Första servern hjälp

Permalänk

Första servern hjälp

Hej! Skulle vilja testa på en server. Har aldrig ägt en server men känner att jag ett litet behov nu så jag tycker helt klart att jag är värd att köpa en.

Jag ska ha den till:
- Att streama 1080p material genom Plex till min Ipad.
- Torrents 24/7
- Lagring
- Skicka filer trådlöst från dator till server

Jag vill att den ska vara
- Tyst : Kommer använda ett Fractal Design R4 chassi då jag har ett över.
- Helst inte samla på sig för mycket damm
- Relativt strömsnål
- Att den har Windows 7

Budget: Max 10 000 kr
Om någon kan berätta vad jag behöver för delar eller kanske kan sätta ihop ett bra paket till mig hade varit snällt. Har läst i detta forumet men känner mig lost fortfarande.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Om du ska ha den som en server / NAS ?, så är det bättre att köpa / ladda ner något annat OS.

Eller använda windows server ?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Om du ska ha den som en server / NAS ?, så är det bättre att köpa / ladda ner något annat OS.

Eller använda windows server ?

Jag kan köra Windows Server om det är till en fördel. Om det inte är för krångligt. Linux och Ubuntu vill jag inte köra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninotramp:

Jag kan köra Windows Server om det är till en fördel. Om det inte är för krångligt. Linux och Ubuntu vill jag inte köra.

Vill inte verka tjatig, men Linux har faktiskt många fördelar när man kör en server. Bra att kunna också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046418/2013-03-01

skulle jag kört på som "bas" sen skulle jag lagt resterande pengar på bra mekaniska hårddiskar dock vet jag inte vilka som går tystast vid drift men allt jag har här i paketet är riktigt tyst och av bra kvalitet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

i3'a med 8 GB RAM och valfria övriga komponenter (välj SSD).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vill inte verka tjatig, men Linux har faktiskt många fördelar när man kör en server. Bra att kunna också.

Vad för många fördelar får du som hemmaanvändare?
OnT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2807855/server är en kundvagn jag la ihop åt en kille för ett tag sedan. Antagligen behöver du inte 15TB lagring utan kanske bara en eller två. Kanske även en eller två små diskar för OS och RAID 1 ifall du är kräsen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Vill inte verka tjatig, men Linux har faktiskt många fördelar när man kör en server. Bra att kunna också.

Hehe jag får kanske testa det.

Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046418/2013-03-01

skulle jag kört på som "bas" sen skulle jag lagt resterande pengar på bra mekaniska hårddiskar dock vet jag inte vilka som går tystast vid drift men allt jag har här i paketet är riktigt tyst och av bra kvalitet!

Tack. Är SSD att rekommendera i en server/nas? Har nämligen en 64GB som ligger och skräpar.

Skrivet av blomqvist:

i3'a med 8 GB RAM och valfria övriga komponenter (välj SSD).

Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Vad för många fördelar får du som hemmaanvändare?
OnT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2807855/server är en kundvagn jag la ihop åt en kille för ett tag sedan. Antagligen behöver du inte 15TB lagring utan kanske bara en eller två. Kanske även en eller två små diskar för OS och RAID 1 ifall du är kräsen.

Tack. Det är inte hela världen om filerna går åt skogen så RAID 1 kanske inte är så viktigt. RAID 0 ger väl mest snabbare hårddiskar? RAID 5 är kanske bäst om jag kör med 3 st 2 GB diskar? Aldrig kört med RAID innan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninotramp:

Tack. Är SSD att rekommendera i en server/nas? Har nämligen en 64GB som ligger och skräpar.

Tror inte att det är till så stor nytta. SSD gör ju att datorn startar snabbare och känns mycket mer responsiv. En server använder du inte på det sättet att du känner skillnad mellan SSD och HDD, tror jag. Om du har någon dator du använder som saknar SSD så är det mer värt att sätta den där. Har du en dator med SSD kan det vara värt att sätta den där och därmed få mer SSD-utrymme.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninotramp:

Tack. Det är inte hela världen om filerna går åt skogen så RAID 1 kanske inte är så viktigt. RAID 0 ger väl mest snabbare hårddiskar? RAID 5 är kanske bäst om jag kör med 3 st 2 GB diskar? Aldrig kört med RAID innan.

RAID 0 = 50 % datasäkerhet, 200 % utrymme och 200 % kostnad.
RAID 1 = 200 % datasäkerhet, 100 % utrymme och 200 % kostnad.
RAID 5 = 200 % datasäkerhet, 200 % utrymme och 300 % kostnad.

(100 % betyder i mitt exempel en ensam disk.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör en SSD i min server endast dock endast ägnad åt min MySQL databas. Resten har jag på vanliga hårddiskar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

RAID 0 = 50 % datasäkerhet och 100 % utrymme.
RAID 1 = 200 % datasäkerhet och 50 % utrymme.
RAID 5 = 200 % datasäkerhet och 67 % utrymme.

(200 % datasäkerhet betyder i mitt exempel 200 % av säkerheten hos en disk.)

Måste jag ha RAID på min server? Vad förlorar jag mer än säkerhet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninotramp:

Måste jag ha RAID på min server? Vad förlorar jag mer än säkerhet?

Uppdaterade mitt inlägg. Om man jämför med en ensam disk:

RAID 0 innebär lägre säkerhet.
RAID 1 innebär högre säkerhet.
RAID 5 innebär högre säkerhet.

Nej, du måste inte ha RAID.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Uppdaterade mitt inlägg. Om man jämför med en ensam disk:

RAID 0 innebär lägre säkerhet.
RAID 1 innebär högre säkerhet.
RAID 5 innebär högre säkerhet.

Nej, du måste inte ha RAID.

Tack nu förstår jag.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Måste jag ha RAID på min server? Vad förlorar jag mer än säkerhet?

Inte behöver du ge dig in på RAID om det är din första server. Dessutom om du kör på Windows blir det
Enklare att manövrera diskarna än om du sätter dig in i Linux för första gången.

Fast Linux kan vara ett fint val att gå över till om ett år, om du fortsätter vill säga. Jag körde först med windows server men nu har jag endast Linux maskiner på servern

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej! Skulle vilja testa på en server. Har aldrig ägt en server men känner att jag ett litet behov nu så jag tycker helt klart att jag är värd att köpa en.

Jag ska ha den till:
- Att streama 1080p material genom Plex till min Ipad.
- Torrents 24/7
- Lagring
- Skicka filer trådlöst från dator till server

Jag vill att den ska vara
- Tyst : Kommer använda ett Fractal Design R4 chassi då jag har ett över.
- Helst inte samla på sig för mycket damm
- Relativt strömsnål
- Att den har Windows 7

Budget: Max 10 000 kr
Om någon kan berätta vad jag behöver för delar eller kanske kan sätta ihop ett bra paket till mig hade varit snällt. Har läst i detta forumet men känner mig lost fortfarande.

10k är jävligt mycket pengar för en server, vad är du ute efter? mycket lagring? supersnabb? man får ju en relativt bra speldator för 10k, du hade nog kunnat få en jävligt fin server för kanske 5000, men som sagt beror ju på hur mycket utrymme man vill ha osv

att streama 1080p behöver du nog inte någon jättesnabb dator för, men att göra det trådlöst kan bli knepigt om du inte har någon monster router... :X

Permalänk
Skrivet av Viochee:

10k är jävligt mycket pengar för en server, vad är du ute efter? mycket lagring? supersnabb? man får ju en relativt bra speldator för 10k, du hade nog kunnat få en jävligt fin server för kanske 5000, men som sagt beror ju på hur mycket utrymme man vill ha osv

att streama 1080p behöver du nog inte någon jättesnabb dator för, men att göra det trådlöst kan bli knepigt om du inte har någon monster router... :X

jag satte en budget. Tar gärna så billigt som möjligt.

jag har en asus n66 dark knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046418/2013-03-01

skulle jag kört på som "bas" sen skulle jag lagt resterande pengar på bra mekaniska hårddiskar dock vet jag inte vilka som går tystast vid drift men allt jag har här i paketet är riktigt tyst och av bra kvalitet!

Jag måste bara fråga... I vilket scenario anser du det är värt att sätta i ett grafikkort för 1000kr i en server? Sista jag kolla kunde inte Plex lägga beräkningarna på GPUn. Och det är det ända scenariot jag kan komma på det skulle vara en fördel i i hans fall. Har märkt att det finns ett några här på forumet som anser att detta är en bra ide, men jag kan inte fatta varför.

Är detta på okunnighet? i sådana fall man inte ska ge ett förslag på just en server utan hålla sig utan.

Permalänk
Medlem

En SSD är inte att rekommendera till en NAS/vanlig server bättre att lägga pengarna på mer HDD utrymme

Skrivet av Ninotramp:

Måste jag ha RAID på min server? Vad förlorar jag mer än säkerhet?

Det är enklare att hantera många HDDs om du använder RAID då dom kan bli satt ihop som en; RAID ökar även prestandan i läs och/eller skrivningar beroende på vilken RAID nivå du väljer.

RAID skyddar dock inte mot vissa fel, som till exempel att strömmen går mitt i en skrivning och datan blir korrupt på det viset

Skrivet av lollol7:

Vad för många fördelar får du som hemmaanvändare?
OnT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2807855/server är en kundvagn jag la ihop åt en kille för ett tag sedan. Antagligen behöver du inte 15TB lagring utan kanske bara en eller två. Kanske även en eller två små diskar för OS och RAID 1 ifall du är kräsen.

Jag tycker det här paketet såg bra ut, bara byt ut antal HDDs du vill ha och lägg till en liten billig disk för OS eller kan du alltid använda SSDn du redan har för OS om du inte tänker använda den till annat

Jag skulle föreslå att du lägger in Ubuntu Server och och kör RAID 5 med 3st 2TB HDDs. Du får utrymmet för 2st HDDs och all data försvinner inte så länge bara en HDD går sönder och du ökar prestandan till RAIDen jämfört med en vanlig disk med förhoppningsvis nästan 300%

Permalänk
Skrivet av Nivo:

En SSD är inte att rekommendera till en NAS/vanlig server bättre att lägga pengarna på mer HDD utrymme

Det är enklare att hantera många HDDs om du använder RAID då dom kan bli satt ihop som en; RAID ökar även prestandan i läs och/eller skrivningar beroende på vilken RAID nivå du väljer.

RAID skyddar dock inte mot vissa fel, som till exempel att strömmen går mitt i en skrivning och datan blir korrupt på det viset

Jag tycker det här paketet såg bra ut, bara byt ut antal HDDs du vill ha och lägg till en liten billig disk för OS eller kan du alltid använda SSDn du redan har för OS om du inte tänker använda den till annat

Jag skulle föreslå att du lägger in Ubuntu Server och och kör RAID 5 med 3st 2TB HDDs. Du får utrymmet för 2st HDDs och all data försvinner inte så länge bara en HDD går sönder och du ökar prestandan till RAIDen jämfört med en vanlig disk med förhoppningsvis nästan 300%

Tack! Ska nog testa mig fram med OS.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

Jag måste bara fråga... I vilket scenario anser du det är värt att sätta i ett grafikkort för 1000kr i en server? Sista jag kolla kunde inte Plex lägga beräkningarna på GPUn. Och det är det ända scenariot jag kan komma på det skulle vara en fördel i i hans fall. Har märkt att det finns ett några här på forumet som anser att detta är en bra ide, men jag kan inte fatta varför.

Är detta på okunnighet? i sådana fall man inte ska ge ett förslag på just en server utan hålla sig utan.

han skulle ju streama video från den? med ett 7750 eliminerar man alla möjliga scenarion där gpu'n kan vara den svaga länken med god marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046418/2013-03-01

skulle jag kört på som "bas" sen skulle jag lagt resterande pengar på bra mekaniska hårddiskar dock vet jag inte vilka som går tystast vid drift men allt jag har här i paketet är riktigt tyst och av bra kvalitet!

Varför lägga 1000 spänn på ett grafikkort om han ska ha en server ?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

han skulle ju streama video från den? med ett 7750 eliminerar man alla möjliga scenarion där gpu'n kan vara den svaga länken med god marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

när man streamar används inte grafikkkortet, endast på den enhet som spelar upp materialet.
det man behöver är cpu kraft, men det kräver inte super mycket det heller, en gammal p4 skulle nog kunna streama 1080p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Hej! Skulle vilja testa på en server. Har aldrig ägt en server men känner att jag ett litet behov nu så jag tycker helt klart att jag är värd att köpa en.

Jag ska ha den till:
- Att streama 1080p material genom Plex till min Ipad.
- Torrents 24/7
- Lagring
- Skicka filer trådlöst från dator till server

Jag vill att den ska vara
- Tyst : Kommer använda ett Fractal Design R4 chassi då jag har ett över.
- Helst inte samla på sig för mycket damm
- Relativt strömsnål
- Att den har Windows 7

Budget: Max 10 000 kr
Om någon kan berätta vad jag behöver för delar eller kanske kan sätta ihop ett bra paket till mig hade varit snällt. Har läst i detta forumet men känner mig lost fortfarande.

Windows 7 är ju förstås inget server OS och fungerar ganska dåligt som det också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

RAID 0 = 50 % datasäkerhet, 200 % utrymme och 200 % kostnad.
RAID 1 = 200 % datasäkerhet, 100 % utrymme och 200 % kostnad.
RAID 5 = 200 % datasäkerhet, 200 % utrymme och 300 % kostnad.

(100 % betyder i mitt exempel en ensam disk.)

Datasäkerhetsfaktorn, utrymme och kostnadsfaktorn baseras på hur många diskar du kört RAID5 över. I ditt exempel passar det in på 3 diskar. Annars bra sammafattat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Datasäkerhetsfaktorn, utrymme och kostnadsfaktorn baseras på hur många diskar du kört RAID5 över. I ditt exempel passar det in på 3 diskar. Annars bra sammafattat.

Ja, det är sant. TS nämnde dock just 3 st diskar varför jag utgick från det utan att tänka på att det inte gäller när man ökar antalet. Det blir väl procentuellt sett bättre med fler diskar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

när man streamar används inte grafikkkortet, endast på den enhet som spelar upp materialet.
det man behöver är cpu kraft, men det kräver inte super mycket det heller, en gammal p4 skulle nog kunna streama 1080p

Stämmer icke då han ska köra plex -> ipad, såfort han har filer i ett format som ipad/ios inte har native uppspelningsstöd för (och man får ju utgå från att det är mkv han tänker köra).

http://wiki.plexapp.com/index.php/FAQ:_Plex_Media_Server_and_...

Gällande gpu transcode så kan man kolla t ex här:
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/46991-how-to-reduce...
Ser ju alltså dystert ut

Och även om man nu har sin media i ett format som IOS klarar, så är en av dom fina grejorna med transcode att man dynamiskt kan sänka bitrate om man sitter på en sämre lina.
Så, att köra plex-server på en burk som inte har nog med cpu är en rätt trist upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vill inte verka tjatig, men Linux har faktiskt många fördelar när man kör en server.

Och minst lika många nackdelar, får inte glömmas.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

han skulle ju streama video från den? med ett 7750 eliminerar man alla möjliga scenarion där gpu'n kan vara den svaga länken med god marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksam till att Plex stödjer GPU-understödd transcoding (vilket är den enda typen av stream som kommer kräva en arbetsinsats från servern).
Till min server som bl.a streamar/transcodar genom Plex så har jag 64MB avsatt utav ram till ett emulerat grafikkort, i en VM. Vi pratar ingen som helst GPU-prestanda, och det fungerar fint.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)