ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem

Tack Marathonkillen för din tråd!

Jag har inte haft möjlighet att källgranska dina artiklar, men givet att de stämmer är det enormt Härligt att du går ut med denna fördjupade beskrivning! Jag hade aldrig hört talats om ClickOk, men fy vad upprörd jag blev redan efter tredje stycket då jag förstod vart historien led på väg. Tack och lov att ditt fall gick vägen, jag återfick just litet tilltro till vårt rättssystem. Men även om man lyssnar på vad de försöker säga tillbaka, trots att de i vad du beskriver har fel i allt, så undrar jag vad de ö.h. menar med att deras "egentliga" pris saknade en nolla. Dvs: 18'000 kr för en vara som de egentligen tänkte ta 8'700 kr för? Jag är inte säker på definitionen av "ocker", men det låter som att de kan vara bra nära där. Jag både hoppas och tror starkt att din varning går djupt till både SweClockare och våra anhöriga/bekanta.

Väl skrivet!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Intressant historia men det blir lite mystiskt när TS är så oerhört noga med att beskriva hela förloppet för att sedan vara lite smått kryptiskt kring vad och hur många enheter som inhandlats.

Det är i alla fall så jag som utomstående uppfattar det och det är inte menat att på något sätt misstänkliggöra TS men fick du alltså produkterna till en tredjedel av priset?

Bra jobbat att du orkade stå på dig.

Köpte själv en SSD till väldigt fin rabatt och trodde först det var fel pris tills jag såg på tillverkarens hemsida att en ny modell var på väg. Det handlade dock om 20-30% rabatt.

Inga problem med att upplysa om priset per styck. Domen i Tingsrätten är offentlig handling, vilket innebär att vem som helst får ta del av den.

Styckpriset var 170 kronor för en hårddisk för intern montering. Hitachi och 1TB.
Ett 15-tal butiker med priser på mellan 140 och 200 kronor per styck plus frakt. Priset låg ute i 2 dagar.
Jag hade ingen anledning att misstänka fel pris. Jag hade köpt 6 stycken 2TB Western Digital externa hårddiskar från Pixmania för 401 kronor styck plus frakt. Köpet från ClickOk var inte enbart till mig själv, liksom köpet från Pixmania. Jag beställde tillsammans ett några vänner för att dela på frakten.
För min del fanns det inget skäl att misstänka fel pris. När så många butiker har liknande priser och att det är Hitachis diskar, som blivit uppköpta av Western Digital, fanns det inte en tanke hos mig att priset skulle vara felaktig. Att betala 401 kronor plus frakt för en 2TB extern disk och sedan 170 kronor för en intern disk på 1TB, ingav mig inte att misstänka prisfel.
Diskarna är en standarddisk på 7200 varv och 32MB cache.

Hoppas denna upplysning gör inlägget mindre misstänksamt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på annat forum...

Varning! Det står att läsa om detta företag i Råd & Rön nr 1/2013. Precis som Henrik T skrivit i denna tråd så tycks det som ClikOK satt i system att ändra priserna mellan det att kunden skickat sin beställning och det att man fått orderbekräftelsen. Ett fult trick som det tydligen går att ägna sig åt pga av vad som mest liknar en lucka i lagen.

Permalänk
Medlem

Har haft lite vibbar från clockOk innan som inte varit någe vidare och nu kommer jag ju aldrig någonsin handla där.

Mycket bra och starkt av dig att orka stå ut med asen och jag är riktigt glad att det gick bra till slut. Hoppas det kändes för idioterna.

De kan ju ta och stänga sitt konto och tråd om de nu har någon här på sweclockers för här har de snart inget att hämta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

hahah! Kanske kommer att kosta 300:- sen du köpt de!

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Tack Marathonkillen för din tråd!

Jag har inte haft möjlighet att källgranska dina artiklar, men givet att de stämmer är det enormt Härligt att du går ut med denna fördjupade beskrivning! Jag hade aldrig hört talats om ClickOk, men fy vad upprörd jag blev redan efter tredje stycket då jag förstod vart historien led på väg. Tack och lov att ditt fall gick vägen, jag återfick just litet tilltro till vårt rättssystem. Men även om man lyssnar på vad de försöker säga tillbaka, trots att de i vad du beskriver har fel i allt, så undrar jag vad de ö.h. menar med att deras "egentliga" pris saknade en nolla. Dvs: 18'000 kr för en vara som de egentligen tänkte ta 8'700 kr för? Jag är inte säker på definitionen av "ocker", men det låter som att de kan vara bra nära där. Jag både hoppas och tror starkt att din varning går djupt till både SweClockare och våra anhöriga/bekanta.

Väl skrivet!

Jag förstår att det kan kännas tvivelaktigt att skriva om ärendet och inte har källmaterial. Att Råd & Rön skrivit om ärendet är sant och finns i nummer 1 i år, 2013, på sidan 48. Biblioteken brukar ha Råd & Rön så det är bara att kila dit och låna för den som så önskar.
Samma sak gäller GP men den är sannolikt svårare att få tag i då artikeln är publicerad den 12 december 2012.

Det går också att ta del av målet i Tingsrätten. Det är offentlig handling och målnumret är:

FT 14373-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

Nej det är roligare än så! Kolla månadskostnaden...

Kampanj:

Återbetalningstid: 36
Månadskostnad: 41,87

så 100 kr presentkort = 1500

Det blir billigare med 3 månaders avbetalning dock: 3x95,33 = ca 300kr

Så med tanke på TS upplevelse borde ett 100kr presentkort kunna landa på 15000kr plus 3 års räntepåslag...

Tänkte efter en stund till.

Normal dröjsmålsränta är väl 6-7% normal lurendrejeri ränta är väl 12-14, men vi säger 13% så då är vi väl uppe i 20 redan där.
Men marknadsräntan är säkert 10 gånger högre så det blir väl eg 50 000-70 000kr

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det är roligare än så! Kolla månadskostnaden...

Kampanj:

Återbetalningstid: 36
Månadskostnad: 41,87

så 100 kr presentkort = 1500

Det blir billigare med 3 månaders avbetalning dock: 3x95,33 = ca 300kr

HAHA underbart (:
"kampanj" HAHA

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Alla Sweclockare gå in och skriv recensioner på Prisjakt nu. Jag kommer göra det imorgon.

Detta företaget ska gå i graven för de dom gjorde. Jag hade aldrig pallat med det. BRA GJORT!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Låter som ett stort skämt. Har alltid tyckte att clickOK inte varit nåt seriöst företag men trodde inte att det var så här dåligt. Undra hur länge det tar innan dem är i konkurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Alla Sweclockare gå in och skriv recensioner på Prisjakt nu. Jag kommer göra det imorgon.

Detta företaget ska gå i graven för de dom gjorde. Jag hade aldrig pallat med det. BRA GJORT!

Jag lär ju inte kunna göra de (med gott samvete) om jag inte beställt något därifrån vilket jag knappast lär göra. Usla företag borde dö ut av sig själv tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Då kallar jag dig för en enhörning.

Okej chefen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Alla Sweclockare gå in och skriv recensioner på Prisjakt nu. Jag kommer göra det imorgon.

Detta företaget ska gå i graven för de dom gjorde. Jag hade aldrig pallat med det. BRA GJORT!

Nu kommer du säkerligen bli tråkad för att du hetsar folk, och att du inte har med saken att göra. Jag säger bara, om ni blir upprörda över detta, och vill göra något så är detta ett väldigt effektivt sätt.

Fult bör mötas med fult. Förstå hur jobbigt TS liv varit pga detta, och hur lätt de slipper undan.

Oh no you don't!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

Vilket jävla patetiskt företag.. :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Alla Sweclockare gå in och skriv recensioner på Prisjakt nu. Jag kommer göra det imorgon.

Detta företaget ska gå i graven för de dom gjorde. Jag hade aldrig pallat med det. BRA GJORT!

Prisjakts villkor för att lämna omdömen:

"Ett omdöme är avsett att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter gällande kundvård och/eller konsumenträttsliga förhållanden. Direkta eller antydda teorier, antaganden eller anklagelser om brottslig handling/verksamhet eller sådant som rör andra företeelser än kundvård och konsumenträtt är inte tillåtet."

Permalänk
Avstängd

Vilka jävla rövhål. Blir aldrig ett köp därifrån.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det är roligare än så! Kolla månadskostnaden...

Kampanj:

Återbetalningstid: 36
Månadskostnad: 41,87

så 100 kr presentkort = 1500

Det blir billigare med 3 månaders avbetalning dock: 3x95,33 = ca 300kr

Så med tanke på TS upplevelse borde ett 100kr presentkort kunna landa på 15000kr plus 3 års räntepåslag...

Tänkte efter en stund till.

Normal dröjsmålsränta är väl 6-7% normal lurendrejeri ränta är väl 12-14, men vi säger 13% så då är vi väl uppe i 20 redan där.
Men marknadsräntan är säkert 10 gånger högre så det blir väl eg 50 000-70 000kr

Nästa SC tävling. Första pris: presentkort på ClikOK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Prisjakts villkor för att lämna omdömen:

"Ett omdöme är avsett att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter gällande kundvård och/eller konsumenträttsliga förhållanden. Direkta eller antydda teorier, antaganden eller anklagelser om brottslig handling/verksamhet eller sådant som rör andra företeelser än kundvård och konsumenträtt är inte tillåtet."

Men vi på SweClockers är ju som en stor familj där vi alla delar varandras känslor och erfarenheter. ^^

Permalänk
Medlem

De flesta andra butiker brukar ju ta betalt för det priset som står på varan. Sen kan ju priserna gå upp och ner men det brukar ofta vara så att det priset som stod på varan när man la sin order är det som gäller. Såvida det inte är något utgående som ex ett grafikkort för "1 kr".

ClikOk kommer jag aldrig att handla hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

Haha! Ja den var fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Prisjakts villkor för att lämna omdömen:

"Ett omdöme är avsett att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter gällande kundvård och/eller konsumenträttsliga förhållanden. Direkta eller antydda teorier, antaganden eller anklagelser om brottslig handling/verksamhet eller sådant som rör andra företeelser än kundvård och konsumenträtt är inte tillåtet."

Om man ska vara helt ärlig så har ClickOK försökt mygla till sig på så sätt som faktiskt bryter mot flertalet svenska lagar, och om man då försöker bekämpa ont med gott kommer dessvärre företaget aldrig skadas på ett sådant sätt som de faktiskt förtjänar.

Om ClickOK brutit mot Sveriges lagar ser jag ingen anledning att respektera Prisjakts villkor.

Hitta på något som gör att Prisjakt inte tar bort det. Simple as that!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Förstod inte hur det vet ett argument att du skulle ha kollat deras priser varje dag, är inte det tillåtet? Är man ute efter en vara till ett lågt pris, då är det väl logiskt att man kollar priset på den då och då för att se om det sjunkit?

Sen att backa upp detta med ett kollieID...haha

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Prisjakts villkor för att lämna omdömen:

"Ett omdöme är avsett att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter gällande kundvård och/eller konsumenträttsliga förhållanden. Direkta eller antydda teorier, antaganden eller anklagelser om brottslig handling/verksamhet eller sådant som rör andra företeelser än kundvård och konsumenträtt är inte tillåtet."

Precis. Vi ska väl inte sänka oss lika lågt som företaget i fråga! Internet är otroligt bra för info och bör hanteras med omdöme. TS har gjort en insats och detta kommer nog märkas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Precis. Vi ska väl inte sänka oss lika lågt som företaget i fråga! Internet är otroligt bra för info och bör hanteras med omdöme. TS har gjort en insats och detta kommer nog märkas av.

Förklara för mig vad TS tjänat på detta?

TS har gjort en extremt stor insats, utan att få ett ruttet öre för det. Om ingen säger ifrån kommer ClickOK lämna striden utan konsekvenser.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det är roligare än så! Kolla månadskostnaden...

Kampanj:

Återbetalningstid: 36
Månadskostnad: 41,87

så 100 kr presentkort = 1500

Det blir billigare med 3 månaders avbetalning dock: 3x95,33 = ca 300kr

Så med tanke på TS upplevelse borde ett 100kr presentkort kunna landa på 15000kr plus 3 års räntepåslag...

Tänkte efter en stund till.

Normal dröjsmålsränta är väl 6-7% normal lurendrejeri ränta är väl 12-14, men vi säger 13% så då är vi väl uppe i 20 redan där.
Men marknadsräntan är säkert 10 gånger högre så det blir väl eg 50 000-70 000kr

Tack för presentkortet farmor... tur att dom erbjöd avbetalning som passade din låga pension.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om man ska vara helt ärlig så har ClickOK försökt mygla till sig på så sätt som faktiskt bryter mot flertalet svenska lagar, och om man då försöker bekämpa ont med gott kommer dessvärre företaget aldrig skadas på ett sådant sätt som de faktiskt förtjänar.

Om ClickOK brutit mot Sveriges lagar ser jag ingen anledning att respektera Prisjakts villkor.

Hitta på något som gör att Prisjakt inte tar bort det. Simple as that!

Håller inte emd dig om tillvägagångssätt men jag håller med dig om att Clickok borde tas bort från prisjakt, Clickok och alla andra skojare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Men om man betalar med kontokort så kan de alltså justera upp priset så länge varan inte justerats? Utgår då från att man bli kontaktas först?

Starkt att du stod på dig, tvister och bråk som denna tar väldigt mycket energi.

Så länge en butik inte levererat kan de ändra priset om de vill, med hänvisning til 32§ Avtalslagen.
Har man betalat med kort kan de inte ta ut mer betalt för vid betalning godkänner du endast det belopp som avses för betalningen. Företaget kan däremot välja att inte belasta kontot med hela summan utan en del av den om de önskar.
Detta ser du inte förrän du får det på ditt kontoutdrag.

Tack för de uppmuntrande orden! Det har varit en tuff tid. Utan stöd från min särbo i synnerhet, Konsumentvägledaren i Göteborg och min omgivning hade det varit betydligt tuffare.

Syftet med inlägget är att stärka andra om de skulle råka in i en liknande tvist. Det går att få rätt i en domstol om man kan bevisa att man inte gjort något fel. Här gäller det att verkligen kunna bevisa sin sak för att nå hela vägen. Det kräver mycket energi och tid.
Vid ett köp, dokumentera så mycket som möjligt utifall en tvist skulle inledas.

Skrivet av tracked:

Funkade detta verkligen? trodde tingsrätten att ett Kolli-ID är ett IP-nummer ?!

Skönt att det löste sig till slut, inget kul med sådanna bluff-företag.

Kommer aldrig köpa från det företaget.

Om Tingsrätten trodde att postens kolli-ID är samma som IP-adresser framom inte. ClickOk lade fram denna bevisning i slutet av rättegången, som avslutades några minuter senare. Om Tingsrätten har kunskapen eller ej för att se om uppgifterna är IP-adresser eller ej spelar inte heller någon roll. Tingsrätten ser bara till bevismaterialet. Det blir den åtalades uppgift att bevisa motsatsen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om ClickOK brutit mot Sveriges lagar ser jag ingen anledning att respektera Prisjakts villkor.

Så för att ClickOK gjort fel bör vi vara lika dumma mot Prisjakt, som på inget sätt påverkat vad ClickOK gjort?

Skrivet av Deathdancer:

Hitta på något som gör att Prisjakt inte tar bort det. Simple as that!

Så nu ska vi lura prisjakt? Du tycker alltså inte att falska omdömen är fel?