Rykte: Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv

Permalänk
Medlem

Sitter på en 50" VT30 vilket är alldeles för litet, det rycker i brallan när jag tänker på en ZT60. Var väl förväntat detta, dumma Svenssons som ska ha "tunn och snygg LED" istället, men dom vet inte bättre så det är som det är.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt.

Jag förstår inte riktigt varför, säljer kanske inte så bra vad vet jag.

Jag är extremt nöjd med min VT50. Skulle inte vilja ersätta den med en OLED, tycker inte om färgerna i oled. LCD kommer jag aldrig köpa igen.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min p50g30y, nästa uppgradering blir troligtvis en projektor för min del hursomhelst

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Plasma passar helt enkelt inte till det vanliga människor använder TVn. Till filmfantaster så är konkurrensen hård från projektorer.
Själv står jag inte ut med plasmaflimmer. Man kan vara kunnig och fortfarande inte gilla plasma.

Håller helt klart med dej.. plasmaflimmer klarar jag bara inte av,och soft/mörkare bild,tillfälliga inbränningar,och oftast högre strömförbrukning än alternativet.
men största motargumentet för min del är just den vibbrerande bilden som just plasma tekniken har,har sett många plasmor genom åren och alla flimmrar/vibbrerar mer eller mindre beroende på modell.. en plasma är säkert otroligt bra för de som inte känner av detta problem !

Permalänk
Medlem

Gutt att tekniken går frammåt.

Permalänk

noes! älskar plasma. nåja hoppas hembioprojektorn får en renässans snart.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Anledningen är väl att folk är dumme i huvudet och köper någonting annat. LCD är okey i 3000 kronors-klassen just för att de är billiga om man kan leva med alla problem tekniken dras med och för att det inte finns några plasmor i prisklassen. Men för 50" full-hd finns det ingen anledning att inte köpa plasma.

Enligt min mening är största fördelen med plasmor rent generellt den "naturliga skärpan" samt rörelseskärpan. Har själv en LCD från samsung och jag har varit hyfsat nöjd, men bara sett till priset. Kommer aldrig köpa LCD igen efter denna då jag är mer benägen att spendera mer vid nästa köp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kronärtskocka:

Sitter på en Panasonic TX-P50ST50Y sen nån månad tillbaka, riktigt nöjd förutom lite småsaker. Tråkigt att höra att dem upphör tillverkningen men lite plåster på såren är ju att jag slipper känna ha-begär till nästkommande årsmodeller

Kommer inte byta upp mig förrän 4k OLED är etablerat.

Köpte också en, jag är grymt nöjd med min plasma.
Hoppas att nyheterna har fel och att Panasonic inte slutar med plasmor.
En orsak att det går bra för LCD är nog att dess ljusstarkare bild kan se bättre ut i affären med alla sina ljusrör, plasman kommer inte riktigt till sin rätt i en ljussstark miljö, den passar bäst i hemmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Man måste väl dock ändå säga att 50" ST50 som bland annat Dustin och Siba kör ut för under 9000 kronor nu är en rätt bra deal, även mot Samsungs och LGs priser. Subjektiv så det bara sjunger om det, men iaf.

Självklart kan man hitta riktigt bra deals och i den prisklassen som du nämner när så hade jag valt Panasonicen även om LGs hade varit några 1000 lappar billigare.

Tittar man dock på 60" så blir det något annat, LGs billigaste ligger på 7500 kr och den näst dyraste ligger på 16 400 kr medan Panasonics absolut billigatse ligger på 20 000 kr. Men visst, låt oss inte glömma att det då rör sig om 65" istället för 60 då Panasonic inte verkar ha någon 60" längre.

Detta är baserat på prisjakt, så det är fullt möjligt att det finns fler modeller. För mig så känns runt 12 000 - 13 000 som en lagom summa att lägga på TV och då hamnar tyvär Panasonic utanför med råge.

Med det sagt så tvivlar jag inte på att man får ganska mycket bättre grejer för de pengarna(som Panasonicen kostar), LG känns verkligen budget i konstruktionen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Tur att jag köpte Panasonic 65" VT30 förr förra året, den var då bäst. Kanske Samsung kommit ikapp Panasonics plasma som är 2 år gammal, kanske.....
Blir att byta till OLED om si sådär 3 år, 130 000 för en vettig maskin nu, så om 3 år kanske man kan få en för ca 40 000...

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Köpte också en, jag är grymt nöjd med min plasma.
Hoppas att nyheterna har fel och att Panasonic inte slutar med plasmor.
En orsak att det går bra för LCD är nog att dess ljusstarkare bild kan se bättre ut i affären med alla sina ljusrör, plasman kommer inte riktigt till sin rätt i en ljussstark miljö, den passar bäst i hemmet.

Det är väl i hemmet som det verkligen är mycket ljus. Därför funkar inte plasma. Det och att de ofta ger massor av reflexer. Plasma är inget bra enligt mig. Det ska vara LCD och matt skärm. Det är grejor det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Först Pioneer och Panasonic. Det är tydligt att folk inte är villiga att betala för kvalité när det kommer till TV-apparater. De flesta nöjer sig med att köpa en stor billig LCD-TV oavsett hur dålig bilden är, bara den är "prisvärd". Jag tror att Plasma har fått ta mycket skit då LCD/LED hela tiden har marknadsförts som det nya och bästa, med liten eller ingen förankring till verkligheten.

Något man har ständigt på Jobbet när folk snackar. Tänker då alltid för mig själv: "Varför välja skit när det finns så mycket bättre men dyrare alternativ".
Tänk på att de finns billiga plasma TV också från de 2 Koreanska stora, som även dem är helt värdelösa när man jämför med Panasonics motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.... Jag är i tankarna att investera i en TV. Har sett film och serier på min 24" datorskärm... har varit smått tråkigt. Blir nog en Panasonic plasma av årets modell. Vill helst ha 4K OLED men som andra sagt så lär det ta många många år tills det är samma priser som nu. Tycker det är nog dyrt nu med en modell "bättre". Över 8000kr tycker jag är för dyrt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Dumaste jag hört.

Vem vill ha ledtv med motion engine och annat mög som för bilden att se konstgjord ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Anledningen är väl att folk är dumme i huvudet och köper någonting annat. LCD är okey i 3000 kronors-klassen just för att de är billiga om man kan leva med alla problem tekniken dras med och för att det inte finns några plasmor i prisklassen. Men för 50" full-hd finns det ingen anledning att inte köpa plasma.

Jo, om man inte tål flimret. Jag har precis lika svårt för de plasmaskärmar jag sett som jag hade för gamla 60 Hz CRT... Hemska grejer.
Det är framför allt en Panasonic TX-P55VT50E jag använt; om nu den anses bra eller inte av er plasmafans vet jag inte, men för mig är det omöjligt att använda den, helt enkelt.
Den marknadsförs som "2500 Hz", vilket förstås inte är PWM-frekvensen som används (det är svårt att märka av flimmer i såna frekvenser!).

Alla LCD/"LED" är inte nödvändigtvis perfekta här, förstås, men så länge inte bakgrundsbelysningen flimrar (t ex av PWM för att styra ljusnivån) så kan ju LCD inte riktigt flimra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Riktigt tråkigt! Tur man har en Panasonic GT30 som förhoppningsvis räcker till OLED ligger rimligt till i pris. Skön japansk kvalitet.

Jämfört mot farsans helt nya samsung värsting (8000 serien) och även om den är bra för att vara en lcd så kommer den inte upp till panasonics klass. Speciellt inte film THX läget.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, om man inte tål flimret. Jag har precis lika svårt för de plasmaskärmar jag sett som jag hade för gamla 60 Hz CRT... Hemska grejer.
Det är framför allt en Panasonic TX-P55VT50E jag använt; om nu den anses bra eller inte av er plasmafans vet jag inte, men för mig är det omöjligt att använda den, helt enkelt.
Den marknadsförs som "2500 Hz", vilket förstås inte är PWM-frekvensen som används (det är svårt att märka av flimmer i såna frekvenser!).

Alla LCD/"LED" är inte nödvändigtvis perfekta här, förstås, men så länge inte bakgrundsbelysningen flimrar (t ex av PWM för att styra ljusnivån) så kan ju LCD inte riktigt flimra.

Det är flera personer här som har pratat om flimmer på plasmor, jag har aldrig lagt märke till det på min Pioneer G9. Under vilka omständigheter ser ni detta flimmer?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är flera personer här som har pratat om flimmer på plasmor, jag har aldrig lagt märke till det på min Pioneer G9. Under vilka omständigheter ser ni detta flimmer?

Jag ser flimmer med energispar funktionen påslagen. Den kalibrerar gamma/brigthness utefter energiförbrukning. Men givetvis stänger man av dessa funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dumaste jag hört.

Vem vill ha ledtv med motion engine och annat mög som för bilden att se konstgjord ut.

De allra flesta vill ha det för det blir så väldigt mycket bättre flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag sitter och räknar sparpengarna i detta nu..
Får dock se om det blir en XX60 eller fjolårets XX50, de sistnämnda är helt enkelt rejält mycket billigare. Frågan är om XX60 tillför tillräckligt mycket nytt för att vara värt uppåt dubbla investeringen, eller om de äldre modellerna duger lika bra. Ett inköp blir det nog med största sannolikhet i vilket fall som helst.

Köpte ST50 för två veckor sedan, riktigt fina apparater! Inte så stor skillnad mot VT-modellerna heller i min mening, det är väl några USB-portar, 500Mhz uppdateringsfrekvens och 500 000:1 mindre i konstrast för 1/3 i prisskillnad. Men det är upp till var och en såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är flera personer här som har pratat om flimmer på plasmor, jag har aldrig lagt märke till det på min Pioneer G9. Under vilka omständigheter ser ni detta flimmer?

Under vanligt användande, men jag har inte tokmeckat med inställningarna i fall att det kanske går att ändra, då det inte är min TV.
Det syns iaf både vid TV/Blu-ray-tittande och med dator/konsol inkopplad.
Ljust eller mörkt i rummet spelar ingen roll, det syns även när det är ganska soligt.

Det är många som har samma problem, se t ex denna tråd eller denna, bland de första träffarna på Google.

Men men, märker man det inte så gör man nog bäst i att inte tänka så mycket på saken...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är flera personer här som har pratat om flimmer på plasmor, jag har aldrig lagt märke till det på min Pioneer G9. Under vilka omständigheter ser ni detta flimmer?

Jag var i lördags på Mediamark och nyfiken på plasma. Från långt håll såg jag direkt plasma/flimmer. Fin svärta men kommer ge mig huvudvärk. Var nån enstaka plasma som var på gränsen till okej. Men då körde jag under CRT tiden minst 85Hz med och även en 100Hz tv. Därför är det lcd och oled som är alternativen för mig i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, hoppas LG fortsätter då deras plasmor också är grymma samt billiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarky:

Först Pioneer och Panasonic. Det är tydligt att folk inte är villiga att betala för kvalité när det kommer till TV-apparater. De flesta nöjer sig med att köpa en stor billig LCD-TV oavsett hur dålig bilden är, bara den är "prisvärd". Jag tror att Plasma har fått ta mycket skit då LCD/LED hela tiden har marknadsförts som det nya och bästa, med liten eller ingen förankring till verkligheten.

Well, har du pengarna är en LCD bättre, Plasma är dock som du säger oftast bättre i de lägre prisklasserna. Tex runt 10-15000 som de flesta ser som en smärtgräns för en 50" TV i dag.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jesus christ, nu måste jag iväg och handla en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Well, har du pengarna är en LCD bättre, Plasma är dock som du säger oftast bättre i de lägre prisklasserna. Tex runt 10-15000 som de flesta ser som en smärtgräns för en 50" TV i dag.

Kan du länka en LCD som är bättre än Panasonics VT50?

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De allra flesta vill ha det för det blir så väldigt mycket bättre flyt

Men på plasma är det 0ms så det är redan bra flyt.
Därav förstår jag inte hysterin över ledtv.
Det ser helt enklt för taskigt ut.

Tycker de ser ut som när man får se från en filminspelning när de ännu inte lagt på något filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag var i lördags på Mediamark och nyfiken på plasma. Från långt håll såg jag direkt plasma/flimmer. Fin svärta men kommer ge mig huvudvärk. Var nån enstaka plasma som var på gränsen till okej. Men då körde jag under CRT tiden minst 85Hz med och även en 100Hz tv. Därför är det lcd och oled som är alternativen för mig i nuläget.

Du tror inte de finns plasma tvs med 2000 hz?

själv ser jag inget flimmer på min. Det har nog med andra inställningar att göra.

Såkallade butiksinställningar.

Och att tro att alla är likadan är naivt. Panasonic gör dom bästa plasmorna och slutar nu tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag sitter och räknar sparpengarna i detta nu..
Får dock se om det blir en XX60 eller fjolårets XX50, de sistnämnda är helt enkelt rejält mycket billigare. Frågan är om XX60 tillför tillräckligt mycket nytt för att vara värt uppåt dubbla investeringen, eller om de äldre modellerna duger lika bra. Ett inköp blir det nog med största sannolikhet i vilket fall som helst.

Ska du köpa någon panasonic plasma i år som kommer vara referens många år framåt
så är det ZT60

Det är sagt att denna ska slå Pioneer Kuro på fingrarna i Svärta och bildegenskaper.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/zt60-ny-plasma-toppmodell-f...

En no brainer om den presterar som det är sagt och man har pengarna och intresset av bra bild.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Otroligt synd, köpte en 55VT50 för inte så länge sen och det är tveklöst den bästa TVn jag har sett med egna ögon.
Väldigt glad att jag valde att gå den rutten istället för Samsungs 8xxx.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).