Hunden slickar tallrikar och bestick

Permalänk
Medlem

Hunden slickar tallrikar och bestick

Hej! Nu är det såhär att morsan har en hund som brukar slicka på bestick/tallrikar direkt man öppnar diskmaskinen(dock inte när jag är i närheten, för då vet han att jag tar i han) och jag hatar det. Mamma vet att jag hatar det men ignorerar det fullständigt, så på morgnarna när jag går ut i köket så brukar jag mötas av hur hundfan står och smaskar på besticken, efter att han kanske har gnagt sig i stjärten lite och tvättat sig i den nedre regionen. MUMMA! Spelar ingen roll om alla bakterier försvinner när allt är diskat, jag tycker fortfarande det är förbannat jävla skitäckligt.

Nu till saken. Mamma vägrar som sagt att lyssna på mig, så jag vill ha lite tips på hur jag ska få henne att lyssna? Finns det någon undersökning som visar hur smutsiga hundkäftar är, eller nåt?

Låt fantasin flöda

Permalänk

Är det bara innan disk, så är det väl inget större problem. Äter ni däremot ofta saker som hundar inte mår bra av att äta, så kan det ju möjligtvis vara ett verkligt problem.

Ska du övertyga en hundägare att få en hund att sluta med någonting. Försök aldrig att övertyga dem att det är dåligt för oss människor. Man kan bli väldigt förvånad över vad vi kan stå ut med för våra husdjurs skull...
En bättre taktik, är att hitta (eller tillverka) bevis för att det är farligt beteende för husdjuret.

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem

Hundar är renare och har mindre bakterier i munnen än vad vi människor har.

Det bästa tipset för att undvika att hunden slickar på disken är att stänga diskmaskinen. För hundar kan inte öppna en stängd diskmaskin.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Inget egentligt problem kanske men ja, stäng diskmaskinen bara.

Någon hälsorisk är det väl inte men nä jag tycker inte heller att det är särskilt fräscht.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att att en del kryddor och sånt som ni äter inte är optimala för hunden att få i sig och likaså en del andra sakar.

Men som andra redan sagt, varför stänger ni inte bara diskmaskinen? Inte som att hunden kommer lyckas med att öpnna den.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt dåligt för hundens tänder att äta från matrester från en tallrik, det borde vara argument nog att få din morsa att sluta med det...

Dock så har som någon sagt tidigare hundar renare munnar, dvs mindre bakterier än vad du har i munnen så...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jo alltså vi stänger ju diskmaskinen efter att vi har plockat i disk, men grejen är ju den att min kära mor låter honom stå och smaska medans hon plockar i disk Vilket jag hatar.
Nu har jag iaf ett till argument, hoppas det kommer fler!

Permalänk
Medlem

Om hunden slickar rent allt så behöver ni ju ingen diskmaskin !

Annars kan väl ett tips vara att plocka ut allt ur maskinen när hunden inte är där och lägg besticken i de vanliga lådorna där ni förvarar sådant. Orkar du inte det kan du ju alltid ta ut lite grann så att det räcker åt dig iallafall och lägg det på ett oåtkomligt ställe.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara fel på hunden, utan mer på din mor faktiskt. Varför tillåter hon att hunden står och slickar på besticken?

Permalänk
Medlem

Är hunden alltså även intresserad av den efter diskning körts menar du?
Vi har två hundar men de är bara nyfikna på disken innan körningen och slickar lite på den då, det gör oss ingenting. Sedan när disken är ren och maskinen ska plockas ur är de totalt ointresserade av den. Vilket vi tycker är logiskt för det bör vara lukterna efter matrester som lockar dem och den rena disken har ju inget sånt kvar.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att det gör någon skada alls som överlever diskmaskinen. Förstår däremot att du tycket det är äckligt

Men inte mycket att göra när hon lär hunden att det är ett okej beteende.

Som dom flera andra sagt ska du nog försöka övertyga henne att det kan skada hunden beroende på vad den får i sig.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Skrivet av dala56:

Hundar är renare och har mindre bakterier i munnen än vad vi människor har.

Det bästa tipset för att undvika att hunden slickar på disken är att stänga diskmaskinen. För hundar kan inte öppna en stängd diskmaskin.

Låter otroligt, i alla fall om man följer det där med tandborstning två gånger av dagen...

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Jag är tveksamt om hundar överhuvudtaget skall vara inomhus, än mindre hoppa på möbler, sova i sängar och absolut inte slicka på tallrikar.

(nu får jag alla hund fascister efter mig)

Permalänk
Medlem

Enda anledningen detta inte är bra är att hunden kan skada sig om den slickar på vassare bestick osv.

Sen får man ju tänka på om ni låt säga har ätit chokladpudding och ställer in med mycket rester kvar och hunden slickar upp det, choklad kan skada och i värsta fall döda en hund ex.

Bakterierisken är löjlig, då får du tänka lika mycket på att någon av er kanske pillat sig i röven, pillat ur snorkråkor och inte tvättat händerna innan ni tar i besticken.

Permalänk
Medlem

Man kan inte vara inkonsekvent mot en hund eller en katt. Om en person tillåter något och en annan inte gör det blir djuret förvirrat.
Antingen får du se till att din morsa också drar bort hunden eller så får han/hon vackert slicka på prylarna, annars kommer han/hon bara att må dåligt och det kan sluta på alla möjliga dåliga sätt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Dra på tabasco på några gafflar och tallrikar och låt disken ligga där hunden gillar det.

Djur lär sig fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Hundar är renare och har mindre bakterier i munnen än vad vi människor har.

Det bästa tipset för att undvika att hunden slickar på disken är att stänga diskmaskinen. För hundar kan inte öppna en stängd diskmaskin.

Det är inte så mycket mängden bakterier som är problemet utan sorten av bakterier. Bara på huden har en normal människa runt en 50 olika sorters bakterier. Detta är fullt normalt och inget som är farligt. Slickar man sig om fingrarna blir man inte sjuk. Men om fel sorts bakterie finns där man slickar så kan man vara illa ute.

Så ja, hundar må kanske ha färre bakterier, men med tanke på vilka bakterier det måste vara tror jag inte det är allt för hälsosamt att mumsa i sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som när folk bjuder på sin slickepinne-glass till hunden och säger - nä men de har mindre bakterier än oss människor, när de precis varit ute och rastat byrackan och den ätit lite hundskit som den tyckte såg inbjudande ut, som många hundar gör..

Uargh !

Flytta hemifrån

/hund-ovän

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.