bara att duscha den som en i en Youtube-video gjorde till exempel?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Vet inte exakt hur det ser ut under knapparna, men är det verkligen så skitigt att du ens måste använda vatten?
Blås bort smulor/damm med tryckluft och gnugga bort "annat" med våt servett/trasa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av El_Raspberry:

Vet inte exakt hur det ser ut under knapparna, men är det verkligen så skitigt att du ens måste använda vatten?
Blås bort smulor/damm med tryckluft och gnugga bort "annat" med våt servett/trasa.

Nae det är väl inte så skitigt men om det vore möjligt så skulle det ju vara skönt att bara kunna spola hela tangentbordet
Jag gör nog som du säger, det låter säkrast och det r väl bäst att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Tänkte ta och rengöra mitt Qpad MK-85 tangentbord och har tagit bort alla tangenter med den medöljande "klon" men jag undrar hur jag ska rengöra det effektivast och säkrast? Måste jag använda tryckluft eller liknande och vara riktigt försiktig eller är det bara att duscha den som en i en Youtube-video gjorde till exempel?

Spola under kran funka med gamla T-bord när man inte har så mycket elektronik/kretskort i.. kan hända att det går men skulle inte göra själv.

har du spillt nåt i eller vad gör att du måste rengöra ? sug bort det mesta med dammsugaren, tops T-sprit tar bort det mesta plast-tangenterna kan du lägga i en bunke med diskmedel, gnugga med nånting som inte repar ''wettex trasa'' eller liknande låt torka

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag har badat mitt mk80. Jag hade dock inget att förlora då det var helt oanvändbart efter en halvliter juice över det. Om du nu ska göra det så tänk på att om du som mig bor granne med ett kalkbrott så kommer det finnas spår av kalk när det torkat. Tänk på att låta det torka ordentligt. Mitt låg 3-4 dygn isärskruvat på lite hushållspapper. Jag vände på det några ggr per dygn. Detta fick det att fungera några månader till tills det började dubbel- och tripperregistrera knapptryckningar. Om det var badet som orsakade detta kan jag inte svara på.

Keycapsen är ju klart fritt fram att diska. Var lite försiktigt bara så inte finishen ryker.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Entusiast

Använde bara vanlig tryckluft från en kompressor och kunde få bort precis allt smuts, även det som var väldigt ingrott som jag trodde att jag skulle behöva använda något vått för att få bort men tryckluft är the shit

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈