Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

Kan någon rekommendera en kabel som garanterat klarar 1080p annars? Jag har inte skaffat någon 3d-tv men vill ha ljud via hdmi också!

tack

http://www.kabelbutiken.com/hdmi-kabel-1-4-hq-10-m

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan 3 år helt problemfritt med 7m följt av 10m Clicktronic från Kjell, med en repeater (Kjell för ca 400:-) emellan.
Utan repeater fungerade det inte alls (ingen bild) och när jag satte 10m ut från datorn, innan repeatern, fungerade det bara så länge datorn inte blev för varm: -Då blev det röd- grönt "brus" i bilden, som slutligen svartnade.

Av detta kan man dra tre viktiga slutsatser:

1) Myten att HDMI-signalen "bara är digitala ettor och nollor" som överförs felfritt, oavsett kabelkvalitet är just en myt:
Signalöverföringen över koppartrådarna är högst analog.

2) De anslutna apparaternas kvalitet kan påverka resultatet: Jag antar att videoutgången på mitt (dåvarande) grafikkort GTX260 Twin Frozer tappade signalstyrka när grafikkortets temperatur ökade.

3) Om man använder repeater skall denna sitta tidigt i signalkedjan, innan signalen försvunnit i brus och inte längre kan återskapas.

Det faktum att det krävdes repeater gör väl att Clicktronic kanske inte ska klassas som vare sej bra eller billig, men felfritt är det i alla fall (numera från ett GTX670)

Permalänk
Skrivet av Darkus:

1) Myten att HDMI-signalen "bara är digitala ettor och nollor" som överförs felfritt, oavsett kabelkvalitet är just en myt:
Signalöverföringen över koppartrådarna är högst analog.

njaae... det är en digital signal... det är fortfarande fasta spänningsskillnader mellan en 1a och en 0a

en nolla är t.ex 0V och en 1a är 0,1 - 5V (ingen koll på vilka spänningar som används i hdmi bara tog dessa som exempel) vilket gör att störningar och kabelresistans inte är något större problem iom att så länge det kommer igenom lite spänning genom kabeln är det en 1a.

i en analog signal justeras bilden genom att ändra spänningar i ledningarna vilket gör den mycket med känslig för störningar då 0,1V felsignal kan ge grava bildproblem.

sen så finns det ju givetvis en övre gräns för när den inre resistansen i kabeln blir för hög även för digitala signaler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

Väcker liv i denna tråden igen!

Kollar på kabel till min nya tv och behöver en lång, 7m är det kortaste.

På webbhallen finns det deltacokablar men där står att deras 7m klarar 1080p och deras 10 bara 1080i
Länkar: www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/149054-deltaco_hdmi-kab...
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/149057-deltaco_h...

Kan någon rekommendera en kabel som garanterat klarar 1080p annars? Jag har inte skaffat någon 3d-tv men vill ha ljud via hdmi också!

tack

Jag köpte xrz kablar då jag fixade ihop min hemmabioanläggning då jag ville ha hdmi 1.4. Var inte så fasligt dyra på fyndbörsen och jag tycker ialf att det är en riktig kvalitetskabel rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

och när jag satte 10m ut från datorn, innan repeatern, fungerade det bara så länge datorn inte blev för varm: -Då blev det röd- grönt "brus" i bilden, som slutligen svartnade.

Av detta kan man dra tre viktiga slutsatser:

1) Myten att HDMI-signalen "bara är digitala ettor och nollor" som överförs felfritt, oavsett kabelkvalitet är just en myt:
Signalöverföringen över koppartrådarna är högst analog.

2) De anslutna apparaternas kvalitet kan påverka resultatet: Jag antar att videoutgången på mitt (dåvarande) grafikkort GTX260 Twin Frozer tappade signalstyrka när grakikkortets temeperatur ökade.

Nej, man kan inte dra några sådana slutsatser alls. Den enda slutsatsen man kan dra av din historia ovan är att ditt kort var "trasigt".
Om det fungerade så länge datorn inte blev för varm, så var det ju yttre omständigheter/andra fel som eventuellt påverkade kabeln.
Det du såg var kanske artefakter orsakade av just värme, men hade inget med kabeln att göra.

Och;
1: Det är de facto ettor / nollor. Kommer signalen fram så gör den det.
Du kan upptäcka fel absolut, har hänt mig ett par gånger. Men då är det ju alltid klart synbart och oftast lätt åtgärdat.

Vad som däremot är mätbart i t.ex Jenvings testlabb, är enligt mig, helt ovidkommande därför att det blir så svårt(omöjligt) att de facto se någon skillnad.
Men det går inte att få någon "troende" att vända på klacken. Vi har samma dilemma inom audiofil-världen, högtalarkablar, strömrenare och gud vet vad...

2: Så kan det kanske vara, men borde inte vara så. Därför att för att få sätta HDMI-In/Utgångar på t.ex grafikkort, förstärkare osv så måste dessa uppfylla vissa krav, krav uppställda av HDMI-Licensing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, man kan inte dra några sådana slutsatser alls. Den enda slutsatsen man kan dra av din historia ovan är att ditt kort var "trasigt".
Om det fungerade så länge datorn inte blev för varm, så var det ju yttre omständigheter/andra fel som eventuellt påverkade kabeln.
Det du såg var kanske artefakter orsakade av just värme, men hade inget med kabeln att göra.

Det var inte artefakter, utan HDMI-störningar, liknande dessa som uppstod:

(Problemen uppstod efter kanske 10 minuters spelande, efter byte av kabelordningen har allt fungerat problemfritt i tre år, inkl överklockning av CPU / GPU =mera värme).

Tror inte alls kortet var trasigt: Med min HDMI-anslutning (kablar) låg signal/brusförhållandet helt enkelt nära smärtgränsen, och när komponenternas egenskaper varierade med temperaturen (helt inom spec.) överskreds denna gräns. Inom radioöverföring pratar man om "länkbudget".

Citat:

1: Det är de facto ettor / nollor. Kommer signalen fram så gör den det.

Men det är analogt överförda ettor / nollor, som dessutom måste klockas i en mottagare:
Eftersom det är ofysikaliskt med oändligt korta stig- och falltider (kräver oändlig bandbredd) uppstår alltid flanker från lågpass-filtrering av fyrkantpulserna.
Sedan tillkommer brus och amplitud/fasvariationer som kan åskådliggöras i ett "ögondiagram" http://www.qdoc.se/fiberskolan/Dispersion%20p%C3%A5%20svenska.pdf

"Mil fiberkabel" motsvarar i vårt fall "meter HDMI-kabel".

Inom telekom/digital-TV använder man komplex (amplitud- och fas-) modulering, exempelvis 8-PSK eller 16-QAM, där en specifik amplitud/faskombination kodas till att motsvara flerar bitar (=1 symbol). Detta gör man för att maximera datatakten över en given bandbredd.
Det är fortfarande "ettor och nollor" som överförs, men det ställer extremt höga krav på analogtekniken bakom. Bilden visar 16-QAM för 3G HSPA, som ger 4 bitar / symbol:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation

Nedan visas konstellationsplotten för 128QAM (4G, LTE Advanced 7 bitar / symbol) utan- resp. med distortion:

Jag vill härmed slå hål på myten om att digitalöverföring inte ställer krav på själva länken

Angående min HDMI-repeaters placering:
I mobilnät använder man ofta TMA'er (Tower Mounted Amplifiers); lågbrusiga mottagarförstärkare i antennmasten. Detta för att förstärka de ytterst svaga mottagna mobilsignalerna innan de försvunnit i brus från kabelförluster ner till mottagaren i basstationen.
På så sätt "balanserar man länkbudgeten". Basen kan ta emot signaler från de mobiler den klarar av att sända till på cellranden.
På samma sätt behövde min signal förstärkas tidigt.
(Detsamma gäller även parabolhuvudet i en parabolantenn -lågbrusförstärkaren LNA/LNB nära antennen)

Permalänk
Medlem

"Felet" du visar ovan med bilden har jag sett förut.
Och felet ovan är som sagt klart synbart och lätt åtgärdat.

Jag tänker inte gå djupare i diskussionen, min ståndpunkt står i mitt förra inlägg. Har testat mängder med HDMI-kablar, både kortare och längre längder. Att övertala "troende" är en omöjlighet.

Tycker personligen det är lite väl overkill att försöka briljera med QAM, mikrovågslänkar och att man jobbar med forskning hos Ericsson.
Sen när använder Ericsson nergrävda HDMI-kablar? Även om mycket kanske är "lika" så är kraven helt olika!

Vi pratar om en konsument produkt här som ska leverera bild/ljud! Inte nergrävda kablar som ska orka flera, flera mil...
Rent löjligt.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Haha! -Jag redigerade bort det om Ericsson, som inte hör hit.
-Ville bara påvisa lite om komplexiteten vid digitalöverföring.
Jag håller helt med om att HDMI-felet i mitt fall var både synbart och lätt åtgärdat!

Jag är dock inte "troende" som inbillar mej att en fleratusenkronors HDMI-kabel på några få meter skulle ge en bättre bild än en för 89 kr, går signalen att detektera felfritt, så gör den.

Som någon skrev tidigare i tråden så är tydligen Clicktronic tjock utvändigt, men har tunna ledare inuti; såhär i backspegeln skulle jag kanske provat med en ännu billigare kabel först (den var ju inte direkt smidig att dra i kanaler genom halva huset).

Däremot anser jag inte att det skulle vara trivialt bara för att det rör sej om konsumentelektronik.
Ögondiagrammen gäller oavsett om det är mil fiber / meter HDMI / cm kopparbana i moderkortet eller um i en processor.
-Varje länk är så klart anpassad för sitt ändamål.

Permalänk
Medlem

När jag hade problem med min kabel hittade datorn skärmen men fick ingen bild och skärmen sa att det inte fanns signal.
Åtgärdade det med att byta kabel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Jag har problem med min 15 meters Deltaco HDMI. Man måste pillra med overscan för att TV apparaten skall förstå vad det är som gäller.

Jobbigt när man kör XBMC på en server som inte har stöd för overscan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Jag kör någon billig HDMI kabel på 15meter och den funkar underbart i 1920x1080 från datorn och även 1080p från min 360 (vet inte exakt vad det är men från cableworld.se iaf, rekommenderar dock inte cableworld i sig då jag fått riktigt dåliga saker därifrån också.)
Kör även en billig DVI - HDMI kabel från inet som inte är riktigt så lång, men billig den med och den funkar as bra.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III