Håller min nya disk på att dö?

Permalänk
Medlem

Håller min nya disk på att dö?

Hej!

Köpte en Western Digital Red WD30EFRX 64MB 3TB disk för ungefär en vecka sedan och för några dagar sedan började den spöka. Efter att ha kopierat över en massa filer (ca 1.5TB) från en gammal disk så började disken att bli seg när jag skulle öppna den i utforskaren. Samtidigt fick jag en massa felstatus i mitt torrentprogram och när jag försökte ta bort torrenten som laddade ner filer till disken så kraschade torrent-programet. Om jag vill flytta över filer till eller från disken så beter den sig väldigt konstigt då den åker upp och ner i överföringshastigheten och emellanåt går den ner på 0 för att några sekunder senare åka upp och ner igen. Kan tillägga att det är stora problem att köra filerna som ligger på disken också.

Efter att ha fört över alla filer igen från den nya disken till den gamla kunde jag formatera disken och efter det fungerade den fin fint. Allt fungerade som det skulle fram tills idag då samma problem uppstått igen.

Jag kör Crystal Disk Info och det ger inga felmeddelanden och visar att disken mår "bra".

Är det något mjukvarufel som man kan fixa eller är det bara att göra ett garantiärende av den?

Kör Windows 8 för övrigt.

Tacksam för all hjälp

/Scombei

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

eftersom att det är RED hårddisk så ska den klara sig. den hårddisken är gjort för NAS och hemma servrar så den ska kunna klara av många skrivningar och läsningar. men varför den spökar vet jag inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har varit och bytt min disk mot en ny för några dagar sedan, men nu visar den nya disken samma problem!? Det måste vara något med windows 8 som spökar.

Som med den förra disken så började jag att föra över en större mängd filer från min gamla disk. Jag lämnade datorn i någon timma och när jag kom tillbaks hade datorn startat om sig. Jag såg då att alla filer inte hade kopierats över så själva överföringen hade inte hunnit klart. Efter det så försökte jag för över en mindre del av filerna igen men överföringen kom inte längre än 3 % sen blev överföringshastigheten 0. Jag försökte då avbryta överföringen. Det ända som händer är att det står "avbryter" i överföringsfönstret. Jag väntade tills det var tid att sova och inget hade hänt. Då prövade jag att stänga ner överföringsfönstret; vilket gick bra, men när jag försökte stänga av datorn så fastnar det på "windows avslutas" så efter en halvtimma stängde jag av med den fysiska knappen. Nu uppförs sig hårddisken som den förra gjorde.

Jag antar att det är windows 8:as nya filöverförare som ger upphov till problemen och att hårddiskens index eller sektorer (kan inte det där alls men nått sånt antar jag) har blivit skadade.

Jag försökte då göra en diskkontroll med reparation med windows egna funktioner men jag får bara ett felmeddelande kort efter att det startat att det inte gick att genomföra kontrollen/reparationen.

Finns det något annat "disk reparations" program som stödjer win 8 där ute? Har inte hittat nått själv än :/

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för delar i övrigt, inklusive nätaggregatet? Hur gammalt? Hur är disken kopplad, ensam på en strömkabel eller mer? Hur sitter den i lådan, vilken låda är det, kylning? Är det någon/något som orsakar att lådan råkar ut för stötar eller kraftiga vibrationer?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det för delar i övrigt, inklusive nätaggregatet? Hur gammalt? Hur är disken kopplad, ensam på en strömkabel eller mer? Hur sitter den i lådan, vilken låda är det, kylning? Är det någon/något som orsakar att lådan råkar ut för stötar eller kraftiga vibrationer?

- i7 3770k
- asus p8z77 v-deluxe
- gtx 670
- 8800gt (har 3 skärmar)
- 16gb minne
- 256gb crucial m4 SSD
- 5 diskar totalt
- Therlamtake 750w

Köpt i sommras förutom nättagget, 8800gt och några diskar.

Disken sitter tillsammans med en annan 3,5" disk och SSD:n (på ström-linan alltså).

Delarna sitter inte i ett chassi just nu utan står på skrivbordet. Hårddiskarna står på högkant på en dämpande skumplatta. En fläkt är riktad mot dem och de håller en temp runt 30 grader.

Stötar, viberationer? Skulle inte tro det. Speciellt då datorn startade om sig när jag inte ens var vid datorn (var själv hemma).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scombei:

- i7 3770k
- asus p8z77 v-deluxe
- gtx 670
- 8800gt (har 3 skärmar)
- 16gb minne
- 256gb crucial m4 SSD
- 5 diskar totalt
- Therlamtake 750w

Köpt i sommras förutom nättagget, 8800gt och några diskar.

Disken sitter tillsammans med en annan 3,5" disk och SSD:n (på ström-linan alltså).

Delarna sitter inte i ett chassi just nu utan står på skrivbordet. Hårddiskarna står på högkant på en dämpande skumplatta. En fläkt är riktad mot dem och de håller en temp runt 30 grader.

Stötar, viberationer? Skulle inte tro det. Speciellt då datorn startade om sig när jag inte ens var vid datorn (var själv hemma).

Hur gammalt är nätagget?

Vad menar du med: "står på högkant på en dämpande skumplatta"? En 3TB-disk med troligen 4 skivor inuti, ståendes på högkant, utan att vara fastsatt kommer vibrera sönder sig själv. Liggandes ner är en sak, men på högkant med så liten yta som sidan på en HD har, är ingen bra idé. Men jag missförstod nog bara, ursäkta isf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur gammalt är nätagget?

Vad menar du med: "står på högkant på en dämpande skumplatta"? En 3TB-disk med troligen 4 skivor inuti, ståendes på högkant, utan att vara fastsatt kommer vibrera sönder sig själv. Liggandes ner är en sak, men på högkant med så liten yta som sidan på en HD har, är ingen bra idé. Men jag missförstod nog bara, ursäkta isf.

Nätagget är säkert 5 år snart.

Okej, det var något nytt. Får ta och lägga dom ner då (dom står på långsidan på en ganska hård skummplast som är typ 3cm tjock, så du uppfattade nog rätt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scombei:

Nätagget är säkert 5 år snart.

Okej, det var något nytt. Får ta och lägga dom ner då (dom står på långsidan på en ganska hård skummplast som är typ 3cm tjock, så du uppfattade nog rätt)

En del av Thermaltakes modeller har varit byggda med billiga kondensatorer. När de börjar ge upp efter några år så börjar nätagget rippla mer och mer (skicka ut skitig ström) som kan skada anslutna delar. HD är väldigt känsliga eftersom de inte har plats för stora kondensatorer som kan filtera extra, typ moder- eller grafikkort.

Exakt vilken modell på nätagget är det?

Gällande HD: På högkant räcker det att du rör vid bordet så kommer disken röra sig så mycket att du riskerar huvudkrasch. Hur fick du idén att köra diskarna på högkant utan fastsättning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scombei:

Hej!

Köpte en Western Digital Red WD30EFRX 64MB 3TB disk för ungefär en vecka sedan och för några dagar sedan började den spöka. Efter att ha kopierat över en massa filer (ca 1.5TB) från en gammal disk så började disken att bli seg när jag skulle öppna den i utforskaren. Samtidigt fick jag en massa felstatus i mitt torrentprogram och när jag försökte ta bort torrenten som laddade ner filer till disken så kraschade torrent-programet. Om jag vill flytta över filer till eller från disken så beter den sig väldigt konstigt då den åker upp och ner i överföringshastigheten och emellanåt går den ner på 0 för att några sekunder senare åka upp och ner igen. Kan tillägga att det är stora problem att köra filerna som ligger på disken också.

Efter att ha fört över alla filer igen från den nya disken till den gamla kunde jag formatera disken och efter det fungerade den fin fint. Allt fungerade som det skulle fram tills idag då samma problem uppstått igen.

Jag kör Crystal Disk Info och det ger inga felmeddelanden och visar att disken mår "bra".

Är det något mjukvarufel som man kan fixa eller är det bara att göra ett garantiärende av den?

Kör Windows 8 för övrigt.

Tacksam för all hjälp

/Scombei

Säkert Windoze8 som håller på att indexera alla de 1.5TB data du just lade dit, och det kan ta låååång tid.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Prövade att ta bort alla andra diskar, byta SATA-port och lägga HDD:n efter din post MultiMan och nu fungerar det. Fick göra en reparation först bara (skäms lite över att jag inte provade dehär grejerna tidigare)

Skrivet av MultiMan:

En del av Thermaltakes modeller har varit byggda med billiga kondensatorer. När de börjar ge upp efter några år så börjar nätagget rippla mer och mer (skicka ut skitig ström) som kan skada anslutna delar. HD är väldigt känsliga eftersom de inte har plats för stora kondensatorer som kan filtera extra, typ moder- eller grafikkort.

Exakt vilken modell på nätagget är det?

Gällande HD: På högkant räcker det att du rör vid bordet så kommer disken röra sig så mycket att du riskerar huvudkrasch. Hur fick du idén att köra diskarna på högkant utan fastsättning?

Okej, då får jag införskaffa mig ett nytt nättagg då (hade ändå tänkt göra det).

Sålde min gamla dator nyss och skickade då med chassit (Ska köpa ett nytt chassi så fort jag får pengar). Och för att få plats med alla 5 diskar på bordet tillräckligt nära moderkortet så sladdarna räcker så var det det ända alternativet. Men jag får försöka hitta på någon bättre lösning så länge då

Tack så mycket för hjälpen MultiMan! Tråden kan låsas.