Försökte roota GS2 – startar inte

Permalänk
99:e percentilen

Försökte roota GS2 – startar inte

Ledsen för att jag skapar en tråd pga min egen dumhet, men jag orkar inte mer. Jag har nu varken surfplatta (stulen) eller mobil (brickad) vilket betyder att jag inte kan kommunicera när jag inte är hemma. Jag behöver verkligen er hjälp.

Efter Jelly Bean blev min GS2 långsam och hackig och skiter i mina knapptryck, så jag vill ha Vanilla Android. Jag har försökt i några timmar nu att roota enligt den här "guiden". Eftersom jag har ~20 i IQ kollade jag inte vilken kernelversion jag hade innan jag började (eller jag försökte, men förstod inte hur jag skulle tolka texten under "Kernel Version"). Jag har försökt med följande "vad det nu heter" (se detta inlägg i samma tråd):

CF-Root-SGS2_XX_NEE_LPD-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_OXX_LPE-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_OXI_LPF-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XX_OXA_LPW-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPG-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_UH_UVC_LPK-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_DBT_LPI-v5.5-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XX_OXA_LQ5-v5.6-CWM5.zip (UPDATED)
CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPO-v5.6-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPT-v5.6-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_XEZ_LPU-v5.6-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XX_XEO_LQB-v5.6-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPX-v5.6-CWM5.zip
CF-Root-SGS2_XW_NEE_LPY-v5.6-CWM5.zip

CF-Root-SGS2_XX_XEO_LPQ-PROPER-v5.4-CWM5.zip (use also for LPE)

Dold text

Enligt Odin har det fungerat varje gång:

<ID:0/004> Added!! <ID:0/004> Odin v.3 engine (ID:4).. <ID:0/004> File analysis.. <ID:0/004> SetupConnection.. <ID:0/004> Initialzation.. <ID:0/004> Get PIT for mapping.. <ID:0/004> Firmware update start.. <ID:0/004> zImage <ID:0/004> NAND Write Start!! <ID:0/004> RQT_CLOSE !! <ID:0/004> RES OK !! <ID:0/004> Completed.. <OSM> All threads completed. (succeed 1 / failed 0) <ID:0/004> Removed!!

Dold text

Går jag in i Download Mode står det:

ODIN MODE
PRODUCT NAME: GT-I9100
CUSTOM BINARY DOWNLOAD: YES (17 counts)
CURRENT BINARY: CUSTOM

(Antalet "counts" har ökat med 1 varje gång för varje körning i Odin.)

Försöker jag boota normalt kommer först den förväntade skärmen upp (den vanliga loggan plus en gul varningstriangel). Efter det blir skärmen svart och inget mer händer. Om mobilen är ansluten till datorn via USB hör man efter några sekunder ljudet som betyder att en enhet har anslutits ("du-du") och mobilen poppar upp i Kies. Dock står det bara "Connecting..." i all oändlighet och Kies "troubleshooting" är förstås inte till någon nytta.

Jag kommer alltså inte åt mobilen på något sätt.

Jag har inga viktiga data på mobilen, utan det handlar bara om att få den fungerande, helst med Vanilla Android.

Om det är mer saker ni behöver veta, fråga gärna. Jag skrev inte ut exakt allt, för det hade blivit väldigt mycket.

Tack på förhand och förlåt mig återigen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dra ner en stock samsungrom från samfirmware.com
Flasha den i Odin som vanligt.
Boota och läs cyanogenmodtråden på XDA och följ instruktionerna så bör du ha löst problemet.

Sök dig annars till den här tråden om du kör fast.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=78637

Att bara roota och att få vanilla android är helt olika saker bara så du vet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

Dra ner en stock samsungrom från samfirmware.com
Flasha den i Odin som vanligt.
Boota och läs cyanogenmodtråden på XDA och följ instruktionerna så bör du ha löst problemet.

Sök dig annars till den här tråden om du kör fast.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=78637

Att bara roota och att få vanilla android är helt olika saker bara så du vet.

Tack! Testar.

Jo, det vet jag, men som jag förstår det måste man roota för att kunna installera Vanilla Android.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
99:e percentilen

Samsungs variant är alldeles för bloatad för min smak, med tusen appar jag inte vill ha eller behöver. Och efter 4.1 skiter mobilen i mina tryck om jag inte väntar en halv evighet mellan varje tryck. Andra tryck (speciellt på bakåtknappen) registreras som två tryck. Och smålagg.

Jag vill testa vanilla för att se om det är så snabbt och rent som alla säger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tack! Testar.

Jo, det vet jag, men som jag förstår det måste man roota för att kunna installera Vanilla Android.

Du behöver CWM.
Det får du genom att flasha en rootad rom, klart lättare än att flasha en rootad kernel och sen installera CWM.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

Du behöver CWM.
Det får du genom att flasha en rootad rom, klart lättare än att flasha en rootad kernel och sen installera CWM.

Ja, det är ju tur att de har gjort det så "enkelt" ... viss skillnad på att blåsa ur en laptop med rent Windows och att göra samma sak med en mobil.

Tack för all er hjälp! Tack vare er kommer jag säkert kunna genomföra detta senare idag – hittade en gammal Xperia som får täcka det just nu mest akuta behovet: alarm. Godnatt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det kan bli galet om du har en dålig usbkabel eller dålig usbport tex usbporten på framsidan när du flashar.

Pröva och sätt i kabeln i en annan port "på baksidan"

och eller en annan kabel.

Permalänk
Medlem

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1457458

Bara följa steg för steg hur du ska fixa bricked device.

Det går inte att installera en cvm rakt utav alla gångner eftersom systemet e fucked.

Så du måste använda odin för att flasha tillbaka systemfiler innan du kan tänka tanken på cvm och customroms.

Men följ guiden och använd recoveryrom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

Dra ner en stock samsungrom från samfirmware.com
Flasha den i Odin som vanligt.
Boota och läs cyanogenmodtråden på XDA och följ instruktionerna så bör du ha löst problemet.

Sök dig annars till den här tråden om du kör fast.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=78637

Att bara roota och att få vanilla android är helt olika saker bara så du vet.

Flashade Tres stockrom. När jag startade syntes först standardloggan, sen nån irriterande Tre-film och sen Samsung-S:et som pulserar i rosa och blått i all oändlighet.

Har följt instruktionerna här, förutom "After reboot you can easily root your device using SuperOneClick", för jag tyckte nedladdningssidan var misstänkt (usel svenska etc).

Nu är jag tillbaka där jag var innan. Gul varningstriangel och sedan svart skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Flashade Tres stockrom. När jag startade syntes först standardloggan, sen nån irriterande Tre-film och sen Samsung-S:et som pulserar i rosa och blått i all oändlighet.

Har följt instruktionerna här, förutom "After reboot you can easily root your device using SuperOneClick", för jag tyckte nedladdningssidan var misstänkt (usel svenska etc).

Nu är jag tillbaka där jag var innan. Gul varningstriangel och sedan svart skärm.

Har du bootat till recovery o gjort wipe data samt cache? (Fabriksåterställning)
Detta brukar krävas om man flashar annan firmware.

Tips:
Flasha en av de senaste nordic från sammobile så slipper du 3bloatet. Sen går du till xda-developers -> i9100 -> android original dev o letar upp philz recovery, väljer rätt version o flashar update.zip från original recovery så har du root & cwm recovery utan gul triangel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Flashade Tres stockrom. När jag startade syntes först standardloggan, sen nån irriterande Tre-film och sen Samsung-S:et som pulserar i rosa och blått i all oändlighet.

Har följt instruktionerna här, förutom "After reboot you can easily root your device using SuperOneClick", för jag tyckte nedladdningssidan var misstänkt (usel svenska etc).

Nu är jag tillbaka där jag var innan. Gul varningstriangel och sedan svart skärm.

Som jag sa om du har failat och flashat en gång kommer det saknas känsliga startfiler.

Följ guiden ovan som jag pastade och flasha en recoveryrom först innan du kan börja dig på customroms eller ens stockrom

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lang666:

Som jag sa om du har failat och flashat en gång kommer det saknas känsliga startfiler.

Följ guiden ovan som jag pastade och flasha en recoveryrom först innan du kan börja dig på customroms eller ens stockrom

Det funkade. Tack så jättemycket!!

Nu återstår bara att flasha in vanilla. Orkar du länka "den bästa guiden" eller ska jag googla och ta första bästa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Va skönt att det löste sig.

Vet tyvärr inte så mycket om roms till sg2.

Men aokpsources är alltid bra

tex den här.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1290468

Då bör hålla dig till xda där finns allt från guider och roms och hjälp tips osv

Permalänk
Medlem

Är den inte så som du önskar är det superneklet att byta rom via cvm.

Permalänk
Medlem

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1118693

Så här du in cvm simpelt.

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1055

Här finns allt du behöver.

Skulle nått gå fel vet du nu hur man fixar det

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lang666:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1118693

Så här du in cvm simpelt.

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1055

Här finns allt du behöver.

Skulle nått gå fel vet du nu hur man fixar det

Jag ber om ursäkt men det är så mycket siffror och versioner och sånt och jag vet knappt vad som är vad. Jag har nu Android 4.0.3, Samsungs egna. Om jag försöker söka efter uppdateringar hittar den inga, så jag kan inte uppdatera. Kernel version är 3.0.15.I9100XXLPH-CL118559 se.infra@SEI-45 #3.

Jag vill ha Jelly Bean vanilla. Vilken guide är mest lämplig?

Vad är ClockworkMod? Varför ska man ha det? Vad är allting (kernel, root, rom, CWM, CyanogenMod osv) och i vilken ordning ska man installera det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag ber om ursäkt men det är så mycket siffror och versioner och sånt och jag vet knappt vad som är vad. Jag har nu Android 4.0.3, Samsungs egna. Om jag försöker söka efter uppdateringar hittar den inga, så jag kan inte uppdatera. Kernel version är 3.0.15.I9100XXLPH-CL118559 se.infra@SEI-45 #3.

Jag vill ha Jelly Bean vanilla. Vilken guide är mest lämplig?

Vad är ClockworkMod? Varför ska man ha det? Vad är allting (kernel, root, rom, CWM, CyanogenMod osv) och i vilken ordning ska man installera det?

Du installerar cvm först det är ett lite program som lägger sig vid boot. Om man trycker enligt guidens knappkombination kommer man in i en egen meny där kan man installera roms, från zipfile. Clockworkmod är en stor rom som admineras av seriösa personer i liknande stil med orginal tex samsungs kodare. Det kommer ofta uppdatering till cm clockworkmod. Eftersom det inte finns någon högre version till din telefon från samsung så får du använda dig av tex clockworkmod om du vill ha nyare till din telefon. CM är mycket mer optimerat än orginal och kommer rulla snabbare, dra mindre batteri osv.

Du måste ha root för att kunna installera cvm, du måste ha cvm för att installera customroms, kernel behöver du inte bry dig om för i customrom finns redan en kernel. Så länge du väljer en rom till din telefonmodell så är de lugnt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lang666:

Du installerar cvm först det är ett lite program som lägger sig vid boot. Om man trycker enligt guidens knappkombination kommer man in i en egen meny där kan man installera roms, från zipfile. Clockworkmod är en stor rom som admineras av seriösa personer i liknande stil med orginal tex samsungs kodare. Det kommer ofta uppdatering till cm clockworkmod. Eftersom det inte finns någon högre version till din telefon från samsung så får du använda dig av tex clockworkmod om du vill ha nyare till din telefon. CM är mycket mer optimerat än orginal och kommer rulla snabbare, dra mindre batteri osv.

Du måste ha root för att kunna installera cvm, du måste ha cvm för att installera customroms, kernel behöver du inte bry dig om för i customrom finns redan en kernel. Så länge du väljer en rom till din telefonmodell så är de lugnt.

Nu har jag lyckats, tror jag. Till att börja med, tack så mycket för hjälpen!

Hur vet jag om jag har ClockworkMod? Jag tror jag har RootBox, men utesluter de varandra? Borde jag byta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nu har jag lyckats, tror jag. Till att börja med, tack så mycket för hjälpen!

Hur vet jag om jag har ClockworkMod? Jag tror jag har RootBox, men utesluter de varandra? Borde jag byta?

clockworkmod är en app (CWM i programlådan). Clockworkmod recovery är custom recovery som tillåter att du installerar vad du vill etc.
Rootbox är en custom ROM/firmware/androidversion. Antar att även S2 versionen är aosp (Android Open Source Project) o inte en samsungmod. Det medför mindre bloat men också möjligt att drivrutinerna är sämre vilket leder till sämre batteritid, mhl kabeln funkar inte m.m.

Nej de utesluter inte varandra. Vet dock inte om cwm appen funkar i jellybean än? (använder den aldrig)

På frugans S2 lade jag in NeatRom lite (som du hittar på xda). Funkar riktigt bra.. (samsung mod)