Bygga pfSense router, hjälp med hårdvara

Permalänk
Medlem

Bygga pfSense router, hjälp med hårdvara

Hej!

Sitter i tankarna att bygga en pfSense router och söker hårdvaruexpertis till detta. Min tanke är för tillfället att köra på ett mobo med integrerad processor, men då jag aldrig använt sådana förut så vill jag gärna ha hjälp att plocka ihop något lämpligt.

Mitt nuvarande ihopplock ser du så här http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=c36a1f507c5a41b7....
Målet var lite att komma undan under 1500kr. Jag har inte plockat någon låda till paketet i min lista, men har en kännsla att en sådan i typ NUC storlek inte lär få plats under nuvarande pristaket.

All hjälp jag kan får är önskvärd, har ingen vidare koll på huruvida dessa prylar är bsd kompatibla heller...

//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Ser i din signatur att du har en rätt hyfsad server, du har ingen möjlighet att installera två extra nätverkskort och virtualisera pfSense? Ganska smidigt!

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske en sån här är en bra grund om du ska ha nya prylar http://mini-itx.se/mpt3460d2500ccdubblalan2xcom-p-864.html?cP...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Hej!

Sitter i tankarna att bygga en pfSense router och söker hårdvaruexpertis till detta. Min tanke är för tillfället att köra på ett mobo med integrerad processor, men då jag aldrig använt sådana förut så vill jag gärna ha hjälp att plocka ihop något lämpligt.

Mitt nuvarande ihopplock ser du så här http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=c36a1f507c5a41b7....
Målet var lite att komma undan under 1500kr. Jag har inte plockat någon låda till paketet i min lista, men har en kännsla att en sådan i typ NUC storlek inte lär få plats under nuvarande pristaket.

All hjälp jag kan får är önskvärd, har ingen vidare koll på huruvida dessa prylar är bsd kompatibla heller...

//atriix

Ta och köp denna och installera pfsense på:
http://www.blocket.se/lund/Brandvagg_Firebox_Watchguard_X700_...

Jag kör med en x750e, its awesome
Finns script som även sänker farten på de jävliga fläktarna.

Permalänk

Om du funderar på att virtualisera och köra Pfsense så är här en guide hur man konfigurerar ESXi och Pfsense, om du skulle välja ESXi som virtual host.

http://doc.pfsense.org/index.php/PfSense_2_on_VMware_ESXi_5

Om du ska köra egen hårdvara till enbart Pfsense så håller jag med mrqaffe om hårdvaran han länkar till, I alla fall moderkortet om du skulle vilja sätta det i ett annat chassi. Själv kör jag Pfsense virtuellt i ESXi, fungerar kanon.

/CrüeHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har redan tittat lite i den

Skrivet av mrqaffe:

Kanske en sån här är en bra grund om du ska ha nya prylar http://mini-itx.se/mpt3460d2500ccdubblalan2xcom-p-864.html?cP...

Det där ser mycket intressant ut, tack för tipset

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Har redan tittat lite i den

Det där ser mycket intressant ut, tack för tipset

Den där mini-itx maskinen har jag. Med en gammal 2.5" hdd från en bärbar dator. Funkar hur bra som helst. Köpte iofs min för 1500:- för ett tag sedan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Den där mini-itx maskinen har jag. Med en gammal 2.5" hdd från en bärbar dator. Funkar hur bra som helst. Köpte iofs min för 1500:- för ett tag sedan då.

På så vis, jag tittar även på http://mini-itx.se/mpt3410d2500cc-p-898.html?cPath=64_242 . Verkar vara samma fast utan plats för dvd-läsaren.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

På så vis, jag tittar även på http://mini-itx.se/mpt3410d2500cc-p-898.html?cPath=64_242 . Verkar vara samma fast utan plats för dvd-läsaren.

Jepp. Det är jäkligt ont om plats i dem dock. Fick klämma in min HDD med lite flytt av kablar samt våld. Men det gick bra

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl egentligen rätt onödigt med en HDD om man ska ha den till router?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jepp. Det är jäkligt ont om plats i dem dock. Fick klämma in min HDD med lite flytt av kablar samt våld. Men det gick bra

Jasså så pass, kanske man får lägga några kronor på den andra iaf då.

Skrivet av mrqaffe:

Det är väl egentligen rätt onödigt med en HDD om man ska ha den till router?

Visst är det det, men lär knappast köpa en ny så... spelar ingen större roll, förutom att det drar någon gnutta ström.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Jag har också precis börjat fundera på en pfsense maskin hemma (upptäckte av en slump en "arme" av asiatiska IP-adresser som systematiskt bruteforcar lite standard-portar.. blev paranoid och vill gå från vanlig router -> riktig firewall).

Jag har tittat på nästan samma typ av maskin fast en rackmonterad:
http://mini-itx.se/mp161bd2500cc1u19dubblalan2xcom-p-891.html...

Det låter värre än vad det är, jag har ett 19" rack i mini-format från Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag har en sådan på varje plan hemma, med en strömskena, patchpanel, och en hylla för switch/router och lite sånt beroende på vilken plan det är på.

Det är ganska nice faktiskt, roligare än att ha en hög i någon garderob eller på en hylla också.
Sen mår man bra av att veta att det finns 19" rack med patchpaneler och annat godis hemma

Bara ett tips

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Jasså så pass, kanske man får lägga några kronor på den andra iaf då.

Visst är det det, men lär knappast köpa en ny så... spelar ingen större roll, förutom att det drar någon gnutta ström.

Nä är väl knappt värt det. Men den HDDn låg bara och tog plats så lika bra att använda den ändå.

Jag hade alltså ont om plats med dvd versionen, större chassit. Borde ju gå att köra direkt från minneskort eller USB minne.

Permalänk
Medlem

Trådlös nätverkskort

Tänkte jag tar upp tråden lite igen...

Min fråga gäller nu trådlös nätverkskort eftersom alla i familjen inte är stora fan av trådat. Jag har tittat på detta TP-Link TL-WN951N, men tänkte höra om det fanns rekommendationer på något annat från er.

//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Då jag själv kör en IPCOP maskin som dessutom agerar webbserver/filserver med SSH, till er som jobbat med detta tidigare, finns det någon fördel med pfsense? Såvitt jag vet så är inte hårdvarusupporten sådär jättehärlig på BSD plattformar.

On topic: Jag skulle rekommendera att ha accesspunkten löst, ger mer mobilitet samt att du endå lär behöva en switch till de lokala datorerna. Dessa har nog dessutom mer "kräm" en ett vanligt WLAN kort. Jag skulle dessutom ställa mig tveksam till hur det ser ut med drivarna till de trådlösa korten i routerdistrobutioner.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Tänkte jag tar upp tråden lite igen...

Min fråga gäller nu trådlös nätverkskort eftersom alla i familjen inte är stora fan av trådat. Jag har tittat på detta TP-Link TL-WN951N, men tänkte höra om det fanns rekommendationer på något annat från er.

//atriix

Kan tyvärr inte svara på din fråga. Men en annan variant är att köpa en accesspunkt som man kopplar in med en nätverkskabel från pfSense burken. Man har större möjlighet att laborera med placeringen av en accesspunkt, kan vara bra om man behöver optimera signalen. Plus att man slipper eventuellt fixande med drivrutiner. Ingen lösning på din fråga, bara ännu mer att fundera på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av atriix:

Tänkte jag tar upp tråden lite igen...

Min fråga gäller nu trådlös nätverkskort eftersom alla i familjen inte är stora fan av trådat. Jag har tittat på detta TP-Link TL-WN951N, men tänkte höra om det fanns rekommendationer på något annat från er.

//atriix

Om man ändå bygger så pass seriöst som pfsense så känns det lite galet att inte välja nått bättre, 5GHz tycker jag att man ska ha stöd för och en AP ger mer flexibilitet än ett instickskort, det finns AP hopbyggda med bättre antenner men det beror på hur och var det ska monteras, men hursomhelst bygg med 5GHz stöd, det lär du inte ångra i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även jag att köra på en AP istället. Lite halvtaskigt med drivrutiner och funktionalitet för trådlöst direkt i pfsense-maskinen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man ändå bygger så pass seriöst som pfsense så känns det lite galet att inte välja nått bättre, 5GHz tycker jag att man ska ha stöd för och en AP ger mer flexibilitet än ett instickskort, det finns AP hopbyggda med bättre antenner men det beror på hur och var det ska monteras, men hursomhelst bygg med 5GHz stöd, det lär du inte ångra i längden.

Skrivet av simonw:

Rekommenderar även jag att köra på en AP istället. Lite halvtaskigt med drivrutiner och funktionalitet för trådlöst direkt i pfsense-maskinen.

Ok, då får det blir så istället. Tack för responsen

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Tänkte jag tar upp tråden lite igen...

Min fråga gäller nu trådlös nätverkskort eftersom alla i familjen inte är stora fan av trådat. Jag har tittat på detta TP-Link TL-WN951N, men tänkte höra om det fanns rekommendationer på något annat från er.

//atriix

Som sagt fungerar att köra en AP eller annan router bakom PfSense. Själv hade jag en Airport express, apple sak, liggandes så den kör ut till mobilerna endast. Men WIFI som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Som sagt fungerar att köra en AP eller annan router bakom PfSense. Själv hade jag en Airport express, apple sak, liggandes så den kör ut till mobilerna endast. Men WIFI som sagt.

Japp, då blir det AP.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

På så vis, jag tittar även på http://mini-itx.se/mpt3410d2500cc-p-898.html?cPath=64_242 . Verkar vara samma fast utan plats för dvd-läsaren.

Det är inte en dvd-läsare. Det är en PCI-slot. Kan vara värt om man skall ha extra nätverkskort eller liknande

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det är inte en dvd-läsare. Det är en PCI-slot. Kan vara värt om man skall ha extra nätverkskort eller liknande

Jo precis, man kan antingen ha en slim-dvd eller ett pci-kort där som jag förstått det.

För övrigt, någon som har koll på om det är som byggsats eller ihopsatt man får grejerna från mini-itx.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Jo precis, man kan antingen ha en slim-dvd eller ett pci-kort där som jag förstått det.

För övrigt, någon som har koll på om det är som byggsats eller ihopsatt man får grejerna från mini-itx.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är färdigbyggt och strömdosan får man med, i ett dolt fack.. hitta inte min först

Permalänk
Medlem

Är det värt att investera i 4GB minne? jag kommer ha 10-15 aktiva klienter.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Är det värt att investera i 4GB minne? jag kommer ha 10-15 aktiva klienter.

Absolut. Ingen vidare prestandavinst men det är så fruktansvärt lite pengar det handlar om.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Är det värt att investera i 4GB minne? jag kommer ha 10-15 aktiva klienter.

Jag körde på 4GB så jag vet den ska klara 1GBit/s full duplex. Om jag skulle kunna ha det någon gång. Rätt onödigt men mest på skoj att den skulle klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Är det värt att investera i 4GB minne? jag kommer ha 10-15 aktiva klienter.

Tror inte det kommer behövas, men det är inga pengar och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Beror lite på hur tajt din budget är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Absolut. Ingen vidare prestandavinst men det är så fruktansvärt lite pengar det handlar om.

4GB it is.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch