Google lägger ned RSS-läsaren Reader

Permalänk
Melding Plague

Google lägger ned RSS-läsaren Reader

Efter åtta år lägger Google ned RSS-läsaren Reader. Anledningen är sjunkande popularitet och ett flyttat fokus från slutanvändare till sociala nätverk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har sett den där ikonen många gånger men aldrig förstått vad den gör!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin använt RSS eller förstått hur det fungerar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag har sett den där ikonen många gånger men aldrig förstått vad den gör!

Samma, trodde det var något skräp som support grejs eller nåt...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

NOOOOOOOOOOOOOOOOOO! Har alla mina RSS'er där och använder mer än dagligen!

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerat jättesmidigt att synca google reader med gReasder i mobilen. Använder endast RSS i mobilen då det är väldigt mycket smidigare än att ladda in stora websidor när jag endast vill åt texten.
Även använt en del RSS på iGoogle men det läggs ju ner snart det också.
Dagens ungdom lär hänga med lite så inte allt läggs ned

Permalänk
Entusiast

Blev lite ledsen när jag fick en pop up om det i morse. Jag använder Google Reader dagligen för att hålla koll på diverse hemsidor, bloggar och webcomics. Jag följer Swecklockers, Anandtech och några andra tekniksidor genom RSS. Då får jag ju allt material samlat och filtrerat på ett ställe och behöver inte leta runt på massa sidor. Jag får ju också direkt reda på om det kommit upp en ny artikel att läsa så jag slipper driva runt. Jag ser verkligen inte hur Facebook kan ersätta funktionaliteten för där blir man ju så överöst av information och många sidor verkar ju inte har kopplat sina nyhetsflöden dit heller. Om google inte ändrar sig får jag väl hitta en ny RSS-läsare. Någon som har koll på någon som är bra och som går att synca smidigt med både dator och androidmobil? Vill ju att lästa artiklar på ett ställe ska vara lästa på alla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Feedly verkar vara en värdig ersättare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Samma, trodde det var något skräp som support grejs eller nåt...

Det är deprimerande att inte fler använder RSS-läsare; de är totalt ovärderliga om man läser mycket på nätet. Jag har en RSS-plugin till Firefox och prenumererar på runt 500 sidor/bloggar med den; jag trycker på en knapp och får därefter en lista på vilka bloggar som uppdaterats sedan jag läste dem sist, och kan smidigt få upp de senaste inläggen i ett format som jag väljer själv. Det skulle vara totalt ohållbart att hålla reda på så många sidor för hand; hundra av sidorna kanske bara uppdateras varannan månad och då orkar ju ingen gå dit med jämna mellanrum för att se ifall något uppdaterats.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Slipper man fippla med auth för att få det där skiten att fungera för användarna.
Google's RSS Authentication, driver en till vansinne. Trodde att någon som google, kunde följa standarn..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Vet seriöst inte vad sociala nätverk har med en RSS läsare att göra? Varför skulle ett socialt nätverk ersätta en RSS Läsare på någon form eller vis? Någon som kan förklara detta för mig? Vist kan man använda RSS för att läsa sociala nätverk men det är bara en liten del av det.

Använder själv google reader dagligen, så mycket skönare att kunna läsa alla sidor man besöker genom en sida istället för att besöka 50+ sidor dagligen för att se ifall de KANSKE har blivit uppdaterade.

Blir nu att hitta en ny ><. Tar gärna emot tips på de som som funkar på mobil/platta/dator.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det är deprimerande att inte fler använder RSS-läsare; de är totalt ovärderliga om man läser mycket på nätet. Jag har en RSS-plugin till Firefox och prenumrerar på runt 500 sidor/bloggar med den; jag trycker på en knapp och får därefter en lista på vilka bloggar som uppdaterats sedan jag läste dem sist, och kan smidigt få upp de senaste inläggen i ett format som jag väljer själv. Det skulle vara totalt ohållbart att hålla reda på så många sidor för hand; hundra av sidorna kanske bara uppdateras varannan månad och då orkar ju ingen gå dit med jämna mellanrum för att se ifall något uppdaterats.

det där lät som en bra idé att titta in ju... D:

Tack för att du förklarade vad det var.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev rejält besviken när jag möttes av nyheten imorse.

Har dock redan satt upp en egen ersättare, selfoss. Detta var en av de första artiklarna jag fick in i den, men so far so good som man säger. Den klarade "första intrycks"-testet.
Den hade även OPML importering, så migrationen från Reader blev väldigt smidig.

Har som sagt testat den alldeles för kort stund för att kunna rekommendera den än, men ta iaf med den som en kandidat när ni letar egna alternativ!

EDIT: Kanske borde ha gjort detta tydligare: Det är alltså något du måste hosta själv, inte en webtjänst som Reader är/var.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, testar feedly nu, verkar vara en värdig ersättare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grynnan:

Äntligen!
Slipper man fippla med auth för att få det där skiten att fungera för användarna.
Google's RSS Authentication, driver en till vansinne. Trodde att någon som google, kunde följa standarn..

Jag har gjort ett flertal feeds själv till olika sidor som inte varit några problem att få att fungera med Google Reader. Bara skapa XML-fil och peka Reader till den, men jag antar att du vill ha feeden blockerad bakom HTTP Auth el dyl? Det "vanliga" sättet att lösa det är nog att inte egentligen lösa det, utan generera en lång individuell URL med slumptoken för enskilda användare.

Vore klurigt att integrera autentisering i en serverside RSS-applikatinon som Reader, speciellt om man bara vill att en enstaka Reader-användare ska få tillgång till feeden, då hela systemet bygger på att Reader är en RSS-samlare som samlar alla feeds och skickar ut dem centraliserat till en mängd användare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Feedly är säkert bra men för mig som kör Windows Phone fungerar det inte Alla RSS läsarna som syncar mellan WP och datorn använder Google Reader

Permalänk

Det är här är tragiskt, Google Reader är en av de sidor jag besöker mest varje dag. Har det öppet konstant på datorn, och har appen installerad på telefonen och surfplattan. Folk hänvisar till Feedly, men det verkar inte alls lika rent och enkelt som Google Reader, och saknar grundläggande funktionalitet såsom att sortera de olika sidorna i en grupp. Fullständigt värdelöst om man följer flera sidor alltså.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag har sett den där ikonen många gånger men aldrig förstått vad den gör!

Haha stämmer fast jag såg den första gången för nån månad sedan. koll man harxD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera rss live links, väldigt simpel och funkar helt okej.

Permalänk
Medlem

Det pågår just nu en namninsamling om att Google ska fortsätta med Google Reader alternativt släppa det som open source. Skriv på om ni använder Google Reader!

http://keepgooglereader.com/

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av z2k:

Har dock redan satt upp en egen ersättare, selfoss. Detta var en av de första artiklarna jag fick in i den, men so far so good som man säger. Den klarade "första intrycks"-testet.

Tiny Tiny RSS är en gammal självhostad standardkandidat, som dock kräver lite konfigurering innan den blir i mina ögon speciellt användbar. Jag kommer nog gå över till den helt nu när Reader försvinner. Reader är nog faktiskt den Googletjänst jag använder mest; åtminstone lika mycket som Search, Gmail, Youtube, etc.

Ah, läste mer om Selfoss nu. Det besvarar en sak jag undrade tidigare idag: vart RSSLounge-utvecklingen tagit vägen. Det projektet har varit övergivet i ett drygt år, men det är samma utvecklare som Selfoss, och tittar man högst upp på sidan på en liten blyg text så länkar han vidare till just Selfoss.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vet seriöst inte vad sociala nätverk har med en RSS läsare att göra? Varför skulle ett socialt nätverk ersätta en RSS Läsare på någon form eller vis? Någon som kan förklara detta för mig? Vist kan man använda RSS för att läsa sociala nätverk men det är bara en liten del av det.

Använder själv google reader dagligen, så mycket skönare att kunna läsa alla sidor man besöker genom en sida istället för att besöka 50+ sidor dagligen för att se ifall de KANSKE har blivit uppdaterade.

Blir nu att hitta en ny ><. Tar gärna emot tips på de som som funkar på mobil/platta/dator.

Många nyhetsbloggar och liknande postar ju länkar till alla sina artiklar på facebook/twitter. Tråkigt att det lägger ner, använder det som många andra här dagligen - rss är ju inte särskilt "flashigt", men väldigt tidseffektivt! Blir till att leta upp alternativ.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

Till pc kan jag tipsa om feedreader, mobilen får det väl bli greader (android). Men trist är det har kört med google reader i flera år nu. Mycket bra rss läsare.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=A25VgNZDQ08

Kollade runt en del i morse och det enda alternativet som verkar ha både funktionaliteten man vill ha OCH ett snyggt och funktionellt utseende är feedly.

Permalänk
Medlem

Trist. Jag som just förälskat mig i Lightread för Ubuntu, som i sin tur bygger helt på Google Reader.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Till pc kan jag tipsa om feedreader, mobilen får det väl bli greader (android). Men trist är det har kört med google reader i flera år nu. Mycket bra rss läsare.

The Old Reader verkar populär och ska i stort vara en kopia av Google Reader. NewsBlur verkar också vara ett populärt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziqewx:

http://www.youtube.com/watch?v=A25VgNZDQ08

Kollade runt en del i morse och det enda alternativet som verkar ha både funktionaliteten man vill ha OCH ett snyggt och funktionellt utseende är feedly.

Jupp, jag har också gått över till Feedly idag. Provade Netvibes, men tyckte inte att funktionaliteten fanns.

Visa signatur

PC: Vit Corsair Carbide 500R | i5 3550 | Corsair H80 | Sapphire 7970 GHz Vapor-X | 8 GB RAM 1600 MHz | 120 + 60 GB Intel 520 SSD
Laptop: Sony VAIO Pro 13" | i7-4500U | 8 GB RAM | 128GB SSD
Annat: Nexus 4 | iPad 3rd Gen | Asus N56U | Netgear Stora NAS

Permalänk
Medlem

Det här är ren och skär bullshit. Jag tror att de tog bort Google Reader eftersom det inkräktar lite på deras Google+, som de såklart vill att alla ska använda och som kommer med på din Android telefon vare sig du vill det eller inte.

Jag använda Google Reader dagligen (via Android appen gReader) och tycker det är väldigt synd att de lagt ner det... Dags att leta efter en ersättare verkar det som.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

I really, really HATE Battlefield 3.
https://twitter.com/egonprint