EU-direktiv begränsar datorers strömförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Sweclockers rig med 2x7970 drar 100w med 2x680 drar den 115w, 2xTitan 105w och med ares 130w och enligt EU så får den dra max 180w...
Jag tror inte denna lag kommer att andra på nått.
Dom senaste generationerna så har ju strömförbrukningen gått ner och nästan alla vill ju ha strömsnålare kort så jag tror knappast nästan gen kommer att dra mer än vad korten drar idag.
Känns som lagen kom 5 år försent.

Nej men det är som med precis allt annat, detta är ett första steg. Det är självklart att det ska finnas riktlinjer och sånt som man ska följa så att strömförbrukningen inte drar iväg. Men just nu så gör tillverkare väldigt mycket för att få ner den redan som det är. Om det i framtiden kommer en ännu hårdare lag så kan det bli så att vi förlorar prestanda för att man inte får ut så mycket ur den som man vill. Det vet vi ju inte.

Det är lite som med barnporrfiltret. Det började med att det skulle ta bort barnporr, det tog inte lång tid tills det skärptes och började ta ner andra sidor också. (Piratsidor). Jag tror att det är bra att det finns riktlinjer, men blir kraven för hårda så blir det aldrig bra. Spelindustrin är inte som bilindustrin. En bil behöver inte gå så mycket snabbare än 120km/h, så man kan dra ner på hur mycket motorn klara att dra ut och på så sätt få ner bensinförbrukning.

När det kommer till en dator så vill man alltid pressa ut mer prestanda, det kommer alltid spel som drar mer från datorn, du kommer alltid vilja rendera den där filmen snabbare. För mig är denna lagen bra och dålig, men vi får se vad som händer nu med tiden. Första lagen kommer inte ha någon effekt över huvud taget på oss, men det är den andra jag är rädd för.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nej men det är som med precis allt annat, detta är ett första steg. Det är självklart att det ska finnas riktlinjer och sånt som man ska följa så att strömförbrukningen inte drar iväg. Men just nu så gör tillverkare väldigt mycket för att få ner den redan som det är. Om det i framtiden kommer en ännu hårdare lag så kan det bli så att vi förlorar prestanda för att man inte får ut så mycket ur den som man vill. Det vet vi ju inte.

Det är lite som med barnporrfiltret. Det började med att det skulle ta bort barnporr, det tog inte lång tid tills det skärptes och började ta ner andra sidor också. (Piratsidor). Jag tror att det är bra att det finns riktlinjer, men blir kraven för hårda så blir det aldrig bra. Spelindustrin är inte som bilindustrin. En bil behöver inte gå så mycket snabbare än 120km/h, så man kan dra ner på hur mycket motorn klara att dra ut och på så sätt få ner bensinförbrukning.

När det kommer till en dator så vill man alltid pressa ut mer prestanda, det kommer alltid spel som drar mer från datorn, du kommer alltid vilja rendera den där filmen snabbare. För mig är denna lagen bra och dålig, men vi får se vad som händer nu med tiden. Första lagen kommer inte ha någon effekt över huvud taget på oss, men det är den andra jag är rädd för.

Finns det ett behov av mer energikrävande datorer i framtiden kommer EU säkert anpassa sina riktlinjer efter det, men det är inte troligt att det kommer att behövas då prestanda/Watt alltid ökar. Detta är ändå inget som kommer att påverka hemmabyggare, så för den som inte kan leva utan 5 fps mer än alla andra i Crysis till priset av fördubblad elförbrukning finns det inga hinder mot att stoppa i ett extra grafikkort. Det finns inte heller något som hindrar dig att att reta EU genom att köpa 1000 lågenergilampor och koppla in dem, om du vill öka din strömförbrukning till samma nivåer som innan vanliga glödlampor förbjöds.

Som din liknelse med bilar säger är detta som att lagstifta mot bilar som drar 4 liter bensin per mil, trots att deras användningsområde är att köra fram och tillbaka från affären eller jobbet i stadsmiljö och aldrig kör snabbare än 70 km/h. Det är precis lika meningslöst att låta en kontorsdator dra 180 Watt i idle utan att watten utför något vettigare arbete än att värma kontoret.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Avstängd

Ser inga problem med detta, har ett bygge för 54000:-, det klarar ändå gränserna för att det finns tillägg för fler grafikkort och andra tillbehör oxå. Sen kör jag vattenkylning som drar lite mer men trots det ligger hela bygge med alla tillbehör, skärm osv på 325W idle. Jag har 3 grafikkort nu så enbart dessa täcker min idle förbrukningmed råge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ser inga problem med detta, har ett bygge för 54000:-, det klarar ändå gränserna för att det finns tillägg för fler grafikkort och andra tillbehör oxå. Sen kör jag vattenkylning som drar lite mer men trots det ligger hela bygge med alla tillbehör, skärm osv på 325W idle. Jag har 3 grafikkort nu så enbart dessa täcker min idle förbrukningmed råge.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt bygge omfattas ju dock inte utav de kommande reglerna, utom nätagget som bara behöver vara 80+. Men ja frågan uppkommer ju om detta inte bara är en formalitet och om någon dator man kan köpa komplett på tex. mediamark, inet etc. etc. omfattas utav dessa regler och faktiskt inte skulle komma att få säljas.

Att det finns en del nätagg som skulle bita i gräset känner man ju förstås till. Men att någon dator skulle falla på strömförbrukningen är ju ganska diskutabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixona:

Man kan ju fråga sig hur många här som har grundläggande kunskaper inom ekonomi. Inte nog med att det begränsar konsumenter, det finns trots allt de som önskar billigare eller helt enkelt annorlunda nätaggregat, utan det slår hårt mot de företag som tillverkar nätaggregaten också.

Du snackar ekonomi och förespråkar att det inte ska finnas några som helst krav på hur mycket energi en dator ska få förbruka när den står igång utan att användas..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mimematis:

Är konstigt hur vissa EU direktiv är så jävla kassa och makes no sense men ibland så lyckas dom ta mig fan.

Inte sällan så läser ju gemene man inte de faktiska förslagen speciellt noga, utan förlitar sig på vad Aftonbladet/Expressen/etc. skriver i ämnet, samtidigt som dessa informationskanalers agenda är att riva upp känslor för att sälja nummer/jaga klick. Jag tror att det är väldigt mycket mer som är klart vettigare än vad reaktionerna påvisar, om man bara skulle ta och läsa de fulla besluten och de resonemang de bygger på. Åtminstone så borde det inte finnas något utrymme kvar för "hur i !#¤% tänkte de nu?"-utspel .

Skrivet av Yeti:

Vänta nu lite, är detta korrekt rapportering? EU kommisionen är såvitt jag minns det EU organ som fungerar som vår egna regering gör. De tar hand om det dagliga arbetet, verkställer beslut och tar initiativ till lagstiftning, det vill säga utarbetar förslag likt vår egna regerings propositioner.

Men de har väl då rakt ingen egen bestämmanderätt?

EU-kommisionen förberedde och röstade internt fram lagförslaget, som senare lades ut för medlemsländerna att anta, vilket skedde. I själva verket så uppger t ex intresseorganisationen Coolproducts att det faktiska beslut som antogs hade vissa förändringar från kommisionens förslag, men att det i praktiken var snarlikt. Den slutgiltiga formuleringen är inte tillgänglig att titta på än, så kommisionens förslag är det som går att rapportera om, liksom Energimyndigheten gjorde i sitt pressmeddelande.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Nej det är inte alls orimliga krav, men kommer grafikkort och sånt dra mindre ström i framtiden? Kommer vi behöva hålla tillbaka på prestandan osv? Kommer vi kunna ha nya "mars" kort med de här kraven? Det vet vi ju inte

Sen får du tänka på att detta är bara en mjuk övergång, det "strängare" steget kommer 2016 och vi har inte en aning om hur hårt de sätter gränsen då.

Det är återigen bara inaktiva lägen som regleras. Om grafikkortstillverkarna kan ta fram bra strömsparlägen för korten (vilket inte borde vara något problem; Optimus och dylika tekniker löser ju redan detta exemplariskt) så berörs inte maxprestanda speciellt mycket. Förslaget är inte till för att begränsa maxprestanda, utan snarare att se till att grundförbrukningen inte skenar iväg pga att all forskning sker enbart på att kunna vrida ur fler pixlar ur korten.

Det strängare steget 2016 är definierat i kommisionens utkast, så det är redan klart vad det ska innebära. Dock så kommer det revideras innan det ska tas i bruk, då de tekniska klassindelningar som används idag mycket möjligen är oväsentliga om tre år. Tekniken rör sig snabbare än så i datorbranschen.

Skrivet av iguanodon:

Smart direktiv, sen kan EU ta på sig äran för något som bara är en del av en logisk naturlig utveckling, lite som Apple där dom hävdar att dom uppfunnit både det ena och det andra

EnergyStar- och 80+-märkningarna finns redan, men de har ju tidigare enbart varit frivilliga. Så att EU, som är en betydande marknad för datortillverkarna, gör det obligatoriskt får ändå ses som någon sorts vidareutveckling i frågan. Trots all min sedvanliga cynisism så tror jag inte EU gjorde det bara för att kunna ta åt sig äran av vad tidigare intresseorganisationer redan gjort , utan snarare använda sina medel för att kunna göra saker som intresseorganisationerna faktiskt inte kan göra.

Skrivet av kaya:

Sweclockers rig med 2x7970 drar 100w med 2x680 drar den 115w, 2xTitan 105w och med ares 130w och enligt EU så får den dra max 180w...
Jag tror inte denna lag kommer att andra på nått.
Dom senaste generationerna så har ju strömförbrukningen gått ner och nästan alla vill ju ha strömsnålare kort så jag tror knappast nästan gen kommer att dra mer än vad korten drar idag.
Känns som lagen kom 5 år försent.

Folk vill ha strömsnålare kort och datorer, men samtidigt så vill folk ha billiga kort och datorer. Tanken är att dessa direktiv (som kommer uppdateras med tiden) ska se till att tillverkarna behöver lägga lite extra resurser på att forska kring just energieffektivitet för sina produkter.

Det är inte heller SweClockersklientelet som är det som primärt siktas på; oavsett vad vi må tro så är vi extremt icke-representativa för den "normala" datoranvändaren i EU och världen. Speldatorer med high-end-grafikkort räknas på sin höjd i enstaka procent av det totala antalet datorer: det som är viktigt för stora besparingar är "standarddatorer". Det finns ingen anledning att de ska stå och värma upp husen med direktverkande el bara för att hårdvaran är ineffektivt designad. Det är främst detta direktivet siktar på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Inte sällan så läser ju gemene man inte de faktiska förslagen speciellt noga, utan förlitar sig på vad Aftonbladet/Expressen/etc. skriver i ämnet, samtidigt som dessa informationskanalers agenda är att riva upp känslor för att sälja nummer/jaga klick. Jag tror att det är väldigt mycket mer som är klart vettigare än vad reaktionerna påvisar, om man bara skulle ta och läsa de fulla besluten och de resonemang de bygger på. Åtminstone så borde det inte finnas något utrymme kvar för "hur i !#¤% tänkte de nu?"-utspel .

EU-kommisionen förberedde och röstade internt fram lagförslaget, som senare lades ut för medlemsländerna att anta, vilket skedde. I själva verket så uppger t ex intresseorganisationen Coolproducts att det faktiska beslut som antogs hade vissa förändringar från kommisionens förslag, men att det i praktiken var snarlikt. Den slutgiltiga formuleringen är inte tillgänglig att titta på än, så kommisionens förslag är det som går att rapportera om, liksom Energimyndigheten gjorde i sitt pressmeddelande.

Det är återigen bara inaktiva lägen som regleras. Om grafikkortstillverkarna kan ta fram bra strömsparlägen för korten (vilket inte borde vara något problem; Optimus och dylika tekniker löser ju redan detta exemplariskt) så berörs inte maxprestanda speciellt mycket. Förslaget är inte till för att begränsa maxprestanda, utan snarare att se till att grundförbrukningen inte skenar iväg pga att all forskning sker enbart på att kunna vrida ur fler pixlar ur korten.

Det strängare steget 2016 är definierat i kommisionens utkast, så det är redan klart vad det ska innebära. Dock så kommer det revideras innan det ska tas i bruk, då de tekniska klassindelningar som används idag mycket möjligen är oväsentliga om tre år. Tekniken rör sig snabbare än så i datorbranschen.

EnergyStar- och 80+-märkningarna finns redan, men de har ju tidigare enbart varit frivilliga. Så att EU, som är en betydande marknad för datortillverkarna, gör det obligatoriskt får ändå ses som någon sorts vidareutveckling i frågan. Trots all min sedvanliga cynisism så tror jag inte EU gjorde det bara för att kunna ta åt sig äran av vad tidigare intresseorganisationer redan gjort , utan snarare använda sina medel för att kunna göra saker som intresseorganisationerna faktiskt inte kan göra.

Folk vill ha strömsnålare kort och datorer, men samtidigt så vill folk ha billiga kort och datorer. Tanken är att dessa direktiv (som kommer uppdateras med tiden) ska se till att tillverkarna behöver lägga lite extra resurser på att forska kring just energieffektivitet för sina produkter.

Det är inte heller SweClockersklientelet som är det som primärt siktas på; oavsett vad vi må tro så är vi extremt icke-representativa för den "normala" datoranvändaren i EU och världen. Speldatorer med high-end-grafikkort räknas på sin höjd i enstaka procent av det totala antalet datorer: det som är viktigt för stora besparingar är "standarddatorer". Det finns ingen anledning att de ska stå och värma upp husen med direktverkande el bara för att hårdvaran är ineffektivt designad. Det är främst detta direktivet siktar på.

Ja jag tycker det är jättebra att man sätter in riktlinjer för hur mycket ström en dator får dra. Det är också en väldigt mjuk övergång. Men vi vet hur EU kan vara, detta kan lika gärna vara ett sätt att få in det och sen smälla till ordentligt nästa gång. Röstar man om saker som PIPA och porrförbjud och allt vad det är så skulle det inte förvåna mig om de drog till stenhårt nästa gång.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dell menar du ?
Det lär i högsta grad påverka dom.
Men jag tvivlar på att dom har speciellt många modeller som inte redan klarar kraven.
OEM marknaden är ju även dom intresserade av låg strömförbrukning och kvalitetsgrejer som inte fattar eld slumpmässigt.

Nja..nätagg är väl en av delarna som OEM aldrig någonsin nämner så jag vet inte om jag tror så mycket på att dom är intresserade av låg strömförbrukning i annat än laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Jag kan lova dig att du inte kommer drabbas av detta, däremot håller jag fullständigt med om att det är löjligt att "vi" alltid ska anstränga oss medan andra tittar på och skrattar.

Tja, Sverige till exempel försöker göra mycket för miljön osv men vad hjälper det när vi är ett sådant litet sketland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Inte sällan så läser ju gemene man inte de faktiska förslagen speciellt noga, utan förlitar sig på vad Aftonbladet/Expressen/etc. skriver i ämnet, samtidigt som dessa informationskanalers agenda är att riva upp känslor för att sälja nummer/jaga klick. Jag tror att det är väldigt mycket mer som är klart vettigare än vad reaktionerna påvisar, om man bara skulle ta och läsa de fulla besluten och de resonemang de bygger på. Åtminstone så borde det inte finnas något utrymme kvar för "hur i !#¤% tänkte de nu?"-utspel .

EU-kommisionen förberedde och röstade internt fram lagförslaget, som senare lades ut för medlemsländerna att anta, vilket skedde. I själva verket så uppger t ex intresseorganisationen Coolproducts att det faktiska beslut som antogs hade vissa förändringar från kommisionens förslag, men att det i praktiken var snarlikt. Den slutgiltiga formuleringen är inte tillgänglig att titta på än, så kommisionens förslag är det som går att rapportera om, liksom Energimyndigheten gjorde i sitt pressmeddelande.

Det är återigen bara inaktiva lägen som regleras. Om grafikkortstillverkarna kan ta fram bra strömsparlägen för korten (vilket inte borde vara något problem; Optimus och dylika tekniker löser ju redan detta exemplariskt) så berörs inte maxprestanda speciellt mycket. Förslaget är inte till för att begränsa maxprestanda, utan snarare att se till att grundförbrukningen inte skenar iväg pga att all forskning sker enbart på att kunna vrida ur fler pixlar ur korten.

Det strängare steget 2016 är definierat i kommisionens utkast, så det är redan klart vad det ska innebära. Dock så kommer det revideras innan det ska tas i bruk, då de tekniska klassindelningar som används idag mycket möjligen är oväsentliga om tre år. Tekniken rör sig snabbare än så i datorbranschen.

EnergyStar- och 80+-märkningarna finns redan, men de har ju tidigare enbart varit frivilliga. Så att EU, som är en betydande marknad för datortillverkarna, gör det obligatoriskt får ändå ses som någon sorts vidareutveckling i frågan. Trots all min sedvanliga cynisism så tror jag inte EU gjorde det bara för att kunna ta åt sig äran av vad tidigare intresseorganisationer redan gjort , utan snarare använda sina medel för att kunna göra saker som intresseorganisationerna faktiskt inte kan göra.

Folk vill ha strömsnålare kort och datorer, men samtidigt så vill folk ha billiga kort och datorer. Tanken är att dessa direktiv (som kommer uppdateras med tiden) ska se till att tillverkarna behöver lägga lite extra resurser på att forska kring just energieffektivitet för sina produkter.

Det är inte heller SweClockersklientelet som är det som primärt siktas på; oavsett vad vi må tro så är vi extremt icke-representativa för den "normala" datoranvändaren i EU och världen. Speldatorer med high-end-grafikkort räknas på sin höjd i enstaka procent av det totala antalet datorer: det som är viktigt för stora besparingar är "standarddatorer". Det finns ingen anledning att de ska stå och värma upp husen med direktverkande el bara för att hårdvaran är ineffektivt designad. Det är främst detta direktivet siktar på.

Mycket bra sammanfattat. Vi drar inte alltid jämt men detta ska du ha cred för.

Skrivet av Friterad:

Tja, Sverige till exempel försöker göra mycket för miljön osv men vad hjälper det när vi är ett sådant litet sketland?

Därför man ska alltid vara på tå och jag hatar politiken och politikerna i vårt land och EU men de få bra grejer de inför må de få cred för.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Så de har fattat att folk använder el, trots att skatten är så hög att man gråter när man betalar räkningen.
Vad händer då? Jo förbud mot glödlampor och begränsningar på nätaggen.
Handuppräckning, hur många tror att de sänker skatten nu när de i stället inför förbud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Föregå med gott exemplar? Bara för att andra beter sig dåligt ger ju oss inte ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kraven ökar på oss i europa för varje dag.

I USA finns inga krav alls.

Hur tydlig måste jag vara.

Sluta försvara en dålig levandsastandard.

Bara för att usa är världens yngsta land och inte förstår bättre betyder ju inte att utomamerikanera kan lära dom hur det ska gå till.

Satasa mer resuser på det istället för att tex loopa en reklam 100 ggr om dagen att du ska panta mera när vi redan pantar 98-99%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Kraven ökar på oss i europa för varje dag.

I USA finns inga krav alls.

Hur tydlig måste jag vara.

Sluta försvara en dålig levandsastandard.

Bara för att usa är världens yngsta land och inte förstår bättre betyder ju inte att utomamerikanera kan lära dom hur det ska gå till.

Satasa mer resuser på det istället för att tex loopa en reklam 100 ggr om dagen att du ska panta mera när vi redan pantar 98-99%.

Nu är väl USA inte i närheten av det yngsta landet i världen. Finland som nation är tex. Yngre. Bara för att ta upp ett exempel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är främst för att försäkra att datorerna inte drar massor ström i avstängt läge dessa regleringar finns. Baserade på tidigare frivilliga regler och de kommer förmodligen vara betydligt snällare än nästa uppdatering av t ex EnergyStar. Det är givetvis stor skillnad mellan att grejerna drar 10-20W när de är avstängda mot nästan 0 eller milliwatt. Det är ändå flera hundra miljoner prylar det handlar om. Dvs TWh bara där.

Permalänk
Medlem

Som tur var så finns det inte en enda stationär OEM dator i mina ägor och kommer aldrig att finnas, om dom inför detta på egenbyggda datorer så blir det till att skaffa en generator som driver datorn. och borra en egen oljekälla

bang, löst.

Permalänk
Medlem

Usch. Tyckte denna tråden emellanåt var intressant i början, men rätt snart (sidan 3?) började den spåra ur ordentligt.
Som vanligt när det gäller lagstiftningar runt miljön.

Folk som inte vet något skit alls ragear över att det kommer komma ytterliggare restriktioner som inskränker på deras frihet!
Sedan att det är väldigt få här som ens kommer påverkas av denna lagen (hell, jag har ett överklockat "monsterbygger" från 2008 som står och tuffar, och ändå klarar dessa kraven) eftersom de flesta här som hängt med i utvecklingen antagligen inte stänger av sina strömsparfunktioner, för de vet att det lilla det gör negativt i prestanda på systemet också har den positiva inverkningar.
Men det känns här ungefär som vanliga debatten... "Herp. Ni vill få tillbaka oss till stenåldern. Så jag ska sitta med stearinljus istället för glödlampa för den drar för mycket. Derp."

Det är inte det det handlar om alls. Det det handlar om är att vi emellanåt tycker att det kanske är dags att sluta använda lampor som är från 1800-talet, och istället använda mer moderna tekniker. Som är grymt mycket bättre än glödlampor. Och håller mycket längre. Och drar mindre energi. Och för det mesta inte är någon större skillnad förutom i hur de ser ut då de är släkta.
Sett till det är det snarare de som vill ha kvar oss i stenåldern.

Och det som vi ser här är EU som försöker få sina medlemsstater att sluta använda nätagg och andra komponenter som beter sig som datorerna på 80-talet, då energin dessutom var bra mycket billigare. Ungefär som med glödlamporna.

Permalänk
Medlem

Ush vad jag ogillar EU, även om detta förslag kanske inte var så orimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Folk vill ha strömsnålare kort och datorer, men samtidigt så vill folk ha billiga kort och datorer. Tanken är att dessa direktiv (som kommer uppdateras med tiden) ska se till att tillverkarna behöver lägga lite extra resurser på att forska kring just energieffektivitet för sina produkter.

Det är inte heller SweClockersklientelet som är det som primärt siktas på; oavsett vad vi må tro så är vi extremt icke-representativa för den "normala" datoranvändaren i EU och världen. Speldatorer med high-end-grafikkort räknas på sin höjd i enstaka procent av det totala antalet datorer: det som är viktigt för stora besparingar är "standarddatorer". Det finns ingen anledning att de ska stå och värma upp husen med direktverkande el bara för att hårdvaran är ineffektivt designad. Det är främst detta direktivet siktar på.

Visst är det bra om det leder till energieffektivare datorer. Men idag finns det väl inte en enda ny dator som är i närheten av att dra så mycket?
En normaldator säg en Dell eller en HP med ett 5450 eller nått sånt kan väl knappast dra mer än swecs rig med Titan i SLI? eller gör dom det?
Det kanske blir bättre 2016 men nu känns den ju meningslös.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Hur mycket el drar inte det där jävla EU-parlamentet då? Stäng ner skiten så sparar vi massa ström...

Ja, låt oss splitra Europa igen och lägga grunden för ett trejde världskrig....

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av kaya:

Visst är det bra om det leder till energieffektivare datorer. Men idag finns det väl inte en enda ny dator som är i närheten av att dra så mycket?
En normaldator säg en Dell eller en HP med ett 5450 eller nått sånt kan väl knappast dra mer än swecs rig med Titan i SLI? eller gör dom det?
Det kanske blir bättre 2016 men nu känns den ju meningslös.

När jag köpte en energimätare häromåret upptäckte jag att min dator med ett grafikkort och två hårddiskar drog 160 Watt i idle. För att sänka mina elkostnader bytte jag snabbt ut E6600 processorn mot en Q9450 och HD 4850 grafikkortet mot ett GTX 550 Ti. Nu drar datorn bara 100 Watt i idle. Enligt EU:s formel får min dator dra max 135 Watt i idle, så nu efter uppgraderingen klarar jag deras krav och kan känna mig stolt som en försvarare av Moder Jord.
Mitt gamla FSP nätaggregat är knappast 80+ men får hänga med tills det går sönder av sig självt. Sedan köper jag ett 80+ Gold eller Platinum.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Ja, låt oss splittra Europa igen och lägga grunden för ett tredje världskrig....

Det här tåls att upprepa, men givetvis är EU väldigt långt ifrån felfritt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Ja, låt oss splitra Europa igen och lägga grunden för ett trejde världskrig....

Jag kan garantera dig att ett medlemskap i EU inte stoppar ett tredje världskrig, om detta skulle vara aktuellt överhuvudtaget. Det är inte beskydd vi betalar miljarder för, tro det eller inte. Toppstyrt från ett land vars invånare skiter fullständigt i hur livet fungerar här uppe i norr. Det märks tydligt på alla löjeväckande regler och lagar dom kokar ihop, som helt saknar verklighetsanknytning. Vissa av oss vill inte ha detta toppstyre. Vi betalar redan en jävla massa pengar till våra egna sliskiga politiker som dagligen >våldför sig på svenska folkets rectum<*. Det räcker gott och väl!

* censurerat av klädsamma skäl.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Låter bra!
Mycket kan göras för att få ner idle förbrukningen, bra att det ställs lite krav på företagen.

Bärbara enheter har kommit mycket längre, mycket tro jag är pga bättre integration grafik/cpu.

Varför kan inte datorerna skifta mellan integrerade grafiken och grafikkortet så att grafikkortets GPU kan stängas av när man kör 2D applikationer?
Med bättre integration grafikkortstillverkare/modekorts tillverkare vore detta möjligt.

Samma sak med CPU:n

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag värmer upp min lägenhet med ström enbart, om jag drar ner min dator från 200w till 100w så betyder det att jag måste värma mer med elelementet... >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalaDain:

Jag värmer upp min lägenhet med ström enbart, om jag drar ner min dator från 200w till 100w så betyder det att jag måste värma mer med elelementet... >.<

Nej då, du behöver bara använda en väldigt ineffektiv kylare till processorn, så blir det varmt och skönt i lägenheten på nolltid

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Nej då, du behöver bara använda en väldigt ineffektiv kylare till processorn, så blir det varmt och skönt i lägenheten på nolltid

Hur menar du nu? Du får inte mer värme för att du kyler CPUn sämmre. Snarare så går det långsammare att sprida ut värmen i rummet med en klen kylare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur menar du nu? Du får inte mer värme för att du kyler CPUn sämmre. Snarare så går det långsammare att sprida ut värmen i rummet med en klen kylare.

Varmare CPU, varmare chassi, varmare lägenhet
Det var alltså ett skämt redan från början. Jag vet att det inte fungerar så.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

180W i idle som nämndes i exemplet, inte ens en sunkig gammal P4:a och GTX480 kommer upp i dessa siffror. Moderna komponenter är effektivare. Gränserna ser alltså ut att vara mycket generöst satta.

Vi som bygger våra datorer själva har förmodligen viss koll på effektiviteten hos nätagg och hur mycket ström komponenter kan förbruka, men det är bra att färdigbyggda datorer får en energimärkning. Har ju funnits på tex vitvaror i evigheter.

Visa mig en riktigt bra 4x16core AMD server med ett par HDD platser och dubbla eller trippa PSU som drar under 180W i idle sedan kan vi snacka!

Blir lite mörkrädd när jag ser alla i kommentarsfälten "det är lugnt, min drar bara 100W idle och min drar 50W jabanaba habba"

Ni har inte tänkt på alla servrar som HP och Dell pumpar ut som drar mycket mer än det i idle?
För om du läser omfattar detta också just servrar och inte bara persondatorer.

Tur att man kör Supermicro och inge overpriced skit från tex Dell eller HP, slipper man bry sig.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Visa mig en riktigt bra 4x16core AMD server med ett par HDD platser och dubbla eller trippa PSU som drar under 180W i idle sedan kan vi snacka!

Blir lite mörkrädd när jag ser alla i kommentarsfälten "det är lugnt, min drar bara 100W idle och min drar 50W jabanaba habba"

Ni har inte tänkt på alla servrar som HP och Dell pumpar ut som drar mycket mer än det i idle?
För om du läser omfattar detta också just servrar och inte bara persondatorer.

Tur att man kör Supermicro och inge overpriced skit från tex Dell eller HP, slipper man bry sig.

Du har inte tänkt på att dem är undantagna? Det är riktigt kraftfulla arbetsstationer också. Som jag har sagt och tycker nyhetsartikeln bör reflektera. En dator med två Titan, 6-kärnor eller fler processor, 16GB minne och nätagg för att driva det hela får dra hur mycket som helst.

Det är bara krav på PSU för servers, alltså effektiviteten på dem och detta verkar för övrigt nyhetsartikeln blandat ihop med generella krav. Det är bara servrar som har krav utifrån hur stort (effekten) nätaggregatet är.

För vanliga desktopdatorer gäller bara krav som motsvarar 80+ bronze. Det gäller alla nätaggregat över 75W. Från 2014 när vi hunnit fått nya modeller. Det är låga krav. Rakt igenom. Det är bara bra om tillverkare förstår att det är önskvärt att tänka på biten, de blir tvingade att testa mer osv.

Det är inte så konstigt krav på att ett större än 1000W serveragg ska ha 92% effektivitet vid 50% last. Det motsvarar 80 Plus gold/platinum/titanium och många klarar de kraven idag så det är ingen anledning till att sälja dig något sämre efter 1 juli 2014. Kraven under 1000W är ju bara motsvarande 80 Plus silver. De behöver inte ändra på sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Visa mig en riktigt bra 4x16core AMD server med ett par HDD platser och dubbla eller trippa PSU som drar under 180W i idle sedan kan vi snacka!

Blir lite mörkrädd när jag ser alla i kommentarsfälten "det är lugnt, min drar bara 100W idle och min drar 50W jabanaba habba"

Ni har inte tänkt på alla servrar som HP och Dell pumpar ut som drar mycket mer än det i idle?
För om du läser omfattar detta också just servrar och inte bara persondatorer.

Tur att man kör Supermicro och inge overpriced skit från tex Dell eller HP, slipper man bry sig.

Men riktlinjerna för serverar är ju helt annorlunda, så vad dillar du om?