Permalänk
Medlem

CPU - 120 grader under spelande

Tjena!

Har en packard bell easynote tv som inhandlades under elgigantens superhelg.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Märkte att när jag spelade LoL eller csgo kom cpu upp som max 120 grader. Detta mätt med Hwmonitor. Kan detta verkligen stämma? Eftersom datorn är såpass ny ska inte damm eller nåt täppt igen fläkthålet. Fläkthålet är inte blockerat, använder inte heller någon kylplatta. Var går gränsen för laptops och ifall den skulle gå sönder av att bli överhettad, får jag en ny på garantin då?

Tack på förhand!

Permalänk

Tror det är när CPUn går över 95+.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Det låter smått orimligt. Kolla med andra program.

Den borde throttla som fan vid 120°C.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt med 120 grader ja, den borde vara avstängd eller som sagt throttla som tusan.

Det är inte så att du har HWMonitor inställt på fahrenheit?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara så att informationen helt enkelt inte stämmer. Hur varm blir baksidan/utblås. Kolla även hur varm processorn blir i BIOS - bara som en referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Tror det är när CPUn går över 95+.

Ok. Låter inte bra isåfall om hwmonitor visar korrekt.

Skrivet av lorgix:

Det låter smått orimligt. Kolla med andra program.
Okej. Ska göras.

Den borde throttla som fan vid 120°C.

Skumt detta, ska prova med andra program som sagt.

Skrivet av Rydisen:

Låter konstigt med 120 grader ja, den borde vara avstängd eller som sagt throttla som tusan.

Det är inte så att du har HWMonitor inställt på fahrenheit?

Fahrenheit står i parantes så har nog inte det. Den visar båda.

Skrivet av Mr.Borka:

Det kan ju även vara så att informationen helt enkelt inte stämmer. Hur varm blir baksidan/utblås. Kolla även hur varm processorn blir i BIOS - bara som en referens.

Laddar upp en bild så får ni se hur det ser ut. Utan att spela ligger den på 95-106 grader enligt hw-monitor.

Permalänk
Medlem

Speedfan eller OCCT verkar inte hitta sensorn. Kan alltså inte se temperatur på nåt av dessa program. Vilka andra program finns det?

Permalänk

inte ens grafikkort ska kunna fungera i sådana temperaturer, grafikkort klarar högre temperaturer än processorer, min cpu stänger av vid 80 grader, mina grafikkort har varit uppe på 85 grader utan att sluta fungera men dom började få buggar och artefakter.

Tror nog det där med att din processor går upp i 120 grader är nog pga fel räknande termometrar, ingen termometer är perfekt, även termometrarna på intel processorer räknar fel, min visar ibland 120 grader men inte hela tiden, bara när den uppdateras på en viss temperatur (typ 65.743 grader).

När jag kollar hwmonitor däremot så säger den att varje enskild kärna aldrig går över 70 grader trotts att den ibland säger att hela processorn är 120 grader

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Har det omvända problemet. Visar för stunden på 11,4 grader C, har ca 22 - 23 grader inne. Har trott ett tag att det var fel på programvaran men när jag kollar i bios så är det lika fel där. Har ett gigabytekort som jag uppgraderat bios på för att få support med t.ex. minneshastigheter(1866 MHz). Förr visades rätt temperatur men efter uppgraderingen blev det fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av avm:

Speedfan eller OCCT verkar inte hitta sensorn. Kan alltså inte se temperatur på nåt av dessa program. Vilka andra program finns det?

Coretemp. :>

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

sitter fläkten som den ska?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

120°C ? Fram med grillpinnarna pojkar !!
Brukar väll alltid finnas en max temp innan datorn stänger av sig själv ?

Permalänk

Känns datorn varm när du spelar?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett program som heter RealTemp, det visar temp på alla kärnor samt gpu´n. Kollade tidigare tempen med gigabytes program som följde med moderkortet, och det visade fel, men realtemp visar rätt.

Edit: Du kan även se hur varm processorn varit som mest under tiden du spelat och vid vilket klockslag, samt köra sensor test mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Tjena!

Har en packard bell easynote tv som inhandlades under elgigantens superhelg.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Märkte att när jag spelade LoL eller csgo kom cpu upp som max 120 grader. Detta mätt med Hwmonitor. Kan detta verkligen stämma? Eftersom datorn är såpass ny ska inte damm eller nåt täppt igen fläkthålet. Fläkthålet är inte blockerat, använder inte heller någon kylplatta. Var går gränsen för laptops och ifall den skulle gå sönder av att bli överhettad, får jag en ny på garantin då?

Tack på förhand!

Det är ju 1 april i dag så jag tror att programmet skojar lite med dej

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deilwynna:

inte ens grafikkort ska kunna fungera i sådana temperaturer, grafikkort klarar högre temperaturer än processorer, min cpu stänger av vid 80 grader, mina grafikkort har varit uppe på 85 grader utan att sluta fungera men dom började få buggar och artefakter.

Tror nog det där med att din processor går upp i 120 grader är nog pga fel räknande termometrar, ingen termometer är perfekt, även termometrarna på intel processorer räknar fel, min visar ibland 120 grader men inte hela tiden, bara när den uppdateras på en viss temperatur (typ 65.743 grader).

När jag kollar hwmonitor däremot så säger den att varje enskild kärna aldrig går över 70 grader trotts att den ibland säger att hela processorn är 120 grader

Nu är du helt ute och cyklar.
Det är farligt att lita på folk på Sweclockers numera. Man behöver nästa kolla vad personen har skrivit i andra trådar för att kunna bedöma trovärdigheten.

Ivy/sandy bridge Desktop processorer med k-suffix stänger av sig vid 130°C och throttlar vid 105°C. Snälla nån.
Grafikkortet tål minst 120°C innan även det stänger av sig.

Sedan finns det inga termometrar på processorerna till att börja med utan sensorer som räknar på spänning, ström, resistans och sedan energiförlusten som uppstår.
Ökar resistansen så ökar energiförlusten. Detta kan man sedan omvänt använda för att beräkna temperatur.

Samtliga processorer i dagens läge använder THERMTRIP# som utgångspunkt och räknar baklänges ut hur mycket under preocessorn befinner sig i max temperatur.
Exempel:
Om max temp är 130°C och processorn är 56°C under denna så får man -> 130°C - 56°C = 74°C.

Anledningen till att du får att temperaturen på paket är över 120°C tyder på en defekt sensor. Det finns ingen direkt temperaturmätning på Paket utan detta räknas ut med flera kringliggande sensorer som mäter annat.

Skrivet av abki:

Har det omvända problemet. Visar för stunden på 11,4 grader C, har ca 22 - 23 grader inne. Har trott ett tag att det var fel på programvaran men när jag kollar i bios så är det lika fel där. Har ett gigabytekort som jag uppgraderat bios på för att få support med t.ex. minneshastigheter(1866 MHz). Förr visades rätt temperatur men efter uppgraderingen blev det fel.

Dessa sensorer mäts upp i fabrik och kalibreras. Detta kan inte alltid vara perfekt gjort.
Nya bios kan förändra hur moderkortet läser av detta och således kan man inte alltid lita på vilka värden man får upp.

AMD Phenom II hade stora problem att temperaturer under 40°C understeg precisionsnivån så kraftigt att de värden nästan alltid var fel.

Skrivet av Xiqt:

120°C ? Fram med grillpinnarna pojkar !!
Brukar väll alltid finnas en max temp innan datorn stänger av sig själv ?

Till att börja med finns det en throttling temperatur. Detta märks oftast tidigast då datorn blir långsam och seg när den blir varm.
THERMTRIP# heter signalen som skickas och detta sker vid 130°C på Ivy och Sandy bridge. Då stängs datorn av på under 10µs. Dvs extremt snabbt.

Skrivet av avm:

Ok. Låter inte bra isåfall om hwmonitor visar korrekt.
Laddar upp en bild så får ni se hur det ser ut. Utan att spela ligger den på 95-106 grader enligt hw-monitor.
http://i.imgur.com/qjIdO6a.jpg

Troligen har detta med defekta sensorer eller problem för mjukvara att läsa och detektera sensorer. Ett problem som ligger hos moderkortstillverkaren. Antingen i bios eller i ren hårdvarukofiguration.

AMDs processorer brukar stänga av sig innan Intels motsvarigheter. Även detta förstärker sannolikheten att det är sensorfel.

Lättaste sättet för dig att se om temperaturerna stämmer är att du ser till att bränna på med något typ av program som belastar processorn samt samtidigt studerar multipel/frekvens på processorn via CPUID - Z eller Annan programvara.
Detta för att bedöma om throttling uppstår.

Personligen hade jag en Acer (signatur) och denna steg till 105°C. Ett kylpastsbyte senare så är temperaturerna ca 20°C lägre i load.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till att börja med finns det en throttling temperatur. Detta märks oftast tidigast då datorn blir långsam och seg när den blir varm.
THERMTRIP# heter signalen som skickas och detta sker vid 130°C på Ivy och Sandy bridge. Då stängs datorn av på under 10µs. Dvs extremt snabbt.

Okej tack för lärorikt svar. Men du måste väll hålla med om att 120°C ändå är för varmt för att TS inte ska behöva börja fundera ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xiqt:

Okej tack för lärorikt svar. Men du måste väll hålla med om att 120°C ändå är för varmt för att TS inte ska behöva börja fundera ?

Han kommer inte kunna köra i 120°C om det stämmer. Datorn kommer vara extremt seg pga throttling. Troligen problem med sensorer om det går att köra.
Annars är det bara att lämna tillbaka skiten och yrka på reklamationsrätten. Dvs varan uppfyller inte omtalade specifikationer och krav.

HP är kända för att vara varma. PB har liknande konstruktion så skulle inte förvåna mig om även så är fallet här. :/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Han kommer inte kunna köra i 120°C om det stämmer. Datorn kommer vara extremt seg pga throttling. Troligen problem med sensorer om det går att köra.
Annars är det bara att lämna tillbaka skiten och yrka på reklamationsrätten. Dvs varan uppfyller inte omtalade specifikationer och krav.

HP är kända för att vara varma. PB har liknande konstruktion så skulle inte förvåna mig om även så är fallet här. :/

Verkar som att hwmonitor inte stämmer. När jag surfade stod det att den kommit upp som max över 200 grader. Datorn blir rätt varm och man känner hur den blåser ut varm luft och underlaget bredvid utblåset blir varmt. Den klockar inte ner sig och blir seg, utan det flyter på som vanligt när jag spelar t.ex LoL. Ska tanka RealTemp och kolla om det fungerar, annars är det väl någon defekt sensor som du var inne på.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Vid 200 grader så borde du börja se smälta tangenter och känna en distinkt bränd lukt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av avm:

Verkar som att hwmonitor inte stämmer. När jag surfade stod det att den kommit upp som max över 200 grader. Datorn blir rätt varm och man känner hur den blåser ut varm luft och underlaget bredvid utblåset blir varmt. Den klockar inte ner sig och blir seg, utan det flyter på som vanligt när jag spelar t.ex LoL. Ska tanka RealTemp och kolla om det fungerar, annars är det väl någon defekt sensor som du var inne på.

Tack för svar!

Ja man får ta alla dessa program med en nypa salt.
Jag har tydligen en CPU fläkt som går i 65556RPM. Det låter sannolikt xD

Skrivet av Pan.Pan:

Vid 200 grader så borde du börja se smälta tangenter och känna en distinkt bränd lukt.

Helt sant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Låter helt orimligt.
De flesta moderna processorerna slutar fungera vid temperaturer över 90 grader, och är redan oerhört instabila vid temperaturer över 80.
Risken för att processorn slutar fungera permanent är rätt stor över 90 grader.

Det låter mer som om det handlar om en trasig temperatur-sensor. Du får kolla upp temperaturen på på annat sätt. t.ex en IR-detektor.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Har en packard bell easynote tv som inhandlades under elgigantens superhelg.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Märkte att när jag spelade LoL eller csgo kom cpu upp som max 120 grader. Detta mätt med Hwmonitor. Kan detta verkligen stämma? Eftersom datorn är såpass ny ska inte damm eller nåt täppt igen fläkthålet. Fläkthålet är inte blockerat, använder inte heller någon kylplatta. Var går gränsen för laptops och ifall den skulle gå sönder av att bli överhettad, får jag en ny på garantin då?

Håll dig borta från program som HWMonitor och Speedfan. Jag har gjort upprepade försök att få dem att fungera med olika datorer, både xp/vista/W7. Visst fungerar det men det finns ALLTID något som inte stämmer.

Använd CoreTemp för processorn och GPU-Z för grafikkortet. Om du hade en Intel cpu skulle jag rekommendera RealTemp dock.

Om inget av detta fungerar är sensorerna i din dator kaput.

Permalänk
Medlem

Kan vara bios:et som lämnar fel värden.
Kolla om det finns någon nyare att använda i stället (dock inte beta).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SysGhost:

Låter helt orimligt.
De flesta moderna processorerna slutar fungera vid temperaturer över 90 grader, och är redan oerhört instabila vid temperaturer över 80.
Risken för att processorn slutar fungera permanent är rätt stor över 90 grader.

Det låter mer som om det handlar om en trasig temperatur-sensor. Du får kolla upp temperaturen på på annat sätt. t.ex en IR-detektor.

Jag tar och citerar mig själv igen om hur moderna processorer klarar av temperaturer.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nu är du helt ute och cyklar.
Det är farligt att lita på folk på Sweclockers numera. Man behöver nästa kolla vad personen har skrivit i andra trådar för att kunna bedöma trovärdigheten.

Ivy/sandy bridge Desktop processorer med k-suffix stänger av sig vid 130°C och throttlar vid 105°C. Snälla nån.
Grafikkortet tål minst 120°C innan även det stänger av sig.

Till att börja med finns det en throttling temperatur(kallad TJ MAX(Thermal Junction Max)). Detta märks oftast tidigast då datorn blir långsam och seg när den blir varm.
Sedan finns det en kill temperatur där processorn och hela datorn omedelbart stängs av, THERMTRIP# heter signalen som skickas och detta sker vid 130°C på Ivy och Sandy bridge. Då stängs datorn av på under 10µs. Dvs extremt snabbt.

Dessvärre har jag inte lyckats hitta OFFICIELLA källor på vart dessa ligger i AMDs Vishera eller Bulldozer.
Ovanstående information hämtad från Intels egna officiella dokument.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

...
Dessvärre har jag inte lyckats hitta OFFICIELLA källor på vart dessa ligger i AMDs Vishera eller Bulldozer.
Ovanstående information hämtad från Intels egna officiella dokument.

Har en FX-6100 och när vattennivån var lite för låg så la den av på strax över eller ca 100 grader (innan jag uppgraderade bios)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av abki:

Har en FX-6100 och när vattennivån var lite för låg så la den av på strax över eller ca 100 grader (innan jag uppgraderade bios)

Spännande men som sagt skulle vilja ha officiella källor som jag kan hänvisa till innan jag börjar säga något.

Skulle tippa på att FX processorerna har Throttle runt 80-90°C och THERMTRIP# runt 100-110°C. Men detta måste jag själv försöka bekräta med officiella dokument från AMD eller (egna) dokumenterade tester.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En fråga ang. fläkt!

Tjena grabbar!
Jag har läst denna tråd och blev lite nyfiken på om ni kanske har svar på ett
litet problem jag har.
Jag är en stolt ägare av en Packard bell Easynote TK85, Intel core i5-430, 4 Gig RAM, ATI 512 MB grafikkort. 2 år gammal.
När jag köpte datorn var den extremt tyst och sval, ett halvår senare började fläkten brumma och ett tag senare
började den bli varm och fläkten börja låta som att den skulle lyfta. Den stänger numera av sig när den blir för varm och
grafikdrivrutinerna startar om sig medans jag surfar.
Finns det något jag kan göra för att komma tillrätta med problemen eller är den på sista andetaget!?

Väldigt tacksam för svar från er kunniga då jag är en novis!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semaj:

Tjena grabbar!
Jag har läst denna tråd och blev lite nyfiken på om ni kanske har svar på ett
litet problem jag har.
Jag är en stolt ägare av en Packard bell Easynote TK85, Intel core i5-430, 4 Gig RAM, ATI 512 MB grafikkort. 2 år gammal.
När jag köpte datorn var den extremt tyst och sval, ett halvår senare började fläkten brumma och ett tag senare
började den bli varm och fläkten börja låta som att den skulle lyfta. Den stänger numera av sig när den blir för varm och
grafikdrivrutinerna startar om sig medans jag surfar.
Finns det något jag kan göra för att komma tillrätta med problemen eller är den på sista andetaget!?

Väldigt tacksam för svar från er kunniga då jag är en novis!

Tack!

Blås rent fläktutblåset på sidan och byt kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Blås rent fläktutblåset på sidan och byt kylpasta.

Om han ändå ska byta kylpastan ska man inte blåsa in i kylflänsen. Då kommer allt jävla damm som finns där tryckas längre in i datorn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080