mATX, en bortglömd formfaktor?

Permalänk

Men jag tycker inte att det är en liten marknad, rätt burkar säljer. Hade det funnits mer bra burkar (större utbud) så hade fler köpt mATX men nu finns det inte det. Visst ett arc-mini är nästan som ett ATX men det är något mindre och det gör skillnad!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Kommande uppdatering av Silverstone Sugo SG09B kommer du nog gilla.

http://www.techpowerup.com/img/13-01-09/110b.jpg

samma interna layout som SG09B fast betydligt snyggare front.

Enligt tester så ger SG09B bättre temp på komponenterna än om komponenterna skulle sitta i en öppen testbänk.

....:O......!! Någon aning om när det kommer?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najsisen:

Förr eller senare blir det väll ersättaren, gissar jag...

Säg inte det, BTX var menat att bli ersättare till ATX då BTX hade bättre kylningsmöjligheter, men det blev det aldrig

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

mITX är på modet och därför gör tillverkarna mITX chassin. Ett tips är TJ08-E vars yttervolym är mindre än Bitfenix Prodigy.

Skickades från m.sweclockers.com

Fattar inte heller det där. Prodigy är inget annat än ett misslyckande som chassi. Trångt som ett mini-ITX på insidan, större än mATX på utsidan. Man lär vara rätt skicklig om man lyckas med det.

Ska man bygga mini ITX för att ha som spel/lan-burk så är Fractal Design och Silverstone bra mycket bättre märken att kika på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Kör med M-ATX och ett ARC-mini chasssi, men datorn blev inte märkbart mindre än den ATX jag hade innan. Vill man bygga litet är det nog Mini-itx. Jag gillar bitfinix Prodigy chassit.

Men Fractal Design har ju missat poängen med mATX totalt, deras chassi är ju fortfarande efter tänket att det ska vara jättemycket luft och skitlånga chassin.
Kolla på Silvestone Temjin TJ08B-E eller något.

Skrivet av PhenPhantom:

Fractal arc är trevlig tycker jag, tänkte själv införskaffa mig ett sådant inom kort!

Tittat på den i verkligheten? Stor som ett ATX-chassi.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Fattar inte heller det där. Prodigy är inget annat än ett misslyckande som chassi. Trångt som ett mini-ITX på insidan, större än mATX på utsidan. Man lär vara rätt skicklig om man lyckas med det.

Ska man bygga mini ITX för att ha som spel/lan-burk så är Fractal Design och Silverstone bra mycket bättre märken att kika på.

Håller med, dock är det svårt att bortse från att det är väldigt snyggt. Samma burk fast mer effektiviserad för mATX vill jag se!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Håller med, dock är det svårt att bortse från att det är väldigt snyggt. Samma burk fast mer effektiviserad för mATX vill jag se!

Oh ja. Utseendet är det inget fel på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fractal Designs Node är trevlig enligt mig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304. Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe. CPU: i5 3570K 4,6 GHz. RAM: Corsair Vengeance 2x4GB. Grafikkort: Asus GTX 660Ti DirectCUII. Hårddisk: 2x500 GB Seagate Barracuda 7200 rpm. PSU: FSP 650-80EGN 80+ Gold. CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=e9wtcEy2vnY spola fram till ca 3.55, ser onekligen trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Säg inte det, BTX var menat att bli ersättare till ATX då BTX hade bättre kylningsmöjligheter, men det blev det aldrig

Måste ärligt erkänna att jag fick googla btx

Hursom så tror jag att btx failade pga många olika anledningar. Folk kände till atx, kylförmågan var "tillräklig" och äldre komponenter kompatibla. Detta är något som däremot atx, matx samt itx (till större del) har gemensamt. Du kan ta ett grafikkort från din atx burk å sätts i din atx burk. Ärligt så visste jag inte så mkt om datorer -06, då var jag bara 10^^ detta är bara mina gissningar och jag vet att jag kommer ha grymt fel, det händer alltid när jag gissar

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tittat på den i verkligheten? Stor som ett ATX-chassi.

Yes! Det är ju mindre än ett ATX men ändå "rätt" stort! Lagom imo! Lätt att bära med sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Yes! Det är ju mindre än ett ATX men ändå "rätt" stort! Lagom imo! Lätt att bära med sig.

Alltså, nej. Det är väldigt stort för att vara mATX. Det är större än Bitfenix Outlaw som är fullstort ATX och dessutom lätt att bygga luftigt i med bra flöde. Outlaw är dessutom lättare att bära, 5,2Kg mot Fractal Arc Mini som ligger på hela 9Kg. Det är ju ruskigt långt och tungt för ett mATX. Ser ingen mening med det då det är stort på utsidan men "litet" på insidan. I så fall rekommenderar jag ATX-chassit Bitfenix Outlaw eller mATX chassit Silverstone Temjin TJ08B-E mycket hellre.

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på silverstones tj08-e när haswell kommer. Grymt snygg låda, plats för min noctua dh14, och bra gjord för att ha ett passivt nätagg.

Permalänk
Medlem

Jag tror att konsumenterna vill ha ännu mindre datorer än vad mATX kan erbjuda. Jämfört med miniITX är mATX ganska stora kort. När det gäller Prodigy tycker jag att det är ett chassi som man köper, inte för att det är litet, utan för att det är så flexibelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Måste ärligt erkänna att jag fick googla btx

Hursom så tror jag att btx failade pga många olika anledningar. Folk kände till atx, kylförmågan var "tillräklig" och äldre komponenter kompatibla. Detta är något som däremot atx, matx samt itx (till större del) har gemensamt. Du kan ta ett grafikkort från din atx burk å sätts i din atx burk. Ärligt så visste jag inte så mkt om datorer -06, då var jag bara 10^^ detta är bara mina gissningar och jag vet att jag kommer ha grymt fel, det händer alltid när jag gissar

Det här med BTX om man har ett BTX moderkort ska man uppdatera då eller är det så att man kan köpa ett chassi som man kan använda som HTPC och isåfall vilket chasssi?

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Det här med BTX om man har ett BTX moderkort ska man uppdatera då eller är det så att man kan köpa ett chassi som man kan använda som HTPC och isåfall vilket chasssi?

ingen aning :/ kände som sagt inte till btx :S

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc