Hårddiskproblem, sata-kontroller sönder?

Permalänk

Hårddiskproblem, sata-kontroller sönder?

System:

Mobo: Asus Rampage III Formula
CPU: Intel core i7 920
Ram: 4*2Gb Corsair 1600MHz & 2*2Gb Corsair 1333MHz
GPU: Asus Radeon HD 5970 Black Edition
PSU: Corsair HX750
HDD: 500Gb WD Black Sata 2, 500Gb WD Black Sata 3, 2*1Tb WD Green Sata 2
SSD: 120Gb Corsair Force GT Sata 3

Har haft lite problem med bootning av mitt system och har under ett tag trott att det var min ssd som var problemt men det verkar inte som det längre.
Problemet är att mitt system försöker att boota men kommer bara fram till Windows loggan precis innan start sen stannar den där, efter det behövs en omstart eller systemåterställning så "KANSKE" jag kan komma in i mitt OS.
Har än så länge testat att ha min SSD och mina 2 WD Black (både sata 2 o sata 3) och alla diskarna ger samma fel och självklart har jag testat alla de olika kontakterna på moderkortet och fortfarande samma fel.

Enligt mig verkar ju detta ett rätt tydligt moderkortsfel men jag vill kolla vad ni andra tycker innan jag börjar att jaga Komplett efter ett utbyteskort.

Tack på förhand!

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Det kan lika gärna vara minnesproblem.
Och minneskontrollern sitter ju numera i CPU'n, så felet kan ju även vara där...

Steg 1 är ju att köra ett memtest för att utesluta det.
Steg 2 är att ominstallera minnet, d.v.s plocka ur och stoppa tillbaks.
Steg 3 är att byta SATA kabeln/kablarna.
Steg 4 är att ominstallera CPU'n, men var extremt försiktig då pinsen i sockeln är väldigt ömtåliga.

Mellan varje "steg" så testar du såklart om systemet fungerar som det är tänkt

Permalänk

Kört memtest i nästan 5 timmar och hittade inga fel alls, bytt platser på minnena testat köra på bara enstaka minnen osv, bytt alla 5 sata kablarna och tagit väck processorn och satt dit den igen med ny kylarpasta.

Moderkortsfel då?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

Kört memtest i nästan 5 timmar och hittade inga fel alls, bytt platser på minnena testat köra på bara enstaka minnen osv, bytt alla 5 sata kablarna och tagit väck processorn och satt dit den igen med ny kylarpasta.

Moderkortsfel då?

Låter mer och mer troligt ja.
Fast det är ju ovanligt med sånna fel om man nu inte råkar ha P67 gen 1 såklart.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Låter mer och mer troligt ja.
Fast det är ju ovanligt med sånna fel om man nu inte råkar ha P67 gen 1 såklart.

Är lite fast här, kan inte komma på fler test jag kan köra, testade även nätaggregatet bara för sakens skull och det var inget fel där.
Ska ta och ringa Komplett och fixa så att jag kan skicka in moderkortet.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys