Data mängd 80 gb hur långt räcker det?

Permalänk
Medlem

Data mängd 80 gb hur långt räcker det?

Har adsl nu 6 mbit från bbb, nu har jag fått et erbjudande från tele2 på 4g troligen hamnar jag på runt 35 mbit i hastighet med 80 gb i trafik gräns.

Vågar ej hoppa på detta då jag tror att vi i familjen förbrukar mer än 2 gb per dag.
Vi har 5 datorer 3 smartphones.

Kör netflix misnt 1 gång per dag, jag streamar cmoore sport 3-4 gånger i veckan.
Spotify på nästan jämnt och sen alla övrig sufning och mail + att vi driver en webshop som dock ligger hos surftown men vi lägger upp bilder och bokför online.

Tror ni att 80 gb är för lite.
Ni som har 4g hur mycket gör ni åt per månad=?

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Ifall du använder nätet så mycket som du har skrivit så förbrukar du lätt 80 gig på första eller andra veckan, stanna kvar på ditt adsl

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

Med dom surfvanorna du beskrev skulle jag INTE ta 4g modemet. Streaming är en riktig slukare när de kommer till datatrafik.

Sedan tvivlar jag också på att man får 80gb surftak, finns de i deras avtal på hemsidan?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Köp två!

Permalänk
Medlem

Tele2 4G har ett surftak på 80gig, jag har det själv, men bara ifall han har deras 80Mbit annars är det mycket mindre

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

349 kr i månaden 80 gb , tror inte jag kommer upp i hastighet 80 mbit, kankse 35 som dock är bättre än 5.69 som bäst på bredbandskollen.

Men trafiken har jag aldrig tänkt på.
Satt mig ner och räknade.
Netflix halv bra kvalite runt 700 mb i timmen = en film på 1 h 30 min =runt 1 gb. Hd kvalite mellan 3-4,5 gb

En hockey match runt 3 gb

30 dagar på en månad delat i 80 gb = 2,6 gb per dag tror aldrig det räcker men tele2 säger att det kommer räcka!.......

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Är 5 personer i mitt hushåll som delar på fiber. Vi förbrukar ca 20gb per dag åt att streama film, musik, spela spel, handla på internet och video samtal.
En del helger när man tittat mycket full hd film har man dragit hem över 100gb på en dag.

På mobilen förbrukar jag ca 2gb i månaden åt att surfa på internet och streama lite Spotify då och då.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

349 kr i månaden 80 gb , tror inte jag kommer upp i hastighet 80 mbit, kankse 35 som dock är bättre än 5.69 som bäst på bredbandskollen.

Men trafiken har jag aldrig tänkt på.
Satt mig ner och räknade.
Netflix halv bra kvalite runt 700 mb i timmen = en film på 1 h 30 min =runt 1 gb. Hd kvalite mellan 3-4,5 gb

En hockey match runt 3 gb

30 dagar på en månad delat i 80 gb = 2,6 gb per dag tror aldrig det räcker men tele2 säger att det kommer räcka!.......

Tele2 Ljuger för att sälja, det kommer inte gå

Permalänk
Medlem

Om nu ditt ADSL funkar bra för det du/ni vill göra så finns det ingen anledning att byta.

Enda skälet är ju om 6Mbit inte räcker, men då är som sagt problemet 80GB i gräns, så dom där 35 Mbitten räcker inte så länge ändå.

35Mbit ger ju enkelt räknat i runda slängar 3,5 meg/sec.
(80000/3,5)/60/60 ~= 6,5 timme

Så, moment 22 i detta är ju att om man har behovet av att pumpa 35Mbit, så tar ju kvoten slut på under 7 timmar

Permalänk
Skrivet av lasseboy:

349 kr i månaden 80 gb , tror inte jag kommer upp i hastighet 80 mbit, kankse 35 som dock är bättre än 5.69 som bäst på bredbandskollen.

Men trafiken har jag aldrig tänkt på.
Satt mig ner och räknade.
Netflix halv bra kvalite runt 700 mb i timmen = en film på 1 h 30 min =runt 1 gb. Hd kvalite mellan 3-4,5 gb

En hockey match runt 3 gb

30 dagar på en månad delat i 80 gb = 2,6 gb per dag tror aldrig det räcker men tele2 säger att det kommer räcka!.......

För det första är det inte Tele2 som ringer utan nått av alla jävla call-center. För det andra så vet dom inte ett dugg om vad dom säljer utan dom har bara ett "manus" att läsa från. Min sambo jobbade med detta i ca 1 vecka innan hon tröttnade på att sitta och ljuga för kunder bara för att lura på dom nått som i verkligheten är långt från vad dom säger...

80gig räcker inte på långa vägar till den mängden data.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Det är åt helvete för lite om man ska streama mycket film vilket du gör. Varför kan ni inte skaffa vanlig fiber? 4g är ostabilt och segt om många är inne samtidigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället bara Telenor 6Mbit mobilt bredband kontant pga att jag är inneboende just nu och skall snart flytta eller det är iaf 6mån tills dess så vill inte binda upp mig på något.

Och jag måste säga att 3G nätet iaf här är ok. Ibland kvällar mellan 18-21 då är det klart segare men annars märker jag inte så mycket.

Men skulle jag välja mellan 4G / 3G med tak och ADSL utan tak är valet lätt skulle ta ADSL alla dagar i veckan det är en stabilare uppkoppling lägre ping.

3G och 4G är en nödlösning. Sålänge de behöver tak på uppkopplingen är den inget annat än en komplement eller tillfällig lösning.

Alternativet är jue att ha ADSL + 4G uppkopplingen men blir jue aningen dyrt kanske.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte ladda hem ett trafikmätningsprogram och mäta?
http://ispmonitor.be/
Men 80 Gbyte är oerhört lite på ett hushåll, jag förbrukar kring 1 Tbyte/ månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen går det inte i maxhastighet med 4G. Du kommer vara tvungen att köpa antenn och rikta den, sen om det blåser eller regnar faller hastigheten etc etc.

Stanna kvar på ADSL, det är bättre ping och stabilare. Det skulle iallafall jag gjort.

Permalänk
Medlem

Bor endast 1km från Borås Centrum. men vi har sämsta uppkopplingen i hela 7 härad.
Detta pga av gamla koppar ledningar för telefon och väldigt långt till station.
Fiber är indraget i alla villor med fjärrvärme de drog det samtidigt som fjärrvärmen installerades.
Men Borås kommun har inga planer på att koppla på fiber hos oss, kanske om 2 år är enda svar man får.
Så sitter i skiten lovad 8 mbit fråna alla adsl leverantörer men ingen kan leverera mer än 5-6 som stabil lina.

Visa signatur

love in him