Dags och uppgradera min i7 920 d0 :)

Permalänk
Medlem

Dags och uppgradera min i7 920 d0 :)

Tjena grabbz.

Som ni ser har jag vart väldigt aktiv här på Swec och nu är det dags att uppgradera.
Mina spec ser ni på min sign. Anledningen till att jag uppgraderar är för att nätagget har dött och chassit börjar ta för mycket plats och tid för att städa.
Tror också att min cpu börjar dö. Har haft den stabilt klockad 4.2Ghz i nästan 4 år nu!
Kommer att ha kvar Gpu:n då den är helt ny och som ni ser har ja valt samma kylare till cpun då ja tycker att det är den bästa av sitt slag

Har funderat och plockat ihop en paket och undrar vad ni tycker om den.
Om det är något ja har missat eller om något är gammal eller dyrt osv.

Ha de bäst och Glad Påsk.

Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer inte att fungera med processorn utan en uppdatering av BIOS. Och för att uppdatera BIOS måste du använda en Sandy Bridge processor. Välj ett moderkort med Z77 chipset i stället så kommer det fungera utan uppdatering. Skulle byta till minnen med låg profil. Skulle köpa SSD från Samsung eller Intel. 750W är overkill om du inte ska köra SLI/crossfire , om inte så räcker det med 530-650W.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej då byter jag ut nätagg, moderkort och ssd Vad för minnen skulle du rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tack tack. Har bytt littegranna på listan nu. Ser bättre ut nu får min gpu plats i chassit? Fick precis plats i min antec 1200

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga problem med det chassit, "Max längd grafikkort 342 mm". Finns inga grafikkort som är så långa.

http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Inga problem med det chassit, "Max längd grafikkort 342 mm". Finns inga grafikkort som är så långa.

http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart

Wow vilken lättnad. Då är det bara att tuta och köra. Jag kommer enbart att spela på datorn aå jag undrar om det inte är lite overkill med 3770n är är man mer framtidasäker med denna må tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

i crysys och gta v borde du ha fördell men i7 och OM du börjar med t.ex youtube så kan det vara bra.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt gått på en ännu större kylare. Dem kan aldrig bli för stora!
Lägg till lite kronor och ta en D14 eller likvärdig.

Precis som att din i7 920 var overkill en gång i tiden med sina många trådar är det likadant med 3770k. Men dem håller ju även längre utan att behöva uppgradera också.

Permalänk

Jag skulle vänta några månader på Haswell..

Permalänk
Medlem

Är inte de Haswell som släpps då med bugg? Även om den inte skulle påverka mig en massa så skulle det kännas fel att köpa den

Permalänk
Skrivet av Radook:

Är inte de Haswell som släpps då med bugg? Även om den inte skulle påverka mig en massa så skulle det kännas fel att köpa den

Finns ingen logik alls i att låta bli att köpa det bara pga. nån liten djäkla bugg som inte kommer påverka dig.

Permalänk
Medlem

Håller med blackbird om att du borde vänta tills Haswell släpps då det är om bara någon månad
Ungefär samma pris som Ivy, men presterar ytterligare lite bättre, och eftersom du köper ett helt nytt kit så finns det ingen anledning att inte vänta (om inte datorn HAR gått sönder )

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Uppgradera inte CPU, den i7 funkar bra, och speciellt om du kan köra i 4,2 GHz, pengar i sjön och ingen direkt märkbar förbättring för flera tusenlappar till, hellre ett nytt 670 då men också det är aningen onödigt då 670 oftar hänger med väldigt bra.

SSD kan ju vara trevligt och nåt du verkligen tjänar prestanda på, doc inte fps i spel men ett bättre flyt i ting du installerar och laddar, du kan göra en virtuell hårddisk på 1-2GB utav ditt RAM så får du också ett bra flyt på sina håll, finns ofta gratis upp till 4GB som är rätt bra, eller så kan du bara köpa mer RAM och göra en större dirr.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Uppgradera inte CPU, den i7 funkar bra, och speciellt om du kan köra i 4,2 GHz, pengar i sjön och ingen direkt märkbar förbättring för flera tusenlappar till, hellre ett nytt 670 då men också det är aningen onödigt då 670 oftar hänger med väldigt bra.

SSD kan ju vara trevligt och nåt du verkligen tjänar prestanda på, doc inte fps i spel men ett bättre flyt i ting du installerar och laddar, du kan göra en virtuell hårddisk på 1-2GB utav ditt RAM så får du också ett bra flyt på sina håll, finns ofta gratis upp till 4GB som är rätt bra, eller så kan du bara köpa mer RAM och göra en större dirr.

Hmm låter väldigt intressant. Har inte vart inne på Swec på ett bra tag så ja måste nog läsa på lite om Hashwell. Det är det att min dator hänger sig hela tiden. Den fryser till och sedan stängs den av och efter startar datorn ej, Ram minnen som håller på då och då och så tror jag att det är glapp på nätagg kablarna. Bara ja rör 24 pin kabeln stängs datorn av och bios resetar. Väldigt mycket som händer på en och samma gång. Ska kanske börja med ett nätagg och se hur det går.

Kommer Hashwell ha samma ddr3 minnen och socket osv? Kan ju börja sakta men säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Hmm låter väldigt intressant. Har inte vart inne på Swec på ett bra tag så ja måste nog läsa på lite om Hashwell. Det är det att min dator hänger sig hela tiden. Den fryser till och sedan stängs den av och efter startar datorn ej, Ram minnen som håller på då och då och så tror jag att det är glapp på nätagg kablarna. Bara ja rör 24 pin kabeln stängs datorn av och bios resetar. Väldigt mycket som händer på en och samma gång. Ska kanske börja med ett nätagg och se hur det går.

Kommer Hashwell ha samma ddr3 minnen och socket osv? Kan ju börja sakta men säkert?

Haswell* kommer använda ddr3 ja, men sockeln byts från nuvarande 1155 till 1150. Så du kan tyvärr inte köpa ett moderkort nu utan det får bli att på samma gång när det släppts.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Haswell* kommer använda ddr3 ja, men sockeln byts från nuvarande 1155 till 1150. Så du kan tyvärr inte köpa ett moderkort nu utan det får bli att på samma gång när det släppts.

Freddie

Aj då. Tack för hjälpen.

Då får jag börja med nätagg,ram mimmen och ssd

Skickades från m.sweclockers.com